Ce învârteli a făcut Călin Mitică de la Remarul

Procurorii DNA l-au trimis în judecată, sub control judiciar, pe Călin Mitică, omul de afaceri care controlează acţionariatul Remarul 16 Februarie S.A. Cluj Napoca şi S.C. Transferoviar S.A. Cluj Napoca, în sarcina căruia s-a reţinut săvârşirea infracţiunilor de: dare de mită, în formă continuată; spălare de bani, în formă continuată; instigare la abuz în serviciu, în formă continuată; complicitate la dare de mită, în formă continuată; complicitate la spălare de bani, în formă continuată şi complicitate la cumpărare de influenţă. Alături de acesta au mai fost trimişi în judecată Dumitru Bărbăcuţi, director la Remarul, Alexandru Gavriş Teodor, şef serviciu Automotoare şi, ulterior director de tracţiune în cadrul S.N.T.F.C. CFR Călători S.A., Adrian Ştefan, director de infrastructură al Transferoviar, Laurenţiu Seceleanu, director al Sucursalei CFR Galaţi, şi a mai multor şefi şi responsabili din cadrul firmelor lui Mitică şi CFR.

Procurorii DNA îl acuză pe Mitică că a dat mită, în 12 tranşe succesive, o sumă totală de 414.392 lei lui Alexandru Gavriş ca să sprijine interesele de afaceri ale Remarul astfel încât să obţină contractele de servicii Revizie tip R 7 la Automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”, în valoare maximă de 220.990.260 lei şi Revizie tip R8 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră” (ambele contracte fiind atribuite de autoritatea contractantă CFR. Călători S.A.). Remiterea sumelor de bani a fost efectuată indirect, într-o formă disimulată, prin decontarea de către Remarul a unor facturi fictive, emise de Tevpag Plan (societate comercială controlată de Gavriş), în baza unor acte de recepţie fictive şi prin organizarea unui circuit de decontare bancară cu un titlu fictiv. Directorul Bărbăcuţi a participat în calitate de coautor.

Potrivit DNA, Mitică şi Bărbăcuţi au urmărit astfel să obţină sprijinul lui Gavriş, în ceea ce priveşte reviziile R7 şi R8, atât în vederea atribuirii acestor servicii către Remarul, cât şi pentru derularea raporturilor contractuale (ulterior eventualei atribuiri) în condiţii favorabile intereselor economice ale societăţii clujene.

În septembrie 2014, Călin Mitică şi Dumitru Bărbăcuţi i-au determinat pe inculpaţii Cristian Mircea Arnăutu, director al Organismului Notificat Feroviar Român O.N.F.R. din cadrul A.F.E.R., şi Marian Panaite, inspector în cadrul A.F.E.R., să îşi îndeplinească în mod defectuos atribuţiile de serviciu, cauzând prin aceasta o vătămare a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanei vătămate CFR Călători. Mai exact, Panaite şi Arnăutu au semnat acte oficiale prin care au omologat în condiţii abuzive operatorul economic privat Remarul, pentru ca această societate să poată participa la licitaţia privind „Servicii de reparaţii tip RR la locomotivele electrice 5100 KW, dotate cu ICOL”, valoarea lucrărilor licitate fiind de maxim 55.284.858,72 lei. Omologarea a fost efectuată în condiţiile în care Remarul nu îndeplinea condiţiile legale obligatorii pentru a obţine omologarea în stadiul preliminar, condiţie obligatorie în vederea participării la licitaţie a firmei respective. Astfel, demersurile ilegale efectuate de către Arnăutu şi Panaite au condus în final la câştigarea licitaţiei respective de către Remarul lui Mitică.

În perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, Dae Gelu, în calitate de director general al Autorităţii Feroviare Române A.F.E.R., a făcut presiuni asupra membrilor unei Comisii de analiză constituite la nivelul O.N.F.R. (prin ameninţarea referitoare la pierderea funcţiilor de conducere deţinute, respectiv cercetarea şi sancţionarea disciplinară) în scopul îngreunării cercetărilor în prezenta cauză penală, prin împiedicarea tragerii la răspundere penală a lui Călin Mitică. Dae Gelu i-a determinat pe membrii Comisiei să revizuiască raportul adoptat iniţial şi să întocmească Raportul revizuit din 19 decembrie 2014, prin care s-a decis, în mod vădit abuziv, menţinerea certificatului de omologare obţinut fraudulos de Remarul. Ulterior, A.F.E.R. a expediat la dosarul de urmărire penală o adresă oficială, semnată de către inculpatul Dae Gelu, în calitate de director general, în conţinutul căreia au fost inserate, cu ştiinţă, aspecte de fapt mincinoase, cu scopul direct de a-l favoriza pe Mitică.

În luna decembrie 2012, Adrian Ştefan, director de infrastructură al Transferoviar, a promis şi remis efectiv un folos material necuvenit inculpatului lui Sorin Trandafirescu, director general adjunct al Departamentului de proiecte cu finanţare nerambursabilă din cadrul CFR S.A., pentru ca acesta din urmă, în virtutea influenţei avute în cadrul companiei naţionale, să determine funcţionari din subordine să îndeplinească acte contrare îndatoririlor lor de serviciu, în vederea avantajării intereselor economice ale Transferoviar. Folosul material necuvenit primit de Trandafirescu Sorin Alexandru, de la Adrian Ștefan, cu complicitatea lui Călin Mitică (care a aprobat cheltuirea sumei de bani), a constat într-un abonament conţinând 10 călătorii dus – întors cu avionul, pe relaţia Bucureşti – Iaşi, în valoare totală de 1.870 euro.

În perioada martie 2013 – martie 2014, inculpatul Adrian Ştefan a dat mită, în mai multe rânduri, suma totală de 105.665 lei, lui Laurenţiu Seceleanu, pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele economice ale Transferoviar. Mita a fost dată atât în numerar, cât şi în modalităţi disimulate, prin decontarea de către Transferoviar a unor facturi fictive emise de o societate comercială administrată de Florin Andrei Ştefan sau prin angajarea fictivă în muncă a inculpatei soţiei lui Seceleanu. Mita a fost dată cu complicitatea lui Mitică.

Călin Mitică, zis Mitică Ceferică, este unul dintre milionarii României, averea sa, estimată la 22 milioane de euro, fiind construită în urma afacerilor sale cu transportul de marfă şi manevre feroviare. În 2013, Mitică s-a asociat cu fondul de investiţii austriac Donau Finanz pentru achiziţia CFR Marfă. licitaţie câştigată de Gruia Stoica, un alt magnat al căilor ferate.

De-a lungul timpului, Mitică a fost protagonistul unor afaceri profitabile dar şi controversate cu statul român. În 2008, o altă firmă deţinută de Mitică, CFR SIRV, obţinea un contract de de 350 milioane de euro de la CFR pentru repararea a 300 de vagoane. Cealaltă firmă, Remarul 16 Februarie, cîştiga 190 milioane de lei pentru vânzarea către CFR Călători a 40 de rame electrice.

În 2012 a fost distins cu Crucea Transilvană Oferită de Arhiepiscopia Ortodoxă a Vadului, Feleacului şi Clujului.

În 2014 a scăpat de dosarul Remarul în care fostul diector al CFR Călători Alexandru Noapteş a fost trimis în judecată pentru achiziţia supraevaluată a şase locomotive second-hand.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4615 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.