Consultanții fiscali: Codul fiscal are două prevederi nocive

Camera Consultanților Fiscali a transmis o scrisoare ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, prin care atrage atenția asupra ”urmărilor negative ale reintroducerii recente în Codul fiscal, prin Ordonanța nr. 16/2022, a două prevederi mai vechi care, în urma aplicării
lor, s-au dovedit a fi nocive și ineficiente, fiind, de altfel, eliminate”. Prima dintre ele prevede ”reintroducerea obligației de a calcula contribuțiile sociale (contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate) la o bază de calcul egală cu salariul minim brut pe țară în cazul veniturilor din salarii care se situează sub nivelul salariului minim brut pe țară, obținute în baza contractelor cu timp parțial de muncă (modificare care se aplică veniturilor din salarii obținute începând cu data de 1 august 2022).

A doua prevedere ”nocivă”, conform Camerei, o constituie ”reintroducerea condiției privind realizarea de venituri, altele decât cele din consultanță și management, în proporție de peste 80% din veniturile totale, care trebuie îndeplinită începând cu 1 ianuarie 2023 de către persoanele juridice române pentru încadrarea în definiția microîntreprinderilor care pot beneficia de regimul fiscal implificat specific acestora.

Cu privire la prima problematică – suprataxarea contractelor part time

Cu titlu prealabil Camere Consultanților Fiscali precizează că ”această așa zisă „măsură sau regulă anti abuz” a mai fost în vigoare în perioada 2017-2019 și subliniem că motivele, care au stat la baza eliminării ei începând cu 1 ianuarie 2020 prin Legea nr. 263/2019, sunt perfect valabile și astăzi, când, spre surprinderea întregului mediu de afaceri, ea a fost reintrodusă în Codul fiscal, ca fiind o măsură bună”. ”Astfel, potrivit Expunerii de motive care a stat la baza elaborării Legii nr. 263/2019 prin care a fost
eliminată supraimpozitarea contractelor cu timp parțial de muncă, se specificau, în urmă cu cca doi ani și jumătate, următoarele:
“(…) Cele mai multe dintre măsurile de majorare ale unor impozite sau taxe au produs efecte negative, în special asupra capitalurilor românești, acestea materializându-se într-o pierdere constantă de competitivitate prin costuri, generată, în primul rând, prin:

– Creșterea costurilor fiscale cu forța de muncă, în special prin supra-impozitarea contractelor cu orar parțial de muncă, accentuând și mai puternic șomajul în rândul tinerilor, în special pentru categoria de vârstă 15-24 de ani

– Supra-impozitarea contractelor de muncă part-time a accentuat și mai puternic șomajul în rândul tinerilor (în special în rândul studenților și tinerilor absolvenți de liceu) și a accentuat munca la negru în unele sectoare de activitate.”

”Considerăm că nu este justificat ca aceeași măsură care s-a dovedit nu numai dăunătoare economiei, dar și ineficientă din punct de vedere bugetar și pe care Parlamentul a eliminat-o în mod expres printr-o lege de abrogare, să fie repusă acum în legislația fiscală printr-o ordonanță a Guvernului, fără o minimă analiză a istoricului ei și mai ales fără o consultare transparentă și reală a mediului economic”, se arată în scrisoare.

Concret, Camera Consultanților Fiscali apreciază că măsura, prin care veniturile din salarii obținute în baza contractelor cu timp parțial de muncă sunt suprataxate din perspectiva CAS și CASS, are cel puțin următoarele efecte negative:
• încetarea unui număr semnificativ de contracte de muncă cu timp parțial și implicit creșterea ratei șomajului și, în mod corespunzător, a cheltuielilor suportate de buget pentru plata indemnizațiilor de șomaj. Aceste efecte au început deja să apară, multe dintre aceste contracte încetând cu data de 1 august 2022 (informație care poate fi verificată în Registrul de Evidență al Salariaților).
• încurajează munca nedeclarată „la negru”, care evident generează și o reducere a veniturilor încasate la bugetul statului.
• este o măsură fiscală rigidă, care nu recunoaște sau neglijează atât realitatea pieței muncii și, în aceiași măsură, specificul și necesitățile din foarte multe domenii de activitate, cât și prevederile din legislația muncii care permit încheierea unor astfel de contracte cu timp limitat.
• intervine practic în alegerea întreprinzătorilor cu privire la modul de organizare a propriilor afaceri, prin creșterea forțată a costului muncii, în această perioadă în care dificultatea menținerii în viață a multor afaceri, care au rezistat crizei pandemice, este sporită de creșterea scăpată de sub control a prețurilor, de inflația în creștere și de o inhibare a pieței, alimentată de spectrul unei
noi crize economice și financiare, vehiculată din ce în ce mai mult.
• generează un deficit de imagine și o pierdere de încredere în autorități, întrucât este o prevedere profund inechitabilă și disproporționată, care stabilește obligația fiscală datorată prin raportare la o bază de impozitare nereală, majorată artificial chiar prin lege, plecând de la o prezumție de vinovăție inadmisibilă pe care statul o aplică asupra întregului mediu economic, fără să-l
intereseze situația de fapt în condițiile în care principiile fiscalității, prevăzute chiar de Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, sunt tocmai contrare.
• prevederea este cel puțin ciudată și apreciem noi incoerentă, și prin faptul că baza de impozitare majorată pentru contractele part time este stabilită prin lege la nivelul unui salariu de bază minim brut pe țară, doar în cazul CAS și CASS, iar calculul impozitului pe venitul din salarii se face la venitul part time (2-7 ore), așa cum contractul este și raportat în Revisal. Cel puțin așa înțelegem din textul OG 16. Oare ce explicație plauzibilă ar putea exista pentru această abordare diferită între baza de calcul a impozitului pe venit și baza de calcul a contribuțiilor sociale?
• prevederea este neclară și sub aspectul acordării prestațiilor sociale în condițiile în care suprataxarea la contribuții este suportată și plătită de angajator, contractul înregistrat în Revisal este însă cel cu durată reală (2-7 ore), și nu știm încă dacă D112 va face legătura cu CNP angajat pentru care angajatorul a plătit contribuția majorată sau, în cazul în care această legătură se va
face, nu există certitudinea că prevederile din legea pensiilor sunt acoperitoare pentru acordarea punctajului lunar. Altfel, această suprataxare la contribuții sociale a contractelor part time ar fi mai degrabă doar o „taxă specială”, sancționatorie asupra angajatorilor (presupuși evazioniști), care au îndrăznit să încheie contracte part time, potrivit legii și nevoii lor economice de la un
moment dat.
• prevederea este eronată și abuzivă prin faptul că impune plata concomitentă a contribuțiilor la baza de impozitare majorată artificial pentru toți angajatorii (2 sau 3), în cazul unui angajat cu 2 – 3 contracte care nu însumează însă 8 ore, fără să prevadă și posibilitatea de regularizare, de altfel complicată, sau fără să stabilească un alt mecanism în asemenea situații.

Cu privire la cea de-a doua problematică – reintroducerea condiției privind realizarea de venituri, altele decât cele din consultanță și management, în proporție de peste 80% din veniturile totale, care trebuie îndeplinită începând cu 1 ianuarie 2023 de către persoanele juridice române pentru a fi eligibile să aplice impozitul pe venitul microîntreprinderilor, vă supunem atenției, succint, doar câteva aspecte esențiale, întrucât această prevedere a făcut obiectul unei scrisori ample, motivată în fapt și în drept, transmisă de Uniunea Profesiilor Liberale din România și către MF înainte de aprobarea în Guvern a Ordonanței 16/2022. ”Astfel, vă precizăm că legislația tocmai aprobată de Guvern nu cuprinde nicio definire a veniturilor din consultanță și/sau management și nici măcar o trimitere la codurile CAEN vizate, ceea ce face extrem de dificil sau chiar imposibil de încadrat în aplicarea practică o gamă largă de servicii în sfera celor care se doresc a fi exceptate sau nu, acestea rămânând adesea să fie interpretate la discreția exclusivă a inspectorilor fiscali, prevederea reintrodusă fiind evident neclară și lipsită de predictibilitate”, se spune în scrisoare.

În al doilea rând, dacă ne raportăm la profesiile liberale reglementate în România de stat, prin lege proprie de organizare și funcționare, constatăm că dintre acestea, în mod inexplicabil, doar activitatea de consultanță fiscală este, cel puțin aparent, vizată de textul de lege aprobat de Guvern, lucru care vine în contradicție chiar cu nota de fundamentare a ordonanței în care, într-o manieră extrem de lapidară, se face doar o motivare generală referitoare la nivelul ridicat de rentabilitate al activităților exceptate. Este pentru toată lumea evident faptul că toate profesiile liberale reglementate, care își pot organiza activitatea și ca societăți persoane juridice, înregistrează rate de rentabilitate similare sau foarte apropiate. Astfel că această “extragere” a consultanței fiscale din multitudinea profesiilor liberale reglementate și exceptarea ei de la regimul fiscal al microîntreprinderilor, este total
nefundamentată și profund discriminatorie.

Problema reală pe care o are administrația fiscală în prezent nu este însă aceea ca unele domenii de activitate înregistrează rate de rentabilitate mai mari decât altele prin specificul lor, ci aceea a disimulării unor activități care în realitate sunt de natură dependentă, în servicii prestate și facturate de microîntreprinderi, de regulă fără angajați, pentru a evita plata contribuțiilor sociale mari aferente salariilor. Serviciile și tipurile de activități care se pretează însă unor astfel de practici nu sunt cele corespunzătoare niciunei profesii liberale reglementate, activități care funcționează având la bază principiul independenței față de beneficiarul serviciului.

Având în vedere considerentele prezentate mai sus, Camera Consultanților Fiscali apreciază că reintroducerea celor două măsuri legislative în Codul fiscal este nefundamentată în raport cu realitățile economiei și astfel dăunătoare acesteia, pe de o parte, iar pe de altă parte, este total inadecvată scopului declarat al autorităților statului, acela de reducere a evaziunii fiscale de creștere a
veniturilor colectate la bugetul public.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Cosmin Pam Matei 4578 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Eliminati scutirea de impozit pentru IT-isti. Asa este trecut in PNRR, asa cere si FMI-ul.
    Guvern de incompetenti, cei mai avuti salariati nu platesc impozit. Este imoral, este discriminatoriu, este o abordare nesimtita.

  2. salutam prezenta Camerei Consultanților Fiscali , argumentele lor si consideram ca trebuie a fie mult mai prezenti,ancorati in prezentrea acestor prevederi de specialitate cu puncte de vedere critice ,pt.ca intr-adevar publicul romanesc nu are o cultura financiara si guvernantii fac ce doresc ,de multe ori.
    ei isi deservesc iteresele personale sau de grup, de ex.suprataxarea ctr.partiale desi au existat motive de abrogare etc.le-ai reintrodus lezind din nou mediul economic.
    dar learea mediului ec. romanesc este o permanenta si consanta preocupare a asa zisului legislativ, pe mina cui se afla acest legislativ ce se indreapta intr-o directie exact de distrugere si incalcare al interesului ec.romanesc ,fiscal, monetar -ne poate spune cineva ?ce entitate s-a erijat si a inlocuit,substitutit Statul Roman, -un stat social- national si unitar si de ce ???? Cine si de ce a provocat aceste crize de tot felul,cum s-au provocat care sunt cauzele si nu rezulta decit ca asa zisul Parlament este in deriva ?

  3. In vremuri grele si de criza ce fac guvernele incompetente? In loc sa ajute cetatenii, guvernul incompetent se ajuta pe el adica impovareaza prin taxe pe cetateni. E inflatie? Nu-i nimic crestem acciza si TVA. Munciti in plus ca sa acoperiti pretul mai mare la energie, benzina, mancare? Nu-i nimic va taxam mai mult de parca munca part time e distactie si un lux pentru oligarhi alaturi de iahturi si vacantele pe Riviera! Iar cand e vorba de rau platnici lista e tot cu companii marunte care se chinuie sa supravietuiasca nimeni nu-i intreaba pe aia din centrul Timisoarei de unde au bani pentru case si cat impozit au platit pe venitul din care si-au luat mertane si bmwuri.

  4. aberatia denumita cod fiscal este o „lege” pe care nici „consultantii fiscali” NU O INTELEG DESI A FOST FACUTA PENTRU EI, DE CATRE SL UG ILE LOR! consultant fiscal pe bune? o lege absurda pentru ca oamenii sa NU intelegea ce au de facut pentru a MUNCI! MUNCA TREBUIE SA FIE LIBERA, LEGEA SIMPLA SI CORECTA. consultantul fiscal ESTE O FABRICATIE A SISTEMULUI PENTRU CA ACEASTA STRUCTURA PARAZITARA SA FIE INTRE OM SI LEGE – O LEGE ABSURDA NEINTELEASA NICI MACAR DE EI! NECONSTITUTIONALA INTEGRAL!

  5. Pentru,, CHARLIE,,.Nu stiu din ce categorie faci parte,dar nu te deranjeaza,irita,de unde au unii atatia bani negri,incat detin multe vile in tara si strainatate,au masini de sute de mii de euro,au bani in conturi in strainatate ,totul depasind cu mult veniturile lor anuale , etc .Nu te deranjeaza marii evazionisti,de fructe si legume,de cereale si de toate produsele,de multinationale cu conturile in tari offshore,care nu platesc impozite mai deloc in tara ,de marii afaceristi importatori de deseuri ilegale arse sau deversate in rauri etc,de romii care nu au muncit in viata lor o ora [dar bogati, plesnind de sanatate,eleganti,ducand o viata de lux] .Singura ta problema,care te macina,este sa moara si capra vecinului, a celui care munceste de ii sar capacele,care este galbejit de concentrare si cocarjat de munca in calculator,care la o anumita varsta [45 de ani]nu o sa mai poata muncii ,din cauza oboselii si efortului intelectual dar si a evolutiei tehnologiei in IT,care la un moment dat ii depaseste.Nu te deranjeaza nici miile de propietari de masini scumpe toate de peste suta de mii de euro sau milioane de euro care nu platesc nici un leu impozit catre stat,fiind scutiti prin diferite portite ,aparent legale,pe care muritorii de rand nu le stiu..

  6. IT nu platesc impozit, ca pleaca din tara ? Duca-se dar trebuie facuta o lege ca pt cei ce au bemeficiat de scutire de impozit , sa-l plateasca retroactiv daca isi schimba resedinta fiscala . Cat ii priveste pe sclavi , acestia trebuie aparati de stapanii tot mai hhrapareti, care ii vor si fara pensii si fara ajutoare de sanatate . E trist ca exista in sec 21 oameni cu gandire atat de josnica si suflet de caine . A fi liberal astazi e sinonim cu neomenie si lacomie . Degeaba castigati lumea daca va pierdeti sufletul , si instinctele umanitatii

  7. – PĂI CUM MĂI NENE ? ACUM 3 ANI CĂND ÎNCĂ LUCRAI ,TE LĂUDAI CU 5000 LEI SALAR,IAR ACUM ZICI CĂ AI O PENSIE MICĂ,MICĂ,MINIMĂ!
    -DA,DA-=ÎN SCRIPTE SALARUL ERA MINIM,RESTUL MI-L DĂDEA ÎN MÂNĂ DIRECT-FĂRĂ STATE,FĂRĂ IMPOZITE FĂRĂ..
    Dialog în antecamera doctorului! cam așa-i și cu part-time-ul”! 80% din salariați, pensionari, asistați-ajutați încearcă să înșele „STATUL”!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.