La nivelul anului 2019 a fost înregistrată eronat în contabilitatea creanțelor bugetare și în contabilitatea ANAF, în contul „Creditori”, suma de 97,9 milioane de lei, reprezentând impozit asupra veniturilor suplimentare offshore, achitat de un agent economic, se arată în Raportul public al Curții de Conturi pe anul 2019. Această sumă a fost încasată de la agentul economic în baza Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de
acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, dar a fost păstrată eronat de ANAF în cont de disponibil al ANAF și nu a fost alocată fondului special constituit și utilizat pentru finanțarea înființării şi extinderii rețelelor de distribuție a gazelor naturale şi a racordurilor la sistemul naţional de transport gaze naturale, precum şi alte investiţii stabilite prin hotărâre a Guvernului. Suma înregistrată eronat în evidența contabilă a ANAF, în contul „Creditori”, prezenta un sold de 97,92 milioane lei la data de 31.12.2019, iar, la data finalizării auditului, (2.10.2020) soldul respectiv a ajuns la 146,84 milioane lei. Chiar dacă raportul nu menționează numele agentului economic, este vorba despre OMV Petrom, singura companie care extrage în momentul de față hidrocarburi din Marea Neagră.
ANAF, an de an, a menținut și raportat în situațiile financiare anuale, sume care trebuiau recuperate sau înregistrate în conturile de venituri și cheltuieli ale bugetului de stat, după caz. În raportul explicativ la situațiile financiare din ultimii trei ani se mențin sume care nu reflectă realitatea, în sensul că acestea nu se mai pot recupera, din diverse motive sau, în cazul unora, intervenind perioada de prescriere. Valoarea estimativă a abaterii este de 4,5 milioane de lei. Sumele sunt înregistrate și menținute de mai mulți ani, fără a fi analizate și clarificate, în diferite conturi de: „Debitori” – reprezentând în general diferite amenzi, sume poprite etc.; „Alte creanțe în legătură cu personalul” – reprezentând sume de recuperat de la personalul ANAF pentru convorbiri telefonice; „Avansuri de trezorerie” – reprezentând avansuri acordate personalului pentru deplasări; „Creditori” – reprezentând diferite garanții de bună execuție; „Disponibil pentru sume de mandat și sume în depozit” – reprezentând diferite garanții de participare la licitații, încasări contravaloare telefonie mobilă etc; „Decontări din operații în curs de clarificare” – reprezentând contravaloarea obiectelor de inventar și valoarea neamortizată a mijloacelor fixe constatate minusuri la inventarierile anilor precedenți.
Raportul Curții de Conturi mai arată că întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale ale aparatului propriu ANAF nu a fost precedată de inventarierea generală a elementelor de activ și de pasiv și a celorlalte bunuri și valori aflate în gestiune. Astfel, la nivelul ANAF nu a fost efectuată inventarierea anuală a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, ci a fost derulată doar o inventariere parțială la data de 30.06.2019, care a vizat exercițiile financiare aferente anilor 2018 și 2019 și care s-a raportat la evidența contabilă la data de 30 iunie 2019 (așa cum s-a precizat în Procesul-verbal de inventariere a elementelor de activ și pasiv ale ANAF – aparat propriu), însă și în cazul acestei inventarieri parțiale au fost constatate o serie de deficiențe. De exemplu, nu au fost inventariate toate bunurile înregistrate în evidența contabilă a ANAF, respectiv bunurile din categoriile licențe/softuri, securitate, servere și rețelistică, în valoare totală de 245,5 milioane lei. Totodată, procesul-verbal de inventariere întocmit de către Comisia centrală nu a fost valorificat în conformitate cu prevederile legale în vigoare, iar înregistrarea rezultatelor inventarierii parțiale de la data de 30.06.2019 s-a făcut fără a se ține cont de prevederile legale în vigoare. Contrar prevederilor legale în vigoare, bunurile constatate lipsă cu ocazia inventarierii parțiale, efectuată de către reprezentanții ANAF în cursul anului 2019, au fost înregistrate, la data de 31.12.2019, în contul „Alte valori în afara bilanțului”. Soldul acestui cont, care reflectă valoarea totală a minusurilor constatate cu ocazia inventarierii parțiale efectuată în anul 2019, împreună cu minusurile inventarierilor din anii precedenți (anii 2013, 2014, 2017), este de 14,5 milioane lei.
La nivelul ANAF nu a fost elaborată și aprobată o procedură referitoare la modul de recuperare și înregistrare în contabilitate a sumelor achitate în baza prevederilor OMFP nr. 50/2011 pentru reglementarea modalității de plată şi recuperare a cheltuielilor de judecată ocazionate de procedurile judiciare inițiate împotriva persoanelor care ocupă sau au ocupat funcții de demnitate publică, înalți funcționari publici, funcționari publici şi personal contractual în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, al Agenției Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităților aflate în subordinea acesteia. În aceste condiții, auditul a constatat că nu s-au clarificat, fiind menținute în mod nejustificat, în evidența contabilă a ANAF, sume reprezentând cheltuieli avocațiale plătite în conformitate cu prevederile OMFP nr. 50/2011 persoanelor pentru care litigiile au fost soluționate în favoarea acestora. Această situație s-a datorat faptului că Secretariatul Comisiei constituite în baza OMFP nr. 50/2011 nu a monitorizat litigiile în legătură cu care s-au efectuat solicitări de plată, neîntocmind, la soluționarea definitivă a litigiilor, referatul către conducerea Direcției Generale Juridice și nepropunând înștiințarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu privire la finalizarea procedurii litigioase.
Am citit online ca astora de la ANAF, li se pregateste un proiect ‘imunitatea infractionala’ cat timp sunt in functii sau pe viata, sau cam asa ceva! Astia chiar merita cadoul lunii martie „o ghioaga pe spinare”!