Ada Hausvater, distinsă la Paris cu „Chevalier des Arts et des Lettres”

Prefaţăm noua stagiune a Teatrului Naţional din Timişoara, ce se va deschide în 3 septembrie, cu o informaţie care ne face o imensă bucurie: Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa i-a acordat Adei Hausvater – manager al Teatrului Naţional din Timişoara, regizor, doctor în teatru şi senator de onoare al Universităţii de Vest Timişoara – titlul de “Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor”.

“Ordinul Artelor şi Literelor” este, conform decretului de constituire 57-549/1957, o decoraţie onorifică având scopul de a „recompensa acele persoane care s-au distins prin creaţiile lor în domeniul artistic sau prin contribuţia pe care au avut-o în propagarea artelor şi literelor în Franţa şi în lume”. În scrisoarea ce însoţeşte documentul emis în data de 13 aprilie 2012, ministrul francez al Culturii şi Comunicării, Frédéric Mitterrand, subliniază că “Ordinul Artelor şi Literelor” este una dintre principalele distincţii ale Republicii Franceze, între cele patru ordine ministeriale ale statului francez.

Propunerea pentru nominalizare a venit din partea Institutului Francez din Timişoara, în baza realizărilor artistice şi manageriale care au condus la decizia Consiliului Ordinului, respectiv a Ministerului Culturii şi Comunicării de a acorda managerului Teatrului Naţional titlul de Cavaler.

De la absolvirea Academiei de Teatru şi Film, în 1997, Ada Hausvater a montat peste douăzeci de spectacole în teatre din România şi Republica Moldova, atacând un repertoriu extrem de variat, de la dramaturgia clasică (“O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale, “Prăpăstiile Bucureştilor”, după Matei Millo, “Trei surori”, de A.P. Cehov), la teatrul contemporan, adaptări şi scenarii pentru teatru (“La răscruce de vânturi”, după Emily Brontë, “Copenhaga”, de M. Frayn, “Scrinul negru”, după G. Călinescu, “Dansează… fetele Mundy!”, de Brian Friel, “Împăratul muştelor”, de N. Williams după W. Golding, “Când Isadora dansa”, de Martin Sherman etc.).

Ca manager, a construit Teatrului Naţional o identitate puternică, modernă, europeană. Dintre obiectivele mandatelor manageriale ale Adei Hausvater, realizate sau continuate în cel de-al doilea, început în 2011, amintim: plasarea în circuitul teatral a două noi săli de teatru – “Sala 2”, parte a fostului bastion al Cetăţii Timişoarei, fost manej imperial, fostă sală de sport, recuperată într-o avansată stare de degradare, şi “Studio 5”; realizarea “Fabricii de decoruri”, prima structură de acest gen din România; recuperarea sinagogii desacralizate din cartierul Fabric şi transformarea sa într-o nouă sală de spectacole, în cadrul viitorului “Centru European de Antropologie Multiculturală a Spectacolului” (obiectiv în lucru); includerea Teatrului Naţional în circuitul cultural european prin afilierea şi implicarea în programele unor importante reţele teatrale europene (“Atelier Européen de la Traduction”, “European Theatre Convention”); crearea unei dimensiuni europene importante a festivalului organizat de Teatrul Naţional – “Festivalul European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti”, certificată de cooptarea FEST-FDR în “E.F.A. – European Festivals Association”, cea mai importantă reţea europeană de profil. Mai mult decât atât, trebuie menţionat, de asemenea, că Ada Hausvater a pus bazele Asociaţiei “Timişoara Capitală Culturală Europeană”, structură cu profil civic al cărei scop este dezvoltarea Timişoarei în parametrii nominalizării oraşului pentru titlul de capitală culturală europeană în 2021.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.