Lanț uman pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (Video)

Peste 1.000 de persoane au participat sâmbătă în municipiul Iași la un protest inedit, organizat în semn de susținere pentru construcția autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș, care să lege Moldova de Ardeal. Manifestanții, care doresc să atragă atenţia guvernanţilor asupra acestui subiect neglijat, au format un lanț uman, lung de sute de metri, și au strigat „Împreună pentru autostradă”.

Oamenii, așezați în două rânduri, au intonat imnul ţării şi au lansat baloane colorate. Lanţul uman, format pe două rânduri, s-a întins de la semaforul de la Cina până la Casa Cărţii din Iași.  Protestatarii și-au scris gândurile pe un cub de lemn acoperit cu hârtie, amenajat la fața locului. Jandarmii estimează că la acţiune au paticipat în jur de 1.200 de persoane. La manifestație au venit și politicieni de toate culorile, din Parlament şi din administraţia locală, alături de primarul oraşului Mihai Chirica, potrivit presei locale.

Manifestarea a fost organizată de două asociaţii civice – „Împreună pentru autostrada A8” şi „Moldova vrea autostradă”.

„Am zis să ne strângem pe pietonal, în zona oarecum istorică a Iașului, o zonă unde ieșenii vin în special în weekend, am zis să îi strângem, să invităm și politicienii și să facem un lanț uman pentru a arăta în primul rând României, guvernanților, celor de la București că Moldova are nevoie de autostradă. Mesajele noi intenționăm să ajungem cu ele în Parlamentul României, la Guvern, să arătăm ce își doresc într-adevăr ieșenii”, a declarat Cătălin Urtoi, unul dintre organizatori.

La rândul său, unul dintre manifestanți a spus: „E foarte important ca legătura Moldovei cu restul țării să se facă prin autostrăzi și drumuri expres. Moldova a rămas în urmă din cauza infrastructurii proaste. Trebuie să îi ajungem pe cei din restul țării. Moldovenii nu sunt buni doar pentru voturi. Avem aceleași drepturi. Vrem autostradă”.

Conform estimărilor din Masterplanul de Transport al României autostrada A 8 (Montana) cu o lungime de aproximativ 310 kilometri ar urma să coste 4 mld. euro.

Primele demersuri pentru realizarea drumului de mare viteză care să lege Moldova de Transilvania au început încă din 2007, fiind plătite două studii de fezabilitate dar după 10 ani nu sunt contracte semnate pentru niciun lot. În 2010 Compania de Drumuri a plătit pentru Studiul de Fezabilitate peste 700 000 euro pentru ca în 2015 să semneze un nou contract pentru SF dar cu un preț de șase ori mai mare:  aprox. 5 mil. euro. În noiembrie 2016, Curtea de Conturi a a arătat într-un raport ,,irosirea banului public” prin contractarea unui nou studiu pentru o autostradă, fără să se ţină cont că mai fusese realizat un alt studiu de fezabilitate.

Ultimul protest pentru a atrage atenția asupra proiectului Autostrăzii A 8 a avut loc la începutul lunii septembrie atunci când societatea civilă din Iași a format o coloană de mașini pe traseul Iași –Târgu Mureș. „Centenarul Marii Uniri, din 2018, nu trebuie să regăsească Moldova şi unele judeţe din Transilvania (vezi Harghita), în starea de sărăcie şi subdezvoltare în care sunt menţinute de nepăsarea guvernelor de la Bucureşti, fără o cale rutieră rapidă, care să străbată Carpaţii şi să le conecteze economic şi social, cu celelalte regiuni ale ţării şi cu civilizaţia şi prosperitatea occidentală“, se arăta în textul petiţiei.

Foto/Video: ziaruldeiasi.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

15 Comentarii

  1. De ce sunteți Editat ? Tg Mures este capitala ținutului secuiesc. Autostrda trebuie să treacă mare parte prin secuime, deci ar da un mare avânt dezvoltării zonei și puterii finaniare locale, exact ceea ce nu dorește bucureștiul,.Deci, ce mai vreți ?

    • @ Santa Klaus
      Nu cred in motivatia Dvs. ca Bucurestiul nu ar vrea ca A8 sa se realizeze pt. ca ar da un imbold dezvoltarii economice a tinutului (istoric) secuiesc. In definitiv zona istorica amintita nu face parte din Statul Roman? Ca politicienii unguri sicaneaza politic Bucurestiul/Parlamentul/Guvernul prin organizarea de actiuni ostile si separatiste , ba chiar dusmanoase este limpede ca lumina zilei , insa imbroboditii din zona , ca si altii , dar din alte parti ale tarii , nu merita tratati discriminatoriu doar pentru ca liderii lor se dovedesc oricand asa cum ii vedem , dusmani ai pamantului care-i hraneste.Ca nu sunt pusi la punct este si vina majoritatii , dar aceasta este impartita si cam toate fractiunile fac ochi dulci UDMR-ului (care nici macar nu e un partid politic , dar asa a vrut Ilici &co !!!) pentru a avea o majoritate la guvernare , de fapt la ciolan. „Linistirea” actiunilor de care ziceam intra in conflict cu Legea , insa cine-i vinovat ca nu o aplica?Revenind la A8 , o lungime importanta este in judetele Iasi si Neamt , eventual si Bacau . Depinde de varianta care se va adopta ( daca se va pune in praxa).Oricum ar trebui sa abandonam proverbul despre capra vecinului.Puterea , indiferent care este are obligatia gospodaririi chbzuite fata de intreaga tara. Ca s-a furat (si se fura) pe ruptele asta este marele pacat.

    • Vorbesti prostii ca deobicei. Tirgu Mures este capitala de judet si atit. Nu Bucurestiul trage zona inapoi, Bucurestiul chiar o subventioneaza. Ceea ce o trage inapoi este tocmai habotnicia celor pripasiti pe acolo cu secole in urma.

  2. la cate accidente fac moldovenii in strainatate si prin vestul tarii ar fi bine da iasa in vest prin chisinau. ar trebui examinati anual. ca sa nu mai vb ca 7 din 10 vb pe telefon cand sofeaza, atentie zero din partea lor. nu sunt de acord cu autostrada. sa le-o faca pe la bucuresti

    • De fapt esti minimus absolutus. Bucurestenii sint cumva sfinti si nu vorbesc la telefon cind conduc? Pina la urma, cea mai anapoda circulatie tot in Bucuresti este.

    • Amice ești Editat. Dacă nu trece nimeni pe acolo să vă vindeți cartofii sunteți morți!

  3. Si de ce nu i-am vazut pe „secui” facand si ei un lant uman,sau macar solidarizandu-se (prin liderii lor,fireste)cu iesenii?sau actioneaza dupa modelul consiliului local din „capitala””secuimii”?s-a inchis si aeroportul Tg.Mures de atata dorinta de dezvoltare,ce mai conteaza o autostrada nefacuta inca?

  4. Hm! Comentarii, comentarii; nu este clar că în 27 de ani de conducere PSD (marea majoritate a timpului) la care merită să-l adunăm și pe PDL, conducătorii perindați sunt campioni la furat și nu la construit???!. Fezabilitate??? Cu cheltuielile pe studii de fezabilitate se puteau face autostrăzi câte a lăsat Mussolini în Italia, dar fezabilitatea și para-n-dărătul ne mănâncă asfaltul!!!
    Scăpați de ”ciuma roșie”, aduceți un Carol I și veți avea infrastructură!!!

  5. Autostrada și-o doresc secuii care ar fi asfel după sute de ani de dragoste și grijă din partea autorităților Ungariei scoși din izolarea fizică în care se găsește ținutul. Am participat la Consilul Județean din Miercurea Ciuc la o întâlnire constructori autostradă, Agenția de mediu autorități locale și ultimele două au fost foarte documentate și serioase la discuți. Autoritățile llocale cereau constructorului să definească definitiv traseul și amenajările de șantier spre a preveni oamenii, proprietarii de terenuri nu mai investrască în zonă. Atunci în 2009 se dădea termen limită de începere a construcției autostrsăzii 5 ani adică 2013! Declar pe propria răspundere ca nu am mai publicat la acest articol un comentariu similar.

  6. E , asta-i buna ;noi nu suntem in stare sa facem Comarnic – Brasov , si voi vreti alceva ! Chiar nu va dati seama ca nu trebuie sa ne puneti sa facem autostrazi, poduri, diguri, canale, irigatii,etc ,ca tot nu suntem in stare sa le facem, chiar daca ne dati bani gratis, cum s-a mai intamplat !
    Stiti de ce a stagnat Comarnic – Brasov ? A aparut deodata un munte in directia cunoscuta, pe care noi , cei ce am facut „studiul de fezabilitate ” nu l-am luat in seama, ca nu am stiut si a aparut asa tam – nesam, si ….

  7. Oriunde se face o autostrada, zona geografica traversata de aceasta are alt potential de crestere.
    Ai drumuri, ai oameni calificati si cu drag de munca, ai o sansa de dezvoltare.
    Ce vorbiti voi de secuime. Bietii oameni sunt izolati ideologic si cei mai multi dintre ei nu vorbesc decat maghiara. Ce engleza ? Ce franceza ? Ce germana sau italiana ?
    Sfantul Gheorghe este la doi pasi de Brasov iar diferentele sunt evidente.
    Zau, nu va luati de niste oameni care nu-nteleg ce cauta ei in viata lor.

    • Ai dreptate. Trec foarte des prin zonă. Oamenii sunt puțin manipulați de liderii lor. Dar sunt politicoși, nu sunt
      dușmănoși, te simți foarte bine în centrul Tîrgului Secuiesc servind o cafea și un kurtoș kolac, mai ales după ce au reparat strada!! Problema lor este cu o minoritate care iută că suntem în UE, și dorește doar autonomie. Vă rog doar să vă uitați la averile liderilor voștri, cred că o să înțelegeți unde sunt banii voștri.

  8. Autostrada va fi construita pentru a permite trupelor NATO o deplasare rapida spre est cind va incepe razboiul cu Rusia ,iar romanii sa se pregateasca de taxe pe venit mai mari ,pentru ca banii necesari constructiei autostrazii vor provenii din imprumuturi de la bancile internationale care trebuiesc returnate -torna torna fratre – plus dobinzile ,plus ca autostrada va fi construita de vreo firma straina deci profitul va pleca tot in strainatate .Concluzia , multi …da’ prosti !

  9. Din pacate jocurile sunt facute; banii nu sunt la buciuresti ci la bruxel. In momentul actual, fosta romanie, nu poate aloca decat maruntis pentru studii de feza. Mai departe nu sunt bani, nu avem dreptul la investitii, ne mai punem bete-n roate si singuri, si daca sova mai ani nu gasea cheia de la dulapul unde se afla contractul cu behehehetel, va dati seama de ce nu trebuie sa gandim singuri. @tati stai jos sau ia-o pe jos prin munti; @emile infrastructura duce la dezvoltare si nu invers; @dan capitan… tara s-a vandut in timpul conventiei „democratice” pe care din pacate am votat-o si eu. Paradoxal atunci se furau mai putine voturi ca in 2004 sau 2009 culminand cu 2014.@maxime esti prea prost.

  10. Dar cea mai populata zona urbana Galati Braila de ce sa nu aiba autostrada sau drum expres spre Bucureti.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.