Nutella, 50 de ani de emoție dulce

18 aprilie 1964: în ciuda ploii care bătea în geamuri, Michele Ferrero, privea cu speranță primul borcan de Nutella care ieșea pe poarta fabricii sale din Alba, nu departe de Torino. Nu putea să își imagineze drumul pe care avea să-l parcurgă produsul acesta care, după război, chinuise ani de zile somnul tatălui său. Pe vremurile aceea lipseau toate cele, dar lumea privea la viitor cu optimism, voia să mănânce, să uite de foamete, să guste bunătățuri. Ciocolata însă era mult prea scumpă pentru a fi la îndemâna tuturor.

Așa s-a născut Nutella, din lipsuri, fantezie și nopți nedormite. Ideea pe care o avusese Pietro Ferrero, un cofetar, era să facă o ciocolată care să se poată unge pe pâine. Avea la îndemână puțină cacao și multe alune, căci Piemontul e plin de aceste fructe. După ani de zile și zeci de nopți în care își trezise soția ca să guste din cremă, a crezut că ajunsese la rețeta cea bună. Ce tocmai inventase nu avea nevoie să fie tăiat cu cuțitul nici nu curgea de pe felia de pâine: era exact crema super la care visase. Tocmai de asta o numise „Super cremă”, iar succesul acesteia la nivel local a fost imediat.
În 1964, fiul său, Michele, ameliorează rețeta și îi schimbă numele: de la engleza „nut” + desinența italiana „ella” = Nutella. Cu numele acesta avea să cucerească lumea.

După 50 de ani, rețeta Nutellei a rămas la fel ca în prima zi, familia este aceeași doar că s-a ajuns la fiii lui Michele, la a treia generație, fabrica a devenit un grup internațional, crema este mult imitată, dar neegalată. Până și forma borcanului a rămas aceeași. Numai cifrele s-au schimbat, se poate spune pe drept cuvânt că au explodat.
Astăzi, Nutella se poate cumpăra în 190 de țări, este consumată de o jumătate de miliard de consumatori și acoperă 72% din piața mondială. Bref, în lume se cumpără în fiecare zi o cantitate la care ar trebui să mă gândesc foarte bine ca să nu greșesc zerourile: 11 milioane de chintale.
Dar numerele nu se termină aici: în cele 11 fabrici în care se produce Nutella în toata lumea lucrează 30.000 de persoane.
Tocmai experiența acestora, spune Ambasadorul Francesco Paolo Fulci, președintele Ferrero spa, reprezintă „rețeta secretă” a Nutellei, explică motivul pentru care nimeni nu a egalat bunătatea acestei creme.
Cealaltă parte a rețetei e asigurată de prospețimea ingredientelor. Familia Ferrero, persoane discrete la care rareori ajunge lumina reflectoarelor, cu 30 de ani în urmă avusese intuiția de a cumpăra terenuri în Chile, in emisfera de sud, pentru a planta aluni. În felul acesta își asigurau alune proaspete și în afara sezonului din emisfera de nord.
Etica și intuițiile familiei continuă însă și în domeniul social și al mediului. O singură dovadă a atenției și respectului reciproc dintre proprietari și angajați: în 50 de ani, nicio grevă.
Nutella a încetat să mai fie un simplu produs, a intrat în imaginarul colectiv, e prezentă în cântece, filme, piese de teatru, iar psihanaliștii o pot considera o concurentă căci Nutella reușește acolo unde ei se împiedică: dă pe loc plăcere și voie bună.
Nutella nu mai este un produs, este un simbol. Acesta e și motivul pentru care anul acesta poșta italiană lansează un timbru dedicat Nutellei. Al 25-lea din seria produselor de excelență „made in Italy”.
Nutella ne elimină din stres, ne alungă tristețile, ne face viața un pic mai dulce. Am putea ridica o linguriță plină cu vârf în cinstea ei cu urarea să rămână la fel de bună.


Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.