31/03/2011
Toate diversiunile din ultimele zile si saptamani (nationaliste, cu wikileaksuri, arestari preventive, divorturi, etc.) au un mare avantaj, doar pentru putere, fireste. Nu se mai prea vorbeste aproape deloc de teme mult mai importante, de masurile aberante luate de guvern sau de alternativele corecte la ele.
Un exemplu din ultimele zile: guvernul a decis, impreuna cu FMI, inchdierea si trimiterea la fier vechi a 4000 de km (circa 20%) din reteaua feroviara in urmatorii ani!! Anul acesta se face inceputul cu aproape 1500 de km de sine.
Dezmembrarea si vanzarea la fier vechi a sinelor este argumentata ca masura care genereaza bani pentru bugetul ministerului. In proiectul de act normativ ministerul si guvernul apreciaza ca aceasta masura nu are un impact macroeconomic, pentru mediul de afaceri, social sau de mediu!
Este inca un exemplu pentur modul in care FMI impune guvernului (iar guvernul accepta fara a obiecta) masuri cu efect devastator pe termen mediu si lung.
Romania nu sta prea bine in ce priveste calea ferata. In perioada 1870-1990 s-au construit peste 20.000 de km de cale ferata (desfasurata) ceea ce inseamna o lungime a rutelor de 11.000 de km. Pentru a compara lungimea infrastructurii la nivel international se foloseste coeficientul densitatii retelei (metri de cale ferata pe km² de teritoriu). Media UE este de 51 (m/km²). La loc de frunte in Europa figureaza langa Elvetia (122), Belgia (112), Germania (106), Austria (73), Marea Britanie (67) sau Franta (53) si tarile central si est-europene: Cehia (122), Ungaria (87), Slovacia (74) si Polonia (71) – (sursa).
In Romania densitatea retelei este sub media europeana, insa inca la un nivel acceptabil de 45 m/km². Casarea a 4.000 de km de cale ferata ar duce-o pe unul dintre ultimele locuri.
Asta in vreme ce tarile dezvoltate, dar si statele noi in Uniunea Europeana investesc in calea ferata, pentru transportul de pasageri la viteze de peste 200-250 km/h si pentru transportul de marfa. Infrastructura feroviara este un atu pentru dezvoltarea economica si atragerea de investitii in productie si logistica.
Calea ferata este cel mai ieftin, eficient, economic, ecologic si de viitor mod de transport, mai ales pentru marfa, in conditiile in care peste cateva decenii combustibilele fosile se vor epuiza.
Infrastructura feroviara din Romania, atat cat este, e bine ca exista. In loc sa dubleze si sa electrifice liniile ministerul de resort vrea sa le demonteze, sa le distruga. Inca o “reforma” de succes…