Deficitul riscă să sară de 13%  

Încasările din impozitul pe venit și salarii se mențin peste media ultimilor ani, însă scăderile accentuate din TVA și accize, corelate cu creșterea cheltuielilor curente, conturează un tablou îngrijorător al finanțelor publice.

Potrivit unei analize a Tax Institute, obiectivul de limitare a deficitului la 7% din PIB devine greu de atins în absența unor reforme fiscale urgente și a unor măsuri ferme de consolidare bugetară.

Spirala cheltuielilor și dinamica deficitelor

Cheltuielile cu dobânzile au urcat puternic în 2025, atingând deja 33% din bugetul anual alocat, semn al unei spirale ascendente cu potențial destabilizator. Cheltuielile cu personalul și cu bunuri și servicii trebuie supuse „de urgență” unor măsuri de corecție, avertizează Tax Institute – organizație fondată de Gabriel Biriș, Ana Bobircă și Ruxandra Jianu.

Execuția bugetară pe primul trimestru al acestui an confirmă traiectoria îngrijorătoare: deficitul a urcat la 2,28% din PIB, un nou record trimestrial. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, creșterea este de 110,6%. Față de T1 2023, deficitul a crescut cu 60%, iar comparativ cu 2022 – cu 105%.

„În condițiile actuale, estimarea Consiliului Fiscal pentru un deficit de 9,5% pe întregul an pare optimistă. Dacă se menține dinamica anilor trecuți, deficitul ar putea ajunge între 9,6% și 13,1% din PIB în 2025”, subliniază analiza.

Încasări în declin: TVA și accize, sub nivelurile bugetate

Deși încasările din impozitul pe venit și salarii au avut o evoluție pozitivă – 15,1 miliarde lei în T1, reprezentând 26,7% din ținta anuală –, alte surse importante de venit bugetar au înregistrat scăderi semnificative. Cele mai mari probleme vin din evoluția TVA: în T1 2025, încasările au fost cu 12% sub cele din aceeași perioadă a anului trecut, totalizând 28,6 miliarde lei, adică doar 20,9% din ținta anuală.

Pentru 2025, bugetul a fost construit pe încasări din TVA de 136 miliarde lei, echivalentul a 7,1% din PIB – o țintă care pare din ce în ce mai puțin realizabilă în lipsa unei corectări rapide a tendințelor curente.

Cheltuieli curente: principala sursă a deficitului

Deficitul bugetar este cauzat, în proporție covârșitoare, de cheltuielile curente. În primele trei luni din 2025, proporția deficitului curent din deficitul total s-a situat la 90% în ianuarie, 95% în februarie și 92% în martie.

În același timp, veniturile curente nu dau semne de îmbunătățire structurală. În T1 2025, veniturile au scăzut cu 0,1% din PIB față de aceeași perioadă din 2024, în timp ce cheltuielile au crescut cu 0,2% din PIB.

Tax Institute subliniază că acest comportament nu este o noutate: „Cheltuielile curente nu au o dinamică diferită în 2025 față de perioada 2022–2024, ceea ce face improbabilă o corectare semnificativă a deficitului în restul anului.”

Risc de depășire masivă a țintei de deficit

Dinamica istorică a execuției bugetare indică o accelerare a deficitului în a doua parte a anului. În 2022, deficitul din semestrul II a fost de 2,8 ori mai mare decât cel din primul semestru, iar în 2023 și 2024, raportul a fost de 1,8, respectiv 1,58. În aceste condiții, orice întârziere a măsurilor de corecție va avea un efect redus asupra consolidării fiscale.

„Perspectivele limitării deficitului la 7% din PIB sunt sumbre. Reducerea cheltuielilor este necesară, dar insuficientă. Creșterea taxelor ar putea avea efecte negative pe termen mediu și lung, astfel încât trebuie evitată, cu excepția cazurilor extreme”, arată raportul.

Soluții: reducerea evaziunii și reformă fiscală profundă

Pentru a evita majorarea taxelor, analiza recomandă măsuri pentru creșterea colectării, în special din TVA și accize, alături de combaterea evaziunii fiscale. Printre soluțiile propuse se numără:

  • aplicarea taxării inverse în domenii vulnerabile;
  • impozitarea sumelor nejustificate;
  • implementarea regulilor OCDE privind profiturile nedistribuite din paradisuri fiscale (CFC Rules bazate pe „Ultimate Beneficiary Owner”).

„Este vitală o reformă fiscală comprehensivă, realizată în consultare cu mediul de afaceri, care să corecteze nu doar deficitul, ci și distorsiunile din sistemul actual”, concluzionează Tax Institute.

Recomanda [votes_up id=850280]
Cosmin Pam Matei 5344 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. Nu i asa ca Simion, Calin Georgescu si Putin sunt de vina pentru dezastrul Romaniei ??!??!????

  2. Sunteti in urma, necusorilor, deficitul a sarit deja de 13%, urmare a venirii Lui Nicusor Dan in calitate de presedinte denumit.

  3. Nu cred, doar a castigat Nicusor.
    Nu cu asta am fost amenintati, ca daca castiga Simion printre alte grozavii se va intampla si asta, sa creasca deficitul?!

  4. Oh nu, a castigat Nicusoru’ si euroiul nu e sub 5 lei? Oh vai, economia tarii era deja pe copca gratie tuturor premierilor de la Orban si Catu incoace, nu suveranistii au fost de vina?

    Insert surprised Pikachu face.

  5. Pentru ” reforma ” ne putem aștepta la numirea lui Ciolos , care a condus ” guvernul zero ” ( la fonduri europene ) și a cărei ideologie este mai apropiată cu a președintelui . Nu cred că se dorește numirea unui PNL – ist …

  6. O gluma bună cu „…reforme fiscale urgente și a unor măsuri ferme de consolidare bugetară”… Totul este scăpat de sub control . Așa se întâmplă când cei care conduc economia pot să facă ce vor , știind că nimeni nu-i trage la răspundere !

  7. Amice,. Nu la lumînări și icoane vîndute pe piață mă gîndesc.. Eu pentru un garaj de 15 mp plătesc 500 lei la primărie..BOR și-a construit pe teritoriu public puzderie de biserici, catedrale, are terenuri păduri, hoteluri, imobile după care nu plătește nimic.. Deci de astea e vorba, nu de mizilicuri.

  8. PRIMA MĂSURĂ: DESFIINȚAREA PENSIILOR SPECIALE!
    Chiar numeni nu se apucă de treabă în sectorul bugetar? Pâna la a da afară din uriașul aparat bugetar, trebuie început cu desființarea tuturor primelor, sporurilor, voucherelor și normelor de echipament, hrană… Ăstea pot chiar dubla salariul unui atârnaci. Cu așa ceva trebuie început, iar după cu reducerea numărului lor, care nu trebuie să depășească 800.000.
    ȘI SĂ NU UITĂM: INTERZICEREA CUMULULUI PENSIE-SALAR.

  9. Înainte de ’90 când nu existau „reforme fiscale urgente și măsuri ferme de consolidare bugetară”, care se aplicǎ PERMANENT de atunci încoace, nu ne împrumutam nici mǎcar 1USD și aveam excedent bugetar, fǎrǎ datorii externe, cu resursele aparținând țǎrii, fiindcǎ se muncea. Acum avem o mulțume de paraziți precum „Tax Institute” care propun soluții, ei fiind de fapt problema.

  10. Marele urs, impozitarea BOR nu rezolvă problema. Pentru că ar impozita lumânările și icoanele vândute la magazinul bisericii. Iar banii ăia merg în contul Bisericii prin care se renovează lăcașele de cult și se fac acte caritabile. Evaziunea care se face e doar cu acele servicii pe care preotul le face și nu pentru toate primești chitanță.

  11. Ia nu mai platiti 60.000 de popalai si reduceti arma.ta la 60.000, cat trebuie, si vedeti cum ajung veniturile ! Va vaitati ca niste mullieri fara bani de vuitoane !

  12. Apropoo,.. Cam 50% din buget, care azi e doar pentru plata de salarii și pensii, este consumată de cam 10 % dintre mafiile in robă și cu epoleți..

  13. Este cît se poate de evident că nu mai poți da salarii și pensii nerușinate.. Este clar că nu poți avea import la orice visează unii mafioți. Este evident că trebuie să modifici administrația de stat. Clar ai de făcut regiunile autonome,. care se gestionează singure..Nu mai poți scuti de impozitare un BOR , sau un SRL al poliției sau armatei..Intr-un cuvînt ai de făcut justiție și lege unică valabilă la toți,.

  14. Înainte că nu-i greu! Se observă din Su-57 că, privații nu mai plătesc nimic la stat degeaba! Bine că au crescut lefurile la buget cu tot cu ordonanța trenuleț. Furt la drumul mare. Nimeni nu face nimic. Trăiască sporurile la stat degeaba și pensiile oecisle!

  15. tva trebuie eliminat pentru ca reprezinta dubla taxare!!! si in acelasi timp reprezinta un instrument de santaj al puterii care cere parandaraturi la restituiri de tva.

  16. La mai mare! Cu cât sărăcim mai repede cu atât se măresc șansele să pierdem lanțurile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.