CFR Călători pare că se îndreaptă cu paşi repezi spre faliment. După încercările de redresare a companiei, soldate cu disponibilizări anunţate de circa 4.000 de angajaţi şi cu şomaj tehnic obligatoriu de 60 de zile, pe o perioadă de patru luni pentru toţi cei 15.000 de salariaţi, dar şi majorarea tarifelor cu circa 9%, CFR Călători solicită urgent contractarea unor credite de circa 150 de milioane de lei.
Este vorba de un credit de 100 milioane de lei, scos la licitaţie pe SEAP, cu o durată a contractului de 12 luni, şi de un alt credit de 44.500.000 lei, pe aceeaşi durată, ambele cu termen de semnare a contractului la începutul lunii octombrie a acestui an. Liniile de credit vor fi utilizate pentru activitatea curentă, refinanţare linii de credit, precum şi pentru capital de lucru.
În vederea asigurării prevederilor contractelor, rambursării la scadenţă a liniilor de credit, plăţii dobânzilor penalizatoare, a comisioanelor aferente rezultate din contracte, precum şi a cheltuielilor de orice fel legate de recuperarea creditelor, CFR Călători va garanta cu materialul rulant aflat în proprietate, dar şi prin gaj asupra contului curent deschis la bancă. Termenul de acordare a celor două credite va fi, conform caietului de sarcini, de maximum două zile de la data semnării contractelor. Procedura aleasă de CFR Călători pentru cele două credite nu va fi licitaţia electronică, ci negocierea accelerată.
În luna iunie, Companiile Astra Vagoane Călători şi Atelierele Griviţa au ameninţat conducerea CFR Călători că vor cere insolvenţa companiei, dacă nu îşi vor primi restanţele de aproape 20 milioane de euro pe care le au de recuperat.
De precizat faptul că, la sfârşitul lunii august, fostul director general al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar CFR Călători, Alexandru Noapteş, a fost trimis în judecată sub acuzaţia de abuz în serviciu contra intereselor publice. Prejudiciul creat CFR Călători a fost estimat de către procurorii DNA la peste 2.800.000 lei.