Cetățenii din Galați relansează ligheanul

Cea mai acută criză a gălățenilor, care afectează acum aproximativ o treime din populația orașului, este cea a întreruperii, de la 1 mai, a furnizării apei calde pentru cele circa 25.000 de familii ale căror locuințe sunt încă racordate la sistemul local, centralizat, de încălzire.

După ani în care autoritățile locale le-au tot dat gălățenilor subvenții din bani publici pentru a-și putea plăti iarna încălzirea apartamentelor și după ce multora li s-a permis să consume apă caldă și căldură fără să-și plătească facturile, actualul primar al orașului, Ionuț Pucheanu (PSD), a propus renunțarea la folosirea sistemului centralizat. Consiliul Local al orașului a dat și o hotărâre, în acest sens, pe 12 aprilie. Dar cum respectiva hotărâre a fost, în scurt timp, contestată în instanță de prefectul județului Galați, Gabriel Panaitescu, tot societatea edilitară Calorgal SA ar trebui să le dea gălățenilor apă caldă, în perioada următoare. Dacă o va face sau nu, rămâne de văzut. Din păcate, chiar dacă actuala criză s-ar încheia în zilele următoare, problemele termoficării locale sunt departe de a fi rezolvate. Iar lucrurile par să meargă din rău în mai rău.

Cum să fii furnizor unic și totuşi să dai faliment

În teorie, sistemul de termoficare din Galați ar fi trebuit să funcționeze fără probleme. Electrocentrale Galați SA (pe scurt, CET) – creată în 1969 și care funcționează cu gaz, păcură sau abur rezidual de la Combinatul Siderurgic ArcelorMittal, din vestul orașului – alimenta, prin rețeaua de distribuție primară, societatea edilitară Apaterm SA. La rândul ei, Apaterm, care deținea în oraș puncte termice, distribuia către utilizatori casnici apa caldă și agentul termic. Și cum lanțul de producție și distribuție CET – Apaterm SA era singurul furnizor al acestor servicii, de așteptat ar fi fost să prospere. Din păcate, lucrurile nu s-au întâmplat deloc așa.

Calitatea serviciilor Apaterm SA nu i-a prea mulțumit pe gălățeni, iar autoritățile au încercat să rezolve problemele mai degrabă cu promisiuni decât cu investiții în infrastructură. În consecință, societatea înființată în urmă cu 19 ani și-a pierdut, până astăzi, mai bine de jumătate dintre clienți, care au preferat debranșarea de la sistemul centralizat și încălzirea locuințelor cu alte tehnologii, cum ar fi centralele de apartament alimentate cu gaz sau centralele electrice. Multora dintre cei rămași în sistem autoritățile locale le-au acordat, anual, din bugetul local, subvenții pentru plata încălzirii, pe timp de iarnă. Altora le-au tot permis să consume fără să plătească, în speranța că, prin astfel de pomeni, vor câștiga capital electoral. Și strategia chiar a funcționat, dar numai în avantajul politicienilor care au făcut pomenile. La Apaterm, datoriile s-au tot acumulat, iar imposibilitatea societății locale de a-și plăti la timp furnizorii a dezechilibrat și CET, care la rândul ei a acumulat datorii către principalii creditori, printre care Romgaz și Transgaz. În plus, în condițiile în care numărul gălățenilor branșați la sistem a scăzut în ultimii ani, infrastructura CET este acum supradimensionată, în sensul că nu poate produce apă fierbinte sau abur în cantități prea mari față de necesarul de consum al orașului. Or, acest lucru înseamnă că, producând mai mult decât pot consuma gălățenii, CET pierde. Primăria Galați a ajuns chiar să se împrumute, ca să poată plăti, în avans, către CET, combustibilul necesar încălzirii orașului.

Soarta Apaterm a fost pecetluită atât de cei care au acumulat datoriile, cât și de cei care le-au permis oamenilor să nu plătească la timp. Atât de departe s-a mers, încât unii dintre datornici ajunseseră să aibă de plată către furnizorii de utilități mai mult decât valora locuința racordată la sistemul centralizat. În plus, au fost și destui administratori de asociații de proprietari care au strâns banii de facturi de la oameni, apoi au dispărut fără urmă, cu tot cu încasări.

Tot mai împovărată de datorii, Apaterm SA a intrat în insolvență în anul 2011 și în faliment în 2015, iar infrastructura și rolul i-au fost preluate de o societate nou-înființată, numită Calorgal SA.

CET Galați a intrat, la rândul ei, în reorganizare judiciară, în anul 2014, conform sentinței civile nr. 603/16.06.2014 din dosarul 3843/121/2014.

Actualul primar al oraşului Galaţi, Ionuţ Pucheanu (PSD) şi prefectul judeţului Galaţi, Gabriel Panaitescu

Soluția Primăriei: să se debranșeze toți!

Pe 12 aprilie, reunit în ședință extraordinară, Consiliul Local al municipiului Galați a decis, prin intermediul Hotărârii nr. 157, că „suspendă furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat către beneficiarii sistemului de utilitate publică“, începând cu data de 1 mai a acestui an. Decizia a fost luată în condițiile în care, potrivit primarului orașului Galați, Ionuț Pucheanu (PSD), peste o sută de milioane de lei s-au dus, numai din 2014 încoace, pe subvenții pentru încălzire și pe plata pierderilor din sistem. Or, acei bani ar fi putut fi folosiți, mult mai bine, pentru dezvoltarea orașului, a precizat primarul.
În aceeași zi, prin Hotărârea nr. 158, același Consiliu Local a aprobat „acordarea unui ajutor financiar în valoare de 3.000 lei pentru achiziționarea unui sistem de încălzire și apă caldă alternativ sistemului centralizat de termoficare familiilor branșate care urmează să se debranșeze“. Cu alte cuvinte, soluția Primăriei era ca toți gălățenii să se debranșeze de la sistemul centralizat, care consumă prea mult din banii orașului și nu oferă servicii de calitate, și apoi să se descurce fiecare cum poate. Cei care erau la zi cu datoriile către municipalitate urmau să primească și sprijinul de 3.000 lei.

Prefectul Galațiului, Gabriel Panaitescu, n-a crezut însă în această soluție, așa că a atacat în instanță Hotărârea nr. 157 a Consiliului Local. Acum, potrivit legii, hotărârea respectivă nu produce efecte. Cel puțin, nu până la soluționarea cauzei, în contencios administrativ. Iar în aceste condiții, tot Calorgal SA ar trebui să le furnizeze gălățenilor apă caldă.

Cât va mai rezista sistemul centralizat de termoficare din oraș și cât timp se vor mai spăla gălățenii în lighean, cu apă încălzită pe aragaz, rămâne de văzut. Momentan, nicio autoritate locală nu se încumetă să le dea oamenilor un răspuns.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Gabriel Kolbay 1 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.