Cum văd americanii economia de azi a României

bani-moneda-romania-inflatie

Diferența dintre veniturile bugetare proiectate prea optimist și cheltuielile mai mari asumate pentru salarii și asistență socială defavorizează realizarea planului de investiții bugetat pentru 2018, se arată într-o analiză asupra stării actuale a economiei românești făcută de către Camera de Comerț Americană în România (AmCham).

Analiza execuției bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 arată că realizarea planului de investiții nu este o prioritate nici anul acesta. La începutul exercițiului bugetar curent AmCham România evidenția într-o analiză similară, o serie de potențiale vulnerabilități ale proiecției bugetare pentru anul 2018, reiterând în mod special necesitatea respectării planului de investiții, vital în viziunea AmCham pentru o creștere economică sustenabilă. Analiza execuției bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 indică un nivel al deficitului de 16,8 miliarde lei (1,77% din PIB). Raportat la PIB, acesta depășește cu mai mult de două ori nivelul deficitului înregistrat în aceeași perioadă a anului 2017, respectiv cu 6,8 miliarde lei (0,79% din PIB). Faptul că și în aceste condiții anul 2017 s-a încheiat cu un deficit de 2,88%, foarte apropiat de nivelul maxim de 3% din PIB prevăzut de Tratatul de la Maastricht, confirmă îngrijorările cu privire la riscurile de încadrare în ținta de deficit bugetar în 2018, chiar și în condițiile în care planul de investiții pentru anul în curs ar fi realizat.

Cele mai utilizate mecanisme de control al deficitului bugetar sunt reducerile cheltuielilor planificate inclusiv de la capitolele de investiții, în ciuda impactului negativ pe care restrângerea acestor tipuri de alocări le are asupra creșterii economice reale și potențiale. Din analiza primelor 9 luni ale anului 2018, cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 15,2 miliarde lei. Deși cu 25,7% mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut, prin raportare la investițiile planificate pentru acest an, de 38,5 miliarde lei (4,2% din PIB), gradul de realizare, la momentul primelor 9 luni, a fost de numai 39,5% (1,6% din PIB). O creștere economică sustenabilă pe termen lung nu poate fi realizată fără un angajament real pentru investiții și pentru reforme structurale care să sporească impactul investițiilor în economie și în societate în ansamblu, prin consolidarea capacității instituțiilor publice și creșterea calității cheltuielilor publice

Comparativ cu realizările anului 2017, bugetul de anul acesta (conform rectificării aprobate în septembrie 2018) prevede o creștere a cheltuielilor cu personalul de aproximativ 16,6 miliarde lei și o creștere a cheltuielilor cu asistența socială de aproximativ 7,8 miliarde lei. Raportate la aceeași perioadă a anului 2017, în primele nouă luni ale anului 2018, creșterea cheltuielilor cu personalul este în linie cu sumele bugetate, atingând 12,8 miliarde lei, în timp ce creșterea cheltuielilor cu asistența socială a depășit deja 8,5 miliarde lei. De asemenea, s-a înregistrat o depășire cu aproape 2,1 miliarde lei a cheltuielilor cu bunuri și servicii, raportat la creșterea așteptată pentru întreg anul 2018.
În schimb, un efect pozitiv asupra deficitului bugetar l-a avut creșterea cu 3,2 miliarde lei a veniturilor nefiscale în primele 9 luni din 2018 comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, de la o proiecție de creștere de 1,7 miliarde lei față de 2017. Cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice au crescut și ele pe fondul contractării de noi împrumuturi dar și a contextului de creștere a ratelor de dobândă de pe piețele financiare. Luând în considerare contextul macroeconomic global caracterizat de normalizarea politicii monetare, așteptările cu privire la creșterea costului creditului sunt de continuare a tendinței de creștere a ratei dobânzii.

Din perspectivă macroeconomică, modelul de gestiune a politicii bugetare prezintă câteva provocări importante. Prima dintre ele este caracterul pro-ciclic al politicii bugetare, care în viziunea AmCham prezintă un risc pentru managementul prudențial al politicilor macroeconomice în contextul maturității ciclului economic curent și al tranziției către faza de decelerare a creșterii economice. Într-o perioadă de expansiune economică în care România se confruntă și cu un exces al cererii care nu poate fi acoperit de oferta internă precum și de un deficit al forței de muncă disponibile, crește pericolul accelerării inflației. Într-un astfel de context, lipsa unei consolidări fiscale în fazele favorabile ale ciclului economic limitează marja de manevră pentru politicile de stimulare a economiei pe care guvernul le-ar putea întreprinde. În acest caz, o restructurare a cheltuielilor publice, inclusiv a celor sociale și a investițiilor, devine iminentă.

Încadrarea în limita deficitului bugetar rămâne în viziunea AmCham un obiectiv deosebit de ambițios chiar și în condițiile ideale în care, în pofida estimărilor analiștilor, economia va crește în anul 2018 cu 5,5% în termeni reali, evoluția veniturilor și cheltuielilor bugetare va urma structura anului precedent, și planul de investiții va fi realizat integral. În ce privește proiecțiile pentru anul viitor, AmCham Romania consideră optimiste țintele de creștere
economică de 5,7% (termeni reali) și o rată a inflației de 2,8 %, considerabil diferite față de estimările Comisiei Europene – 4,1% creștere economică și 3,4 % inflație medie anuală, anunțate în Scrisoarea–cadru privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2019. În încheiere AmCham Romania reiterează nevoia utilizării investițiilor ca instrument activ de creștere economică sustenabilă, prin înlocuirea modelului de creștere economică bazată pe consum cu politici orientate spre competitivitate și dezvoltarea sistematică a capitalului în toate formele sale. AmCham România va continua să urmărească cu interes evoluția execuției bugetare pentru a semnala oportunitățile pentru o creștere economică sustenabilă, vulnerabilitățile ce trebuie remediate înainte de a afecta echilibrul macroeconomic și pentru a reitera importanța respectării planului de investiții. Prin intermediul specialiștilor din cadrul comunității AmCham Romania, ne exprimăm deschiderea pentru dialog și schimb de bune practici cu instituțiile implicate în realizarea și executarea bugetului de stat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4588 Articole
Author

3 Comentarii

  1. In Romania, de aproape 30 de ani, Bugetul intocmit pentru fiecare An fiscal e o batjocura populista, Bani multi pe hartie, impartiti cu larghete la inceput de an, apoi urmeaza Rectificarile pentru ca NU exista Banii pusi pe hartie!
    Tineti minte cat BANET urma sa produca Romania, cand Dragnea ne exoplica la tabla cu PIXul celebru in mana cum vor CRESTE pana la cer Veniturile si cum vor dudui Salariile si pensiile si Economia si tot ce misca in Tara asta?!
    Mai nimic NU s-a intamplat, Banetul de pe hartie s-a dus pe apa sambetei, Virgula celebra e data disparuta dar nedeclarata la Interpol, iar Romanii pleaca pe capete, PSDragnea se lupta intre ei, Autostrazi ZERO, Spitale si Scoli moderne ZERO, Poduri si Podete dupa inundatiile catastrofale ZERO, Pesta prcina le-a distrus viata Taranilor votanti, dl Dragnea a pierdut si Virgula si PIXul, NU a mai aparut niciodata DUPA Alegeri, nici cu PIXUL nici cu Programul de guvernare in mana!
    Asa e si Bugetul Romaniei!
    ZERO!
    „Partidul promite”, ca NU costa nimic!!
    http://partidulpromite.ro/category/promisiuni-electorale/partidul-social-democrat/
    Ce-or zice americanii cand vad asta?!

  2. AmCham este organismul care i-a pus PDL-ului si lui Nelu Ioan Botis noul(pe atunci) Cod al Muncii. Pentru flexibilizarea pietei muncii. Ce a urmat inca se mai vede : sclavia moderna a secolului XXI,nu-i asa? Tot AmCham impreuna cu Doru Trandafir Rubin& Maier ne-au procopsit cu Noul Cod Penal si CPP, tradus din limba cailor de lemn in limba daco-tracilor ,de catre Bica si Pierdoiu,iar apoi asumat prin rapsunderii de catre guvernul Micului Utecist Umil Bok. Halal !

    • Economia si Tara noastra au fost pusa pe butuci fiindca am urmat modele straine , idei luate de la propagandisti precum AmCam, modele toxice, putin adaptabile realitatilor social-economice romanesti. AmCham are nevoie de « open Romania », de ElDorado pentru investitorii care cotizeaza Guvernului american, de”resurse naturale si umane” ieftine, simplu de exploatat ca marfuri si noi surse de profit. Maximizarea profitului pe termen scurt al investitorilor americani/straini este obiectivul generalizat al sistemului economic prezent. Cu asemenea consiliere, instituţiile şi guvernele tarii dcic mai incompetente şi corupte, au tradus în politici greşite si au facilitat delapidarea activelor si capitalului national. Romanilor, ramasi fara active , fara economie nationala, li se ofera fake news, marketing pana la greata, consumism agresiv, bazat pe împrumut, o anti-economie din care au fost excluse treptat valorile morale: cumpătarea, munca cinstită, solidaritatea cu nevoiaşii, binele social comun…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.