De ce s-a stricat autostrada Orăştie-Sibiu

Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR) dă vina pe constructorul italian Impregilo pentru defecţiunile apărute la viaductul Aciliu de pe Austostrada Orăştie-Sibiu, nicidecum pe mult invocatele alunecări de teren. „Constructorul a lucrat greşit şi nu a respectat proiectul. Dacă nu remediază, contractăm altă firmă şi recuperam banii de la constructor”, ameninţă CNADNR, într-un comunicat de presă. Conform expertizei tehnice preliminare elaborate de către Experţi Tehnici din partea Companiei, s-au stabilit următoarele cauze ale degradărilor constatate (embulement): natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare; având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora.

Antreprenorul a informat faptul că a demarat de curând expertiza tehnică în aceasta zonă şi va informa asupra soluţiei de remediere după finalizarea acesteia. La începutul lunii august 2015, Impregilo a realizat remedierea provizorie a degradărilor constatate şi nu s-a constatat o evoluţie negativă până în acest moment.

Crăpătura de la km60 aapărut, conform CNADNR, diun cauza naturii argiloase şi stării de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare; şi nerespectării prin execuţie a soluţiei proiectate. În urmă cu două zile a avut loc o şedinţă de lucru la sediu CNADNR, la care au participat reprezentanţii Beneficiarului, Antreprenorului şi Experţi Tehnici implicaţi, atât din partea Companiei, cât şi din partea Impregilo, în cadrul căreia s-au concluzionat, în baza investigaţiilor din teren, următoarele cauze cu privire la degradările constatate de la km 60+600: nerespectarea prin execuţie a soluţiei proiectate; funcţionarea defectuoasă a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor pluviale din cauza colmatării/degradării substraturilor de beton, permiţând infiltrarea apelor în rambleul drumului; compactarea redusă a straturilor structurii rutiere.

Impregilo a stabilit trei variante de soluţii tehnice de remediere. Până la sfârşitul săptămânii curente va prezenta proiectul tehnic complet, în vederea analizării de către Companie şi ulterior, avizării de către CTE CNADNR, dar că nu va pune la dispoziţia acestuia şi expertiza tehnică efectuată.

În prezent, a fost instituită restricţia circulaţiei pe o bandă de circulaţie până la finalizarea remedierii degradării.

Impregilo s-a angajat să demareze lucrările de remediere pentru degradările menţionate. Oficialii CNADNR susţin că italienii au întârziat, fără nicio justificare, demararea acestor lucrări. Conform Companiei, Impregilo, din diverse motive, a mai amânat începerea lucrărilor de remediere definitivă a defectelor constatate.

Instituire restricţie circulaţie rutieră la km 60+600, calea 1, banda 1

În privinţa viaductului Aciliu, Impregilo a demarat lucrările de remediere începând cu data de 15 iulie, lucrări ce constau în refacerea dispozitivelor antiseismice, remedierea scurgerii apelor, drenuri longitudinale, lucrări de remediere la sferturile de con etc.

Execuţie lucrări de remediere Culeea Orăştie

Cu referire la defectele constatate la Viaductul de la Aciliu din cadrul tronsonului de autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3, în momentul de faţă CNADNR a demarat procedura de atribuire a unui contract de servicii cu scopul expertizării tehnice a lucrării de artăîn vederea stabilirii unor măsuri de intervenţie imediat necesare a fi întreprinse, investigare a cauzelor care au condus la producerea acestor fenomene de degradare prin investigaţii vizuale preliminare, încercări şi testări pe teren şi în laborator, concluzii şi recomandări constructive pentru remedierea lucrărilor, cel puţin două opţiuni, ţinând seama de situaţia existentă în zonele menţionate.

Potrivit CNADNR, antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute, atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului.

Oficialii CNADNR susţin că vor întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor Impregilo ce decurg din prevederile contractului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.