Două premiere incitante

“Scrisori de dragoste către Stalin”, la Festivalul de la Timişoara

Unul dintre cele mai titrate texte ale dramaturgiei contemporane, distins cu Premiul “Caja Espana” şi Premiul “Borne”, în 1998, va prinde viaţă joi, 22 mai, de la ora 19.00, în Sala 2 a Teatrului Naţional din Timişoara.

Este vorba despre “Scrisori de dragoste către Stalin”, de Juan Mayorga, în traducerea Doinei Făgădar, un spectacol purtând semnătura regizorală a lui Ştefan Iordănescu, în interpretarea actorilor Victor Manovici, Damian Oancea şi Mălina Manovici.

Pornind de la întâlnirile ficţionale, tragi-comice, dintre autorul celebrei cărţi “Maestrul şi Margareta”, Mihail Bulgakov, şi „tătucul” Stalin, două personaje ale căror existenţe au avut repercusiuni enorme în istoria şi cultura secolului XX, spectacolul lansează o provocare intelectuală, socială şi artistică acută: cenzura politică a rămas, este sau va fi din nou un subiect de actualitate? Mai are Stalin ceva de spus în secolul XXI? Ce raporturi mai stabileşte astăzi Artistul cu Puterea? Care sunt limitele libertăţii?

Decorul şi costumele, fidele tulburei şi, totodată, tulburătoarei atmosfere a anilor ‘20, sunt semnate de Dorothea Iordănescu. Regizorul îi mai are alături în echipa artistică pe artistul video Lucian Matei, compozitoarea Ildiko Fogarassy şi light designer-ul Lucian Moga.

Unul dintre cei mai apreciaţi dramaturgi de astăzi, Juan Mayorga este laureatul Premiului Naţional pentru Teatru acordat în Spania în anii 2005 şi 2007.

Profesor de Dramaturgie şi Filosofie la “Real Escuela Superior de Arte Dramático” din Madrid, Juan Mayorga s-a apropiat de teatru scriind poezie şi roman. S-a lansat în 1989, cu piesa “Şapte oameni buni”, care a obţinut prestigiosul Premiu “Bradomín”.

Piesele sale au fost traduse în arabă, franceză, greacă, engleză, italiană, poloneză, portugheză, română, norvegiană şi sârbă.

Dintre acestea amintim “Băiatul din ultimul rând”, distinsă cu Premiul “Telón Chivas” pentru cel mai bun autor dramatic în 2007 şi Premiul “Max” pentru cel mai bun autor dramatic, în 2008, şi “Iov”, după Cartea lui Iov şi texte de Elie Wiesel, Zvi Kolitz şi Etti Hillesum.

În 2012, “Băiatul din ultimul rând” a fost ecranizat de regizorul francez François Ozon, filmul intitulat “Dans la maison”, avându-i în distribuţie pe Fabrice Luchini, Ernst Umhauer, Kristin Scott Thomas şi Emmanuelle Seigner.

La Craiova, se joacă… Valentin Nicolau

Păstrează copia şi nu uita originalul, la Teatrul Naţional din Craiova

Mircea Cornişteanu şi Claudiu Bleonţ sunt actorii vedetă din spectacolul lectură „Păstrează copia şi nu uita originalul”, de Valentin Nicolau. Spectacolul va avea loc pe 23 mai, de la ora 17.00, la sala “Ion D Sîrbu” a Teatrul Naţional din Craiova.

Intrarea publicului este liberă. Cu acest prilej, dramaturgul va fi prezent la Teatrul Naţional din Craiova.

Valentin Nicolau este unul dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi contemporani, ale cărui texte se joacă în diverse teatre din Bucureşti şi din ţară. Despre relaţia lui cu propriile texte şi personaje, dramaturgul mărturisea: „Când personajele sunt pregătite să vină pe lume încep să mă bântuie la modul sâcâitor. Uneori am senzaţia că le văd în mulţime, pe fugă, la stop, dând colţul străzii. Le zăresc numai din spate sau din semiprofil şi întotdeauna doar pentru o clipă. După ce am terminat de scris, pleacă. Fiindcă stau cu mine ani întregi până să ajungă în poveste scrisă, reuşesc să-i cunosc destul de bine, să ştiu cum reacţionează în anumite situaţii. Magnific e atunci când mă surprind luându-şi existenţa pe cont propriu, obligându-mă să-i scriu altfel, evoluând total diferit decât mă aşteptam, capabili de nebunii mai mari. Trebuie să te aştepţi mereu la revolta celor pe care crezi că i-ai programat să se comporte într-un anume fel. E un dans în care niciodată nu ştii cu adevărat cine conduce”.

Piesa „Păstrează copia şi nu uita originalul” este o incursiune subtilă în psihologia a două personaje, care în timpul unei călătorii de mai puţin de-o oră cu trenul ajung să-şi descopere secrete îngropate de ani întregi. Cu fiecare dintre replici tensiunea creşte, ca-ntr-un meci pe viaţă şi pe moarte, despre viaţă şi despre moarte. Unul dintre cei doi tocmai a ieşit din închisoare după 19 ani, unde a fost închis pentru o crimă pe care n-a comis-o. Cel de-al doilea ia trenul pentru prima dată după 19 ani şi se trezeşte faţă în faţă cu propriul destin, aruncat la gunoi tot în urmă cu 19 ani. O poveste plină de suspans, cu accente de thriller şi tenebre dostoievskiene, care începe într-un compartiment de tren cu doi oameni şi se încheie în acelaşi compartiment, cu unul singur… Cine rămâne, cine şi, mai ales, unde dispare sunt întrebări la care dramaturgul în parte răspunde, în parte le lasă deschise.

“Autorii sunt în sală” este un proiect menit să încurajeze dramaturgia contemporană românească, din dorinţa de a sensibiliza regizorii aflaţi în căutare de texte valoroase, precum şi de a atrage publicul către creaţia dramatică autohtonă. Proiectul este destinat prezentării în premieră pe ţară a unor texte din dramaturgia originală românească a ultimilor ani.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.