Pe aripile muzicii

Tinerimea Română prezintă “Ceaikovski in love”


Tinerimea Română prezintă pe 26 aprilie la ora 19.00 la Ateneul Român Ceaikovski in love – un concert-eveniment marca Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal.

Superbul program al serii are în centru trei celebre lucrări simfonice compuse de Ceaikovski după scrieri ale lui William Shakespeare – poemele simfonice Furtuna şi Francesca da Rimini şi uvertura-fantezie Romeo şi Julieta. Gazdele serii vor surprinde publicul cu prezenţa unor solişti de top mondial, care vor interpreta trei lucrări pentru instrumente de percuţie cu acompaniament de orchestră.

Muzica lucrărilor orchestrale de Ceaikovski reflectă întotdeauna preocuparea acestuia pentru adevărul expresiei, pentru sinceritate şi pentru exprimarea pasiunilor cu acea sensibilitate specifică epocii romantice. Ceaikovski şi lungile sale melodii caracteristice, temele ample, pline de sentiment revin în toate cele trei piese selecţionate pentru acest concert de Cristian Mandeal şi Orchestra Română de Tineret.

Acest concert este inclus la rândul lui în Festivalul Internaţional de Percuţie, în cadrul căruia pe 25 aprilie va cânta şi percuţionistul Peter Sadlo, unul dintre muzicienii foarte apreciaţi de Sergiu Celibidache, care a creat una dintre cele mai puternice şcoli de percuţie din Europa. În acelaşi context, va concerta şi Cvartetul Wave condus de Bogdan Băcanu, care va evolua în diferite formule în cele două seri ale festivalului.

La Palatul Tinerimea Română, Cvartetul Wave va susţine un workshop pentru tinerii percuţionişti din România, joi, 23 aprilie, de la ora 17.00, iar Emmanuel Séjourné şi Peter Sadlo vor susţine un alt workshop vineri, 24 aprilie, de la ora 17.00.

Cea mai cunoscută firmă producătoare de instrumente de percuţie vine la Bucureşti cu prilejul Festivalului Internaţional de Percuţie şi lansează un model nou de marimbă, ce va purta numele muzicianului român Bogdan Băcanu, care va cânta pentru prima dată pe acest instrument în premieră mondială la Bucureşti.

Firma Adams este partenerul principal al Orchestrei Române de Tineret şi a oferit şi cu alte ocazii instrumente de percuţie de mare performanţă orchestrei. Cu această ocazie vor fi prezentate în premieră mondială Concertul pentru marimbă şi orchestră de Emmanuel Séjourné (care va fi prezent în program şi cu interpretarea propriului concert pentru vibrafon şi orchestră). Cele trei lucrări de percuţie prezentate în prima parte a serii vor reprezenta totodată şi trei premiere româneşti.

În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.

A studiat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România.

În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – prezent).

Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

Orchestra Română de Tineret, viu aplaudată

Prima Orchestră Simfonică de Tineret din România a luat fiinţă la Sinaia în vara anului 2008, la iniţiativa violoncelistului şi directorului artistic al acesteia, Marin Cazacu, cu sprijinul Fundaţiei „Prietenii muzicii – Serafim Antropov”.

Membrii săi, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani, sunt selectaţi dintre cei mai buni la nivel naţional. Pregătirea tehnică şi artistică este asigurată de la înfiinţare de maestrul Cristian Mandeal.

Proiectul „Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană” a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene.

Membră din 2011 aEFNYO (European Federation of National Youth Orchestras), Orchestra Română de Tineret a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional „Enescu şi Muzica Lumii” de la Sinaia începând cu anul 2008.

Începând din 2011 afost constant prezentă în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu„. În anii 2012 şi 2014, a triumfat în cadrul Festivalului Internaţional al orchestrelor de tineret „Young Euro Classics” de la Berlin.

Orchestra Română de Tineret a desfăşurat de asemenea începând din 2011 turnee internaţionale în Franţa, Germania şi Italia, fiind invitată să concerteze în săli celebre precum Santa Cecilia din Roma, Konzerthaus sau Berliner Philarmonik din Berlin, fiind prima orchestră românească prezentă în această celebră sală de concert. Orchestra are statutul de invitat permanent al Stagiunilor Magice organizate de Lanto Communication.

Programul concertului din 26 aprilie 2015 de la Ateneul Roman, ora 19.00

„Ceaikovski in love”

Orchestra Română de Tineret

Dirijor : Cristian Mandeal

Keiko Abe – „Prism Rhapsody“ pentru Duo Marimba şi orchestră – primă audiţie românească

Solişti: Emiko Uchiyama şi Vladimir Petrov

Emmanuel Séjourné – Concert pentru vibrafon şi orchestră
Solist: Emmanuel Séjourné

Akira Ifukube – „Lauda Concertata“ – concert pentru marimbă şi orchestră

Solist: Bogdan Băcanu

„Ceaikovski in love”

Ceaikovski – poemul simfonic „Furtuna”, op. 18

Ceaikovski – poemul simfonic „Francesca da Rimini”, 32

Ceaikovski – uvertura-fantezie „Romeo şi Julieta

Concertul este organizat de Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română”, coproducători – Apa Nova şi Lanto Communication, sponsor principal – BRD, partener principal – Adams Musical Instruments, parteneri media principali Radio România Cultural şi Radio România Muzical.

Bogdan Zvorişteanu cântă pe vioara Gagliano (1761)


Violonistul Bogdan Zvorişteanu

Vineri, 24 aprilie (19.00), Bogdan Zvorişteanu revine pe scena Sălii Radio împreună cu vioara sa de patrimoniu universal Gagliano (realizată în 1761) pentru a interpreta, alături de Orchestra Naţională Radio, Concertul nr. 3 pentru vioară şi orchestră semnat de compozitorul francez romantic Camille Saint-Saëns. Cel de-al treilea şi ultimul concert de vioară al lui Saint-Saëns a fost dedicat marelui violonist (şi compozitor) spaniol Pablo de Sarasate, care a şi interpretat de altfel lucrarea la premiera din octombrie 1880.

Concertmaestru al prestigiosei orchestre Suisse Romande (Elveţia) – din anul 2002, violonistul Bogdan Zvorişteanu a ocupat anterior aceeaşi poziţie la Orchestra Filarmonică din Santiago de Compostela (Spania) şi la cea de cameră din Pforzheim (Germania), susţinând recitaluri şi concerte în Europa, Argentina, Canada, China, Coreea de Sud, Japonia.

Bogdan Zvorişteanu şi-a continuat formarea muzicală începută la Bucureşti la Academia Internaţională de Muzică Menuhin din Gstaad/Blonay – Elveţia, unde a beneficiat de îndrumarea maestrului Alberto Lysy. Participările în numeroase concursuri internaţionale, precum George Enescu (Bucureşti), Tibor Varga (Sion), Leopold Mozart (Augsburg) şi la Concursul Internaţional din Geneva i-au adus de-a lungul anilor prestigioase premii şi distincţii.

Dirijorul Gerd Schaller

Concertul se derulează sub bagheta dirijorului german Gerd Schaller, care se bucură de o activitate foarte bogată la pupitrul celor mai cunoscute orchestre germane şi are un repertoriu impresionant (peste 100 de simfonii, peste 50 de titluri de operă şi balet, numeroase lucrări concertante). Gerd Schaller a colaborat cu Orchestra de Stat şi Orchestra Filarmonică Radio din Hanovra, Orchestra Filarmonică de Cameră din Leipzig, Orchestra Filarmonicii George Enescu, Orchestra Simfonică a Teatrului Naţional din Praga, Orchestrele Radio din München şi Budapesta, Orchestra Operei Naţionale din Varşovia etc. A fost dirijor principal al Teatrului de Stat din Braunschweig, iar între anii 2003 şi2006 a fost director artistic al Teatrului din Magdeburg.

Orchestra Naţională Radio. Foto Virgil Oprina

Programul serii de la Sala Radio va mai include încă două partituri: celebra uvertură a operei lui Verdi – Nabucco şiSimfonia Dante de Franz Liszt, cea de-a doua lucrare fiind interpretată cu participarea Corului Academic Radio, dirijor: Dan Mihai Goia. Inspirată de „Divina Comedie”, Simfonia Dante descrie călătoria lui Dante Alighieri prin iad şi purgatoriu. Partitura a avut premiera absolută la Dresda, în noiembrie 1857, cu Liszt însuşi la pupitrul dirijoral, şi a fost neoficial dedicată prietenului său (şi viitorului său ginere), compozitorul Richard Wagner.

Cvartetul Giocoso şi formaţia de muzică veche Zarabanda


Cvartetul Giocoso

În 23 ianuarie 2015, Cvartetul Giocoso şi-a făcut debutul la Wigmore Hall din Londra cu Cvartetul în Fa minor op. 80 de Felix Mendelssohn-Bartholdy. Este un moment de mare reuşită în cariera de până acum a celor patru instrumentişti Sebastian Câsleanu şi Teofil Todica, vioară, Adrian Stanciu, violă şi Bas Jongen, violoncel. Formaţia a fost înfiinţată în anul 2003 şi se află, de la început, sub îndrumarea muzicală a Cvartetului Voces, România.

Cvartetul Giocoso susţine regulat concerte în România, Austria, Germania, Olanda, Italia, Turcia, Norvegia şi Franţa. O carte de vizită frumoasă îi recomandă pe muzicienii care, în această formaţie, au obţinut, pe rând, în 2009, Premiul la Concursul International „Charles Hennen” Heerlen – Olanda; în 2011: Premiul Alban Berg, Premiul Krenek, Premiul EconGas şi Premiul Artis în cadrul Festivalului International ISA din Reichenau – Austria; în 2012 Premiul HSBC în cadrul Festivalului „Aix-en-Provence” Franţa şi Premiul 3 la Concursul „Windisch” Viena, Austria).

Luni, 20 aprilie, ora 19.00, Cvartetul Giocoso va susţine un recital în Sala Mare a Ateneului Român din Bucureşti.

În program:

•Joseph Haydn – Cvartet în Re major, op. 76, nr. 5

•Krysztof Penderecki – Cvartet nr. 3 „leaves of an unwritten diary”

•Erwin Schulhoff – Cvartet nr. 1

•Hugo Wolf – Serenadă Italiană

În 1985, muzicianul spaniol Álvaro Marías reunea sub numele “Zarabanda” un grup de muzicieni cu o bogată experienţă în interpretarea repertoriul baroc de muzică de cameră, aducând astfel una dintre cele mai importante contribuţii spaniole la muzica europeană. Atât prin studierea partiturilor din epocă, cât şi prin studiile muzicologice publicate, membrii grupului “Zarabanda” şi-au propus să ofere publicului o interpretare cât mai fidelă, în stilul şi spiritul muzicii, având convingerea că doar aşa pot ajunge la rezultate sonore vii, proaspete cu şanse reale de a fi acceptate de publicul contemporan.

Cvartetul spaniol Zarabanda

Cu prilejul sărbătoririi celui de-al IV-lea Centenar de la publicarea părţii a doua a romanului “Don Quijote de la Mancha” de Miguel de Cervantes y Saavedra (1615-2015), Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Filarmonicii “George Enescu”, organizează marţi, 21 aprilie, ora 19.00, la Sala Mare a Atenelui Român, Recitalul de muzică veche “Cervantes şi muzica. Donde hay música no puede haber cosa mala / Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău”, în interpretarea grupului Zarabanda (Spania).

„Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău” – titlul recitalului nu este nimic altceva decât celebra frază pe care Cervantes o rosteşte prin gura lui Sancho Panza, în capitolul XXXIV din Don Quijote de la Mancha, partea a doua. Această frază nu e nici pe departe singura pe care Don Miguel de Cervantes o dedică artei sunetelor, dar este, poate, cea mai semnificativă şi mai cunoscută.

Muzicienii Alvaro Marías, conducătorul formaţiei – flauto dolce, Alejandro Marías – viola da gamba, Gerardo Arriaga – vihuela şi Jordan Fumadó – clavecín vor prezenta un program în cadrul Săptămâna Cervantes (20-24 aprilie).

Din program:

Lucrări din secolele XVI-XVII semnate de compozitori precum Antonio de Cabezón, Diego Ortiz, Bartolomé de Selma y Salaverde, Luis de Narváez ş.a.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.