Filme de Cannes la Bucureşti

„Les Films de Cannes à Bucarest” a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Vor fi proiectate peste 50 de filme, printre ele, în premieră, şi cele mai atractive şi premiate titluri din selecţia oficială a Festivalului de la Cannes – filme care în luna mai au provocat polemici printre criticii de pe Croazetă şi au făcut deliciul cinefililor.

Graţie cererii de bilete din anii trecuţi şi interesului stârnit deja de ediţia de anul acesta, care adună cele mai provocatoare titluri din selecţia Festivalului de la Cannes, o a treia sală a fost inclusă în programul “Les Films de Cannes à Bucarest”. Astfel, pe lângă cinematografele Studio şi Elvira Popescu, vor avea loc proiecţii şi la CinemaPRO.

“Jimmy P.” (“Psychotherapy of a Plains Indian”), cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric, va fi proiectat în premieră în România în cadrul festivalului. “Jimmy P.” (Psychotherapy of a Plains Indian) este cel de-al cincilea film regizat de Arnaud Desplechin selectat în competiţia oficială a Festivalului de la Cannes. Desplechin a scris scenariul după ce a citit studiul pasionant al psihanalistului francez Georges Devereux, transformând o lucrare ştiinţifică într-un „western psihanalitic uimitor şi pasionant”, potrivit „Le Figaro”. Reuşita li se datorează parţial şi celor doi actori, Benicio del Toro, în rolul unui soldat amerindian cu afecţiuni psihice, şi Mathieu Amalric, în rol de psihanalist francez născut în Transilvania, care fac o echipă memorabilă. „Un film superb, cu o imagine captivantă, şi straniu în cel mai bun sens al cuvântului”, nota şi „The Village Voice”.

Regizorul Arnaud Desplechin, renumit pentru filme ca “La vie des morts”, “La sentinelle”, “Esther Kahn”, “Comment je me suis disputé (ma vie sexuelle)”, “Rois et Reine” sau “Conte de Noel”, este unul dintre cei mai importanţi cineaşti francezi contemporani, câştigător a numeroase premii.

Palme d’Or pentru La vie d’Adele, de Abdellatif Kechiche

Cinefilii îşi pot cumpăra bilete la acest film începând din 23 septembrie. Tot de astăzi s-au pus în vânzare biletele şi la proiecţiile de gală ale filmelor “Adèle”: Capitolele 1 & 2 (La Vie d’Adèle: Chapitres 1 & 2), distins cu “Palme d’Or”, regizat de Abdellatif Kechiche, şi “Heli”, de Amat Escalante, recompensat cu “Premiul pentru regie”, ambele urmând a fi proiectate în prezenţa regizorilor, care vor rămâne să discute cu spectatorii la final.

Tot din 23 septembrie, cinefilii îşi pot cumpăra bilete la “Sous le Soleil de Satan”, cu Gerard Depardieu şi Sandrine Bonnaire, filmul care i-a adus un “Palme d’Or” lui Maurice Pialat în 1987, şi la “Los Bastardos”, titlul care l-a impus în atenţia criticii internaţionale pe Amat Escalante.

“Los Bastardos”, un amestec de dramă socială şi thriller violent amintind de “Funny Games” al lui Michael Haneke, urmăreşte o zi din viaţa a doi imigranţi mexicani din Los Angeles care acceptă un job suspect de bine plătit. Filmul va fi proiectat în prezenţa regizorului, fiind urmat de o sesiune de Q&A.

Cel mai titrat regizor al anului, Abdellatif Kechiche

Gerard Depardieu şi Sandrine Bonnaire în Sous le soleil de satan

Abdellatif Kechiche, regizorul câştigător al trofeului “Palme d’Or” la Festivalul de la Cannes pentru tulburătorul “La Vie d’Adèle”, este invitatul special al celei de-a patra ediţii a “Les Films de Cannes à Bucarest”, care va avea loc între 25 şi 31 octombrie.

Cel mai titrat regizor al anului 2013, Abdellatif Kechiche, premiat cu “Palme d’Or” la Festivalul de la Cannes de un juriu din care a făcut parte şi Cristian Mungiu, va susţine o lecţie de regie pentru studenţii de la şcolile de cinema, va sta de vorbă cu spectatorii în cadrul unor sesiuni de întrebări şi răspunsuri, după proiecţiile filmelor sale, îşi va prezenta în avanpremieră în România cel mai recent film al său, va avea o conferinţă de presă şi întâlniri cu presa de specialitate.

Cineastului îi va fi dedicată şi o Retrospectivă în cadrul căreia vor fi proiectate filmele sale anterioare, majoritatea multi-premiate în festivaluri, printre care “La graine et le mulet”, câştigător a patru premii “César”, şi “Venus Noire”, precedentul său film, care a avut premiera la Festivalul de la Veneţia.

Secvenţă din Viaţa lui Adele

“La Vie d’Adèle: Chapitres 1 & 2”, distins cu Palme d’Or şi Premiul criticii – FIPRESCI, a fost filmul favorit al juriului prezidat de Steven Spielberg, al criticii, dar şi al publicului de la Cannes. Inspirat de romanul grafic “Le Bleu est une couleur chaude”, de Julie Maroh, filmul le are ca protagoniste pe Adèle (Adèle Exarchopoulos) şi Emma (Léa Seydoux), două adolescente care descoperă împreună iubirea, dorinţa şi suferinţa. Pelicula are „cele mai explozive scene explicite de sex între lesbiene din istoria recentă”, titra „Variety” după premiera de la Cannes.

Fenomenala performanţă a celor două actriţe a fost premiată cu două trofee “Palme d’Or” pe lângă cel oferit filmului, o excepţie în istoria festivalului. „Filmul lui Kechiche are trei ore şi singura problemă legată de durata lui e că l-aş fi putut urmări bucuros încă alte şapte. Este o extraordinară explozie prelungită de plăcere, tristeţe, furie, dorinţă şi speranţă, explozie care include şi cele mai bune două interpretări din întreg festivalul, ale lui Adèle Exarchopolous şi Léa Seydoux”, scria „The Telegraph”. Regizorul franco-tunisian le-a dedicat filmul tinerilor tunisieni care au declanşat „Primăvara arabă”: „O revoluţie nu are cum să fie completă dacă nu e şi revoluţie sexuală”.

Al cincilea lungmetraj din cariera lui Abdellatif Kechiche a fost o producţie extrem de dificilă: castingul pentru găsirea lui Adèle a fost extenuant (Kechiche şi-a ales actriţa, într-un final, după felul în care muşca dintr-o tartă cu lămâie), filmările au durat cinci luni, iar montajul s-a încheiat cu câteva zile înainte de premiera mondială de la Cannes, unde filmul a fost prezentat într-o versiune de lucru, fără generice. Kechiche este şi autorul scenariului filmului.

Abdellatif Kechiche

Abdellatif Kechiche (52) s-a născut în Tunis şi s-a mutat în Franţa, cu familia sa, la vârsta de 6 ani. A fost actor, înainte de a deveni regizor şi scenarist. A avut succes încă de la primul său lungmetraj, “La Faute à Voltaire” (2000) – drama unui tunisian care porneşte clandestin spre Franţa -, premiat cu trofeul “Opera Prima” la Festivalul de la Veneţia. Al doilea film, “L’esquive” (2003), povestea unui adolescent din periferia pariziană care se îndrăgosteşte de o colegă, şi-a adjudecat cele mai importante patru premii “César”, pentru Cel mai bun film, regie, scenariu şi “Cea mai promiţătoare actriţă” (Sara Forestier).

A urmat “La graine et le mulet” (2007), distins cu “Premiul Juriului” la Festivalul de la Veneţia, cu patru premii “César” (Cel mai bun film, regie, scenariu şi Cea mai promiţătoare actriţă – Hafsia Herzi), şi declarat de prestigioasa publicaţie “Cahiers du cinéma”, în 2010, cel mai bun film francez al deceniului. Drama unui bărbat de 60 de ani care îşi antrenează noua şi vechea familie în visul lui de a deschide un restaurant a fost filmată aproape integral cu actori non-profesionişti, descoperiţi de Kechiche. Tulburător este şi “Venus Noire” (2010), prezentat în competiţia Festivalului de la Veneţia. Filmul este inspirat de povestea reală a lui Saartjie Baartman, celebra „Venus hotentotă”, o femeie adusă din Africa şi vândută unui circ care a expus-o ani de zile ca pe o curiozitate a naturii.

“Adèle: Capitolele 1 şi 2” va fi distribuit în cinematografe de “Independenţa Film”, de la 1 noiembrie.

“Les Films de Cannes à Bucarest” îi va dedica o retrospectivă şi celebrului cineast Maurice Pialat (1925 – 2003), selecţionat de cinci ori în competiţia Festivalului de la Cannes şi premiat cu “Palme d’Or” pentru „Sous le soleil du Satan” (1987). Anul acesta se împlinesc zece ani de la dispariţia regizorului. În cadrul evenimentului vor fi proiectate cele zece lungmetraje ale sale, majoritatea succese de critică şi de public.

Amat Escalante, câştigătorul “Premiului pentru regie” la Cannes, vine în România

Heli, regia Amat Escalante

Amat Escalante, unul dintre cei mai provocatori cineaşti contemporani, vine pentru prima dată în România.

Controversatul “Heli” va deschide “Les Films de Cannes” à Bucarest pe 25 octombrie. “Heli”, un film cu o imagine impresionantă şi cu scene de violenţă extremă, a şocat audienţa de la Cannes. Mexicul de azi, o ţară a contrastelor şi paradoxurilor, e ca un câmp de luptă pe care cad victime familii întregi – circa 70.000 de oameni prinşi în războaiele duse de mafia drogurilor au murit în ultimii şapte ani. „Cu siguranţă, este filmul cel mai explicit şi mai realist în violenţa lui din tot ce am văzut la Cannes din 2009 încoace, de la «Kinatay» al lui Brillante Mendoza”, scria „Variety”.

Estella are 12 ani şi locuieşte cu tatăl, cu fratele ei, Heli, cu soţia acestuia şi cu copilul lor. Nici prezentul şi nici viitorul nu par să le rezerve mare lucru. Un tânăr cadet de 17 ani se hotărăşte s-o ia de soţie şi să fugă împreună, însă are nevoie de bani. Drogurile confiscate de superiorii săi din poliţie şi oficial distruse i-ar putea aduce bani buni, aşa că tânărul decide să le fure. Consecinţele vor fi dramatice.

Amat Escalante (34 de ani) a părăsit şcoala la 15 ani şi a intrat în lumea filmului, învăţând pe cont propriu. A trăit în Barcelona, Los Angeles, Austin, iar acum locuieşte în Guanajuato (Mexic) şi a fost asistent de regie al renumitului regizor mexican Carlos Reygadas (“Premiul pentru regie” la Cannes 2012 cu “Post Tenebras Lux”).

Secvenţă din Bastarzii, filmul lui Amat Escalante

Celelalte două lungmetraje ale sale, ambele premiate în numeroase festivaluri, au surprins audienţa de la Cannes. Debutul “Sangre” (2005), distins cu Premiul criticii internaţionale – FIPRESCI în secţiunea “Un Certain Regard”, este povestea unui tată a cărui rutină de cuplu e întreruptă de venirea fiicei sale dintr-o căsătorie anterioară; “Los Bastardos”, inclus în aceeaşi secţiune a Festivalului de la Cannes, trei ani mai târziu, urmăreşte doi imigranţi mexicani în Los Angeles care primesc într-o zi o sarcină suspect de bine plătită. “Los Bastardos” va fi proiectat şi pentru spectatorii de la Bucureşti, în prezenţa regizorului.

“Heli” este distribuit în România de Asociaţia “Macondo” şi va putea fi văzut în cinematografele din România din luna noiembrie.

Ediţia a patra va fi organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor “Independenţa Film” şi Asociaţia “Macondo”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.