Ce riscă România fără banii din PNRR

Eugen Rădulescu spune că România are deficite gemene, bugetar şi de cont curent, extrem de mari şi extrem de dificil de corectat

De (R.C.)
Ce riscă România fără banii din PNRR

Eugen Rădulescu spune că România are deficite gemene, bugetar şi de cont curent, extrem de mari şi extrem de dificil de corectat

PNRR-ul în sine este o gură de oxigen formidabilă pentru economia noastră, dacă suntem în stare s-o fructificăm, pentru că dacă nu o fructificăm pe aceasta, am putea ajunge la categoria junk rate în următorii doi ani, susţine Eugen Rădulescu, director, Direcţia stabilitate financiară, Banca Naţională a României.

„Cred că marea problemă pe care o avem în sistemul financiar, marea, imensa problemă, este deficitul public. Dacă reuşim să stăpânim deficitul public şi dacă reuşim să reducem deficitul public către nivelul de 3% în următorii vreo 2 ani aşa, asta ar ajuta enorm de mult. Ar ajuta inclusiv dacă am fi în stare să îndeplinim măsurile pentru PNRR. PNRR-ul în sine este o gură de oxigen formidabilă pentru economia noastră, dacă suntem în stare s-o fructificăm. Pentru că dacă nu o fructificăm pe aceasta, cred că ne va chema junk rate în următorii doi ani. Sunt aceste două chestiuni, deficitul bugetar şi PNRR-ul”, a afirmat luni Eugen Rădulescu, în cadrul evenimentului „Rezilienţa sistemului bancar. Cum vor ieşi băncile din această nouă criză?”, menţionând că vorbeşte în calitate de economist iar opinia sa nu implică instituţia la care lucrează.

El a arătat în cadrul conferinţei că România are deficite gemene, bugetar şi de cont curent, extrem de mari şi extrem de dificil de corectat.

„În 2019, înainte de criza pandemică, eram singura ţară din Uniunea Europeană în procedură de deficit excesiv. Ea s-a oprit din cauză că a apărut pandemia şi toate ţările au avut deficite mult mai mari. Numai că vine momentul în care trebuie să începem să ne apropiem de cât e stabilit în acordul, în ceea ce stabileşte Uniunea Europeană pe această linie. Veniturile fiscale sunt numai 27,2% din PIB în 2022. Ce înseamnă asta? Păi înseamnă că pentru reducerea cu punct procentual din PIB a deficitului e nevoie de o mult mai mare restrângere a cheltuielilor decât la o ţară care are 35-40% venituri bugetare”, a declarat Eugen Rădulescu.

De asemenea, el a menţionat că în anii următori creşterea unor cheltuieli bugetare precum cele pentru apărare sau cu datoria publică nu poate fi evitată.

„Avem creşterea cu apărarea cu 0,5% despre care ştim. Costurile cu dobânzile la datoria publică sunt mai mult decât 0,5% în fiecare an în ultima vreme şi vor creşte în continuare semnificativ, chiar dacă dobânzile internaţionale nu vor creşte foarte mult. Şi avem beleaua numită pensii speciale care acum este undeva pe la 1% din PIB, dar care creşte ca Făt Frumos din cauză că avem pensii foarte mari pentru un număr foarte mare de potenţiali beneficiari care au ajuns şi ei aşa aproape de vârsta maturităţii. Şi vor le vor primi 40 de ani, dacă trăiesc cât trebuie, dacă trăiesc normal, pot să trăiască şi 50 de ani”, a spus Eugen Rădulescu în cadrul „ZF Bankers Summit ’23”.

El a declarat că pe lângă aceste probleme de deficit structural există „o listă lungă de excepţii care transformă bugetul României într-un schweizer”.

„Am pus numai câteva dintre aceste ciudăţenii, aceste excepţii. Avem scutiri de la plata impozitului pe IT, construcţii, servicii pentru construcţii, producţie şi echipament de materiale de construcţii ş.a.m.d. Scutiri la plata CASS. Rată de TVA efectivă, care este de numai 14,2%. De ce? Pentru că avem o listă incredibil de lungă de produse şi servicii cu TVA redus. De ce avem TVA de 19% la curentul electric şi de 9% la apă şi canalizare, n-am să înţeleg niciodată. N-am să înţeleg niciodată de ce avem 5% la obiecte sportive. Avem 5% la restaurante. În felul acesta putem să mâncăm la Bucureşti la un preţ care să fie apropiat de cel de la Paris, dar nu şi la Mamaia. Pentru că la Mamaia plătim mai mult decât pe Costa de Azur. Pentru că 5% înseamnă 5%. De aceea eu spun următorul lucru: înainte de a vorbi de majorări de impozite şi taxe, ar trebui să vorbim despre eliminarea excepţiilor şi anomaliilor fiscale”, a afirmat Eugen Rădulescu.

Distribuie articolul pe:

11 comentarii

  1. Tara e condusa de slugile strainilor si noi ne intrbam ce se poate face ca sa avansam si sa o ducem mai bine?? Pai slugile astea au o singura calitate: predictibile, adica executa ordinele de afara fara sa se opuna fara sa zica un singur nu. In rest le vedeti ca sunt nulitati absolute. Ciuca abia gangaveste cateva cuvinte printre aaaa-uri si are iq-ul lui Iohannis. Ciolacu a facut un liceu industrial in Buzau dar nu stie nimeni care este tocmai pentru ca este unul f slab. De aia de la externe sau cea de la invatamant ce sa mai vorbim. Burduja n-a lucrat la nicio firma serioasa si a ajuns ministru fara nicio experienta. Gorghiu cu facultate de drept la privat si nula in totalitate profesional e la justitie! Ma mir ca tara mai exista !

  2. Vai de capul lui ca nu stie ce vorbeste. Pensiile speciale nu sunt 1% din PIB ci mai putin (insa asta nu inseamna ca nu trebuie eliminate, dar nu cum s-a facut circul de astazi din Senat cum ca se taie pensiile speciale lasand in mod expres in lege anumite lucruri pentru ca legea sa fie declarata neconstitutionala, nu ar fi prima data, ei deja stiu bine reteta). BNR sta cu fundul pe multe zeci de miliarde de euro, care partial au rolul lor in a mentine stabilitatea leului si a sistemului bancar in general, si a facut nevazute la Londra niste zeci de tone de aur pe care nu vrea sa le mai aduca in tara. PNRR-ul ne aduce putine miliarde (iar alea devin si mai putine pentru ca sunt taiate din motive invocate de UE cum ca economia romaneasca o duce mai bine decat estimarile, sau ca nu ne-am distrus destul din industria energetica) fata de miliardele de care am putea dispune daca am face o justa utilizare a resurselor proprii, fara sa mai vorbim de taierea imprumuturilor pentru ne-necesara inarmare etc. PNRR este un plan de sinucidere economica, care insa este sustinut de cozile de topor aflate la conducerea Romaniei.

  3. In traducere pentru prostime, care nu intelege de ce spun unii ca rromania e o colonie… daca maine guvernul si reprezentantii lui la CE/UE voteaza impotriva unei decizii impuse de conducere, bisericuta de tari formata la conducere va taie banii UE si-n 1 an sunteti in faliment. Un stat nu e suveran atat timp cat supravietuirea lui economica depinde de bani si ajutoare de la altii, care-i conditioneaza. Nu stiu cum sunt noile brosuri ale Constipatiei, eu mai am una veche care e cu hartie moale… astea mai noi am inteles ca sunt pe hartie cerata si se intinde rau

  4. Dle Eugen Radulescu,
    Cititi cu atentiie toate luarile de pozitie exprimate de cititorii Cotidianului. Aveti intreaga motivatie sa va dati demisia din functia detinuta la BNR si sa va puneti streangul de gat.

  5. A intrat frica in ei,ca nu mai au ce fura!datoriile au sarit calul,banii luati nu se vad in nimic,decat in averile celor care ne duc in rapa!fara bani,se vor manca intre ei,precum sobolanii!

  6. Căți bani au intrat în economie din Planul Național de Ruinare a Romăniei, care este randamentul ?

  7. Căți bani au intrat în economie din Planul Național de Ruinare a Romăniei, care este randandamentul ?

  8. …daaaa, cu siguranta consultanta si studii de fezabilitate de 8 miliarde de cocojambo ne scot din rahat!…

  9. „Ce riscă România fără banii din PNRR” ? Dacă o dată cu renunțarea la PNRR redevine independentă „riscă ” să refacă în timp ce s-a distrus și furat din 1990 până acuma.

  10. „Ce riscă România”? De asta mor de grija unii finatisti si alesi in Romania? Dar daca vin acesti bani de la PNRR-ul asta imbunatateste cumva nivelul de trai? Duce la crestrea numarului de locuri de munca? La marirea salariilor dupa munca depusa? La micsorarea impozitelor si a taxelor bancare?

    Cu ce simte omul obisnuit ca banii astia le creste sperantele de a duce o viata mai buna din munca cinstita?

    In mentelul colectiv se vorbeste intr-una de ce e bine pentru Romania, ce cistiga tara, dar nu se evita a se vorbi despre interesul romanilor, respectiv a celor ce traiesc si muncesc in Romania. Asa ramine aceeasi mentalitate ca statul si tara sunt importantem, respectiv cei ce conduc. Iar cei ce sunt condusi sunt un fel de jobagi sau slugi bune de muls de cei de la conducere. Adica doar cei ce conduc beneficiaza de banii buni pentru tara, sau banii pentru Romana, oricum cum vrei s-o spui. Ori traim intr-o strucutura similara cu cea din rusia cu un tatuc sau o gasca ce il inlocuieste pe tatuc, sau traim intr-o tara democratica in care binele colectiv e prioritar, adica sa ne marga tuturor bine. Si cum gindim poate influenta viitorul colectiv intr-o directie sau alta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.