Guvernul Bulă: minciuni frumoase la Bruxelles și realități mizere acasă


Înainte de revoluție au circulat nenumărate bancuri, care exprimau plastic natura duală a realităților românești: vitrină pentru restul lumii și infern pentru propriul popor. „Bulă era elev și primește tema să facă o poezie  despre canal. Se duce Bulă acasă, se gândește nițel și scrie tema. La școală, învățătoarea îl ridică în picioare și‑i zice:

— Ia spune tu, Bulă, ce poezie ai compus.

Bulă deschide caietul și citește:

— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu bărcuța / Nenea Nicu și Lenuța

Învățătoarea se isterizează și îl da afară din clasă. Pe hol, Bulă se întâlnește cu directorul școlii.

— Ce-ai mai făcut iar, Bulă?

— Nimic, tovarășu’ director, am citit o poezie despre canal.

— Și pentru asta te‑a dat afară de la oră? Ia spune-mi‑o și mie…

Bulă recită din nou:

— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu vaporul / Ceaușescu și poporul.

— Păi e o poezie foarte frumoasă, ia hai cu mine înapoi în clasă să vedem de ce te‑a dat afară.

Intră amândoi în clasă și directorul o întreabă pe învățătoare:

— De ce l‑ați dat afară pe Bulă, tovarășă învățătoare? Poezia pe care a scris‑o e foarte frumoasă

— Tovarășu’ director, mie nu mi se pare deloc frumoasă!

— Nu? Ia mai spune‑o, Bulă, o dată.

Bulă recită:

— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu bărcuța / Nenea Nicu și Lenuța.

Directorul e șocat:

— Bulă, da’ nu pe asta mi-ai spus‑o mie pe hol.

— Ehe-he, tovarășu’ director, vedeți dumneavoastră, una e politica externă și alta e politica internă”.

Lucrurile nu stau altfel nici astăzi. De câte ori merg pe la Bruxelles, mai-marii țării noastre se dau topiți după ecologie și după programele europene de reducere a poluării. Motiv pentru care nu mai prididesc să întocmească tot soiul de strategii și proiecte, împănate cu conferințe snoabe, unde se ghiftuiesc toți influencer-ii  cei supuși, în care promit că vor crește traficul feroviar pentru a reduce poluarea cauzată de nenumăratele mașini care brăzdează o infrastructură rutieră deloc pregătită pentru un asemenea trafic.

Căci, teoretic, transporturile sunt vinovate de un sfert din poluare (emisiile de gaze cu efect de seră), iar a doua cea mai mare cale de reducere a poluării o reprezintă creșterea ponderii transportului feroviar în raport cu cel rutier.

Dar mai ales creșterea ponderii transportului feroviar electric.

Poate ați văzut de multe ori o imagine simbolică pentru modul în care este condusă această țară: trenuri propulsate Diesel circulând pe sub linia de alimentare cu electricitate (linia catenară). După ce, în ultimii 20 de ani de dinainte de 1989, românii au făcut eforturi uriașe pentru a electrifica 4000 de km de cale ferată (38% din rețea), pentru a putea permite circulația unor trenuri lungi și grele, vitale pentru mersul economiei, astăzi ne batem joc de rețeaua electrificată, permițând locomotive Diesel care să circule pe aceste linii.

Bine, bine, ce legătură are o firmă de apartament, înființată abia în 2015, cu trenurile Diesel care merg pe rețeaua electrificată feroviară? Și aici intervine guvernul și marea coaliție de guvernare. Guvernul, ală cu ifose capitaliste, cu urmașii lui Brătianu la cârmă, a decis, nici mai mult nici mai puțin decât un monopol: orice firmă de transport feroviar are voie să cumpere energie electrică de la un singur cumpărător, firma de stat Electrificare CFR (mă rog, nepotrivire de nume, odată ce nu s-a mai electrificat nimic din 1990 încoace). Iar Electrificare CFR cumpără electricitatea de pe bursa operată de OPCOM. Pe această bursă, Electrificare CFR este un gigant, care și-ar permite să facă licitație pentru cumpărarea de energie. Numai că, ce să vezi? Ditamai colosul de firmă de stat preferă să cumpere majoritatea energiei direct din oferta unor vânzători. Dar nu din oferta celor mai ieftini vânzători, ci fix de la un anume vânzător, Electric Planners pe numele său. Dar să trecem la chestiuni și mai concrete:

În ziua de 4 decembrie 2023, Electrificare CFR cumpără, pentru anul 2024, pe piața zilei următoare (PZU) 4 pachete a câte 43 920 MWh în bandă direct din oferta unei firme bucureștene Electric Planners, la prețul de 695 lei/MWh:

Toate bune și frumoase numai că prețul mediu de tranzacționare pe PZU pentru luna decembrie a fost de numai 422 lei/ MWh, așa cum se indică tot pe site-ul operatorului OPCOM:

Înțelegeți, boieri  dumneavoastră cam ce s-a întâmplat? Firma de stat Electrificare CFR, deținătoarea monopolului privind furnizarea de electricitate către transportatorii feroviari din România, a cumpărat energie pentru anul 2024 la un preț cu 64% mai mare decât prețul pieței.

Citeste mai mult aici realitatea financiara.net

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4

9 Comentarii

  1. Articol bun cu date și fapte. Numai că trăim în democrație unde câini latră, hoțu tace și fură.
    Desigur nu oricine e lăsat să fure. Este o vorbă: nu fura, intri pe felia celor din spatele guvernului.

  2. Uite d-aia era incomparabil mai bine pe vremea lui Petrov. Atunci nimeni nu fura, nimeni nu mintea, totul mergea brici, mai ales Justitia. Ii mai batea el si-i gaza pe aia din Piata Universitatii, aresta site-urile de cultura, dar in rest toate erau impecabile……[Rumburak]

  3. Limpede ne e LimpeZimea !
    Votați Partidul Comasat Român !
    PeCeRe = PeZeDe + PeNaLe = ❤
    măR🤮g…
    ■{RumburKK- PeZeDea Iliciesciană TL & TM -RumburKK}■

  4. N-am timp ptr politica interna. Inca sarbatoresc marea victorie de la Avdiivka.
    [F Kalacu Motz: necitiZdu, nechimiZdu, nespecialiZdu, nestatmajoriZdu. Doar linginiZdu putiniZdu. TOTAL= -273,15*C = 0*K]

  5. Comunismul nu a murit in Ro. Raportari mincinoase erau si atunci dar si acum mai abitir. Miliardele de lei aruncate pe autostrazi vor deveni praf. Trebuia autostrazile Constanta- Arad si Iasi- Giurgiu In conditiile in care masinile vor fi electrice si tot mai scumpe, numarul lor va scadea treptat. In 25 de ani trebuia investit masiv in calea ferata, ca sine, terasament si electrificare. Polonia si Cehia fac asa, nu le arde de mii de km de autostrazi.

  6. Primul care a vorbit în spațiul public despre statutul de ‘colonie’ al acestei țări a fost Ilie Serbănescu (Dumnezeu să-l odihnească!), Peiu vorbește voalat despre același lucru.

  7. maxtor era elev și primește tema să facă o pictura,
    „orasul meu noaptea”
    …………………

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.