Atac la simbolurile capitalismului

EPA/YOAN VALAT

Greve la centrele de distribuție Amazon, greve la compania aeriană low-cost Ryanair și sute de mii de clienți cu zboruri anulate, legi mai constrângătoare și acuzații de evaziune fiscală la Uber, presiunea autorităților asupra platformei Airbnb, Facebook și Apple intrate în colimatorul Comisiei Europene pentru „optimizarea fiscală“ la care au recurs.

Nu doar protestele și presiunea autorităților sunt singurele lucruri pe care le au în comun aceste companii. Ele sunt și expresia cea mai limpede a ceea ce acum înseamnă inovație în domeniul afacerilor: pe de-o parte, oferă clienților cel mai ieftin și mai rapid acces la servicii, iar pe de altă parte, distrug sectoare economice întregi, speculează portițele din legislație sau chiar vidul legislativ, plătesc foarte puțin pentru munca prestată de angajați.

Complotul concurenței?

Ryanair este cea mai mare companie aeriana low-cost din Europa, iar în 2016 a transportat cei mai mulți pasageri pe zboruri internaționale în întreaga lume. Însă în 2017 au început protestele de muncă și procesele. Mai întâi, echipajul de cabină, nemulțumit că este supus legislației din Irlanda (țară unde se află sediul companiei), și nu celei din țările în care își începe și încheie programul zilnic. Au urmat piloții, de unde suspendarea zborurilor pentru 400 de mii de clienți. Motivul invocat ține de condițiile de muncă, orele suplimentare, zilele libere puține și salariile mici. A avut loc un adevărat exod al piloților către companii rivale, de unde și acuzațiile Ryanair că totul este parte a unui complot pus la cale de concurență – printre cei vizați sunt Air Berlin, companie low-cost ce a primit ajutor de la statul german. Piloții Ryanair din Irlanda au anunțat o grevă pe 20 decembrie.

Proteste contra a trei giganți americani

De Black Friday, angajații de la centre de distribuție Amazon din Germania și Italia au intrat în grevă. Cereau „salarii demne“. Se plângeau că îndeplinesc sarcini fizice repetitive care duc invariabil la probleme de sănătate, că majoritatea slujbelor sunt temporare și că astfel sunt lipsiți de beneficiile sociale. În Franța, șoferii Uber au organizat proteste în ultimul an pentru creșterea tarifelor și pentru a avea asigurări de sănătate plătite de compania americană. În 2018 va intra în vigoare o lege care introduce examene mai riguroase pentru șoferii Uber, motiv pentru care se estimează că 10 mii își vor pierde licența. În plus, revista Le Canard Enchaine arată că Uber a eludat plata TVA în Franța, prin intermediul a două companii, din Olanda și pradisul fiscal din Insulele Bermude. Și totuși, cineva plătește TVA în Franța – șoferii. Nereguli și la platforma americană Airbnb, acuzată că postează anunțuri pentru cazare în spații neînregistrate de proprietari la primării, pentru plata taxelor. Cazul cel mai cunoscut este Parisul, unde 40 mii de anunțuri ar fi ilegale, estimează France Info. În plus, Airbnb le propune proprietarilor să fie plătiți prin carduri emise în Gibraltar.

Reversul inovației și dezvoltării

Inovațiile aduse de aceste companii au făcut accesibile servicii la care oamenii simpli nu aveau acces până de curând – milioane de europeni pot călători pe continent în câteva ore cu companiile low-cost, ajungând la aeroport cu mașini Uber la tarife mai mici. Milioane de oameni pot cumpăra produse folosind telefonul mobil, produse livrate la domiciliu în 24 de ore. Milioane de oameni pot face cumpărături în Ajunul Crăciunului, în Ajunul Anului Nou, în zilele de sărbătoare. Însă toate aceste servicii s-au dezvoltat, îngropând sectoare tradiționale ale economiilor, cariere care până mai ieri garantau recunoașterea socială sau chiar standardele protecției sociale. Amazon îngroapă librăriile, Uber îngroapă taximetria, Airbnb face același lucru cu industria hotelieră, iar companiile aeriene low-cost distrug rețeta de viață de generații a piloților.

Nu există o mișcare globală împotriva acestor evoluții, însă măsuri precum cele luate de guvernul francez, menite să împace taximetria cu Uber, sunt interpretate ca un complot împotriva inovației (și pot duce la un război economic americano-european), după cum grevele și exodul personalului Ryanair sunt văzute ca un complot al concurenței. Pentru moment, mingea se află în terenul politicienilor, de la Bruxelles și din statele membre UE, care vor fi puși sub o presiune tot mai mare pentru a reglementa sectorul serviciilor. Rămâne de văzut în ce mod deputații și birocrații europeni vor ajunge la un compromis cu lobby-ul din culisele Bruxelles-ului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2

2 Comentarii

  1. Toate morsele si focile sindicale sunt angajati cu norma intreaga ai serviciilor pentru a controla miscarea sindicala !Asa cum toate partidele sunt controlate,cu scopul de a ramane la putere capitalismul,neo-colonialismul si statu-quo -ul social!Cele mai dur reprimate manifestatii in SUA au fost ale miscarii ” Occupy Wall Street”transformate de epigoni,in diverse alte tari, in „occupy streets”fara nici o legatura cu miscarea adevarata, care avea un scop precis,Cupola Financiara !Ca sa fie reformata societatea in care traim,trebuie sa fie anihilate,lucru dovedit imposibil, marile familii financiare, adevaratele furnizoare de finantare pntrue perpetuare a dominatiei unora in defavoare celorlalti!Va dau un exemplu:in loc ca in Romania sa apara o societate romana de taxi tip Uber,care sa concureze Uberul american,oficialii romani vor sa o interzica (mai putin Tariceanu care,ca baiat destept ,o apreciaza)!Daca concurenta este inteleasa ca interzicere,constrangere ,ajutor mascat de stat ,niciodata capitalismul nu va fi reformat!Parerea mea!

  2. aveţi mare grijă la robotizare: a devenit cel mai mare duşman al umanităţii…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.