Ce cred românii despre litoralul românesc

Cei mai mulți dintre românii ar fi dispuși să revină pe litoral în vacanțe, nu doar în weekend, dacă ar vedea investiții semnificative în calitatea serviciilor, de la cazare și masă la modalități de a-și petrece timpul liber.

Litoralul românesc trece printr-o criză fără precedent. Dacă n-ar fi fost voucherele de vacanță, cele în baza cărora bugetarii au cazare și masă gratuite, Litoralul ar fi înregistrat un record negativ de turiști. Cum s-a ajuns în această situație, de ce nu mai merg turiștii pe litoral decât în weekend?

Un barometru realizat de compania de consultanță Frames, la comanda Sopra Resort, vine să ofere câteva explicații în privința acestui fenomen.

37% dintre cei 350 de intervievați au declarat că, în acest an, vor merge în vacanță în străinătate, și numai 24% au rezervat o vacanță pe litoralul românesc.

39% au declarat că nu au planuri de vacanță în această vară din motive diverse, în special de ordin financiar.

Întrebați care sunt motivele pentru care au evitat în acest an litoralul românesc, cei mai mulți dintre respondenți (64%) au indicat prețurile practicate de hotelieri drept principal motiv.

Pe listă s-au mai regăsit, în ordinea opțiunilor, condițiile de cazare, menționate de 37% dintre respondenți, calitatea serviciilor (29%), traficul aglomerat (23%), situația plajelor (21%) și lipsa modalităților de distracție (18%).

În cadrul interviurilor directe, intervievații au reclamat curățenia deficitară din hoteluri, starea instalațiilor din băi, în general dotările precare ale camerelor (lenjerie veche, consumabile de baie insuficiente, absența aparatelor de cafea/ceai, calitatea slabă a internetului wireless) și lipsa locurilor de parcare asociate hotelurilor.

O parte din ei au reclamat și situația plajelor extinse din Mamaia, acolo unde experiența de a sta la plajă nu este loc una plăcută.

,,Raportul preț-calitate în turismul de pe litoral reprezintă, întradevăr, o mare problemă. Din păcate, avem prea multe hoteluri așa-zis modernizate, de 4 stele, care oferă servicii sub nivelul așteptărilor. Unele dintre ele au fost renovate, însă într-un mod tipic românesc, iar detaliile sunt cele care fac diferența’’, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit rezultatelor barometrului, 8 din 10 români cred că litoralul are nevoie de investiții masive  pentru a atrage turiști.

63% consideră că actualele hoteluri, cele mai multe moștenite de pe vremea comuniștilor, nu mai respectă standardele de calitate, iar 59% spun că nici serviciile asociate, de la masă la distracție, nu sunt pe măsura prețurilor practicate.

,,S-a construit mult pe litoralul românesc, sunt câteva hoteluri de calitate, însă prea puține comparativ cu marea majoritate care oferă, din păcate, aceleași standarde ca acum 15-20 ani. Pentru a atrage turiștii pe litoral e nevoie de mai mult, de mai bine, de calitate și seriozitate, elemente care lipsesc, din păcate, în multe locuri de pe litoral’’, a declarat Răzvan Popa, Head of Sales în cadrul Sopra Resort.

Ce își doresc românii de la litoralul românesc?

Întrebați ce și-ar dori să se întâmple pe litoralul românesc pentru a merge din nou în vacanță și nu doar în weekend-uri, 72% dintre cei intervievați au declarat că ar vrea să vadă prețuri mai mici, în raport cu veniturile românilor, atât la cazare cât și la restaurante.

Pe listă s-au mai regăsit dorința de a avea oferte mai clare și imagini reale cu camerele de cazare (53%), locuri de parcare asociate hotelului (42%) și plaje mai bine amenajate (38%).

65% și-ar dori ca prețul șezlongurilor să fie inclus în tariful de cazare, iar 78% ar prefera o variantă de servicii all-inclusive.

Un aspect interesant, relevat de barometru, îl reprezintă dorința majorității celor chestionați de a avea acces la mai multe servicii, altele decât cele de cazare și masă.

78% dintre cei chestionați și-ar dori ca, în perioada în care se află în vacanță, să vadă un spectacol, să participe la un concert sau să aibă acces la un centru de distracții.

,,Din păcate, serviciile de vacanță asociate hotelurilor, de la teatrele de vară la cinematografe, centre de distracție, în general modalități de a petrece timpul într-un mod plăcut sunt din ce în ce mai puține. Nu prea ai ce face pe litoral decât să mergi la plajă, să ieși la plimbare, poate la mall la Constanța, și cam atât. Restaurantele de calitate sunt puține și scumpe, teatrele de vară – altădată cu un program zilnic de spectacole, au devenit ruină, cluburile le numeri pe degete, iar centrele de distracții, cele care mai sunt – au un caracter de bâlci, de încropeală’’, arată concluziile barometrului.

,,Pentru ca litoralul românesc să redevină un loc de vacanță preferat de români nu doar în weekend este nevoie de investiții, de o strategie coerentă de dezvoltare locală, de limitare, de exemplu, a autorizațiilor de construire pe spațiile verzi dintre hoteluri, de eliminare a magazinelor alimentare din zonele turistice, de susținere și dezvoltare a zonei de entertainement, de asigurare a unor linii de transport viabile, rapide între stațiuni’’, afirmă Adrian Negrescu.

Vestea bună este că pe litoral investițiile în dezvoltarea unor complexuri turistice și rezidențiale de calitate sunt tot mai mari.

Într-o analiză Frames & Sopra, experții relatau recent despre faptul că cei peste 250 de dezvoltatori imobiliari din Constanţa anunţă investiţii de peste 250 de milioane de euro în următorii ani, în proiecte imobiliare mixte – hoteluri, apartamente, restaurante şi alte facilităţi turistice în Neptun, Jupiter, Venus, Saturn şi Olimp.

,,Dincolo de zona Năvădari-Mamaia, acolo unde dezvoltarea rezidențială a sufocat practic aceste zone, există vești bune din Sudul Litoralului acolo unde, pe baza unor planuri urbanistice bine puse la punct, se construiește la un alt nivel, cu respectarea standardelor actuale în materie de turism. Toate dezvoltările imobiliare Sopra, evaluate la 40 milioane de euro, includ restaurante, baruri, locuri de joacă pentru copii, piscine, zone de distracție și alte facilități așa cum vedem în destinațiile de top din Occident’’, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu patru proiecte imobiliare în Saturn, Jupiter, Olimp şi Neptun.

,,Nu cred că își mai permite nimeni să facă rabat la calitate, așa cum s-a făcut în Mamaia Nord, unde sunt imobile care nu țin cont de elemente esențiale precum efectele aerului sărat asupra structurilor, decantarea nisipului din rețelele de canalizare etc. Pe de altă parte, nu cred că își mai permite nimeni să construiască un bloc sau un hotel fără să se gândească la infrastructura asociată. Când mergi în vacanță nu vrei să te simți ca la bloc, să cumperi de la buticul din colț și să stai în casă, la televizor. Vrei să ieși, să te distrezi, să te relaxezi nu să fii înconjurat de blocuri, de o mulțime de mașini, de trafic, praf și betoane’’, a mai spus acesta.

Barometrul efectuat de compania de consultanță Frames, la comanda Sopra Resort, a fost realizat în perioada 3-10 iulie 2022, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 350 de persoane, angajați cu studii medii și superioare, 58% bărbați și 42% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.
Focusul grupul a fost reprezentat de persoane active, din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc.

Sopra Resort este unul dintre cei mai activi jucători din zona dezvoltării imobiliare din Constanța, cu investiții în patru proiecte în sudul Litoralului, un imobil în Saturn cu 374 apartamente și studiouri și o investiție de 22 milioane de euro, un proiect butique în Jupiter de 3,6 milioane de euro cu 70 de apartamente, un proiect de  14 milioane de euro în Neptun cu 260 de studiouri și apartamente și un alt proiect de 45 de milioane de euro în Olimp, aflat în faza de concept.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cristian Cretu 866 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Litoralul romanesc ca si Marea Neagra sunt SUBLIME. PACAT ca sunt lasate la indemana #spalatilor pe creieri care distrug tot ce este NATURAL SI FRUMOS: AMPLASAREA GROTEASCA A SEZLONGURILOR SI UMBRELELOR DE TIP „BINE CU FORTA” – NU MAI GANDI, CA GANDIM NOI PENTRU TINE! DAR TRE’ SA ITI BAGAM MANA ADAAANC IN BUZUNARE PENTRU „BINELE TAU! MANEEELEEE SI MUZICA SPALATILOR PE CREIERI SA INVADEZE PLAJELE”!! CA NU AVETI VOIE SA VA RELAXATI. TREBUIE SA ASCULTATI MUZICA PE CARE V-O DAM NOI, IN FRECVENTA DE DISTRUGERE A SANATATII VOASTRE PE BANI GREI PENTRU „DISTRACTIE” (440HZ). SA VA PRAJEASCA CREIERII DE TOT! din pacate vor ajunge acesti paraziti defecti si lacomi sa atinga cu necuratenia lor tot ce mai este frumos in Tara…asa ne trebuie. continuati cu joc de glezne si MANELE!

  2. Romanii le-au dat patronilor de pe litoral afaceri prospere si au parte de servicii si cazare de rahat dupa 30 de ani de hotie de piata . Ezcrocii din turism ne-au alungat la altii , ei devalizandu-ne si patrimoniul si aducand pe litoral SCARBA , ENTERITELE , EXCROCHERII CU IMAGINI PERFECTE PENTRU SERVICII EXECRABILE , FUMUL DE LA GRATARELE DE MICI , GRESIE DE 2 lei pe mozaicuri facute in timpurile regretate de mesteri priceputi si arhitecti cu viziune etc.

  3. Cum să meargă românul la mare când cocalarii își spală mașinile și câinii în apă mării!!!…imaginea de sus e sugestivă!!!..

  4. Doar ce m-am intors de la Eforie Nord si pot sa va spun ca a fost o vacanta conform asteptarilor. Inca nu au terminat toate reparatiile pe strazi, mancarea buna, peste medie, dupa cum era de ateptat preturile au crescut cu 30-50% dar inca e ieftin fata de de alte litoraluri. Exista, spre exemplu, Meniul zilei la 25 lei la mai multe terase sau autoserviri, care e foarte bun. Pai scuzati-ma domnilor, cu 5 euro in Franta, Italia sau Spania faci foamea-n gat. Hotelul modest, cu bai si camere cam mici, dar curat si cu pret accesibil – 34 euro/noapte camera, sezlongul pe plaja Belona incepand de la 25 lei/zi, berea pe plaja 5-7 lei paharul. Una peste alta, un pic de balci romanesc cu preturi accesibile care vin la pachet cu nostalgiile tineretii, o vacanta reusita! Partikip si anul viitor. 🙂

  5. De ce se numeste Marea Neagra ? Ca-i cea mai imputita mare, ca Cartianu !

  6. Vă rugăm evitaţi cacofoniile. Deci, în loc de ”ca Cartianu” este de preferat forma ”ca sconxul Cartianu”. Brrrrrr, că urât mai mirosea!
    Hahaha, păi cum să pălteşti la nivel sud-european (Ibiza, Nisa, Rimini … chestii socoteli) servicii la nivel de bantustan? – LA FALIMENT BIRJAR!….. că toţi birjarii au deschis hoteluri şi restaurante.

  7. Despre Marea Neagra si numele ei …
    Cei mai dintâi menționați locuitori ai țărmurilor mării Negre, anume Cimerienii și Sciții (popoare indo-europene), o denumeau „Axaina”, adică „albastru închis”. În vremea colonizării grecești marea se numea „Pontos Euxeinos”, adică „marea primitoare”, poate prin preluarea fonetică a denumirii „Axaina”. Romanii au transcris denumirea sub forma „Pontus Euxinus”, folosind însă și „Mare Scythicum”, iar ulterior, în vremea împărăției Bizantine, în Evul Mediu, apar denumirile de „Μεγάλη Θάλασσα” („Megali thalassa” preluată în românește ca „Marea cea mare” din documentele lui Mircea cel Bătrân și în italiana genovezilor ca „Mare maggiore”) și de „Kαικίας Θάλασσα” („Chechias thalassa”, anume „marea crivățului”, preluată în bulgărește ca „море Сесил”: „marea oarbă” sau „închisă”), denumiri prezente în hărțile venețiene precum și în cronicile lui Wavrin și lui Villehardouin.
    Calificativul „Neagră” apare DOAR în secolul al XV-lea, odată cu extinderea Imperiului Otoman.

  8. Am fost la mare, Eforie Nord, saptamana aceasta. Nu cred ca mai calc si a doua oara. A fost asa: plajele nu au toalete si daca au, sunt tare scumpe si foarte murdare. In plus, personajul care incaseaza banii are casa de marcat doar de forma. Pe plaja tot felul de nespalati care urla ca vand gogosi, porumb fiert etc si care devin agresivi si obraznici daca le ceri ca macar sa nu mai urle. Politia este inexistenta, probabil de aceea si misuna respectivii. Nu exista cosuri de gunoi, decat la iesirile de pe plaja. O bere la pahar 8 lei: Scump, dar poti gasi in supermarket bere la doza de 500 ml 3,5 lei, doar ca trebuie sa pleci de la plaja sau sa faci provizii. Statiunea pare murdara si veche, cu spatii neingrijite si care ar fi trebuit sa fie verzi la tot pasul. Se construieste haotic, fara vreun plan.Inclusiv pe plaja, in plin sezon, risti sa te umpli de praf, din cauza constructiilor in lucru care fac si o galagie infernala. Super, super nasol. Cu certitudine, nu mai aleg sa mai merg la mare in RO i nici nu voi recomanda altcuiva. Pentru banii pe care i-am dat, puteam sa am mai multe zile in Grecia/Bulgaria, in conditii mult mai decente.

  9. Litoralul rrominesc este oglinda natiei ! Doar 10% din populatie a ramas cu români ,restul sînt rromini sau specimene rruminizate ! Cine a mai văzut rrromini gospodari ?

  10. Lacomia este principala cauza! Asa se facea si pe timpul lui Ceausescu, sefii de restaurante le trebuiau doi ani sa faca mari averi! Acum fiind privati, fac la fel, dar la capitolul preturi! Atunci se umbla la greutatea si calitatea portiilor, pentru ca preturile erau stabilita de stat!

  11. Am egalat si depasit preturile, atat, caservicii suntem departe in jos

  12. In afara de faptul ca Litoralul Romanesc este exact că o groapă de gunoi,mai este și exagerat de scump.Orice om normal își va face concediu în altă țară.

  13. Litoralul actual este rezultatul a 32 de ani de bisnitari si interlopi care au preluat hotelurile si restaurantele dupa 1990, in locul profesionistilor cu experienta si viziune. Macar daca ar fi pus manageri cu studii, dar tot neamuri fara scoala si-au pus! In vest turismul este industria ospitalitatii, dar interlopii nu exceleaza deloc la ospitalitate! In 1995 absolvisem facultatea de turism si am mers fara pile pe litoral sa-mi caut ceva la receptie. Peste tot am fost refuzat, toti aveau neamurile lor. Dupa cateva zile, nimeresc un ,,manager” care m-a luat cu ,,ia sa vedem ce stii despre turism”. La fiecare raspuns corect era totmai nervos, dupa vreo jumatate de ora de interviu, ca asa credeam ca e, ma intreaba ceva unde am raspuns partial, iar raspunsul lui a fost ,,vezi ca nu stii nimic, iesi afara”! Dupa aceasta experienta am refuzat sa mai caut ceva in turism, am plecat dupa cativa ani afara unde mi-am facut un renume in amenajari de interioare! La cat de lacomi au devenit interlopii care conduc turismul in Romania, prevad un faliment rapid! Eu nu am mai calcat de atunci pe litoralul Marii Negre!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.