Festivalul de Film Documentar „One World Romania”

Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului, “One World Romania”, aduce la Bucureşti 50 de filme, împarţite în 5 secţiuni principale, şi proiecţii speciale, dar şi matinee pentru liceeni, un atelier de film documentar, spectacole de teatru, dezbateri, un masterclass al cineastului polonez Marcel Lozinski şi chiar un circuit turistic aparte, în centrul Bucureştiului.

Cele 5 secţiuni principale de anul acesta sunt: “După 25 de ani”, “Rebeli pentru cauze”, “Statul strâmb”, “Clinica mass-media”, “Şi dragostea este un drept al omului”.

Secţiunea “După 25 de ani” cuprinde 6 documentare recente care revizitează perioada comunistă, un sfert de secol mai târziu, dar conţine şi un program de 5 scurtmetraje româneşti realizate în perioada 1963-1983 la studioul “Sahia”.

“Rebeli pentru cauze” aduce în atenţia proaspăt revoltatului bucureştean exemple de activism neconvenţional din spaţiul ex-sovietic, dar şi două filme româneşti prezentate în premieră, care completează tabloul activismului contemporan: „Toamna românească”, în regia lui Matei Budeş, şi „Bucureşti, unde eşti?”, semnat de Vlad Petri.

“Statul strâmb” prezintă o selecţie de documentare despre felurite cazuri de corupţie din toată lumea, inclusiv „Putin’s Games” – un film despre mita, corupţia, degradarea mediului şi violarea drepturilor omului din spatele recent încheiatelor Jocuri Olimpice de la Soci.

“Clinica mass-media” încearcă prin 6 filme – unele mai serioase, altele care tratează situaţia cu mult umor – să analizeze starea presei în momentul de faţă, în mai toate colţurile lumii. Filmele acestei secţiuni ridică întrebarea: există oare vreun antidot pentru intoxicarea, tabloidizarea cu orice preţ şi servilismul faţă de numeroasele interese politico-economice, practicate de o bună parte a mass-mediei zilelor noastre?

Cea de-a cincea secţiune, “Şi dragostea e un drept al omului”, cuprinde 4 poveşti despre relaţii neacceptate – de societate, de familie, de legile ţării în care trăiesc protagoniştii. Fiecare dintre filmele acestei secţiuni găseşte o formulă cinematografică specială pentru a vorbi despre dragoste cu căldură şi delicateţe. Prin ele, autorii încearcă să privească problemele LGBT dintr-o altă perspectivă şi să le includă într-o discuţie mai largă.

Marcel Lozinski – stăpânul hazardului

Documentarul Toamna Românească este regizat de Vlad Petri

Retrospectiva “One World Romania” 2014 este dedicată regizorului Marcel Lozinski, intitulată “Marcel Lozinski – stăpânul hazardului”, în cadrul căreia vor fi proiectate 10 dintre filmele sale: “Happy End”, “Vizita”, “Coliziune frontală”, “Proba de microfon”, “Exerciţii practice”, “La 89 mm de Europa”, “Cum se face”, “Tatăl şi fiul în călătorie”, “Orice se poate întâmpla” şi “Ca să nu doară”.

Născut la Paris în 1940, Marcel Lozinski este unul din cei mai renumiţi regizori polonezi. Filmele lui au fost încununate de numeroase premii (la Oberhausen, Cracovia, San Francisco, Leipzig etc.) şi unul dintre ele, “La 89 mm de Europa”, a fost nominalizat la “Oscar” în 1994. În cei 40 de ani de când face cinema, Lozinski s-a afirmat nu numai ca unul dintre regizorii cei mai inovatori ai generaţiei sale, dar şi ca om de atitudine, fiind un critic acerb al societăţii comuniste. Scurtmetrajele lui din acea perioadă vorbesc despre discrepanţa dintre realitatea vieţii personale şi lozincile vieţii oficiale, despre influenţa presei ca instrument de îndoctrinare, despre minciună şi compromis. Acest lucru l-a costat. Dintre cele 12 filme realizate între 1972 şi 1980, doar 4 au fost cât de cât distribuite. După instalarea legii marţiale în Polonia, în 1981, Lozinski a ales să nu mai facă filme, preferând compromisului tăcerea. A reapărut în viaţa publică în 1989, regizând după aceea o serie de filme care l-au propulsat din nou pe avanscena cinematografică. După căderea comunismului, interesul său a migrat treptat spre subiecte existenţiale, mai puţin angajate politic, dar mai general umane.

Lozinski a vorbit în repetate rânduri despre necesitatea de a introduce – într-o situaţie reală – un catalizator care să „accelereze realitatea” şi să determine adevărul să iasă la suprafaţă. În filmele lui a folosit actori infiltraţi printre personajele reale sau le-a convins pe acestea să participe la o mizanscenă care face măştile să cadă. Łoziński aseamănă lumea cu un acvariu în care peştii stau liniştiţi. Rolul său, al regizorului, este de a învolbura apele în aşa fel încât peştii să înceapă să se agite şi să elibereze tensiunea latentă. În încercările sale de a stăpâni hazardul, Marcel Lozinski ni se înfăţişează de fiecare dată altfel. Fiecare film din selecţia festivalului este expresia inventivităţii şi a nevoii sale de a se depăşi creativ.

5 documentare online în avanpremieră

Byeway, povestea unui drum neterminat

Organizatorii “One World Romania” oferă în avanpremieră, pe platforma DocAlliance Online Channel / www.dafilms.com, 5 filme, în perioada 10-16 martie: “My Child”, “Crop”, “Byeway”, “The Shovel Is Too Small” şi “Toamna românească”.

“My Child”, parte din secţiunea “Şi dragostea e un drept al omului”, prezintă un grup de părinţi ai unor persoane LGBT, care au acceptat adevărata identitate sexuală a copiilor lor. Filmul regizorului Can Candan este o poveste profund umană, cu părinţi reali care se redescoperă pe ei şi pe copiii lor şi decid să îi susţină în mod activ.

“Crop”, documentarul ce urmează a fi prezentat în secţiunea “Clinica mass-media”, este filmat integral în redacţia celui mai vechi cotidian naţional din Egipt, “Al-Ahram”. Filmul este un document neconvenţional al revoluţiei egiptene, care nu include nicio imagine a revolutei propriu-zise. Prin turul pe care îl face în sediul ziarului Al-Ahram, documentarul invită la o reflecţie asupra modului în care arhitectura şi mecanismele de funcţionare ale acestui uriaş organ de presă fac ca propaganda vechiului regim să supravieţuiască.

“Byeway” face parte din secţiunea “Rebeli pentru cauze” şi spune povestea absurdă a autostrăzii D8 – de ani de zile, cei câţiva kilometri care au mai rămas de construit între Praga şi Berlin şi care traversează o arie protejată a Boemiei, nu pot fi duşi la bun sfârşit. Filmul ni-i arată pe managerul proiectului, un activist şi un cuplu căsătorit care trăieşte în apropierea şantierului. Toţi par a fi legaţi de aceşti câţiva kilometri de asfalt, pentru totdeauna.

My Child, un film despre identitatea sexuală

Documentarul “The Shovel Is Too Small” face parte din secţiunea “După 25 de ani”. Legenda spune că, atunci când Tito s-a oferit să îi îndeplinească o dorinţă iugoslavului Alija Sirotanovic, acesta a cerut o lopată mai mare. Figura lui Sirotanovic a apărut pe bancnota de 20.000 de dinari. Peste aproximativ 25 de ani, echipa filmului roagă un număr de tineri să îl identifice pe bărbatul de pe bancnotă. Tinerii nu reuşesc, însă cei mai în vârstă nu numai că îl ţin minte pe Sirotanovic, dar îşi aduc aminte şi de taberele de muncă de altădată, pe care încearcă cu elan să le readucă la viaţă.

Cel de-al cincilea film este unul autohton – “Toamna Românească”, realizat de Matei Budeş şi prezentat în secţiunea “Rebeli pentru cauze”. Filmul este un elogiu discret, adus protestatarilor care au ieşit toamna trecută în stradă pentru a protesta împotriva proiectului minier de la Roşia Montana, cauzei lor şi unităţii lor mult încercate.

Evenimente speciale la “One World Romania” 2014

Crop, un film de Johanna Domke şi Marouan Omara

În buna tradiţie a festivalului, “One World Romania” înseamnă nu numai film documentar, ci şi o o serie întreagă de evenimente conexe, de la spectacole de teatru până la un circuit turistic.

Anul acesta festivalul îl va avea din nou alături pe artistul Dan Perjovschi, care a desenat şi “Premiul One World Romania” 2013. Dan Perjovschi şi-a adunat desenele risipite în cele patru colţuri ale lumii reale şi virtuale şi le-a aşezat pe pereţii Institutului Francez din România şi ai Clubului Ţăranului sub titlul „Rezist-Exist”. Sunt interpretările şi reacţiile artistului la evenimentele legate de Roşia Montană, de revoltele de la Kiev, Istanbul sau Cairo, de mişcarea “Occupy”. Pe 21 martie, Perjovschi va susţine o prezentare publică la Clubul Ţăranului.

În premieră în Bucureşti, “One World Romania” organizează, în perioada 18-23 martie, “Marele circuit al şpăgii”. Eugen Istodor vă va ghida printr-un cartier unde – aproape la fiecare colţ de stradă – s-a petrecut câte un fapt de corupţie în ultimii 25 de ani. Turul va începe zilnic din Piaţa Dorobanţi, la intrarea în strada Beller, de la ora 17.00, între 18 şi 21 martie, iar în 22 şi 23 martie, de două ori pe zi, de la ora 11.00 şi de la ora 17.00. În 20 martie, veţi putea urma un curs turbo de “Master of Corruption Administration”, sub îndrumarea lui Petr Sourek, “CEO Corrupt Tour”.

Regizorului Marcel Lozinski i se dedică o Retrospectivă

La 18 martie, câţiva dintre cei mai reprezentativi regizori de teatru documentar sunt invitaţi la Clubul Ţăranului pentru o discuţie despre modul lor de lucru.

În 19 martie, sunteţi aşteptaţi la Teatrul “Odeon”, la spectacolul „Tipografic Majuscul”, realizat de Gianina Cărbunariu in cadrul proiectului „Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”. Gianina Cărbunariu a construit acest spectacol pornind de la dosarul „Elevul”: în 1981, Mugur Călinescu avea 17 ani când a fost arestat de Securitate pentru că a scris pe ziduri mesaje anti-sistem. Mugur a murit în 1985.

De asemenea, în fiecare zi a festivalului publicul este invitat în “Colţul amintirilor” din foaierul cinematografului “Studio”. Aici, la adăpostul unei draperii, în faţa unei camere şi a unui reporter, vor putea fi rememorate amintiri din comunism. Amintirile adunate de-a lungul întregii săptămâni vor fi prezentate sub forma unui scurt montaj, în seara închiderii festivalului.

Festivalul este organizat de Asociaţia “One World Romania” şi Centrul Ceh din Bucureşti, cu sprijinul “Centrului Naţional al Cinematografiei”, “ERSTE Stiftung”, “Uniunea Cineaştilor” din România, “Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.