Faliment cu premeditare:  Damen, acuzată că a prăbușit șantierul Mangalia

 

O investigație realizată de Follow the Money dezvăluie acuzații de o gravitate extremă la adresa constructorului naval olandez Damen Shipyards.

 

Compania este acuzată de statul român că ar fi orchestrat în mod ilegal falimentul șantierului naval din Mangalia prin tranzacții fictive și abuz de poziție. Conform documentelor din cadrul procedurii de insolvență consultate de publicația olandeză Follow the Money, Damen ar fi transferat ilegal 55 de milioane de euro din patrimoniul șantierului, în perioada 2021–2024.

Acest conflict are loc în contextul în care Damen a primit recent 270 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat din partea Guvernului Olandei pentru a evita prăbușirea companiei în urma unor întârzieri la un proiect naval german.

Faliment orchestrat?

Damen Shipyards a devenit în 2017 acționar cu 49% la șantierul din Mangalia, alături de statul român, care deține 51% prin intermediul companiei 2MMS. Deși în minoritate, Damen a preluat conducerea executivă în urma unui acord special — o situație rară pentru o corporație străină în România.

Potrivit autorităților române, Damen ar fi folosit această poziție pentru a încărca artificial șantierul cu datorii fictive, prin contracte atribuite direct către subsidiare ale sale din Polonia și Olanda, pentru servicii precum IT, HR sau gestionare documente. Între timp, activitatea efectivă în șantier a fost aproape inexistentă, iar statul român acuză că Damen nu a putut justifica sumele facturate.

1.000 de muncitori abandonați

În mai 2024, Damen a declarat oficial falimentul șantierului din Mangalia. Aproximativ 1.000 de angajați au fost trimiși acasă, într-un regim de „șomaj tehnic” prelungit. Oamenii nu au fost concediați formal, deoarece procedura este în desfășurare, dar primesc doar 30% din salariu în perioadele cu activitate redusă.

Sindicatul muncitorilor a trimis o scrisoare deschisă Ambasadei Olandei în februarie 2025, cerând sprijin. Răspunsul ambasadorului a fost unul de compasiune, dar fără angajamente concrete, precizând că statul olandez nu este parte în conflict.

Control asupra falimentului

Fiind cel mai mare creditor al șantierului după acumularea acestor datorii, Damen a putut influența procedura de insolvență. Compania nu a permis numirea unei comisii independente de control și nici investigarea tranzacțiilor presupus ilegale, deși legea română prevede obligativitatea unui astfel de organism în cazurile cu numeroși creditori — aici fiind aproape 200, cu creanțe de 200 de milioane de euro.

Agenția Fiscală Română a considerat acest comportament o încălcare a legislației, însă a refuzat să ofere detalii suplimentare presei, invocând confidențialitatea comercială.

Proces de 470 milioane euro

În replică, Damen a dat statul român în judecată în aprilie 2024, cerând despăgubiri de 470 de milioane de euro pentru presupusă încălcare a contractului. Conform companiei, litigiul a pornit de la o modificare legislativă din 2023 care a anulat privilegiul de conducere acordat acționarilor minoritari, în efortul României de a alinia legislația anticorupție la standardele internaționale.

Damen susține că și-a respectat toate obligațiile legale și că auditul anual realizat de contabili externi nu a semnalat nereguli. Reprezentanții companiei spun că regretă profund situația creată, mai ales impactul asupra angajaților din Mangalia și a partenerilor de afaceri.

Probleme pe mai multe fronturi

Între timp, compania olandeză este vizată și de o anchetă penală în propria țară. Parchetul Național olandez a anunțat în aprilie că Damen și mai mulți directori sunt urmăriți penal pentru fapte grave: corupție, fals în acte, spălare de bani și încălcarea sancțiunilor internaționale impuse Rusiei. Procesul este programat pentru sfârșitul anului 2025. O eventuală condamnare ar putea exclude Damen de la participarea la licitații publice în Uniunea Europeană pentru cel puțin patru ani.

Ajutor de stat controversat

În paralel cu aceste acuzații, Damen a beneficiat recent de un pachet de sprijin în valoare de 270 milioane de euro din partea guvernului olandez. Parlamentul de la Haga s-a reunit de urgență pentru a aproba această măsură, pe fondul întârzierilor în livrarea unor nave de război către armata germană, dar și pentru a proteja locurile de muncă și comenzile existente pentru Marina Regală Olandeză.
Recomanda [votes_up id=861988]
Cosmin Pam Matei 5366 Articole
Author

23 de Comentarii

  1. Io nu inteleg de ce am privatizat santierul ? Ce , noi nu puteam sa-l falimentam ? A trebuit sa-i platim pe olandezi ca sa-l falimenteze ?

  2. SUCCES NEBĂNUIT al Caracatiței de Tablagii & Șorțulețe !
    Pro-Ioropene, măR😜g…
    ● guitZă ot MarMita ●

  3. Companiile occidentale au incercat schema asta si in Rusia dar nu au reusit sa o aplice prea mult timp. Acolo tradatorii si coruptii cad de pe blocuri sau fac infarct subit!

  4. Sa fim seriosi! NICIODATA nu vor veni olandezii in Romania PENTRU ROMANI. Ei vin sa ia tot ce se poate lua. Paguba ar trebui recuperata de la romanii care AU FAVORIZAT preluarea santierului de olandezi, fie ca erau ministri, directori, etc. Ca portarul si lacatusii si instalatorii n-au avut nici-un cuvant de spus.

  5. Toată tara e prabusita de sabotori și trădători.
    România este în ruine cu excepția jud Ilfov și a câtorva județe din Ardeal .

  6. Cam asa arata statul roman care in loc sa fie cu ochii pe toate firmele straine care au in tara noastra afaceri ,se fac ca nu vad nimic tot ce fac astia in Romania.De fapt putin gresit ca nu vad ,vad foarte bine ,dar parerea mea este ca inpreuna cu strainii isi bat joc de tara noastra si la fel de romani.Priviti doar defrisarea padurilor despre care statul roman se vaita de ani multi si tot nu fac nimic ca sa se stopeze acest masacru al padurilor din Romania si asta doar pt. ca impreuna cu strainii fac acest dezastru.

  7. Partea mai grava e ca santierul a prabusit Mangalia cu totul.Si nu de ieri de azi,ci de vreo cel putin 20 de ani.Adica,de atunci cand l-a preluat Daewoo,in timp ce el la randul lui se afla la ATI,in Geoje.

  8. Așa e când ești slugǎ: de firmele strǎine nu ai voie sǎ te atingi iar pe cele românești vine DNA sǎ le îngroape ca sǎ curețe terenul de concurențǎ în fața „investitorilor strǎini”. Consiliul de Administrație și serviciile nu știau cǎ Damen spalǎ bani și face transferuri pentru servicii aiuristice (IT, HR, management)? Știau foarte bine, de aia sunt plǎtiți cu mulți bani: sǎ tacǎ și sǎ-și trǎdeze țara.

  9. Evident specialiștii rumîni, patrioți buni rumăni,, erau in concediu, ori cu mîna intinsă..ori de pricep la toate..

  10. Firma era controlată de serviciile secrete olandeze ?Mă mir că n-au avut un agent secret care să fie președinte de partid românesc,așa cum au gunoaiele ”rezit” !!

  11. Tocmai, Damen a primit recent 270 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat din partea Guvernului Olandei pentru a evita prăbușirea companiei, pentru prăbușirea portului! Vezi practica din Romania, sponsorizare contra prăbușire afacere pentru că, se fura in draci prin legi cu dedicație. Apropo, ce afaceri cu import droguri și arme mai face damen?!

    • alta teapa PROEUROPEANA, nu neica este mioritica 100%! Cine a adus coafezele in post de director general, ai?
      Ursula, Soros, Macron, martienii? Voi nu vedeti ca astia aduc directori, dupa chipul si mintea lor?
      De la covrigarie la dregatorie, este cale luunga, insa boborul pe astia i-a votat in draci!

  12. De parca politrucii români nu stiau ca asta urma sa se întâmple.
    Bineînțeles că Olanda are tot interesul sa distrugă transportul maritim in zonele in care le aduc lor dezavantaje.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.