Războaiele vamale declanșate de Statele Unite cu Uniunea Europeană și cu China ar putea afecta componente serioase din economia românească și anume industria mobilei sau cea a componentelor auto și dacă divergențele vor continua, PIB-ul nostru se va reduce. Totul depinde de reacția lui Donald Trump, a UE și a Chinei în aceste confruntări. Recent, SUA au impus tarife pentru importurile europene de oţel şi aluminiu şi ar putea impune taxe vamale de 20% şi pentru automobile şi piesele de automobile. Uniunea Europeană a avertizat că bunuri americane în valoare de până la 294 de miliarde de dolari vor fi taxate într-o serie de contramăsuri dacă preşedintele american Donald Trump va impune taxe vamale pentru importurile de autoturisme. În replică, UE va introduce propriile măsuri protecționiste, impunând taxe pentru o serie de produse americane. Potrivit estimărilor Comisiei Europene, vor fi afectate exporturi de metale care au însumat 6,4 miliarde de euro în 2017. Acest aspect trebuie luat în seamă pentru că UE este principalul partener economic al României. Orice creștere de preț din Vest, precum cele la oțel și aluminiu după impunerea de taxe vamale de către SUA, afectează până la urmă și țara noastră.
De asemenea, vineri, 6 iulie, noile taxe vamale americane pentru importuri chineze în valoare de 34 miliarde de dolari au intrat în vigoare, marcând debutul unui război comercial între SUA şi China, primele două economii ale lumii, în pofida îngrijorărilor companiilor şi investitorilor, informează AFP şi Reuters. China a răspuns imediat. „După introducerea de către SUA a tarifelor vamale împotriva Chinei, măsurile chineze au intrat în vigoare imediat”, a declarat într-o conferinţă de presă purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez al Afacerilor Externe, Lu Kang. Acesta nu a detaliat natura şi nici mărimea măsurilor de retorsiune, însă, anterior, autorităţilor de la Beijing au avertizat că vor impune tarife vamale pentru importuri americane în valoare de 34 miliarde de dolari, răspunzând astfel punct cu punct la măsurile Washingtonului.
„Războiul poate escalada și SUA poate impune tarife pe mărfuri pe care le importă direct din România (vezi mobilă, de exemplu) sau din alte țări cu care avem noi legături comerciale (automobile nemțești). În primul caz efectele sunt evidente, adică investițiile și locurile de muncă în industria de mobilă sunt afectate negativ în România. În al doilea scenariu, deloc improbabil, dacă ne uităm la amenințările lui Trump, tarifele afectează industria producătoare de automobile din Germania și implicit pe cea producătoare de componente auto de la noi. Exportăm multe astfel de produse în Germania. Și din nou, investițiile și locurile de muncă din industria producătoare de astfel de componente de la noi e lovită puternic. Dacă războiul continuă, PIB nostru se va reduce”, susține Ioana Petrescu, fost ministru de Finanțe.
Primul efect al impunerii unor noi taxe vamale atât pentru vehicule cât şi pentru componente auto va fi o creştere a preţurilor atât pentru clienţii europeni cât şi pentru cei americani. Al doilea pas pe care mulţi actori din industria auto vor fi nevoiţi să îl facă va fi mutarea producţiei modelelor cât mai aproape de pieţele cele mai mari pentru acestea. „Adevărul trist este că impunerea de taxe vamale majorate va face producţia să migreze. Dacă tendinţele se vor acutiza, rezultatul inevitabil va fi mutarea producţiei acolo unde se află cea mai mare piaţă pentru modelul respectiv”, consideră Arndt Ellinghorst, analist la Evercore ISI. „Există puţine industrii care au beneficiat de globalizare mai mult decât cea auto. Întreaga producţie de vehicule se bazează pe transportarea de componente şi maşini finite peste graniţe”, susţine Max Warburton, analist la Bernstein.
În România, industria de componente auto a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 17,5 miliarde de euro. Cea mai mare parte a producției merge la export, la fabricile de asamblare ale marilor producători auto europeni. În ceea ce privește industria mobilei, aceasta este estimată la 2,5 miliarde de euro, iar exporturile sunt în continuă scădere și numărul de salariați este tot mai redus, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).
Doar supozitii autorule. Lemnul nu este aluminiu…
Noi nu facem componente auto, le ansamblam aici. Un fel de lohn, si care este cel mai ieftin. Vrajeli.