Figură iconică a cinematografului independent american

John Cassavetes, retrospectivă la „American Independent Film Festival”

Gena Rowlands ]n Gloria

American Independent Film Festival aduce anul acesta un omagiu lui John Cassavetes – cea mai emblematică figură a cinematografului independent american – realizând o retrospectivă cu cinci dintre filmele acestuia. Poetica lui Cassavetes a influențat substanțial generații de cineaști, inclusiv pe Cristi Puiu, regizor marcant al Noului Val Românesc, care l-a numit în repetate rânduri pe Cassavetes ca pe unul dintre regizorii care i-au marcat evoluția cinematografică.

Totodată, John Cassavetes este cel care a avut un rol major în cariera lui Peter Falk, cunoscut publicului român din popularul serial al anilor ’70, Colombo.

John Cassavetes, el însuși actor, dar și regizor și scenarist, a fost căsătorit cu Gena Rowlands, actrița fetiș a filmelor sale, iar copiii săi i-au preluat pasiunea, atât Nick cât și Zoe Cassavetes urmând cariere în mai multe domenii din industria filmului.

Cinefilii bucureșteni vor avea ocazia să vadă în perioada 27 aprilie – 3 mai, filmele Shadows (1959), Faces (1968), A Woman Under the Influence (1974), The Killing of a Chinese Bookie (1976) și Gloria (1980). Filmele vor fi introduse de cineaști sau critici de cinema, printre care Cristian Tudor Popescu, Ionuț Mareș, Christian Ferenc-Flatz și Andrei Tănăsescu. Proiecțiile din Retrospectiva Cassavetes au loc la Cinema Muzeul Țăranului.

John Cassavetes este considerat unul dintre pionierii filmului american. Contemporan al Nouvelle Vague-ului francez, Cassavetes a redefinit cinematografia americană printr-o abordare onestă a cinema-ului care a sfidat compromisul, alegând să exploreze adevărurile din spatele relațiilor umane cu o curiozitate autentică și incisivă. A fost nominalizat de trei ori la Premiile Oscar, ca scenarist, actor și regizor, și a primit Ursul de Aur la Berlin în 1984 pentru Love Stream și Leul de Aur la Veneția pentru Gloria în 1980.

Deși activ ca actor în multe producții Hollywoodiene, John Cassavetes a căutat întotdeauna să exploreze posibilitățile actoriei și regiei în cinematografia americană prin filme personale. Și-a păstrat controlul creativ asupra filmelor prin autofinanțare, atrăgându-și prietenii actori în experimentele sale cinematografice și folosindu-se de locații precum casa proprie sau cea a soției, actrița Gena Rowlands. Bazându-se pe interpretări improvizate și pe un stil cinematografic fluid, filmele sale sunt construite în jurul unor personaje complexe din punct de vedere psihologic, jucate cu naturalism de apropiați de ai săi ca Gena Rowlands sau Peter Falk.

Lelia Goldoni şi Anthony Ray în Shadows

Shadows (1959)

Sâmbătă, 28 aprilie, ora 16:00

Câștigător al Premiului Criticilor la Festivalul de Film de la Veneția, debutul regizoral al lui Cassavetes este o poveste liberă, care urmărește viețile a doi frați și a surorii lor mai mici, în anii ’50, în New York. Shadows este o piesă esențială a cinematografiei independente americane și un început definitoriu în opera lui Cassavetes.

Fred Draper şi Gena Rowlands în Faces

Faces (1968)

Vineri, 27 aprilie, ora 17:30

Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu, cel mai bun actor și cel mai bun actor în rol secundar, Faces povestește o noapte decisivă din viața unui om de afaceri și a soției sale. După decizia de a divorța, cei doi petrec o seară în companii diferite, căutând dragoste și atenție cu consecințe tragice.

A Woman Under the Influence (1974)

Miercuri, 2 mai, ora 17:00

Conținând unele dintre cele mai memorabile, intense și emoționante scene arătate vreodată pe ecran, filmul i-a adus lui Cassavetes o nominalizare la Oscarul pentru cel mai bun regizor. Soția sa, Gena Rowlands a fost premiată la Globurile de Aur și Festivalul San Sebastian pentru cea mai bună actriță și a obținut o nominalizare la Oscar.

The Killing of a Chinese Bookie

The Killing of a Chinese Bookie (1976)

Luni, 30 aprilie, ora 17:30

Un neo-noir „art-house”, The Killing of a Chinese Bookie arată cum eroul principal, Cosmo Vittelli (Ben Gazzara), proprietar al unui club de strip-tease din Los Angeles, reușește să își mențină integritatea, deși este înconjurat de comunitatea criminală a orașului. Totul este însă amenințat atunci când Vittelli îşi pierde clubul la un joc de noroc și singura modalitate de a-și păstra și salva modul de viață este prin a asasina un cămătar chinez, în numele mafiei. Ceea ce urmează este o spirală interminabilă a nesiguranței și auto-distrugerii.

Gloria (1980)

Duminică, 29 aprilie, ora 15:30

Câștigătorul Leului de Aur la Festivalul de Film de la Veneția, Gloria marchează ultima întoarcere regizorală a lui Cassavetes la New York. Filmul i-a adus actriței Gena Rowlands o nouă nominalizare la Oscar.

Patru filme noi în premieră

Lady Bird

Unul dintre cele mai lăudate filme din 2017,  Lady Bird, în regia Gretei Gerwig, câștigător a două Globuri de aur și nominalizat la cinci premii Oscar, va fi proiectat în premieră în România, în deschiderea Festivalului, vineri, 27 aprilie, de la 18:00, la Cinema PRO.

Lungmetrajul Lady Bird marchează debutul regizoral al Gretei Gerwig, una dintre cele mai iubite personalități din lumea filmului independent. În același timp, Greta Gerwig este cea mai tânără regizoare care a câștigat un Glob de Aur și a cincea femeie nominalizată la această categorie. Un alt Glob de Aur i-a revenit actriței Saoirse Ronan, care o interpretează pe Christine „Lady Bird” McPherson, o absolventă  de liceu și proaspăt studentă, aflată în conflict cu familia și lumea.

Acțiunea se petrece în Sacramento, California, în 2002, în peisajul precar al economiei americane, iar filmul este o privire emoționantă asupra relațiilor care ne modelează, convingerilor care ne definesc și frumuseții acelui loc pe care îl numim cu toții acasă. Filmul aduce în fața spectatorilor una dintre cele mai bogate relații mamă-fiică de pe marele ecran combinând elemente clasice de „teenage-comedy”, cu nuanțe noi și mature. Distribuția este completată de Timothée Chalamet, cunoscut pentru rolul din Call Me by Your Name, pentru care a primit câte o nominalizare la Oscar, Globurile de Aur şi Premiile Bafta.

The Rider

Din selecția de anul acesta a American Independent Film Festival, fac parte încă două filme regizate de femei, The Rider, al regizoarelor Chloé Zhao şi Certain Women, de Kelly Reichardt, care propun povești profunde, calde, nuanțate și generatoare de empatie pentru personaje aflate la răscrucea vieții. Premierele celor două titluri în cadrul festivalului vor avea loc la Cinema Muzeul Țăranului, astfel: The Rider, pe 27 aprilie, la  ora 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului și Certain Women pe 30 aprilie de la ora 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului.

Certain Women

După nominalizările la Oscar pentru Carol cu Cate Blanchett și Rooney Mara, Todd Haynes continuă succesul de critică cu Wonderstruck, cel mai recent film al său, prezentat în permieră în 2017 la Festivalul de la Cannes. Cu Julianne Moore în distribuție, filmul este o călătorie înduioșătoare prin istoriile paralele ale unui oraș și ale oamenilor care îl definesc. La București va fi introdus de criticul de cinema Irina Margareta Nistor.

Wonderstruck

“Povestea celor doi copii, despicată cu inteligență de Todd Haynes, este o odă adusă imaginației și poveștilor care ne fac să fim noi înșine” scrie The New York Times despre Wonderstruck, un film deopotrivă pentru copii și părinți, bazat pe romanul omonim al lui Brian Selznick în care Ben și Rose, doi copii surzi din perioade diferite ale istoriei, își doresc în secret ca viața lor să fie diferită.

An Evening with Beverly Luff Linn

Selecția de anul acesta include și comedia indie, An Evening with Beverly Luff Linn, în regia britanicului Jim Hosking (The Greasy Strangler, 2016), prezentată anul acesta la Sundance și la Rotterdam. Aubrey Plaza, actrița pe care publicul bucureștean a avut ocazia să o vadă în două din titlurile ediției 2017 a American Independent Film Festival (Ingrid Goes West și The Little Hours), joacă rolul lui Lulu Danger, o tânără concediată de propriul soț de la restaurantul pe care acesta îl conduce și care tânjește după iubirea vieții ei, Beverly Luff Linn. Un film hilar și intrigant din punct de vedere vizual, în care îi regăsim, alături de Aubrey Plaza pe Emile Hirsch, Craig Robinson și Jemaine Clement.

Aducând aminte de cinema-ul lui Woody Allen, Eric Rohmer sau Ingmar Bergman, Golden Exits îl confirmă pe Alex Ross Perry ca fiind unul dintre cei mai importanți autori din cinematografia independentă americană. Viețile a două cupluri din Brooklyn se intersectează odată cu apariția lui Naomi (Emily Browning), prietena din copilărie a lui Buddy (Jason Schwartzman), care sosește din Australia în New York pentru un stagiu de lucru în biroul de arhivare al lui Nick, nimeni altul decât Adam Horovitz din celebra trupă Beastie Boys. Prezența ei atrage atenția celor doi bărbați și stârnește gelozia partenerelor acestora, Jess și Alyssa – interpretată de Chloë Sevigny.

Menashe

Lista premierelor de la American Independent Film Festival include și unul dintre cele mai apreciate filme ale anului 2017, Menashe, debutul în ficțiune al regizorului de film documentar Joshua Z Weinstein. Vorbit în yiddish și plasat în comunitatea hassidică din Brooklyn, filmul il urmărește pe Menashe, adorabil și neîndemânatic, în încercarea de a-și organiza viața după moartea soției. Filmat cu neprofesioniști din comunitatea evreilor din New York, Menashe este o comoară a filmului indie cu o viziune revelatoare asupra legăturii universale dintre tată și fiu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.