Noile măsuri fiscale de acoperit găurile bugetare ar putea aduce un impozit pe profit de minim 0,48% pentru toate companiile înregistrate în România, dezvăluie avocatul specializat în fiscalitate, Gabriel Biriș. El prezintă pe pagina sa de Facebook ”cateva cuvinte despre „ajustorul fiscal”.
”1. Concept fiscal nou, definit asa:
AFIP=16%*[3%*(VT-Vs)+Sch]
Suna complicat? Nu este.
Practic, daca ideea asta se materializeaza in OG, va insemna ca toate companiile inregistrate in Romania vor datora un impozit pe profit de minim 0,48% din veniturile totale (minus veniturile neimpozabile, veniturile aferente stocurilor, productiei in curs, subventii) + 16% din cheltuielile de consultanta/management/redevente inregistrate cu afiliati sau cu companii aflate in jurisdictii cu care nu avem acord de schimb de informatii (Sch).
Vor fi afectate toate companiile care inregistreaza o marja de profit mai mica de 3% din venituri.
Pentru companiile care inregistreaza pierderi, AFIP = 16% din Sch, deci platesc 16% impozit pe cheltuielile de management.
Cool!
2. Am cautat sa vad si ce inseamna „ajustor”, ca nu stiam termenul. Dex Online ne spune ca ajustor este un muncitor calificat care efectueaza ajustari.
Muncitor calificat???
3. Haideti sa vedem:
– avem reguli privind preturile de transfer. Sunt situatii in care aplicand aceste reguli marja de profit nu poate depasi 1-2%. Gasim situatia asta in special in industria producatoare, in cazul asa numitelor „manufacturing units” (automotive, de exemplu). Ce facem cu companiile acestea, le supraimpozitam? De ce, cand in unele cazuri exista chiar si APA (acord de pret in avans) in care ANAF confirma marje mult mai mici de 3%? Punem la cos legislatia de TP?
– ce facem cu mult doritele investitii noi in productie? Le spunem potentialilor investitori ca vor fi supraimpozitati inca de la inceput? E ca si cum le-am spune sa se duca la altii…
– includem cheltuielile de consultanta cu afiliatii, inclusiv din Romania in baza de calcul al AFIP. Adica nu dubla, ci tripla impozitare? De ce facem asta? Sa fi uitat oare autorii ca avem reguli extrem de severe in ceea ce priveste inregistrarea acestor cheltuieli? Ca si aici se aplica regulile privind preturile de transfer? Ca, in plus, mai avem si art 11 care permite ANAF sa retrateze orice???
De unde oare atata ura impotriva companiilor mari?
Nu stiu ce anume il mana in lupta pe ajustorul nostru, dar nu pare a fi tocmai calificat…”, spune Biriș.
Care o fi firma aia care sa aiba o rata de profit de numai 3% din incasari? 3% din cifra de afaceri ar trebui sa aiba impozit de plata toate firmele, asa cum aveau odata microfirmele, ar fi o formula foarte simpla si nu ar mai permite zerorizarea profiturilor si implicit a impozitelor platite, prin diverse manevre financiare. Adica la stat sa ajunga mai multi bani. Pe de alta parte statul sa nu mai fure acesti bani aruncandu-i in gauri negre (in buzunarele unor smecheri), fie ca este vorba de salarii uriase si pensii speciale, de contracte cu dedicatie la preturi mai mari decat ale pietei, de achzitii inutile (armament, care mai e si depasit) etc.