Autostrada Bechtel, un întreg șir de nereguli și multă bătaie de joc

CNAIR a făcut tot posibilul să îngreuneze avansarea lucrărilor la autostrada Transilvania, fie că nu a plătit contractele la timp și acestea au fost reziliate, fie a acceptat clauze

Autostrada Bechtel, un întreg șir de nereguli și multă bătaie de joc

CNAIR a făcut tot posibilul să îngreuneze avansarea lucrărilor la autostrada Transilvania, fie că nu a plătit contractele la timp și acestea au fost reziliate, fie a acceptat clauze

Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR) a făcut tot posibilul să îngreuneze avansarea lucrărilor la autostrada Transilvania, zisă și Bechtel, fie că nu a plătit contractele la timp și acestea au fost reziliate, fie a acceptat clauze la contract foarte discutabile sau a întârziat obținerea de diverse autorizații.

Sunt câteva dintre problemele găsite de corpul de control al primului ministru la CNAIR și în felul acesta se explică de ce nu avem astăzi o autostradă finalizată deși lucrările au demarat în 2004. Acțiunea de control la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA a vizat perioada 01.01.2016 -31.08.2018 și a avut ca obiective verificarea respectării dispozițiilor legale cu privire la modul de obținere a avizelor și a autorizației/autorizațiilor de construire în vederea executării lucrărilor aferente Autostrăzii Transilvania (pe tronsonul Târgu-Mureș – Câmpia Turzii), verificarea respectării dispozițiilor legale cu privire la îndeplinirea atribuțiilor referitoare la urmărirea, coordonarea și monitorizarea lucrărilor de construcție, precum și la executarea și recepția lucrărilor aferente proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport.

Proiectarea și construcția autostrăzii u debutat în 2004, când CNAIR a încheiat un contract cu Bechtel International INC. Contractul a fost reziliat în anul 2013. Autostrada a fost împărțită în trei sectoare: Sector 1 [Brașov (Cristian) – TârguMureș (Ogra), respectiv secțiunile 1a, 1b și 1c]; Sector 2 [Târgu-Mureș (Ogra) – Cluj Vest (Gilău), secțiunile 2a și 2b] și Sector 3 [Cluj Vest (Gilău) – Borș, secțiunile 3a, 3b și 3c]. Proiectul de construcție a autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș (parte din proiectul inițial contractat cu Bechtel International INC.) a fost inclus în Programul Operațional Sectorial – Transport (POS – T) 2007 – 2013.
Întrucât termenul limită de eligibilitate al cheltuielilor a fost 31.12.2015, iar CNAIR nu a depus aplicația de finanțare (lucrările efective nu au fost realizate și nu au existat cheltuieli care să susțină tehnic și financiar o primă fază), proiectul nu a mai fost finanțat din POS – T 2007 – 2013.

Proiectul autostrăzii a fost încadrat într-un nou program de finanțare – Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, iar în perioada 2016 – 2017 plățile aferente acestui proiect au fost efectuate din bugetul CNAIR (contractul de finanțare nr. 148/04.12.2017). Răspunderea pentru proiectarea secțiunilor 1a, 1b, 1c, 2a, 3a și 3b ce cădea inițial în sarcina Bechtel International INC. a fost transferată CNAIR, în anul 2006, iar proiectantul subcontractat inițial de Bechtel International INC (Search Corporation
SRL) și-a exprimat acordul în acest sens. Condițiile în care CNAIR a acceptat/stabilit clauzele contractuale și modificările la contractul de proiectare cu Search Corporation SRL sunt criticabile prin prisma următoarelor aspecte: termenul de finalizare pentru întocmirea documentelor tehnice a fost stipulat în mod generic prin folosirea sintagmei „se presupune” a fi 125 de zile; Anexa 1 „Termenii de referință a serviciilor aferente actului adițional nr. 4” este însușită, prin semnătură, doar de către reprezentanții CNAIR; au fost evidențiate unele riscuri, fără însă a fi menționate motivele posibilității apariției acestora.

Pentru lotul 1C1 (Târgu Mureș – Ungheni și drumul de legătură), proiectantul Search Corporation S.R.L. a solicitat avizele și acordurile în intervalul 10.02.2014- 24.04.2017 (3 ani, 2 luni și 14 zile) deși acestea sunt independente și puteau fi solicitate și obținute într-o perioadă mai scurtă de timp. Pe de altă parte, autoritățile publice cu atribuții în domeniu au răspuns cu întârziere acestor solicitări (în intervale de timp cuprinse între 18 și 117 zile). Așadar, CNAIR nu a urmărit/a stabilit în cele mai bune condiții îndeplinirea obligațiilor contractuale de către prestatorul Search Corporation SRL, situație ce a generat întârzierea obținerii documentației necesare și execuția lucrărilor.

CNAIR a încheiat cu Asocierea Lemacons & Vega 93 & Arcada (în urma derulării procedurilor de achiziție publică) Acordul contractual nr. 92/16111/11.03.2015, pentru execuția lucrărilor aferente lotului 1C1. Deoarece CNAIR nu a emis ordinul de
începere a lucrărilor în termenul stipulat în contract de 365 zile, acordul contractual a fost reziliat. Ulterior, lotul 1 a fost supus din nou procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică de lucrări (anunțul a fost publicat la 21.10.2016). Rezultatul
procedurii a fost contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care a obligat CNAIR să reevalueze ofertele (decizia nr. 739/C1/4883/20.03.2018). Decizia CNSC a fost atacată de CNAIR și de societatea declarată câștigătoare, însă Curtea de Apel București a respins acțiunea ca nefondată.

Pentru efectuarea demersurilor legale privind procedurile de expropriere, CNAIR a încheiat, cu o societate profesională de avocați, contractul cadru de asistență și reprezentare juridică nr. 2427/26.01.2004 și anexele acestuia: Contractul special nr. 1, Contractul special nr. 2, Contractul special nr. 3.

În ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor contractuale de către societatea de avocați, din datele puse la dispoziția echipei de control au rezultat următoarele: în documentația ce a stat la baza unei hotărâri a Guvernului de expropriere (nr. 729/2015), societatea profesională de avocați nu a menționat o construcție, acest aspect fiind remediat doi ani mai târziu; societatea profesională de avocați a dat curs cu întârziere (în aproximativ 9 luni) unor solicitări ale CNAIR de a iniția unele proceduri de expropriere și comunicarea unor date estimative de predare a documentației necesare pentru promovarea proiectului de hotărâre a Guvernului; pentru întocmirea documentației în vederea inițierii de către CNAIR a Hotărârii Guvernului nr. 67/2016, societatea profesională de avocați nu a inclus un număr de 44 imobile situate pe amplasamentul lucrării de la nivelul unității
administrativ teritoriale Luna; din corespondența purtată între CNAIR și societatea profesională de avocați reiese că, între cele două părți, au existat o serie de neînțelegeri cu privire la modul de efectuare a procedurilor de expropriere ce au îngreunat/amânat întregul proces de autorizare și construire.

Așadar, reprezentanții CNAIR au menținut contractele încheiate cu societatea profesională de avocați, chiar și în condițiile în care ineficiența și consecințele negative ale acestora asupra efectuării lucrărilor erau evidente.

În anul 2016, CNAIR a constatat că erau necesare exproprieri suplimentare (ce nu fuseseră stabilite inițial), pentru loturile 1C1 și 1C2, pe care antreprenorul urma să efectueze lucrări permanente sau vizau instalațiile electrice, sens în care au fost făcute noi demersuri de emitere a unor hotărâri de Guvern (materializate în anii 2017 și 2018). Aceste aspecte au condus la prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor pentru sectoarele în cauză.

CNAIR a emis decizia de expropriere nr. 201/01.04.2016 cu depășirea termenelor legale stabilite la art. 8 alin. (2) și art. 9 alin. (1) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare, art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 și art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 729/2015 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Secțiunea 1C, subsecțiunea Ogra-Târgu Mureș pe teritoriul localităților Cristești, Gheorghe Doja, Ogra, Sânpaul, Ungheni și Târgu Mureș din județul Mureș” din cadrul obiectivului de investiții „Autostrada Brașov-Târgu MureșCluj-Oradea”.

Astfel, deși cadrul legal menționat anterior stabilește un termen maxim de emitere a deciziei de expropriere de 85 zile calculat de la data publicării, în Monitorul Oficial al României, decizia nr. 201/2016 a fost emisă după 6 luni și 14 zile de la publicarea Hotărârii Guvernului nr. 729/2015. CNAIR a emis decizia de expropriere nr. 746/22.05.2018 cu depășirea termenului statuat la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 255/2010, cu modificările și completările ulterioare, la un interval de 74 de zile de la data publicării, în Monitorul Oficial al României, a Hotărârii Guvernului nr. 71/2018. Așadar, decizia în cauză a fost emisă cu o întârziere de 26 de zile
calendaristice, deși trebuia emisă în termen de cinci zile lucrătoare după expirarea termenului în care proprietarii imobilelor cuprinse în listă aveau obligația prezentării la sediul expropriatorului în vederea stabilirii unei juste despăgubiri (26.04.2018).

Pentru lotul 1C2 (Ungheni-Ogra), proiectantul Search Corporation SRL a solicitat avizele și acordurile necesare în intervalul 06.02.2014-05.05.2016 (2 ani, 2 luni și 29 zile). Totodată, au existat întârzieri și în răspunsurile transmise de autoritățile publice consultate. Similar cu aspectele constatate pentru lotul 1C1, CNAIR nu a urmărit desfășurarea, într-un timp rezonabil, a activităților necesare executării lucrărilor și nu a stabilit condiții clare și clauze ferme a căror încălcare să fie sancționată (în relația contractuală cu proiectantul Search Corporation SRL).

CNAIR a emis decizia nr. 1417/11.09.2017 după 89 de zile de la data publicării, în Monitorul Oficial al României, a Hotărârii Guvernului nr. 417/2017. În acest fel, a fost depășit cu 7 zile termenul legal calculat de la momentul emiterii notificării privind intenția de expropriere.

Rezultatele achiziției publice desfășurate de CNAIR în perioada 22.06.2014-14.01.2015, pentru lotul 2 (Iernut-Chețani), prin care a fost declarată câștigătoare Asocierea JV Strabag SRL & Straco Group SRL, au fost contestate la CNSC, care anulat raportul procedurii de atribuire și documentele subsecvente acestuia și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertelor.

Soluția CNSC a fost atacată în instanță, iar Curtea de Apel București a obligat CNAIR să reevalueze ofertele depuse și a constatat neîndeplinirea cerinței experienței similare în proiectare de către societatea declarată câștigătoare (decizia nr. 3360/11.06.2015).
În urma reevaluării, CNAIR a declarat câștigătoare oferta depusă de alte societăți, respectiv de Asocierea Astaldi SPA – Max Boegl România SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL. Astfel, prin modul de gestionare a procedurilor aferente achizițiilor publice la
nivelul CNAIR, s-au produs întârzieri în demararea lucrărilor de execuție a lucrărilor. CNAIR a emis ordinele de începere a lucrărilor aferente loturilor 2A1 și 2A3 la 04.05.2016, cu întârziere față de termenele prevăzute în acordurile contractuale, unde era stabilit termenul de 42 zile. Pentru lotul 2A1 acordul a fost semnat la 16.02.2015, iar pentru lotul 2A3, la 19.02.2015.

Pentru loturile secțiunii 2A au fost emise mai multe autorizații de construire, pe tronsoane și zone diferite. Astfel, lipsa de consecvență a factorilor responsabili din cadrul CNAIR a dus, pe de o parte la identificarea unor soluții (exproprieri) suplimentare iar, pe de altă parte, la scurgerea unei perioade mai lungi de timp și întârzieri în realizarea autostrăzilor.

Raportat la termenul statuat la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 255/2010, CNAIR a emis deciziile de expropriere nr. 1418/11.09.2017 cu o întârziere de 7 zile, nr. 153/30.01.2018 – 21 zile, nr. 772/24.05.2018 – 29 zile, nr. 1106/18.06.2018 – 19 zile.

Reprezentanții CNAIR nu au respectat prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 255/2010, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora exproprierea trebuie să se realizeze pentru toate imobilele aflate în coridorul de expropriere, întrucât exproprierile nu au fost realizate, în același timp pentru toate imobilele aferente culoarului supus lucrărilor și, în toate cazurile, în urma emiterii mai multor hotărâri ale Guvernului.

Consecința întârzierilor și neregulilor înregistrate în ceea ce privește obținerea avizelor și autorizațiilor, derularea procedurilor de achiziții publică, încheierea contractului de servicii juridice etc. este reliefată în stadiul lucrărilor, la data de 16.01.2019, respectiv:
lotul 1: lucrările au fost recepționate în cursul desfășurării acțiunii de control, la data de 12.12.2018; lotul 2: progres fizic de aproximativ 60%; lotul 3: progres fizic de 19,14%.

În vederea supervizării lucrărilor de construcție a Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea – Granița România Ungaria, CNAIR a încheiat cu JV Egis Route Scetauroute – Egis International contractul nr. 2562/2004. Din analiza rapoartelor lunare, s-a constatat că modul de prezentare a activității de consultanță și supervizare efectuate de către JV Egis Route Scetauroute – Egis Internațional s-a realizat în mod formal, prin preluarea acelorași informații de la o lună la alta, fără a păstra o cronologie firească a acestora și prin prezentarea lor, repetitivă, reluând toate lunile anterioare, în raportul ultimei luni, astfel încât, informațiile prezentate nu sunt clare și concise.

Din verificările efectuate nu au fost identificate modalitățile concrete prin care persoanele desemnate în acest sens din cadrul CNAIR au urmărit îndeplinirea obligațiilor contractuale de către societatea Egis. Totodată, din documentele justificative prezentate de Egis și aprobate pentru plată de către CNAIR, reiese că o parte din personalul Egis a desfășurat activități în mod neîntrerupt (fără zile libere, sărbători legale, perioade de repaus și fără respectarea timpului de muncă și de odihnă impus de Legea nr. 53/2003 – Codul muncii) fiind remunerați, în mod corespunzător de către Egis, respectiv de către CNAIR. Mai mult, rezultatul orelor suplimentare efectuate de personalul Egis nu se eflectă în stadiul lucrărilor (lotul 2A1 – progres construcție 10,25% și progres proiectării și asistenței tehnice de 1,5%; lotul 2A2 – 5% și 3%; lotul 2A3 – 2% și 3% iar pentru lotul 1C3 – progresul construcției este 2,67%).

În urma verificărilor au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă, astfel că datele și informațiile care vizează constatarea săvârșirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare.

Distribuie articolul pe:

9 comentarii

  1. Nu vă plângeți domnul Cosmin, în doi trei ani Ardelul este legat de Ungaria prin două autostrăzi Sibiu-Nadlac și Târgu Mureș-Borș iar orașele Târgu Mureș, Cluj-Napoca, Oradea,. Arad capitala Ungariei Budapesta. Ar trebui să deplângeți că nu este autostradă București-Craiova, București-Iași și București-Cluj-Napoca. Sau Cluj-Napoca Iași, Craiova-Timișoara, Constanța-Brăila. Vechiul Regat este nelegat de UE prin autostrăzi, dar asta nu-i produce complexe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.