Călătorii teatrale la începutul lui 2014

La TVR 2, „Nevestele vesele din Windsor” 2014 marchează împlinirea a 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare. Prima piesă de teatru pe care Televiziunea Română a programat-o pentru acest an este şi un prilej de comemorare a celui mai mare scriitor englez al tuturor timpurilor. Telespectatorii pot urmări luni, 6 ianuarie, de […]

Călătorii teatrale la începutul lui 2014

La TVR 2, „Nevestele vesele din Windsor” 2014 marchează împlinirea a 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare. Prima piesă de teatru pe care Televiziunea Română a programat-o pentru acest an este şi un prilej de comemorare a celui mai mare scriitor englez al tuturor timpurilor. Telespectatorii pot urmări luni, 6 ianuarie, de […]

La TVR 2, „Nevestele vesele din Windsor”

2014 marchează împlinirea a 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare.

Prima piesă de teatru pe care Televiziunea Română a programat-o pentru acest an este şi un prilej de comemorare a celui mai mare scriitor englez al tuturor timpurilor.

Telespectatorii pot urmări luni, 6 ianuarie, de la ora 19.00, la TVR 2 şi online pe TVRplus.ro, piesa „Nevestele vesele din Windsor” de William Shakespeare, un spectacol al Teatrului “Metropolis”, pus în scenă pe platourile Televiziunii Române, sub coordonarea artistică a regizoarei Luminiţa Iordănescu.

Adriana Trandafir cucereşte prin verva ei

Ecranizarea TVR urmează viziunea regizorală a regretatului Alexandru Tocilescu, muzica originală a lui Nicu Alifantis şi universul replicilor shakespeariene, aducând mai aproape de publicul telespectator o comedie muzicală de excepţie.

Producţia se bucură de o distribuţie impresionantă: Lucian Iancu (în rolul Sir John Falstaff), George Ivaşcu (Ford), Adriana Trandafir (doamna Quickly), Ion Grosu (Page), Crina Mureşan (doamna Ford), Mariana Dănescu (doamna Page), Mihai Niţă (Simple), Victor Apetrei/Mihai Stănescu (Fenton), Marcel Lovin (Bardolph), Gelu Niţu (Shallow), Eduard Haris (Slender), Adi Ciobanu (Doctor Caius), Şerban Celea (Evans), Dan Cogălniceanu (Hangiul), Ionuţ Ciocea/Andrei Bratu (Pistol), Darius Daradici (Nym), Dan Rădulescu (Robin), Loredana Cavasdan/Ştefania Dumitru/Raluca Botez (Anne Page), Eduard Cârlan (Rugby).

Decorul piesei poartă semnătura lui François Pamfil, costumele sunt semnate de Corina Grămoşteanu, iar coregrafia îi aparţine Feliciei Dalu. Director de imagine: Bogdan Marincov.

Invitaţie la Teatrul “Radu Stanca”

Ofelia Popii în Viaţa binecuvântată a lui Bess

Radu Alexandru Nica relansează pe scena de la Sibiu o adaptare după filmul „Breaking the Waves” al lui Lars von Trier, unul dintre cei mai aclamaţi cineaşti europeni ai momentului, al cărui portofoliu include producţii ca „Dogville” (2000), „Melancholia” (2011) şi „Nymphomaniac: volume I” (2013). Spectacolul „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess”, în regia lui Radu Alexandru Nica, va fi prezentat vineri 10 ianuarie.

Câştigător al Premiului UNITER pentru debut în 2005, Radu Alexandru Nica prezintă la Sibiu o poveste emoţionantă despre curaj şi dragoste necondiţionată. Eroina filmului, Bess, i se adresează adesea lui Dumnezeu, care se manifestă în gândurile ei ca un judecător aspru, nu ca Tatăl milos la care speră şi pe care îl invocă. Văzută ca o excentrică în comunitatea extrem de strictă în care trăieşte, Bess este puternică în credinţă, dar cam slabă de înger. De aceea căsătoria ei cu Jan, un străin din insula Bohr, e privită de comunitate cu scepticism. Pentru o perioadă Bess înfloreşte, trăindu-şi iubirea cu nevinovăţia şi curiozitatea unui copil, în schimb suportă cu greu plecarea lui Jan la muncă, pe o platformă petrolieră. Bess se roagă cu ardoare pentru întoarcerea lui cât mai grabnică, iar Dumnezeu îi împlineşte dorinţa (aparent) în modul cel mai cumplit posibil – Jan este adus acasă paralizat de la gât în jos, în urma unui accident de muncă. Bess se simte vinovată şi se hotărăşte să facă orice sacrificiu pentru a-l vindeca. Căderea în abis începe în momentul în care Jan îi cere să se culce cu alţi bărbaţi şi să-i povestească tot.

„Sunt oameni care au noroc toată viaţa şi sunt oameni al căror noroc e practic cauza unui ghinion şi mai mare. Culmea e că aceştia din urmă sunt, în genere, cei mai buni, cei mai morali dintre noi. Ai spune că Cerul trimite cu regularitate în lume mici Mesia nevinovaţi, care să ia asupra lor păcatele întregii lumi. Bess este un astfel de mic Mesia: o femeie simplă într-o lume rece, inflexibilă, patriarhală. Iubeşte necondiţionat, se sacrifică necondiţionat, iar în schimb este pedepsită. Care e dreptatea divină? În ce moduri absconse are ea loc? Ce se întâmplă cu toată această iubire risipită fără limită, tuturor celor din jur? Poate fi tot răul din lume contracarat prin dragostea aproape absurdă, dar nemăsurată a unui om simplu? Iată întrebări care azi, ca şi în vremuri mai puţin bezmetice, ne bântuiesc minţile amorţite de tot soiul de amoralităţi comode şi răspunsuri prefabricate”, a declarat regizorul la reluarea repetiţiilor.

„Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess” a fost nominalizat la Gala Premiilor UNITER în 2010, pentru categoriile cel mai bun spectacol al anului şi cea mai bună actriţă într-un rol principal (Ofelia Popii pentru personajul Bess). Spectacolul a avut premiera pe data de 18 septembrie 2009 şi va fi reluat după mai bine de doi ani, într-o nouă distribuţie ce îi aduce pe scenă pe actorii Ofelia Popii, Diana Fufezan, Dana Taloş, Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Liviu Vlad, Nicu Mihoc, Adrian Matioc, Dan Glasu, Cristian Stanca şi Ioan Paraschiv. Din echipa artistică a proiectului fac parte Dragoş Buhagiar (scenografie şi light design), Vlaicu Golcea (muzica şi sound design), Daniel Gontz (video) şi Sanda Anastasof (adaptare scenică). Spectacolul are o durată de 1h 35min şi nu este recomandat copiilor sub 12 ani.

„Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess e unul din cele mai dragi spectacole în care joc, alături de Faust, Lulu şi Felii. Întâlnirea cu acest personaj (n.n. Bess) a fost cu adevărat o binecuvântare; m-a făcut să meditez profund la ce înseamnă iubirea, cu multiplele ei dimensiuni, iubirea pentru oameni, dar mai ales iubirea pentru Dumnezeu, de asemenea ce înseamnă credinţa în iubirea divină, ce înseamnă sacrificiul şi dăruirea de sine şi cum te schimbi atunci când iubeşti cu adevărat pe cineva. Este o mare bucurie să pot juca din nou acest personaj superb!”, mărturiseşte Ofelia Popii.

Ioana Crăciunescu îşi serbează onomastica pe scenă

Ioana Crăciunescu în O femeie singură. Foto Costin Chesnoiu

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă marţi, 7 ianuarie, ora 19.00, spectacolul „O femeie singură” după un text de Dario Fo şi Franca Rame, un one-woman show cu Ioana Crăciunescu.

Ioana Crăciunescu va urca pe scenă în primul spectacol din acest an de pe agenda teatrală de la Sibiu pentru a-şi serba onomastica şi a spune la mulţi ani tuturor celor care poartă numele de Ioan sau derivatele acestuia.

Recunoscută pentru prezenţa sa fermecătoare, actriţa Ioana Crăciunescu revine pe scena Teatrului Naţional din Sibiu într-un one-woman show provocator, creat ca un manifest pentru egalitatea de gen. Spectacolul de la Sibiu recreează spaţiul unei camere de baie ca o metaforă a intimităţii, a locului în care poate să intervină atât ce e mai bun, cât şi ce e mai rău. Giulia, personajul central, reuşeşte să se redescopere prin mărturii tulburătoare, dar fără să îşi piardă simţul umorului, şi incită cu fineţe la dezbateri care să dea foc lenei, schimbând obiceiuri şi făcând să piară prostia şi frica, după cum declara Dario Fo, co-autor al acestei piese. Dario Fo este câştigător al Premiului Nobel pentru Literatură în 1997 şi este un om de teatru complet colaborând atât ca actor, dramaturg, scenograf şi pictor, cât şi regizor pe scenele din Italia. Alături de soţia sa, actriţia Franca Rame, artistul italian a scris unele dintre cele mai cunoscute monoloage inspirate din lupta italienilor pentru drepturile omului.

Actriţa Ioana Crăciunescu este cunoscută publicului sibian mai ales pentru rolul Clitemnestra din spectacolul „Electra” în regia lui Mihai Măniuţiu şi se remarcă, de asemenea, ca poetă. Aceasta a fost premiată în 2009, la Ploieşti, de către Ministerul Culturii şi Patrimoniului, cu Premiul Naţional de Poezie „Nichita Stănescu”. Ioana Crăciunescu s-a născut în 1950, la Bucureşti. După ce a studiat la Institutul de Teatru şi Cinema din Bucureşti, a fost angajată de unul dintre cele mai prestigioase teatre din ţară, Teatrul “Nottara”, unde a jucat peste patruzeci de roluri principale şi peste treizeci de roluri din repertoriul clasic şi modern român. Ea a primit de două ori premiul pentru interpretare feminină decernat de A.C.I.N. (echivalentul premiului César), precum şi Unicornul de Aur la festivalul de film de la Amiens. Stabilită în Franţa după 1991, a jucat în numeroase teatre şi festivaluri: Cartoucherie de Vincennes, Teatrul din Lucernaire, Teatrul din L’isle Saint Louis, Teatrul Sudden, Teatrul Mouffetard, Festivalul de la Avignon, Teatrul din Grandville, Teatrul din Limoges, Festivalul Châlon sur Saone. Ioana Crăciunescu este una dintre cele mai originale voci ale poeziei româneşti din generaţia sa. A publicat peste zece volume de poezie, majoritatea fiind traduse în franceză, germană, rusă, poloneză, spaniolă etc. Însemnata sa activitate ca actriţă de teatru şi de cinema, vine să întregească personalitate literară, „sfâşiată între nostalgia unui viitor agonizant şi regretul ironic al unui pământ pierdut”.

La Teatrul Apropo, “S-a furat mireasa”

S-a furat mireasa

Mara şi Andrei se reîntâlnesc la câţiva ani după ce au trăit o scurtă, dar intensă poveste de dragoste în perioada studenţiei. Acum sunt doi oameni complet diferiţi: Mara este o femeie de succes, cu o carieră într-o companie mare, în timp ce Andrei s-a transformat dintr-un Don Juan superficial într-o persoană singuratică, pasionat de alpinism şi căţărarea pe stânci.

Cât de bine cunoaştem oamenii pe care îi iubim?

Ce anume iubim de fapt?, se întreabă autorul Radu Popescu.

Cu: Camelia Pintilie, Andrei Huţuleac, Pavel Ulici.

Regie: Radu Popescu. Scenografie: Bogdan Ioniţă. Costume: Alexandra Panaite.

Spectacolul poate fi vizionat în 9 ianuarie, la ora 20.00.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.