ÎPS Teodosie, interzis de la Agheasma Mare. ”Sunt mai răi ca păgânii”

Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a vorbit la Radio Dobrogea despre rânduieli care trebuie respectate la început de an.

A amintit despre apa sfinţită de Bobotează, Agheasma Mare, afirmând despre o persoană care fumează  că aceasta nu poate lua agheasmă „nici mare, nici mică, nici anafură, pentru că e mai rău ca un păgân”.

Legat de anafura, ce vom face cu ea dacă s-a mucegăit?

ÎPS Teodosie a spus că anafura ”veche”, care nu se mai poate mânca, nu se aruncă, ci se arde.

Legat de vinul folosit pentru împărtăşanie,  ÎPS Teodosie afirmă că la sfânta împărtăşanie nu se foloseşte vin din comerţ.

Agheasma mare se ia dimineața, pe nemâncate, înaintea anafurei, iar atunci când credinciosul se împărtășește, după aceasta.

Se poate consuma din Ajunul Bobotezei (timp de 8 zile), până la Odovania praznicului.

Se poate lua Agheasmă Mare și în situații speciale, la recomandarea duhovnicului.

Arme speciale pentru lupta duhovnicească 

Pe lângă postul, rugăciunea şi faptele bune care trebuie înmulţite, Biserica a rânduit ca cei ce nu pot să se împărtăşească să primească anafură sau, în unele cazuri, Agheasmă Mare.

Dacă anafura (din grecescul „antidoron”, care înseamnă „în locul Darului”) se dă expres ca o mângâiere pentru cei ce nu s-au pregătit sau nu pot să se împărtăşească, agheasma, şi în special Agheasma Mare, are şi alte roluri.

Aşa cum spune rugăciunea de sfinţire, agheasma are „dar de vindecare şi binecuvântarea Iordanului, … (este) izvor nestricăciunii, vindecare de boli, diavolilor pierzare, de puterile potrivnice neajunsă, plină de putere îngerească”.

Ea se foloseşte prin stropire sau gustare pentru sfinţirea sufletului şi a trupului, a caselor, curţilor, animalelor, pe scurt, „spre tot felul de trebuinţă”. Aceasta nu înseamnă că agheasma se foloseşte ca un talisman, ca un obiect magic sau în scopuri oculte. Ea este apă sfinţită folosită spre sfinţire.

Agheasma Mare nu poate să înlocuiască Sfânta Euharistie ca împărtăşire şi comuniune directă cu persoana lui Dumnezeu.

Ce inseamna cuvantul „Aghiasma” (Aiasma)?

Cuvantul este grecesc (aghios) și înseamnă Sfințire.

La noi, prin aghiasmă se înțelege atât apa sfintită, cât și slujba pentru Sfințirea ei, la Botezul Domnului (Bobotează).

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3

26 de Comentarii

  1. Titlul „articolului” nu are nimic in comun cu continutul! In fond, ce aveti cu IPS Teodosie? De ce ii terfeliti numele ori de cate ori aveti voi chef? „Sunteti mai rai decat paganii” !!!!!

  2. Fascinant să vezi că unul ca popa ăsta se crede în poziția de a stabili el cine este exclus de la ritul ortodox. Păgân este cel care refuză, care nu se supune dogmei ortodoxe. Unde în dogma ortodoxă se spune ceva contra fumătorilor? Per a contrario, daca nu esti fumător dar ești bețiv, curvar, iubitor de bani, ticălos cu ai tăi, arogant, mincinos, laș și profitor sau iubitor de război, popa ăsta te primește sub pulpană. Dezgustător!

  3. Cel care a scris articolul este liber cugetător,se crede șmecher,ce titlu pune pt a i se citi articolul,jos pălăria pt IPS Teodosie

  4. Dar ce inseamna cuvantul ,,aghesmuit”? Inseamna sa te sfintesti singur?

  5. Și arși pe rug care trebuiesc? Probabil cei care nu contribuie la bugetul vostru. Omul trebuie lăsat în realitatea lui, cu asemenea mentalitate vor fi tot mai singuri și vor arunca cu blesteme în stânga și dreapta fără să se uite cine e vinovatul de fapt.

  6. Fumatul e dependenta de nicotina. Dar dependenta poate fi foarte de opoide, canabiodide sau altele mai domestice cofeina. Bine fumatul ofera anumite senzatii sau anumit statut social.
    Dar dintre slujitorii Bisericii, ca institutie, n-or fuma tutun sau trage jointuri niciodata?
    Politica nu e bagata la pacate lumesti fiind considerata printre cele vechi meserii, dupa c*rasie.

  7. De ce il tot promovati pe mache?Acest dovedit șpăgar și informator diavolesc al securității.

  8. Individul asta imi provoaca o scarba de nedescris. Scarba care se revarsa si asupra religiei pe care o reprezinta.
    Cand o sa moara asta, o sa imi aprind o tigara, chiar daca sunt nefumator. Merge la o agheasma rece de la frigider

  9. Ma uit prin comentarii si vad doar aprecieri!Câteva excepții sunt,totuși. Bvo noua! E de tot rasul domnu’ asta Inalt prea jigodia sa…. Bleah.problema este ca suntem cam putini pe aici… Are cultul personalitatii acolo la el.. si imi pare rau de oamenii aceia, ca nu vad peste imaginea asta care si-a creat-o. Chiar imi pare rau de ei …își zic ortodoxia dar sunt niste descreierați religioși fermecați de impostor.Ordodocsi nu sunt acei cetățeni ,chiar ar fi o insultă la adevărata ortodoxie.Mie rușine și că sunt constănțeni acești descreierati care au mers să ia aghiazmă din mana necuratului.

  10. Teodosie asta e foarte blând. Eu zic ca atunci când femeia trece prin perioade de necurăție, nu doar ca nu ar trebui sa bea aghiasma, dar nici sa intre în biserică, ba chiar nici macar în casa. Sa doarmă afara pe prispa sau în sură cu animalele. Iar pe Teodosie, când îl trece treaba mare, care e clar o perioada de necurăție, sa tina post negru măcar 2 săptămâni, sa se convingă ca postul te scăpa de perioade de necurăție. Dacă după aia îl mai trece o data, atunci post negru 3 săptămâni. Și tot asa. În 2 luni am scăpat de el

  11. Faptul ca aceasta caricatura medievala ajunge la stiri in CO releva nivelul societatii care se taraste sa iasa din negura epocii respective
    De ce i se mai da o platforma onanistului asta? De ce se mai relateaza nimicurile, tampenile care-i ies pe gura?

  12. Dar o spaga merge sa iei dupa boboteaza? Sau de le ce suma in sus e permisa spaga dupa agheasma?

  13. Religia inseamna acceptanta ! Unul care nu crede sau unul care crede in altceva , tr la fel acceptat, nu aratat cu degetul cum se face in articol!

  14. Mache Spagaiotul nu scapa de pupincureala in gazeta turnatorilor dovediti si a coruptilor condamnati.

  15. Daca asa zice Teodosie, asa o sa fac. Sunt o oaie ascultatoare.Regret că IPS a fost informator și iubitor de bani.Si încă nu sa vindecat de aceste boli incurabile.Am să-i propun sa se arunce și dansul după cruce în apă rece.Toate șansele să facă infarct și lumea scăpa de el.

  16. Putea sa zica ca la analize 10zile inainte sa nu va dedulciti, ca vor iesi gresit la „Ăl de Sus”. Pricepeau toti.

  17. Vazand comentariile anticristilor de mai sus e clar ca poporul roman a ales calea pierzaniei.Nu cred sa fie mai multi cei care isi reneaga sau isi batjocoresc credinta in care s-au botezat precum romanii mai ales cei din mult laudata diaspora cumparata cu banii diavolului.Din ce in ce mai multi canta ,pe buna dreptate,prohodul disparitiei poporului roman.Cei care merg sa se roage in biserica sunt considerati prosti,lipsiti de educatie,inapoiati iar preotii spagari,hoti si ciubucari.Nu e departe vremea cand a fi ortodox e calea spre impuscare ,spanzuratoare ,lapidare sau ardere pe rug.Dumnezeu nu doarme doar se odihneste putin .Dar va veni si Ziua Judecatii.

  18. @Un ortodox oarecare,de Mache colaboratorul securitatii era vorba aici nu de ortodoxie.Apoi,nu era vorba de românii ortodocși,ci era vorba de acei câteva mii de constănțeni delabrati care merg și se închină mafiotului anticreștin.Ce legătură este între delabratii pomeniți și adevarata ortodoxie?.Nici una.Ba,inca și-au umplut sticle cu aghiazmă sfințită de șpăgar,probabil sa aducă pe Satana in propriile case.Intelegi,fiul a lui Soșoacă despre ce e vorba?

  19. Un escroc. Nisa bisericeasca e una din cele mai sigure pt cei de teapa astuia.

  20. Stiu unii ca Teodosie a fost informator si iubitor de.bani !? Unii care mu stiu nici macar cand se scrie mie impreuna sau despartit, dupa cum a scris unul de pe strada !? De unde stiu? Sa ne spuna si noua cum au aflat ca eu, altfel, ii consider doar niste mincinosi, manipulatori si diversionisti; si asta pentru ca toate pozitiile imbratisate de Teodosie pana acum mi s-au parut de bun simt, cu respect fata de credinta stramoseasca si iubire dr neam. Mie mi-e rusine ca exista romani care nu au rusine, bun simt ci doar arunca cu jigniri in slujitori ai lui Dumnezeu care isi duc viata aducand laude si inchinari unor situatii care,de fapt, oglindesc si personifica principii morale de viata jignindu-i astfel pe toti cei ce au credinta in Dumnezeu, Dumnezeu care e invocat de reprezentantii tuturor categoriilor de oameni, de pe cele mai inalte pozitii sociale.

  21. @g-alt pui de Soșoacă,sa ne spui matale întâi ce legătură este între cufuritul ierarh și ortodoxie.Apoi îți spunem noi cum,cât și când a furat acest pui de Satana.Inca o întrebare suplimentara:ce legătură este între românii descreierati,
    pupători de poala lui Teodosie,și ortodoxie.

  22. Comentariile unor asemenea figuri emblematice ale BOR-ului(că acest impielitat ce vinde parohii pe argintii lui Iuda)nu fac decat sa indeparteze credinciosi ortodocsi de biserica. Adica eu , persoana presupus intelectuala, mi-au trecut prin mana generații de studenți,cum pot avea incredere in preoti cand aud ca debiteaza asemenea ineptii? Astia-s reprezentantii si parintii nostri spirituali? Vai de sufletele noastre… sincer.Cum de ne răbda bunul Dumnezeu?

  23. ,,Ortodoxule oarecare”, incearca sa-i ajuti si salvezi pe cei care gandesc gresit, injurandu-i si amenintandu-i, te comporti exact ca cel ce te duce in ispita! Ai descoperit tu, ca neamul romanesc e pe duca..E pe duca la munca si pe venite de la munca, numai ca-i greu cu transportul, acum, iarna…

  24. ,,Toata lumea aaazi fumeaaazaaaa…”. Din cele spuse de sfintia voastra, rezulta ca paganii nu fumeaza…Pai ziceti: ,,cei care fumeaza sunt mai rai ca paganii”…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.