Lupta fraţilor europeni pentru trenurile noastre

Deraierile de vagoane şi locomotive, şinele rupte, defecţiunile din trafic, căldura nebună şi frigul cumplit din vagoane, întîrzierile fără cap şi fără coadă au făcut din trenurile româneşti adevărate bombe pe roţi. Uneori ajungi mai repede pe jos sau cu căruţa decît cu trenurile noastre rapide. Imaginile interioarelor din vagoanele de călători din România ţin de istoria europeană a căilor ferate.

Unele dintre ele ar încape foarte bine într-un muzeu al vagoanelor din Cel de-Al Doilea Război şi din anii comunismului. Explicaţia este simplă. De mai bine de un deceniu, Căile Ferate Române şi Autoritatea Feroviara Română n-au mai făcut nici o achiziţie de trenuri noi. Iar acum, cînd incidentele se ţin lanţ, România este obligată să treacă la achiziţii, la modernizări de cale şi la disciplină de trafic. Numai că, în ţara noastră, achiziţiile au rămas aceeaşi problemă cu cîntec. Marile concerne europene se chinuie să ocupe piaţa românească de material rulant cu orice preţ, uneori recurgînd la diverse practici de descalificare a producătorilor şi a constructorilor români. Este exact ca în construcţia de autostrăzi. Toate marile proiecte sunt adjudecate de grupuri europene, de regulă la preţuri mult mai mari şi cu rateuri de calitate dintre cele mai scandaloase, în vreme ce firmele româneşti n-au mai cîştigat decît amenajarea de alei prin parcuri şi de poteci prin pădure!

Licitaţia pentru achiziţionarea celor 40 de trenuri electrice este o poveste pe care o puteţi recunoaşte în toate marile adjudecări de sute de milioane de euro, încheiate cu victoria marilor grupuri din vestul Europei, la preţuri umflate şi susţinute de obicei sub pretextul că firmele româneşti n-au specialişti sau sunt corupte.
Licitaţia pentru achiziţionarea a 40 de trenuri electrice organizată de ARF s-a desfăşurat în baza unui caiet de sarcini întocmit de o firmă de consultanţă din Austria şi a avut la bază criterii de departajare definite clar, pe bază de punctaje. În etapa finală a licitației s-au calficat trei producători: Alstom (Franţa), Siemens (Germania) şi CRRC (China RailRoad Companny) în asociere cu Astra Vagoane Călători. La deschiderea ofertelor, producătorul român în colaborare cu CRRC a oferit 930 milioane lei, în vreme ce Siemens a făcut o ofertă mai mare cu 320 de milioane de lei (adică 1.250 milioane lei). Pe ultimul loc s-a clasat Alstom, cu o ofertă 1.303 milioane lei, adică mai scumpă cu 367 milioane lei. Pentru asigurarea întreţinerii necesare celor 40 de trenuri pe o perioadă de 15 ani, toate cele trei oferte au fost apropiate de cifra de 400 milioane. Cum era şi normal, asocierea CRRC-AStra Vagoane Călători a fost declarată cîştigătoare.

Ei bine, rezultatul licitaţiei a declanşat imediat reacţiile celor două mari grupuri europene care s-au considerat nedreptăţite din raţiuni de….. tehnica licitaţiei. Mai corect spus, s-au făcut că nu înţeleg preţul umflat şi au invocat faptul că două persoane din Autoritatea Feroviară Română, prezente în comisia de evaluare, ar fi lucrat cîndva la producătorul român înscris în competiţie, dar fără a putea să indice o probă privitoare la un amestec direct.

Celelalte argumente ţin mai degrabă de orgoliu!? Cum să piardă coloşii Europei o asemenea licitaţie? Și Alstom şi Siemens refuză să recunoască schimbarea ierarhiilor pe plan mondial. Cele mai rapide trenuri din lume circulă totuşi în China, cu 350-380 km/h, iar liniile chineze însumează 25.000 de kilometri în vreme ce, în Europa, transportul de călători pe calea ferată este extrem de redus. În China se construiesc anual 8.000 de kilometri de linie ferată pentru trenurile de mare viteză, iar producătorii chinezi de la CRRC scot din fabrică în fiecare zi cîte trei trenuri de mare viteză şi alte trei trenuri pentru curse regionale. Capacităţile de construcție depășesc tot potențialul europenilor la un loc. Și Siemens şi Alstom cunosc forţa producătorilor chinezi pentru că o mare parte din trenurile lor conţin subansamble şi echipamente produse în China. Este un fapt care se poate vedea cu ochiul liber în toate cataloagele producătorilor chinezi, pline cu produse livrate pentru Siemens, Alstom și Bombardier!

Mai mult, asocierea CRRC-Astra Vagoane Călători păstrează o mare parte din comandă în fabricile din România, pentru muncitorii autohtoni. Apoape o treime din suma licitată rămîne în economia românească, în vreme ce oferta celor doi giganţi europeni nu prevede nici o cooperare cu producătorii autohtoni.

Contestaţiile lui Siemens şi Alstom seamănă perfect cu cele ale grupurilor Strabag şi Astaldi care de mulţi ani controlează, dictează şi domină autoritar piaţa românească de infrastructură, dictînd aproape totul în materie. Un lucru pare interesant. După ce critică asocierea chinezo-română, cei doi giganți europeni se acuză reciproc, aducîndu-și critici mai grave decît cele puse pe seama asocierii româno-chineze.

Nemulţumirea firmelor Alstom şi Siemens vine mai degrabă de la prezenţa constructorilor chinezi pe piaţa românească, rămasă de cîteva decenii la dispoziţia concernelor europene. Nu performanţele tehnice ale chinezilor sau ale românilor sunt un prilej de dispută, ci păstrarea cu orice preț a unui segment de piaţă în România. Ar mai trebui adăugat că atît Siemens cît și Alstom sunt de ani buni actori pricipali pe piața românească unde obțin mereu contracte enorme. Și pe care le-au executat la prețuri adeseori discutabile și termene mai niciodată respectate.

O luptă surdă, care se prelungeşte uneori pînă la Bruxelles, se dă pentru o piaţă românească atît cîtă este și în care toate pot fi mai scumpe. Și uneori mai proaste!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 15

20 de Comentarii

  1. Anticipa Petre Roman bine ca Romania e plina de „fier vechi”,posibil sa fi stiut ceva privind debarasarea altor tari de tot ce inseamna feronarie si cu pretul sub nivelul pietei,au ajuns fara probleme in Romania! Exact si cu autobuzele si vagoanele sau trenurile de calatori sau marfa,second-handul iesit din uz de ani de zile,se tipleaza,mai dau o pospaiala de vopsea si mai inlocuiesc ceva piese vizibil uzate,apoi,vandute ca noi sau la prima mana dupa prima folosire in tara vanzatoare,Romaniei! Se fac afaceri mizerabile pe spinarea bugetului roman si nimeni nu se ia la tranta cu escrocii! Nici in 1944 nu erau in asa hal vagoanele sau trenurile CFR!

  2. Acesta este rezultatul asoierii Romaniei la UE. Santaj, lucrari si marfuri scumpe.

  3. Traiasca so infloreasca derbedeii din Luminatul WEST! Ca vest nu puteam sa scriu, nu este ingelezesc, smecher, modern, in tot cu rezistenti curati si limpezi. Asadar sa traiasca WEST-ul sa ne dea si noua niste ciurucuri in plus; ca pana acum au tot platit jigodii in Ministerul Transporturilor pentru a pune jos toata insfrastructura feroviara a Romaniei. Este unul dintre cele mai reusite proiecte ale iubitilor nostri derbedei germani care stau si asteapta, colesica lnga prun, sa intre cu DB-ul in tara.
    Cu China nu e bine. China e cu Rusia. Ele „este” dusmanii nostri. Ele este rai! Ele „vrea” intunericul. Piata occidentala vrea ca se ne lumineze pana in koo….r. Iar puin c…sti sunt o gramada

  4. pe cine se ridică împotriva „mafiei” comunitare îl așteaptă pușcăria sau glonțul ! așa că …

  5. Cand n-ai carte n-ai parte sa intelegi,cand vorbe-s rastalmacite multi nu pricep sensul ,tot asa si cu democratia =un balon de sapun dupa care te uiti pina se sparge ,timp in care altii iti scotocesc prin buzunare.Am vrut libertate si n-am stiut ce sa facem cu ea !,amvrut democratie ,dar nu i-am inteles rostul si sensul ,am avut o tara bogata si azi sutem datori pentru 5-6 generatii,aveam ce aveam ,azi nimic nu-i sigur !.
    CFR era a 2 a armata a tarii, iresponsabilitatea,incompetenta,lacomia si prostia celor care pretins ca au condus destinele acestui sistem de transport au distrus ,au furat tot ce se putea vinde si face bani negri.
    Autodistrugerea a pornit de la cei din sistemul feroviar .
    Guvernarea a ajuns la principiul „alege pe cel care sa te fure ,sa te mulga ,sa te scuipe „,asta-i asa zisa democratie .

  6. CFR este ultimul mare tun ramas din economia socialista. Gazele le-am dat pe o sapca, petrolul l-am dat minunatei companii OMV, chipurile austriaca dar stim foarte bine ca banii din Austria sunt ai nemtilor, bancile, domeniu strategic, de siguranta nationala, ca si reteaua de distributie alimentara au luat calea codrului ca o pre-conditie la aderarea la structurile properitatii, energia electrica e in mainile francezilor si nemtilor, a mai ramas unica vaca de muls, CFR. De zeci de ani CFR este lasat voit in uitare, ca sa se degradeze si sa aiba motiv agentii properitatii sa-l cumpere pe 1 euro, pentru ca, nu-i asa, e in faliment si infrastructura e invechita. Deutsche Bahn asteapta dupa colt sa ne aduca prosperitate, desi si ea are probleme mari la ea acasa. Dupa ce CFR va deveni Deutsches Unternehmen, prosperitatea va inflori, in sensul ca vor vopsi cu vopsea chinezeasca cateva vagoane iar pretul calatoriilor se va tripla democratic. Abia atunci vom fi integrati, intr-adevar, in absolut.

  7. Dar se stia din istorie ca cei din vest sunt hoti si calici.Aceste state din vest doar jefuieste Romania de 30 de ani incoace. Noi nu avem voie sa facem comert cu China ca este cah cei din vest pot sa faca in urma dictatelor de la Bruxelles. Cand au venit peste 200 de investitori Chinezi la Bucuresti la finele lui noiembrie 2013 Romanii nu au fost lasati sa parafeze nici un acord cu toate ca erau gazdele reuniuni. Au semnat in schimb Bulgarii Ungurii Sarbii Muntenegrenii Slovacii si Polonezii. Germania a fost cea mai fericita ca Romania a ramas pe linie moarta.La o saptamana distanta la inceputul lui decembrie Merkel pleca in China pentru a semna acorduri comerciale record de peste 10 miliarde euro !!! Cam astia ne sunt aliatii dar ne bucuram ca ne mai arunca un oscior adica in traducere nu stiu ce firma mai deschide o fabrica cu 175 de angajati de anamblat cutii de viteza pentru firma X din tara vest europeana Y.Important este ca padurile Romaniei cad sub topoare austriece in paralel cu importurile de ceapa galbena tot din austria si rosie din olanda. olanda aia cu schengenul si pedofilii.Ce film ar mai fi facut Sergiu Nicolaescu olandezii schengenul si pedofilii.

  8. nu ei sunt hoti , noi ne lasam prostiti…..crezi ca neamtul nu l-a tuns pe american cu euro 6 , dar apoi americanul l-a tuns pe neamt cu 16 miliarde…..crezi ca francezul cu neamtul nu face spionaj economic si comercial la american de 100 miliarde euro pe an , dar si americanul face la ei ( cu satelitul si cu softul), … crezi ca americanul nu trage teapa cu google, IBM, Microsoft, etc la european dar si UE trage amenzi de miliarde de euro, etc…. singura treaba este ca si romanul le trage teapa, dar doar la „individual”( haiduceste) la toti de ametesc….

  9. Ce tzara de poveste cand,mai demult,prin anii ’90 ai secolului trecut inca avea multe sute de locomotive cu abur perfect functzionale care erau vazute,,ca se odihneau”prin unele gari… Cateva din aceste masinarii,care au scapat miraculos de a fi trimise la topit,fugutza expertii natiei le-au clasat la categoria TEZAUR(?!?) ca sa nu se evapore si acestea !
    Asta e rRomanica-bramburica…

  10. @parere
    Tu scrii bine de obicei si imi place ce zici ,dar acum trebuie sa te contrazic. Petre Roman a fost trimis de stapanii lui sa distruga economia Romaniei si aia a si facut. A bagat vraja cu fier vechi ca sa poata demola la propriu industria romaneasca si sa distruga irigatiile din baragan. Noi eram imbatati de libertate si femeile de puloverul rosu si nu am realizat ce plan are don Pedro. Industria romaneasca era relativ noua,creata in anii 70-80,deci nu avea cum sa fie de „fier vechi”. Ca era centralizata si unii frecau menta in fabrici si altii furau e alta discutie. Trebuia reorganizata,pastrat vechii parteneri din Asia si Africa si cautat altii noi,dar nu distrus tot. Pe acest Petre Roman fiul lui Walter newlander Roman care a venit pe tancurile sovietice in 44 tare as mai vrea sa il vad la puscarie pe viata pentru ce a facut. Dar face Dragnea,asta e ironia. Nu basescu,nu iohanis,nu kovesi.

  11. PARERE.Stia pe dracu strul tradator Walter roman.Faza cu fiarele vechi era pt idioti ca acestia sa nu zica nimic in timp ce gasca lui vindea industria tarii.Oh cum o sa il puneti pe Ceausescu peste 20 de ani in cartiile de Istorie si icoane.Cand tara o sa ajunga la lopmas si opait,fara pensii sistemul o sa falimenteze si mersul cu,,,caruta ca inainte de 47.

  12. HASTAG Asa e .Romania avea a 10 infrastructura industriala,eram singura tara independenta fata de mafia khazara camatareasca care domina finantele lumii,Eram a cincea tara cea mai bogata in resurse din Europa.Cu un guvern patriot un unic guvern acum puteam sa fim a doua Elvetie a doua America .Nu ne lipsea nimic .Talente aveam, structura industriala,resurse.Dar mizerul de roman le-o bagat faza cu fiarele vechi sa poata sa o vinda si distruga este Tipic struliilor.Creezi motivul pt a face ceva .Asa a fost si cu resursele.Guitau tradatorii jegosi pe la televiziuni ca Romania nu are resurse ca e saraca .Ei iata ca eram a 5 tara ca bogatii din Europa .Dar trebuia un motiv trebuia idiotii sa fie fraieriti ca jeguriile sa le vanda pe ascuns

  13. Industria vinduta,transporturi aeriene,navale si terestre la pamint,padurile la pamint,justitia la pamint,etc.Pina si protestele sunt vindute,s-au transformat in proteste prodistrugere si nemultumiri binefacatoare,iar daca nu ma crezi iesi in strada si protesteaza dle.Nistorescu si sa vezi ce patesti.Si cine a facut aceasta lucrare maestra? NOI!!Noi suntem autorii,asa se zice insa e o diversiune.Adevaratii vinovati sunt EI! cUM CARE „EI”?!! SECURITATEA LUI SATAN (SRI).Ei au creat si acest sentiment fals de vinovatie colectiva.

  14. pan anii 1980 calea ferata romana era cam 80% electrificata, treaba ce nu e in vest niciacum. Aici vau adus tatarii de bukres, alde Besescu, tataru iliescul, tataru petre roman, tataru ponta, tataru emil constantinescu etc si armata lor de tatari, ce au cazut deacord si uneltit sa ingroape romania. Poporul nu va uita leprelor.

  15. Sant atatea firme de costructi metalice in toata tara care cauta cu greu de lucru,avem si noi specialisti,masini de prelucraea fierului de mare precizie ,se poate face si la noi fara ajutorul altora,ar trebui fabricat la noi si bani sa ramana la noi in tara!

  16. ARF- Autoritatea de Reforma Feroviara a fost confundata cu AFER – Autoritatea Feroviara Romana. Sunt institutii DIFERITE

  17. Citesc articolul si cele mai multe comentarii, constat ca sunt multi romani care au inteles corect mersul economiei noastre dupa 90. Constat ca stiu ce a fost industria noastra inainte de 90. Eu chiar stiu si cum se produceau in cele doua sectoare al Uzinei de Vagoane Arad, vagoane de marfa si vagoane de calatori. Din Filipine si pana in Brazilia circulau vagoane de calatori fabricate la Arad. La sfarsitul anilor 80, proiectantii si constructorii de la Arad aveau programe si schite pentru vagoane ce urmau sa fie asimilate dupa 90, vagoane care ar fi reprezentat produse cu mare potential concurential pentru producatorii europeni. Nu a fost sa fie! Din pacate trebuie sa-i dau dreptate dlui Ilie Radulescu, in ce priveste evolutia industriei noastra in ultimii 30 de ani!

  18. Am uitat sa subliniez si faptul ca este de neinteles si chiar injositor pentru specialistii romani din MT si din consultanta romaneasca ca, pentru un caiet de sarcini necesar licitatiei, sa fie angajata „o firmă de consultanţă din Austria”. Domnilor cu facultati si doctorate, in vremea cand noi asimilam Locomotive ultramoderne la Craiova, autobasculante de 55 tf la Marsa, ori instalatii de foraj de mare adancime la 1 Mai Ploiesti, nu aruncam valuta tarii pentru consultanta straina! Inginerii si muncitorii faceau eforturi sa aduca valuta in tara.

  19. Multi nebuni p aicia ! Cum v ati adunat mama , sau asa santeti cu totii ???

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.