Detalii din raportul privind cauzele tragediei aviatice din Apuseni

Potrivit anchetei inspectorilor de la Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile care au făcut public raportul final al accidentului aviatic din Apuseni, petrecut în urmă cu aproape doi ani, vremea rea şi mai multe decizii eronate ale comandatului de zbor Adrian Iovan au dus la prăbuşirea avionului.

Astfel, decizia comandantului de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj s-a dovedit eronată, fiind una dintre cauzele favorizante ale tragedie, relevă Raportul final CIAS.

De asemenea, raportul face referire la decizia eronată a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor în condiții meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, dar şi decizia eronată a comandantului de a decola cu masa peste limita maxima admisă și poziția centrului de greutate în afara limitelor calculate și impuse de producător.

Raportul CIAS conține, de asemenea, o serie de 10 recomandări pe care Comisia de investigație le-a făcut la adresa Ministerului Transporturilor, ROMATSA și Agenției Europene de Siguranță a Aviației /EASA/.

În acest sens, EASA ar trebui să ia în considerare stabilirea unor cerințe pentru furnizorii serviciilor de trafic aerian privind modul de gestionare a unor situații neintenționate, cum ar fi posibile cazuri de nerespectare a rutelor prevăzute în planul de zbor, a nivelelor minime de zbor, a cerințelor minimale de navigație determinate de probleme, precum: condițiile meteo, tehnice, performanțele aeronavei și/sau alți factori prin care controlorii de trafic aerian vor solicita respectivelor echipaje confirmarea privind regulile de zbor urmate.

De asemenea, tot EASA ar trebui să ia în considerare necesitatea completării unor regulamente europene referitoare la stabilirea cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la operațiunile aeriene și a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviația civilă în temeiul, prin introducerea unor cerințe suplimentare privind valabilitatea acesteia pentru situația în care un pilot acumulează o întrerupere la zbor mai mare de trei luni pe una dintre aeronavele din clasă.

În cazul Ministerului Transporturilor, Comisia de specialitate recomandă inițierea de discuții cu celelalte ministere care contribuie la misiunile de căutare și salvare pentru constituirea comitetului de coordonare interministerial al misiunilor de căutare și salvare, cu scopul îndeplinirii tuturor sarcinilor prevăzute pentru o asemenea instituție în manualul ghid IAMSAR (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue).

În plus, ‘ROMATSA ar trebui să completeze programul de pregătire recurentă al controlorilor de trafic, în partea de ‘best judgment’, cu acest scenariu ambiguu și de asemenea să recomande acestora solicitarea de informații suplimentare în momentul în care o aeronavă schimbă regulile de zbor fără a raporta în mod explicit acest lucru, subliniind faptul că este de preferat pentru controlorul de trafic să informeze echipajul că aeronava nu va mai beneficia de serviciile de supraveghere radar atunci când situația o impune’.

Totodată, Raportul CIAS precizează că Autoritatea Aeronautică Civilă Română /AACR/, în cooperare cu ROMATSA, ar trebui să elaboreze o procedură care să stabilească când și în ce mod operatorii aerieni și persoanele fizice deținătoare de aeronave vor fi informate despre posibilitatea intrării în vigoare a unor noi frecvențe radio și zonele deservite de acestea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.