Angela Gheorghiu, 30 de ani de la debutul la Covent Garden

Opera Regală din Londra, una dintre cele mai prestigioase scene lirice ale lumii, sărbătorește 30 de ani de la debutul celei mai cunoscute soprane românce, Angela Gheorghiu, cu o serie de cinci spectacole cu ”Tosca”, într-o producție creată special pentru ea, în 2006.

Angela Gheorghiu reia rolul titular din Tosca” la Londra, în 5 spectacole sold-out, pe 8, 11, 15, 19 și 22 februarie 2022. Producția lui Jonathan Kent, construită în jurul Angelei Gheorghiu și care a debutat cu ea, cu un succes răsunător, a înlocuit atunci o alta, creată pentru Maria Callas, în 1964, fiind astfel prima producție nouă din Londra după 42 de ani. Pe scena londoneză, Angela Gheorghiu a reluat rolul Floriei Tosca în 2009, în 2011 (când spectacolul alături de Jonas Kaufmann și Bryn Terfel a fost înregistrat pe DVD), în 2016, 2018 și 2019.

Luna aceasta, ea îi va avea alături pe scenă pe tenorul român Ștefan Pop (Mario Cavaradossi) și pe baritonul german Michael Volle (Scarpia), soprana fiind recunoscută pentru sprijinul constant și activ pe care l-a acordat și îl acordă artiștilor români timp de decenii, invitându-i alături de ea pe cele mai prestigioase scene de operă și de concert din întreaga lume.

Angela Gheorghiu a debutat la Royal Opera House Covent Garden în 1992, cu două roluri – Mimì (La bohème) și Zerlina (Don Giovanni). Succesul de la debut a transformat-o într-o prezență constantă pe această scenă, cu peste 150 de spectacole, performanță atinsă de foarte puțini soliști de operă în istorie și un record în rândul artiștilor lirici de top ai ultimelor trei decenii.

De-a lungul timpului, Angela Gheorghiu a interpretat 15 roluri pe scena operei londoneze și a apărut în 8 concerte de gală, printre care Gala de redeschidere a Royal Opera House (decembrie 1999) și Our Extraordinary World Gala, concert realizat cu ocazia Jubileului de Diamant al Reginei Elisabeta a II-a (octombrie 2012). Este singurul artist liric din generația sa căreia i-a fost acordată onoarea de a avea un concert exclusiv pe scena Royal Opera House – Angela Gheorghiu: Live from Covent Garden – concert difuzat de BBC și înregistrat pe CD și DVD.

În 1994, Angela Gheorghiu a primit aprecieri în întreaga lume la debutul său în rolul Violetta Valéry, într-o nouă producție La traviata de Verdi, în regia lui Richard Eyre. Succesul ei în rol, sub bagheta directorul muzical al Operei Regale de atunci, Georg Solti, a făcut ca BBC să își elibereze programul obișnuit și să transmită un spectacol în direct de la Royal Opera House, fiind prima și ultima dată în istoria televiziunii și a operei când acest lucru s-a întâmplat.

Producția lui Jonathan Kent cu Tosca și a lui Richard Eyre cu La traviata nu sunt singurele create în jurul Angelei Gheorghiu. Soprana este, de asemenea, prima din istorie care a interpretat rolul Magdei de Civry îLa rondine pe scena Operei Regale din Londra, într-o producție creată pentru ea în 2002 și reluată cu succes în 2004 și 2013. O altă producție care debutează cu Angela Gheorghiu pe scena operei regale din Londra a fost Faust, în 2004, reluată apoi în 2006 și 2011. În 2010, a impresionat întreaga lume cu debutul îAdriana Lecouvreur, într-o producție a lui David McVicar, creată, de asemenea, pentru eaprimul spectacol de la ROH Londra cu această operă din 1906 încoace.

# # #

Soprana Angela Gheorghiu este un superstar al operei internaţionale, singurul cântareț de operă român din istorie inclus în Enciclopedia Larousse.

Născută la Adjud, a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, sub îndrumarea profesoarei Mia Barbu. Angela Gheorghiu şi-a făcut debutul internaţional în 1992, la Royal Opera House, Covent Garden, în „La Bohème”, la Metropolitan Opera din New York şi la Opera de Stat din Viena.

De atunci, Angela Gheorghiu a cântat în toate marile scene din lume, la New York, Philadelphia, Londra, Paris, Milano, Salzburg, Berlin, Barcelona, Tokyo, Roma, Seul, Veneţia, Atena, Monte Carlo, Chicago, Sao Paolo, Los Angeles, Lisabona, Valencia, Palermo, Amsterdam, Kuala Lumpur, Zürich, Vienna, Shanghai şi multe altele.

Pentru cariera sa extraordinară, Angela Gheorghiu a primit mai multe distincţii, printre care La Medaille Vermeille de la Ville de Paris şi titlurile de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor și Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, acordate de Guvernul francez.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

16 Comentarii

  1. O diva care-si bate joc de valorile nationale si se considera miezul din dodoasca, chiar daca e talentata, nu merita respect. Toapa de la Adjud nu se dezminte.

  2. Angela Gheorghiu este la aceasta ora cel mai autentic ambasador al talentului romanesc de top. Daca Angela nu ar fi existat, Romania ar fi fost mai saraca. Cu cei tineri care ii calca pe urme mentine traditia geniului romanesc. Iti multumim pentru tot ceea ce faci!

  3. O tzoapa, o dizeoza, o desculță. Se spune ca e printre „hartistele” care amână cele mai multe spectacole. Nu are valoare…

  4. Angela Gheorghiu este apreciata in primul rind de cei care chiar iubesc muzica de opera. Si nimeni nu-i poate lua Angelei Gheorghiu imensul prestigiu pe care l-a cistigat cu munca si talentul ei.

  5. Angela Gheorghiu a fost o mare soprana internationala. DAR care pentru Opera Romana si spectatorii ei,a fost NULA.(si asta din cauza sumelor enorme de dolari pe care pe cerea).

  6. „Cetatene”, ramai mereu acelasi detractor cu bulbuci de ura la gura. Pacat ca nu te vezi pe sine in oglinda propriilor vorbe de „toapa”, indeed…

  7. La multi ani si mult succes mai departe, stimata doamna Angela Gheorghiu! ❤️

  8. Poate ca o fi talentata, insa o descalifica aprecierile facute la adresa unor mari personalitati ale lumii muzicii romanesti.

  9. Cred ca o confunzi cu ‘vedetele’ pe gustul tau, gen Vladuta. Toti manelistii le cunosc. Dar afara nu a auzit nimeni de ele.

  10. Angela Gheorghiu e o isterică total incultă. Când a spus despre Enescu că nu reprezintă mare lucru, și-a deconspirat propria prostie dar și analfabetismul cultural. Oare țoapa asta o fi ascultat vreodată în viața ei, Rapsodia Română nr. 1 în La major? Mai mult ca sigur că nu, judecând după tâmpeniile debitate.

  11. A invatat in Romania?!? Nu cred. Asta a invatat sa cante in Senegal, dupa cum vorbeste de cei din Romania.

  12. Angela Gheorghiu este una dintre cele mai bune cântărețe de operă ale lumii. O ascult cu încântare de câte ori am ocazia. Îi doresc viață lungă, plină de bucurii ! Altceva nu contează! Celor care o blamează le amintesc că nu mergem la un spectacol de operă în funcție de ce fac in afara scenei artiștii!

  13. Clasamentele (locurile 1-10 sau 1-20) facute de specialisti si nu de massmedia (desi si multe dintre acestea confirma) o claseaza pe Angela Gheorghiu intre cele mai mari soprane ale timpului alaturi de voci devenite legendare. Spre necazul frustatilor sau incultilor doar aceste pareri conteaza. Este mult mai apreciata afara decat in tara ei.

  14. Citind comentariile, realizez inca o data cat de multi oameni ignoranti, lipsiti de minima educatie, frustrati, inculti si invidiosi exista in aceasta tara….pacat. Cat despre Angela Gheorghiu, este cea mai mare diva a operei de la Maria Callas incoace, cu realizari incontestabile care vor dainui pentru totdeauna (asta pentru cei care habar nu au despre Opera si valoarea unui artist adevarat, singurul artist roman la ora actuala recunoscut la nivel global).

  15. In primul rand nu sunt asa de sigur ca e SINGURUL cantaret de origine romana inclus in Enciclopedie. Au mai fost altii mari inaintea ei, unii au scris istorie. Si e suficient sa amintesc de Haricleea Darclee, care a fost cantareata preferata a lui Gounod si Puccini si care a cantat in nu mai putin de 6 premiere mondiale, unele celebre azi, intr-o perioada cand deja nu se mai punea cate o premiera la ordinea zilei.
    In aldoilea rand o felicit pe Angela, pe care o stiu de cand era studenta si careia, chiar in conditiile comunismului inca prezent, i-am prezis o cariera de mare succes. Foarte talentata, cu o voce speciala, cu timbru unic, usor de recunoscut, a reusit sa urce pe culmile cele mai inalte ale gloriei, in randul elitelor supreme. Dar, in acelasi timp, are si destule „calitati” care o fac dezagreabila, chiar detestata de unii. O voce destul de mica, ce nu penetreaza usor in unele sali (am fost la un concert al ei la Ateneu, sala de vreo 700 de locuri, unde abia se auzea). Foarte inegala pe scena, alterneaza spectacole superbe, minunate, cu altele unde e greu de suportat, mai ales de asculata, fiind permanent sub ton. Alteori anuleaza de-a dreptul si publicul venit sa o vada are parte de o inlocuitoare. Nu e singura care face asta, nici macar intr-o minoritate, deci nu i se poate imputa foarte tare. A ajuns in varf cu un repertoriu ingust, cu foarte putine roluri in bagaj, din care unele le-a cantat doar in tinerete, putin, altele au fost adaugate tarziu; toi acesti ani a fost centrata doar pe Boema si Traviata, pe care le-a tot reluat in diferite teatre si productii. Unele roluri le-a cantat doar pe disc, neavand curaj sa le faca pe scena.
    Ca e o diva, e indiscutabil (e o imagine pe care si-a construit-o si pe care face eforturi sa o intretina). Ca ne place sau nu, tine de gustul fiecaruia.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.