Cum arată șantierele de autostradă acum

Autostrada 1, București-Nădlac, are în acest moment 400 de kilometri pe care care se circulă, adică București-Pitești (110 km), Sibiu – Deva (132 km), Margina – Nădlac (158 km. Se lucrează la 41 km între Deva și Lugoj. La lotul II mai există o porțiune a cărei soluție inițială trebuie reproiectată și reatribuită pentru a minimiza impactul ecologic. Secțiunea rămasă dintre Pitești și Sibiu, cea mai dificilă, are în prezent anunțată doar contractul pentru segmentul Sibiu-Boița. Lotul 5 este în faza contestațiilor rezultatelor licitației, în timp ce loturile 2, 3 și 4 sunt în curs de elaborare a studiului de fezabilitate. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, şi premierul României, Viorica Dăncilă, au anunţat, recent, într-o conferinţă de presă semnarea a două contracte de infrastructură ce vizează Secţiunea I Sibiu-Boiţa a autostrăzii Piteşti-Sibiu și lotul 3 al Autostrăzii de Centură a Bucureştiului. Ministrul Transporturilor a menţionat că primul dintre cele două contracte parafate face referire la Autostrada Piteşti – Sibiu. „Primul contract are în vedere o autostradă foarte importantă şi demult aşteptată de români. Este vorba de Autostrada Piteşti – Sibiu, secţiunea I, Boiţa – Sibiu. Încă din primul mandat de ministru am înţeles că străpungerea Carpaţilor este o prioritate pentru dezvoltarea economică a României. Secţiunea Sibiu – Boiţa nu înseamnă doar o simplă secţiune a unei autostrăzi. Aşa că, în anul 2017, Guvernul PSD-ALDE a deblocat şi a lansat procedura de achiziţie publică pentru primele loturi ale autostrăzii Sibiu – Piteşti. Reamintesc faptul că la finalizarea procedurii de achiziţie publică a fost condiţionată de obţinerea Acordului de mediu care a fost obţinut în luna decembrie 2018. Valoarea contractului este de 612 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 129 de milioane de euro. Durata de realizare a acestui contract este de 48 de luni, dintre care 12 luni pentru activitatea de proiectare şi 36 de luni pentru execuţie”, a susţinut Cuc. Sectiunea 1 Sibiu – Boița va avea 14,15 km. Constructor desemnat este firma Porr, din Austria. Termenu pentru proiectare este de 12 luni iar pentru execuție este de 3 ani.

Guvernul României a aprobat o hotărâre privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru Autostrada Sibiu – Pitești. Potrivit Executivului, contractul de execuție al lucrărilor nu ar fi putut fi semnat fără revizuirea proiectului, care, inițial, a fost întocmit în urmă cu 11 ani. Practic, Cabinetul Dăncilă a aprobat diferențele de traseu față de primul proiect al autostrăzii, din 2008. Dacă atunci se intenționa ca autostrada să înceapă în zona localității Veștem, la conexiunea cu viitorul drum Expres Făgăraș – Sibiu, în actualul document tehnic se arată că autostrada va începe de la intersecția cu Varianta de ocolire a Sibiului. Potrivit raportului tehnic, primul tronson al autostrăzii, Boița-Sibiu, care, în noul proiect, are o lungime de 14,15 km, va avea nouă structuri, reprezentând poduri, pasaje și viaducte. Mai mult, traseul a fost readaptat pentru protejarea zonelor de construcții, dar, mai ales, a zonelor protejate, un exemplu în acest sens fiind, Pădurea Mohu. Pentru preîntâmpinarea îngreunării traficului a fost reconfigurat și nodul rutier. Suma totală a investițiilor pentru construirea primului tronson al autostrăzii Boița-Sibiu ajunge la 1,13 miliarde de lei, și va fi asigurată din fonduri europene și naționale. Potrivit Guvernului, contractul de executare al lucrărilor va fi semnat săptămâna viitoare. Necesitatea actualizării proiectului a fost impusă de modificările legislative și economice, precum creșterea prețurilor materialelor de construcții, dar și majorarea salariilor.

În 2019 pot fi inaugurați cu siguranță doar 43,28 km, adică loturile III (mai-iunie) și IV (august-septembrie) ale Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (între Holdea și Șoimuș), susțin reprezentanții Asociației Pro Infrastructură. Lotul III, lung de 21 de kilometri, este executat de Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. Contractul avea o valoare de 580 de milioane de lei, din care 85 la sută reprezentau fonduri de coeziune şi 15 la sută alocări de la Guvernul României, iar termenul de execuţie a lucrărilor a fost stabilit la 24 de luni. Ritmul lent al construcţiei, acuzat de reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a dus la întârzieri de aproape trei ani în derularea proiectului. Constructorii estimează că le vor finaliza în vara acestui an, cu o întârziere de trei ani faţă de termenul prevăzut în contractul iniţial.
Conform Adevărul, cele mai complexe lucrări de pe Lotul trei al A1 au loc în zona nodului rutier de Holdea, la capătul autostrăzii, unde aceasta se intersectează cu Drumul Naţional 68 A Lugoj – Deva. Porţiuni întinse din versant au fost excavate, iar problemele de stabilitate ale solului au cauzat întârzieri. La Holdea constructorii au mobilizat cea mai mare forţă de muncă şi cele mai multe utilaje, arată imaginile realizate pe şantier, de Rufius Dieter Stefani. Pe restul tronsonului, cu exepţia zonei nodului rutier de la Ilia, lucrările la autostradă au ajuns la final.

Lotul IV are terminați în jur 20 de kilometri din 22,14 kilometri în total, inclusiv cu marcajele aferente, de la km 77,3 (nodul Ilia) și până la km 97,75 intersecția cu DN 76 Deva – Brad. Problema este la celebrul deal al liliecilor, cu un imens volum de săpătură, ziduri de sprijin, plasă de fixare, piloni forați – pâna la viaductul de la km 98, terminat. De la kilometrul 98 totul este finalizat până la nodul Deva (km 99,5). Finalizarea depinde doar de performanța constructorului român Spedition UMB de a termina o porțiune de aproape un kilometru, pe un traseu sub deal, extrem de dificil. Acest tronson ar putea fi finalizat până în august 2019.
Acest lot, cuprins între Șoimuș și Ilia, este construit de firmele românești Tehnostrade și, Spedition UMB, iar costul este de 419,4 milioane lei fără TVA.

Lotul II, între Margina și Holdea, este neterminat pe circa 8 kilometri. Din cei 8 km, 4 sunt de tunel. Şoferii așteaptă finalizarea licitației, întârziată de peste doi ani. Execuţia acestor tuneluri, cu metode și utilaje moderne scut – freză, nu ar trebui a dureze mai mult de 5 – 6 luni, la o viteză de înaintare de 25 – 30m /zi, în teren moale, argilos sau nisip. Cel mai probabil, această porțiune va fi gata în 2021.

Autostrada A3, București-Borș, este operabilă pe secțiunile București–Ploiești, Câmpia Turzii–Nădășelu și porțiunea Iernut–Ungheni. Secțiunea Râșnov–Cristian (6,4 km) este în construcție. Tronsonul Suplacu de Barcău – Biharia (61,5 km) este în curs de relicitare, întrucât două contracte succesive de construcție a lui (cu Bechtel și cu Corsan) au fost reziliate, stadiul său fizic fiind de aproximativ 50%. Porțiunea între Biharia și frontiera cu Ungaria este în lucru începând cu 2019 și urmează a fi terminată în 2020. Nădășelu–Mihăești–Zimbor, Zimbor–Poarta Sălajului și Nușfalău–Suplacu de Barcău sunt în curs de licitare.Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat pe 11 martie 2019 proiectul tehnic pentru construirea lotului Râşnov – Cristian/Braşov, primii din Comarni-Brașov. Urmează obţinerea autorizaţiei de construire şi exproprierea restului de 50% din terenuile necesare finalizării lucrărilor, conform informaţiilor publicate pe site-ul CNAIR. Se estimează că lucrările efective de construcţie ar putea începe din 20 mai, conform unor surse ale Asociaţiei Pro Infrastructură. Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5 din autostrada Comarnic-Braşov, sector Râşnov – Cristian şi Drum de Legătură, lungime 6,3 km (autostrada) + 3,7 km (drum naţional la 4 benzi cu separator median) a fost semnat în toamna lui 2017 cu Asocierea Alpenside – Specialist Consulting.

Tronsonul Tg. Mureș-Gilău (Cluj Vest), lung de 103 km, este finalizat parțial, iar restul este în execuție. Secțiunea Câmpia Turzii – Gilău a fost deschisă în 2009-2010, Câmpia Turzii – Ogra Lot 1 și Târgu Mureș – Ogra Lot 2 au devenit operabile în decembrie 2018. Este în lucru segmentul Ogra-Câmpia Turzii, care este gata în proporție de 65%. O filmare aeriană cu tronsonul Câmpia Turzii-Chețani (Luduș), parte din Ogra-Câmpia Turzii, a fost publicată de către Asociația Pro Infrastructură (API). Deși autoritățile se lăudau că acest tronson va fi inaugurat în acest an, lucrările ar putea fi gata abia în 2021, susțin membrii ONG-ului. “Constructorul (Straco) este rămas în urmă la capitolul terasamente și trebuie să se mobilizeze serios pentru a recupera întârzierea în sezonul de vară. Un aspect pozitiv este avansul vizibil la aproape toate structurile majore (pasajele pe și peste DN15 și nodul Chețani). Lotul de 15,7 km are ZERO șanse să fie inaugurat în acest an, în ciuda minciunilor și promisiunilor iresponsabile ale autorităților. Acum stadiul fizic este de aproximativ 22,5% și, în cel mai optimist scenariu, la sfârșitul lui 2019 se va ajunge la 55-60%. Cu mare dificultate și doar printr-un efort susținut al antreprenorului în următoarele 20 de luni, am putea spera la deschiderea traficului în decembrie 2020. Realist vorbind, vom circula pe aici abia în 2021”, au transmis API.

Pe segmentul Gilău-Borș, lung de 162,5 km, se merge doar pe 8,7 km, între Gilău și Nădășelu. Luna trecută, CNAIR a lansat licitaţii pentru proiectarea şi execuţia a încă 55 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Nădăşelu şi Suplacu de Barcău. Valoarea cumulată a contractelor puse la bătaie de Transporturi este de 2,58 miliarde de lei (aproape 550 de milioane de euro). Pentru ca şoferii să circule neîntrerupt pe autostradă de la Cluj până la graniţa cu Ungaria, mai trebuie scoşi la licitaţie încă 41 de kilometri.

În Moldova, s-au reluat lucrările la construcția centurii Bacăului. Lungimea totală este de 30 de km, din care 16,27 km cu profit de autostradă, iar constructorul este asocierea Spedition – UMB SRL – Tehnostrade SRL. Costul total este de 668.330.294,63 lei fără TVA. Acest segment, face parte din autostrada Ploiești-Pașcani. Studiile de fezabilitate pentru porțiunile Ploiești – Bacău Sud și Bacău Nord – Pașcani sunt în curs de elaborare.

A10 este autostrada care va face legătura dintre Autostrada A1 și Autostrada A3, pe traseul Sebeș – Turda. Se lucrează la cele două tronsoane sudice, I și II; cele nordice, însumând 29 km, sunt finalizate, circulația fiind deschisă pe 26 km din ele în iulie 2018. Ceilalți 3 km finalizați nu pot fi folosiți până la finalizarea lotului 2 (Alba Iulia Nord–Aiud). Luna trecută, Răzvan Cuc a declarat joi, la Alba Iulia, că lotul I al autostrăzii Sebeş-Turda va fi gata până la sfârşitul anului în curs, oficialul guvernamental menţionând că a primit asigurări similare şi din partea constructorului lotului II, însă în acest caz doreşte să aibă o discuţie cu antreprenorul la sediul ministerului. Lotul I, de 17 km, care se întinde de la
intrarea pe autostrada în Sebeș până la Pârâul Iovului, este construit de asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL. Costul este de: 541.739.137 lei fără TVA. Lotul II, de 24,25 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, este realizat de asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL. Costul este de: 549.332.494 lei fără TVA.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4560 Articole
Author

5 Comentarii

  1. decat atitea vorbe fara rost, mai bine o harta cu indicatii….

  2. A 6 LUGOJ CALAFAT nu se spune nimic,ce se mai aude,macar ceva vorbe,fapte foarte slab

  3. Mai iesiti si voi in teren, ca pe vremea lui Ceasca? Luati totul de-a gata de la ProInfrastructura, reformulati cu nesimtire si vrei bani, sa manance si gura voastra puturoasa ceva! Doar UNirea din Alba Iulia mai merge pe teren, restul presei sunteti sobolani de birouri!

  4. Ce de firme…dar de ce nu vorbeste nimeni despre acele procese de revendicari intentate de asa zisii marii constructori-sunt miliarde care se pierd pe incompetenta lui Filipescu care isi apara doar scaunul si accepta tot ce i se spune

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.