De ce nu-i prindem pe cei care transportă lemn ilegal: „Soluția”

Bilanțul la 6 luni prezentat de Ministrul Mediului ne arată practic ineficiența Inspectorului Pădurii, care și-a demonstrat limitările, susțin reprezentanții WWF România. „Societatea civilă și-a făcut datoria și a apelat 112 când a văzut un transport de lemn suspect. Cifrele prezentate de ministru ne spun că doar 22% dintre apeluri au fost considerate suspiciuni rezonabile și verificate și, în final, numai 3,5% dintre sesizări chiar au identificat un transport ilegal. Mai mult, din totalul acelora care au efectuat transporturi ilegale, doar 20% au fost descurajați, iar restul s-au întors la treabă nestingheriți”, arată asociația.

De ce vedem aceste cifre descurajante? În primul rând pentru că cetățenii verifică transporturile de lemn acolo unde nu este cazul, adică pe drumurile publice, când lemnul fusese deja „albit” în depozite. În realitate, transporturile ilegale se petrec în afara orelor de program al autorităților, pe drumuri puțin circulate.

În al doilea rând, pentru că avem de-a face cu supraîncărcarea, cel mai utilizat mod de operare prin care se plasează ilegal lemn pe piață, iar Inspectorul Pădurii nu poate să detecteze supraîncărcările. În acest moment, el este doar un instrument de verificare a camioanelor și a documentelor, nu a lemnului. WWF a explicat încă de anul trecut de ce nu funcționează Inspectorul Pădurii și ce putem face.

„Eu, ca cetățean, pot verifica doar dacă o anumită mașină are acte sau nu. Dar sunt foarte limitat când vreau să controlez dacă ce se declară în acte corespunde cu realitatea. Mai grav e că aceeași problemă aș avea-o și dacă aș fi specialist, mi-ar lua ore să identific o supraîncărcare”, a declarat Șerban Niculescu, expert forestier la WWF România.

Soluția

Ca să oprească fenomenul supraîncărcării, România trebuie să implementeze urgent amprenta grafică a lemnului, care funcționează ca un pașaport digital. Buna credință ar fi astfel ușor de demonstrat și verificat, eliminându-se concurența neloială a lemnului fără acte.

Vorbim despre o aplicație telefonică prin care lemnul, odată încărcat pe mijlocul de transport, se fotografiază și se face apoi, automat, un cubaj tehnic. Acest cubaj, plus acel mod unic de dispunere a lemnelor pe mijlocul de transport, ar face practic din această declarație un pașaport electronic cu care pleacă lemnul din pădure.

Ce poți face tu, ca iubitor de natura? Dacă vrei ca verificările tale în Inspectorul Pădurii să fie eficiente, ar trebui să monitorizezi drumurile forestiere și/sau drumurile secundare, de la ieșirea din pădure până la primele depozite sau gospodării. Și să îți concentrezi eforturile în zonele de risc expuse tăierilor ilegale. Dar, chiar și în acest caz, eventualele controale nu vor avea rezultatul la care te aștepți dacă nu schimbăm legea, astfel încât să existe sancțiuni dure, care să descurajeze fenomenul, mai susțin cei de la WWF România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Cosmin Pam Matei 4596 Articole
Author

16 Comentarii

  1. Nu sunt sanse pentru actiuni de blocare a acestor taieri. Cand se pune pe tava o lege beton, imediat este articulata cu puncte favorabile defrisarii incat, legea iese tot cum vor defrisatorii caposi.

  2. Opriti taierile de padure pentru 50 de ani in Romania. Si exportul de cherestea fasona si nefasonata din Romania. Concomitent cu reimpaduriea toata a tuturor suprafetelor de padure rase dupa 1990 si pana-n prezent. Singurele taieri admise sa fie pentru asigurarea aprovizionarii fabricilor de mobila de inalta calitata si prelucrabilitate a lemnului. Orice alte masuri sunt frectie Diana la picior de lemn.

  3. Romania nu are nevoie de copaci, oricum nu o sa fie populata de romani in 2 decenii asa ca sport la taiat

  4. Muntii raman cheliti legal de austrohotzi. Mafia lemnului este la varful statului mafiot si parlament.
    SOLUTIA oprirea exportului de lemn cu exceptia mobilierului.
    Nu se va face nimic, cu banii din lemn Flutur e la putere, Boc e la putere, Johanuss e la putere…din lemn .

  5. Pentruca nu se vrea>Armata,jandarmeria ,politia locala ii prind vitejeste ,pe mosiii si babele care nu poarta masca,pe unii ca au 450g de trufe in plasa,dar cand trec trailare cu lemne,vagoane cu lemne ,nu le vad,nu au angajati suficienti,parca ar fi invizibile,parca ar zbura .Cate drumuri sunt de la un munte,unde se taie,cate drumuri sunt la intrarea in vami,cate drumuri sunt la intrarea la gatetere,si la intrarea in firma austriaca?Asa cum nu misca musca in lockdown,la intrarile si iesirile din orase,comune,asa pot sa-i prinda si pe hoti.Daca se vrea?

  6. Se fac atatea rectificari bugetare pentru economistii de la serviciile patriei „a priori”! Armata inghite si ea miliarde anual! De ce nu se trimite Armata in toate campurile tactice ale austro-hotilor-locali de material lemnos? A, armata e buna doar pentru defilari si misiuni la naiba, pe alte meridiane! Justitia legata la ochi, Jandarmeria anti-tero, directorimea Romsilva , clanurile politrucilor si generalilor …Holzindustrie austro-elvetiana-suedeza,speculatiile pietei internationale ale lemnului—sunt pericolele mortale pentru Silva Romaniei.

  7. Domnule Cosmin Pam Matei @ comments . Acest articol este o mostra de activism pur . Green

  8. Nu putem să-i prindem deoarece au protecție de la conducerea trădătoare a tarii

  9. Rahat! Amprenta digitala si mizerii neomarxiste….ba nebunilor,dar daca ar fi confiscat pe loc mijlocul de transport si soferul aruncat vreo doi ani la ocna,oare se mai baga cineva la manevre????

  10. Pe cei care taie ilegal padurea nu-i prinde nimeni,pentru simplul motiv,că toți sunt in aceeași coperativa,pădurar,milițian,jandarm,primar,plus cei ce-si zic ongeuri de mediu, la care se poate adauga inspectorii din minister, care iau caimacul.Problema e foarte simpla si se poate rezolva usor,nu se vrea din cauza sumelor mari de bani invartiti in acest domeniu.In concluzie vorbim vorbe, iar padurile romanesti dispar in buzunarele celor enumerati mai sus.Degeaba avem pe hartie o sumedenie de institutii ce trebuie sa apere padurea, daca indivizii sunt vanduti banului.In continuare vorbim vorbe……

  11. He,..Păi românu e convins și azi cum că e in acțiune ”drujba lui Dumnezeu” Săracu Verstoy Attila de ar trăi, cu siguranță ar fi incă pus de vinovat,..Doar românu e român, patriot,. Insă rezolvarea e extrem de simplă.. Fără minuni ale tehnologiei in care să te incurci prostește,. Simplu bre și eficient.. Toți șefii ocoalelor silvice demiși, IMEDIAT,/ Plus directorii de la Romsilva, demiși și luați la puricat cu averile.. Pe urmă, de totuși trece nedepistat vre-un transport de lemne, apoi automat șeful poliției județene cu dosar penal, pentru complicitate…Și gata,// Treci in port la Constanța și vezi care firme cu ce hârtii au descărcat lemne in decursul vremii.. Imediat dai de cei in cauză,. Puși la replantat pădurile distruse. Categoric.

  12. 1. Flotila de drone cu camera video , transmisie online , urmarirea camionului din padure pana la „desfacere „, supravegheat centralizat , pt a evita intelegeri locale.
    2. Rotirea militienilor , azi la Buhuri , maine la Tusnad , sa nu se teasa plasa de complicitati.
    3. Confiscarea mijlocuului de transport si „brutarie” pt sofer.

  13. De ce e TVA 0% (ZERO!) la cheresteaua bruta? Pentru ca autoritatile sunt complice la furat, de sus pina jos? Ocoalele silvice sunt captusite cu hoti, de decenii, sefi, sefuti si sefuleti impreuna cu subordonatii lor. Padurarii, la fel, mina-n-mina cu ei. „RrromSilva” trebuie DESFIINTATA, e institutia ce faciliteaza interlopilor sa rada padurile!

  14. CE INSPECTORAT AL PADURII ESTE ALA IN CARE POPANDAII ANGAJATI SPUN CA NU POT SA EVALUEZE INCARCATURA DE LEMN ,DE CE SE CHIAMA „AL PADURII „???.MAI IDIOTILOR ,MAI TAMPITILOR !!,INAINTE DE A FACE NISTE LOCURI DE MUNCA TREBUIE SA LE VEZI ROSTUL!,FUNCTIONALITATEA !,LE STABILESTI COMPETENTELE ,LE FACI PROCEDURILE DE LICRU !,LE STABILESTI IERARHIZAREA ,II INSTRUIESTI ,II EXAMINEZI ,SI IERARHIC IIMPUI UN MOD DE CONTROL SI RAPORTARE AL STARII DE FAPT !,FATA DE PROCEDURILE INITIALE VEZI DIFERENTELE SI FACI CORECTIILE !!.
    CAND SUNT GANDITE DOAR LOCURI CALDE PENTRU CLIENTELA POLITICA SI NEAMURI ,TOTUL ESTE O HOTIE DIRIJATA POLITIC.
    ACESTOR IDIOTI ZISI INSPECTORII PADURII LE LIPSESTE O RULETA ,UN COMPAS ,SI ARTIMETICA !!,SE POATE CUBA IN 10 MINUTE ORCE TRANSPORT !,VEZI CE LEMN SE TRANSPORTA ,ESENTA (FAG,RASINOASE ….)LEMN TAIAT PROASPAT-UMED CU FRUNZA PE EL !! ,USCAT !,VEZI CE SCRIE IN HARTOAGE !!,ORI ESTI SPECIALISTUL PADURII SI AI O SCOALA IN DOMENIU !!,ORI ESTI UN POPANDAU CU NEAMURI PROASTE AJUNSE POLITIC IN POSTURI CHEE !.
    CAND TOTI IDIOTII SUNT RIDICATI PREA SUS ,ORICE MASURA ESTE APA DE PLOAIE.

  15. Din toate comentariile de mai sus( și probabil din multe alte dezbateri, discuții) se vede clar că soluții există, că românii nu sunt proști, dimpotrivă. Și se mai vede că au ajuns în fruntea țării o șleahtă de hoți, incompetenți ,care lucrează mâna în mână.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.