
Rezoluția de la Alba Iulia, din 1 decembrie 1918, avea în vedere pentru România ce se întregea atunci nu doar democrație, ci mai ales „democrație curată”. Este astfel normal ca la lansarea la Alba Iulia a cărții Soarta democrației (Creator, Brașov, 2022), să mă opresc mai întâi asupra actualității acestei devize. Voi evoca apoi reflecții din cultura română asupra democrației și voi încheia cu o privire asupra lumii.
Unii socotesc superfluu să mai vorbim de democrație, căci avem în jur o inflație de adeziuni, iar prodemocrația este refren. Într-un fel, ei au dreptate, fiind de bon ton datul, fie și din oportunism, cu ce este la modă. Au și proliferat demofili, falși moderniști și falși proeuropeni, care dovedesc că nu știu face ceva benefic pentru comunitate și nici nu fac, dar se bat cu pumnul în piept.
Oricât de detașați am vrea să fim, ocolirea faptelor este iresponsabilă. Bunăoară, nu poți spune că este „democrație curată” în România acestui timp când observi că se fraudează alegeri, se măsluiesc voturi în diaspora, se fuge de dezbaterea publică, se folosesc instituții de forță spre a tria candidații, voturile se numără la noua Securitate, inși lipsiți de valoare ajung în răspunderi majore, se adoptă legi fără dezbateri în Parlament și legi organice fără consultare, decidenții citesc banalități de pe foi scrise de alții. Nu s-a putut stabili nici măcar efectivul populației țării! Se fură până și bani europeni! Iar nepotismul, favoritismul și „pensiile speciale” aruncă statul român, ca stat, în trecut!
Poți să aderi la o politică sau alta, dar nu poți, dacă rămâi cu simțul răspunderii, să nu vezi unde s-a ajuns. Cum au consemnat istorici de prim plan (Florin Constantiniu, Ioan Scurtu și alții), niciodată în istoria ei România nu a cunoscut un declin atât de cuprinzător în timp atât de scurt. Iar cei mai buni economiști au inventariat irosirea fără egal din acești ani a avuției publice.
Desigur, erori au fost frecvent în istorie, oriunde. Trecutul are păcatele lui, lumea este lovită de neajunsuri, dar nu poți explica, invocându-le, dările înapoi din statul român de azi. Dimpotrivă, realitatea zilelor noastre este fructul deciziilor din zilele noastre. Un autoritarism incult și obtuz și-a așternut mantia nefastă peste țară, în vreme ce cațavencii și ricăventurianii lui asaltează mass media! Nu este oare grăitor că s-a atins cea mai mare emigrare de cetățeni dintr-o țară a lumii în timp de pace, cel mai extins analfabetism funcțional, cea mai mică lectură pe cap de locuitor, cea mai evidentă confuzie a valorilor, cea mai mare îndatorare externă și se trăiește astăzi din împrumut?
Nu se poate să nu observăm și cât de săracă este examinarea felului în care se face democrație în România actuală. Se discută de autoritarism sau dictatură, dar la alții sau din alte timpuri. Nu poți să nu observi, de asemenea, cât de puțin contează azi Rezoluția de la Alba Iulia și cât de puțin se citesc contribuții ale culturii române la democrație – inclusiv acelea care ar putea fi inspiratoare. Evoc câteva.
Nicolae Iorga găsea că în istorie românii n-au dat atenția cuvenită celor care guvernează. El scria că „guvernările mai mult sau mai puțin ne sunt indiferente: se ține țara prin ea însăși. Stăm pe picioarele noastre și nici n-avem nevoie să ținem discursuri și să votăm legi ” (Conferință, în „Sociologia românească”, 1-6, 1943). Numai că fără a chestiona guvernarea, țara se ține cu crize sau, oricum, cu privațiuni dureroase pentru oameni și la coada celorlalte țări.
Tot Nicolae Iorga observa că „ne lipsește, de exemplu, în vechiul vocabular ”curaj”, ne lipsește ”cavalerism”, ne lipsește ”noblețe”, dar ne lipsește și ceva pentru ”sinceritate” (1937, reluat în Iordan Chimet, ed., Dreptul la memorie, Dacia, Cluj-Napoca, 1992, I, p.52).Probabil că așa stau lucrurile. Cu siguranță, însă, importanța democrației este mai mare decât își imagina marele istoric.
În schimb, Eugen Lovinescu arăta în 1941 cu clarviziune ce implicații sunt în joc. Amintind balada Miorița, el scrie: „Pentru a se apăra, moldoveanului nostru nici nu-i trece prin gând că ar putea rezista, ci, înfrânt înainte de a lupta, pregătindu-se de moarte, îi declară oiței dispozițiile testamentare, de o mare frumusețe poetică. Dar fără nici un fel de reacțiune. Întregul etos moldovenesc trăiește, astfel, în atitudinea nemuritorului cioban” (în Iordan Chimet, ed.,op.cit., I, p.284). Este adevărat, abia reacția la împrejurări este pe măsura omului.
Unii au cerut ca ethosul indigen să fie model. Pamfil Șeicaru scria că „nu ne putem revărsa peste hotare, nu ne putem universaliza, decât dând forme caracterelor noastre etnice” (1924, în Iordan Chimet, ed., op.cit., IV, p. 58). Doar că reacția la mimetism este binevenită, dar în alți termeni. Există, firește, un drept la memorie, dar și obligația la a gândi noile situații și a lăsa în urmă ceea ce nu merge.
Pe bună dreptate, Constantin Rădulescu-Motru spunea în 1928 că „statul cultural nu este statul care înlesnește progresul culturii în general, ci este statul care își face din cultură un instrument pentru întărirea sa proprie” (în Iordan Chimet, ed., op.cit.,II, p.422). Indiscutabil! Dar s-au văzut mulți militanți ai acestor idei? „Descentralizarea, pe lângă că înlătură dinaintea statului cultural conflictul cu principiul libertății de conștiință, mai are și alt avantaj. Ea împiedică ivirea proletarismului intelectual, boala tuturor statelor cu regim cultural centralizator” (II, 428). Se cuvine să ne întrebăm dacă nu cumva și azi este plin de proletari, inclusiv în cultură, chiar dacă aceștia se flatează. Condiția de dependent este azi și mai extinsă, chiar dacă mulți se închipuie boieri, cu suficiența cunoscută!
Cea mai cultivată personalitate a Clujului interbelic, Virgil I. Bărbat scria că „răul cel mare nu este tăria democratismului, ci slăbiciunea celor ce ar fi să ia în mână conducerea vieții de mâine și a celei de azi, slăbiciunea lor fizică, metafizică și socială, micimea lor…” („Naționalism” sau „democrație”?, Socec, București, 1911, p. 60-61). Pentru Virgil I. Bărbat, două solicitări devin chiar imperative pentru români (detaliat în A. Marga, Gândirea altfel. Studii românești, Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 2016, pp.82-110). Este vorba de valorificarea democratică a „principiului înnoirii permanente a claselor conducătoare prin elemente destoinice venite de jos” (Dinamism cultural, Lepage, Cluj, 1928, p. 6) și de trecerea de la elitism la cultura democratică.
Ca nimeni altul, Virgil I.Bărbat a sesizat carențele formației politicienilor. „La noi politicienii ajung specialiști: miniștri de industrie, de lucrări publice, de instrucție și așa mai încolo. In alte părți, specialiștii ajung miniștri și uneori șefi de stat. O diferență care spune multe, nu?” (p.185). Carierismul face apoi ca aceștia să ignore, după ocuparea funcției, opinia publică, cerînd „supunere orbească”, în vreme ce ei se ocupă de „îmbogățirea prin politică” (p.207).
Virgil I. Bărbat a acuzat „oportunismul bizantin”, care face ca în România cărturarul să se adapteze la împrejurări, în loc să judece independent și responsabil (p. 218). El a acuzat lipsa angajării în cauze obștești a titraților: „dacă profesorii universitari ne-au dat icoana senilității timpurii a intelectualității române, masa cea mare a absolvenților școlilor noastre medii și superioare ne-au dat-o pe cea a senilității noastre morale” (p.206). El a arătat că societatea nu-și rezolvă problemele dacă cetățenii se consideră doar pioni într-un angrenaj de care răspunde altcineva și că „fuga din fața luptei” cu derapajele nu se poate justifica. Stau acum lucrurile diferit?
Nimeni nu a sezizat atât de profund activistica stearpă ce parazitează instituțiile, precum Constantin Brâncuși. „În România sunt prea mulți
Devotat literaturii, Liviu Rebreanu nu a fost printre aceia care, sub pretextul operei, recurg la o abstinență emfatică, în fond oportunistă, care asfixiază viața românească. El consemna în 1940 degradarea acesteia arătând că „înăuntru pare că suntem în plin haos. Nimeni nu mai are încredere în nimic. Nimeni nu vrea cu adevărat să-și ia răspunderea situației. Nu suntem capabili să renunțăm categoric la frazele goale, să înțelegem că trebuie făcute sacrificii și să ne reducem proporțional pretențiile și trena de viață ca stat și ca particulari, Prin politica de zece ani capul statului a reușit să dezorganizeze complet aparatul de stat, să devalorizeze toate personalitățile conducătoare, fără să creeze sau selecteze altele în loc, încât azi ajung la conducere oameni complet necunoscuți, fără rădăcini în conștiința publică și fără calități de conducere. Ce să mai spun de oamenii de casă, de valeți puși în fruntea treburilor publice care se dovedesc imediat idioți, izbutind să dărâme încrederea în autoritate și ierarhie” (Opere, Minerva, București, 1998, vol.17, p.344. Comentariu detaliat în A. Marga, Rațiune și voință de rațiune, Editura Academiei Române, București, 2017, pp.19-28). Pe lângă incompetența celor care decid, Liviu Rebreanu a socotit degradarea comportamentelor vinovată de neajunsuri. „Cinstea, ca o conștiință proprie, nu contează. Cinismul scuză tot…. Numai proștii suferă. Sărăcia e o rușine. Dacă te îmbogățești prin furt devii boier, ți se deschid toate ușile. Un pensionar care iese la pensie sărac e socotit idiot. Discreția e o inferioritate. Timiditatea, sfiala, și mai mare. Amabilitatea cu colegii sau inferiorii e semn de slăbiciune. Mojicia e semnul nobleței” (p.404). Este acum altfel?
Generația mea s-a format și sub impresia altor reflecții, pe care doar le rezum, în spațiul aflat la dispoziție. Mihai Ralea scria că inteligența înseamnă să distingi suficient lucrurile. Or, confuziile de perspective de abordare a realității sunt azi la tot pasul! Nicolae Mărgineanu a spus răspicat că inteligența nu se mai reduce în societatea modernă la istețime. Or, nu vedem iarăși cum descurcarea și imprecația se iau în mod fals drept pricepere? Tudor Arghezi scria că lipsa caracterelor este lacună majoră a vieții românești. Cine nu o întâlnește? D. D. Roșca arăta că tineretul merită credit dacă este cultivat și capabil să facă ceva. Câți dintre cei care vociferează azi sunt în stare de o realizare minimă? Câți ating măcar realizările înaintașilor?
Cel care a adus într-un fel lucrurile pe pământ a fost nimeni altul decât Mihai Manoilescu. El a observat în 1923 costul enorm al segregărilor de toate felurile din viața României. Maxima sa – „nici o excludere a energiilor, nici o risipire a lor, nici o umbrire a valorilor reale” (în Iordan Chimet, ed., op.cit., II, p.206) – rămâne actuală. Mai ales după ce România și-a înlăturat mai mult decât orice țară est-europeană specialiștii, spre a face loc nepregătiților! Iar acum inșii nu pot da soluții viabile. Or, nu etichetele puse oamenilor de către neisprăviți, ci valoarea fiecărei persoane contează în democrație.
În cartea Soarta democrației am plecat de la observația că, în România de azi, în discursul oficial, s-a înlocuit „statul de drept democratic”, cu „stat de drept”. Se ignoră astfel nu doar faptul că „stat de drept” au avut și Mussolini sau Hitler, ci și prevederea „statului de drept democratic” din actuala Constituție a României. A devenit oare legea fundamentală a țării facultativă?
Este sigur că, după 1989, în România s-au făcut pași importanți în democratizare. Dar unii dintre aceștia au fost distruși în ultimul mai bine de un deceniu. Din nefericire, s-au confirmat diagnozele pe care le-am publicat în ani: că au rămas năravuri premoderne în stat; că anvergura Siguranței, sub Carol al II-lea, și a Securității, sub regimurile următoare, împiedică democrația; că în ultimii zece ani securismul a înflorit; că regimul actual suferă nu doar din cauza fatalei nepriceperi și inculturii șefilor săi, ci și din cauza vederilor retrograde; că regimul este prostocratic și va adânci crizele din România; că tineretul actual va deconta din greu, poimâine, rătăcirile de azi.
Ce altă confirmare a acestor diagnoze mai vrem decât indicatorii de azi, performanța slabă, privațiunile și suferințele? Se mai confirmă și ceea ce am spus continuu – că democratizarea este calea redresării României. Cum scria Hegel, doar cel care pune capăt „angoasei în fața adevărului” iese din restriște!
„Democrația curată” din Rezoluția din 1918 implica vot generalizat și respectat; libertate și echitate; tripartiția puterilor în stat; parlamentarism funcțional; justiție de încredere; descentralizare; sistem meritocratic și altele. Azi, însă, ca urmare a ceea ce s-a petrecut, „democrația curată” cere destule în plus. Ea cere, de pildă, decidenți care trăiesc din valoarea lor profesională și civică, nu pe umerii serviciilor secrete și ai justiției instrumentate. Ea cere înțelegerea interesului public, nu reducerea acestuia la măsluirile coteriilor ce se dau drept public. Ea cere minți eliberate și emanciparea de clișee.
În cartea Soarta democrației am căutat să aduc reflecția asupra democrației la zi, pe solul noilor realități. Am și formulat noi observații și teze: „unele democrații de azi sunt mai autoritare decât ceea ce a fost înaintea lor”; „țările care s-au democratizat serios au progresat mai mult”; „democrația este mai lovită azi nu de adversari istorici, ci de incapabili care au ajuns la decizii și o desfigurează”; este nevoie de „distincția regimurilor și după criteriul calibrului profesional, civic, moral al decidenților”; „democratizarea nu rezultă din antagonizare, ci din acorduri”; „numai unde este control continuu al cetățenilor asupra reprezentanților, democrația rezistă”; „ideea unei singure forme de democrație nu este democratică”; „democrația este parte a culturii unei națiuni”; „numai o democrație reflexivă, adică una ce-și asumă reușitele și eșecurile, dă rezultate”.
Sunt azi în lume discuții despre democrație purtate de oameni cu mintea liberă. Închei cu două scurte observații.
Prima este aceea că, pentru democrația de la noi, ar fi util ca în locul noilor trepăduși, care nu pricep decât penibila schemă „sau-sau”, să încurajeze dezbaterea publică asupra stărilor de lucruri. Din împrejurarea că cineva critică starea democrației nu rezultă nicidecum că vrea autoritarism. Democrația a înaintat de multe ori odată cu critica stării ei. Ea nu este destin, ceva implacabil, și nu rezistă decât dacă destui democrați se opun derapajelor.
A doua observație se referă la împrejurarea că în lume apar multe scrieri despre „sfârșitul democrației” (Mounk), chiar decesul ei (Applebaum). Cum bine se remarca și într-o analiză recentă (Zeitenwende. Kurze Antworten auf grosse Fragen der Gegenwart, Oren Füssli, Zürich, 2019, pp.55-67), aceste evaluări sunt exagerate. În fond, toate țările au făcut progrese în materie de democratizare, iar democrația și-a diversificat formele. Nu există astăzi indicii ale susținerii cetățenilor pentru altceva. Pretutindeni, nemulțumirea față de guvernări scade în anumite momente. Puterea autocorectoare a democrației este mai mare decât a alternativelor ei.
Și din aceste considerente, „democrația curată” din Rezoluția de la Alba Iulia (1918) rămâne deviza realistă. Autorii ei intuiau cât de ușor se pervertește democrația. Ei știau bine că nu este unitate a unei națiuni moderne fără democrație la propriu. Azi se poate spune și că fără „democrație curată” nu sunt posibile performanțe, altele decât cele slabe. (Cuvânt la lansarea cărții A. Marga, Soarta democrației, Creator, Brașov, 2022, în 14 septembrie 2022, Muzeul Unirii, Alba Iulia)
Retragerea lui Justinian la sud de Dunăre s-a efectuat la 527 AD. Am tastat greșit anterior.
Retragerea lui Justinian la sud de Dunăre s-a efectuat la 527 AD. Am tastat greșit anterior.
Sistemul de succesiune (lex valahorum/românesc) pe tărâmurile noastre provine de la geto-daci. El este un sistem de succesiune străvechi de tip electiv și agnatic.
Sistemul de succesiune agnatic presupune aplicarea unui transfer de proprietate, atât fizice, cât şi juridice, unui succesor masculin, apt, experimentat şi capabil de îndeplinirea atribuţiilor şi rolului celui pe care-l moştenea. În societăţile războinice aceste norme dinastice nu includeau automat moştenitorii lor direcţi, ci erau preferate rudele lor, fraţi sau fii ai fraţilor fostului conducător. Sistemul a fost intens folosit de către celţi, germani, macedoneni şi traci. De asemenea, la parţi, o ramură a sciţilor, regele era ales după meritele obţinute în războaie şi succesiunea avea ca principiu fratrigenitura, sistem în care fratele urma la tron fratele, în dauna primogeniturii. Ca parte a moştenirii comune, indo-europene5, sistemul agnatic a fost folosit şi la daci.
În cazul regalităţii dacice, succesiunea filială clară apare rar, doar în cazul regelui get Rhemaxos este amintit şi fiul fiul acestuia, însărcinat cu probleme militare, fără a avea confirmarea că a luat cândva locul tatălui său. Singurul caz de filiaţie regală ceva mai bine documentat este cel care îi are ca protagonişti pe Scorilo şi pe Decebal. Dar succesiunea la tron în această circumstanţă nu este directă, ci între cei doi se interpune regele Duras. Este acest caz o expresie a sistemului agnatic.
Sistemul de succesiune (lex valahorum/românesc) pe tărâmurile noastre provine de la geto-daci. El este un sistem de succesiune străvechi de tip electiv și agnatic.
Sistemul de succesiune agnatic presupune aplicarea unui transfer de proprietate, atât fizice, cât şi juridice, unui succesor masculin, apt, experimentat şi capabil de îndeplinirea atribuţiilor şi rolului celui pe care-l moştenea. În societăţile războinice aceste norme dinastice nu includeau automat moştenitorii lor direcţi, ci erau preferate rudele lor, fraţi sau fii ai fraţilor fostului conducător. Sistemul a fost intens folosit de către celţi, germani, macedoneni şi traci. De asemenea, la parţi, o ramură a sciţilor, regele era ales după meritele obţinute în războaie şi succesiunea avea ca principiu fratrigenitura, sistem în care fratele urma la tron fratele, în dauna primogeniturii. Ca parte a moştenirii comune, indo-europene5, sistemul agnatic a fost folosit şi la daci.
În cazul regalităţii dacice, succesiunea filială clară apare rar, doar în cazul regelui get Rhemaxos este amintit şi fiul fiul acestuia, însărcinat cu probleme militare, fără a avea confirmarea că a luat cândva locul tatălui său. Singurul caz de filiaţie regală ceva mai bine documentat este cel care îi are ca protagonişti pe Scorilo şi pe Decebal. Dar succesiunea la tron în această circumstanţă nu este directă, ci între cei doi se interpune regele Duras. Este acest caz o expresie a sistemului agnatic.
Sistemul de succesiune (lex valahorum/românesc) pe tărâmurile noastre provine de la geto-daci.
Sistemul de succesiune agnatic presupune aplicarea unui transfer de proprietate, atât fizice, cât şi juridice, unui succesor masculin, apt, experimentat şi capabil de îndeplinirea atribuţiilor şi rolului celui pe care-l moştenea. În societăţile războinice aceste norme dinastice nu includeau automat moştenitorii lor direcţi, ci erau preferate rudele lor, fraţi sau fii ai fraţilor fostului conducător. Sistemul a fost intens folosit de către celţi, germani, macedoneni şi traci. De asemenea, la parţi, o ramură a sciţilor, regele era ales după meritele obţinute în războaie şi succesiunea avea ca principiu fratrigenitura, sistem în care fratele urma la tron fratele, în dauna primogeniturii. Ca parte a moştenirii comune, indo-europene5, sistemul agnatic a fost folosit şi la daci.
În cazul regalităţii dacice, succesiunea filială clară apare rar, doar în cazul regelui get Rhemaxos este amintit şi fiul fiul acestuia, însărcinat cu probleme militare, fără a avea confirmarea că a luat cândva locul tatălui său. Singurul caz de filiaţie regală ceva mai bine documentat este cel care îi are ca protagonişti pe Scorilo şi pe Decebal. Dar succesiunea la tron în această circumstanţă nu este directă, ci între cei doi se interpune regele Duras. Este acest caz o expresie a sistemului agnatic.
Pentru tărâmul nord-dunarean, numele de Romania (taramul estic de ginta pre-latina de tip satem) vine de la anul 383 AD, de la Auxențiu de Durostorum, elevul lui Wulfila (cel care a creștinat in rit arianist pe goti, inventând alfabetul gotic). Intre 325 AD și 381 AD (adică între Conciliile de la Niceea și Constantinopol) pe taramul nostru s-a făcut trecerea de la ritul creștin arianist (paleo creștin pe aceste tărâmuri) la cel bizantin (al lui Constantin Dacul). Cu atât mai mult cu cât, la 324 AD, Constantin recucerise taramul nord-dunărean, și construise valul de apărare numit Brazda lui Novac. Cucerirea teritoriilor nord-dunareane (de ginta LATINA) a bizantinilor (de sorginte greaca) tine pana la Justinian/573 AD. Asta o știa și istoricul Kogălniceanu, care la 1859, în epoca unirii a lui Cuza, a propus numele țărmului nou unit ROMÂNIA. Si din anul 1859 noi ne numim ROMÂNIA. În 1883 a venit doar recunoașterea acestui nume de la Berlin (a Imperiului German). Faptul ca în numele Țării noastre apare litera „” arata ca denumirea se românizase deja (între anii 383 AD și 1859) și intrase in uz curent (Țara Românească, Tarile Române, Principatele Române).
Şi aceasta încă prosteşte, căci n-ar fi trebuit să omoare pe Duca, ci pe Titulescu (şi-i sclipeau ochii de ură, la ideea că acesta ar fi trebuit să fie ucis)“, nota Argetoianu în „Însemnări zilnice“.
1. …FELICITĂRI PENTRU CE V-AȚI ASUMAT SPUNÂND CU „GLAS CLAR ȘI TARE” ADEVĂRUL! CE S-AR ÎNTÂMPLA DACĂ AȚI SPUNE TOT CE ȘTIȚI DESPRE ,,DEZASTRUL PLANIFICAT PENTRU ROMÂNIA” NUMIT „ REVOLUȚIA ROMÂNĂ ANTICOMUNISTĂ”!???
Regii au creat de-a lungul mileniilor statele care astazi sunt cele mai civilizate si creatoare de bunastare!!! Intre acestia si REGII teritoriilor dacice, apoi Principii/Voievozii PRINCIPATELOR ROMANESTI care vor deveni din 1883 ROMANIA!!! Nu intamplator un COMINTERNIST, Einstein, i-a facut lobby COMINTERNISTULUI Titulescu!!! Cata mizerie caracteriala sa ai incat sa pui pe seama lui Carol II o asemenea „zicere”? Sa intelegem ca nu Carol II a ordonat asasinarea lui Duca? Cert e ca nu a ordonat asasinarea lui Titulescu care ca toti bolsevicii deplin conspirati a murit in patul lui…La Geneva Cominternul legendase la Liga Natiunilor
inca de la infiintare CREMA AGENTILOR sai, FOSTI ai multor nationalitati…
Despre Constitutiile Romaniei …
„Principatele-Unite-Romane constitue un singur Stat indivisibil, sub denumire de Romania. Teritoriul Romaniei nu se pote colonisa cu populatiuni de ginta streina.” (Constitutia Romaniei din 1866).
„Regatul Romaniei este un Stat national unitar si indivizibil. Teritoriul Romaniei nu se poate coloniza cu populatiuni de ginta straina.” (Constitutia Romaniei din 1923).
„Regatul Romaniei este un Stat National, unitar si indivizibil. Teritoriul Romaniei nu se poate coloniza cu populatiuni de semintie straina.” (Constitutia Romaniei din 1938).
„Republica Populara Romana este un Stat popular, unitar, independent si suveran.” (Constitutia Romaniei din 1948).
„Republica Populara Romana este un stat al oamenilor muncii de la orase si sate.” (Constitutia Romaniei din 1952).
„Romania este republica socialista. Republica Socialista Romania este stat al oamenilor muncii de la orase si sate, suveran, independent si unitar. Teritoriul sau este inalienabil si indivizibil.” (Constitutia Romaniei din 1965).
„Romania este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil. Forma de guvernamant a statului roman este republica. (Constitutia Romaniei din 1991).
„România este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil. Forma de guvernamânt a statului român este republica. (Constitutia Romaniei din 2003).
Despre „democratiile curate” ale Proclamatiilor istorice ale Romaniei …
„Independința administrativă și legislativă a poporului romăn, pe temeiul tractatelor lui Mircea și Vlad V, și neamestec al nici unei puteri din afară în cele din întru ale sale.” (Proclamatia de la Izlaz din 1848).
„Națiunea română, răzimată pe principiul libertăţii, egalităţii şi fraternităţii, pretinde independenţa sa naţională în respectul politic ca să figureze în numele său ca națiune română, să-și aibă reprezentanții săi la dieta țării în proporțiune cu numărul său. ” (Proclamatia de la Blaj 1848).
„În legătură cu aceasta, ca principii fundamentale la alcătuirea noului Stat Român, Adunarea Națională proclamă următoarele: Deplină libertate națională pentru toate popoarele conlocuitoare.” (Proclamatia de la Alba Iulia, 1918).
@@ Yahweh ( … de loc ELOHIM) – Se poate „Prophetule ” ? Tocmai tu ADONAI sa bagi in seama „umila mea fiinta”? Tocmai tu , cel care esti cu „prophetiile „pe forum ? Si deh ,combat si eu cum pot. Macar la mine „albul”e alb si „negrul”e negru. ( vezi sa nu ma pirasti la BLM ca am folosit cuvintul ‘negru”,este pentru pigment). Si tin drumul drept atita cit pot. Nu am „dottorate”,dar ma ghidez dupa bunul simt. Nu sunt o „forta „sa ma contrez cu tine mare „prophet”,sunt un umil om sub soare . Pina mi se stinge luminarea.Asa ca , … Shalom!
Despre un român neaoș (nascut in Craiova) alungat de catre un „străin în România” din cauza „democrației sale curate” de tip românească și internațională ….
” Spiritul lui Titulescu era atat de lucid si atat de perspicace, judecata sa era atat de precisa, incat el era destinat sa dezlege problemele”. (Albert Einstein)
” N-ar fi trebuit sa-l omoare pe Duca ci pe pe Titulescu”. (Regele Carol II) (Sic !)
” Motivele de nemultumire ale Reichului cu politica de pana acum a Romaniei , care a fost dusa pe cai absolut gresite de dl. Titulescu si apoi continuata de succesorii sai.” (Hitler)
A fost Titulescu, asa cum il caracteriza Louis Barthou „o forta europeana” sau a fost cel despre care Hilter insusi spunea ca ” a dus Romania pe drumuri gresite”?
In opinia sa „unica și personală” bufonul regal greșește, ca de obicei, mergând pe calea străinilor cei germanici … calea autocratiei nedemocratice și totalitare.
Remember „AGENT ORANGE”
daca l-ai avut vreodata pe … baiat
in memorie !
… in rest combati slab, ca-n 1921 🙁 !
Poporul Roman este exterminat de Blestematzii Anglo-Saxoni din SUA. Exterminarea este in curs deja au fost ucishi 3 000 000 de Romani shi macelul continua. Multzi Romani, Guatemalezi shi altzii numitzi de Blestematzii Anglo-Saxoni „inferiori” de „rasa Latina” au intzeles asta shi pleaca din tzara pentru a-shi salva viatza. Cand a fost scrisa balada Miotritza deja erau exterminatzi Latinii la Agrincourt shi Romanii stiau ca le vine shi lor randul. In aceste conditzii democratzia e imposibila cum foarte corect a constatat Lenin caci daca nu poate fi oprita exterminarea Romanilor de catre Blestematzii Anglo-Saxoni dispare electoratul shi nu mai are cine sa voteze. Romanii observa corect ca politicienii una spun innainte de a fi aleshi shi alta fac dupa ce au fost aleshi shi au incasat mita de la Blestematzii Anglo-Saxoni. Cei care nu pot fi mituitzi sunt assasinatzi cum a au fost Olof Palme, Anna Lindh, John Lennon, Nicolea Ceaushescu, Salvador Allende shi multzi altzii. Lasatzi orice sperantza voi cei care inca nu atzi plecat din Romania !
@ Charlie – iar elucubrezi. „Democratia”-aia pe care o vezi tu produsa de Amerlocia nu a facut genocid ? Numai aia de-i numesti „bolsevici”?Lasind WW2 la o parte, remember: in Korea ( Coreea)in anii ’50 . Vietnam ,Laos , Cambodgia , Nicaragua ,Cuba (era s-o uit) Chile,Panama,Iraq, Siria ,Afghanistan, Yugoslavia , Sudan ,Libia ,etc . Ala n-a fost genocid ?Aia au murit de „dragul democratiei” sa inteleg ?Cind mai faci astfel de afirmatii vezi putin si ce-i pe „trotuarul „celalalt.Nu te arunca precum taurul la corrida si comenteaza pe subiect…Intelegi Sharlica? „Elevatule”