Pe aripile muzicii

Gala aniversară pentru Regele naiului, Gheorghe Zamfir

Gheorghe Zamfir nu cântă numai la nai, ci cântă cu sufletul.

O viaţă de om dăruită muzicii universale, naiului, folclorului românesc, naturii, şi multor altor pasiuni ca scrisul şi pictura, fac din Maestrul Gheorghe Zamfir unul dintre cei mai remarcabili artişti ai planetei.

Este autor a peste 300 de lucrări în stil folcloric, cameral, coral, vocal, instrumental şi simfonic, a vândut peste 120 de milioane de discuri pe toată planeta, are peste 160 de albume înregistrate, 90 de discuri de aur şi de platină şi nenumarate distincţii şi onoruri la nivel mondial. Repertoriul său cuprinde compozitori de la perioada barocă şi clasică precum Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Sebastian Bach, Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi, până la contemporani ca John Lennon, Paul McCartney, Billy Joel sau Elton John.

Gala aniversară “Zamfir – 50 de ani pe scenă” va reuni artişti de marcă din ţară şi de peste hotare. Evenimentul va cuprinde, pe de o parte, expoziţii, decernări de premii şi distincţii, sesiune de autografe şi momente cu invitaţi speciali, precum şi un spectacol care va aduce pe scena Ateneului Român mai bine de 150 de artişti. Între invitaţii speciali ai maestrului Zamfir se află: Dan Puric, Dumitru Fărcaş, Grigore Leşe, Ştefan Popa Popa’s, Stelu Enache, Vlad Miriţă precum şi reprezentanţi ai instituţiilor statului, membri marcanţi ai Academiei Române, diplomaţi. Între invitaţi se află şi reputatul violonist Eugen Sârbu, al cărui nume este menţionat, alături de cel al lui George Enescu, în renumitul “Oxford Dictionary of Music”.

Gheorghe Zamfir, regele naiului, a reuşit să cucerească aplauzele întregii planete. A modificat forma, construcţia şi tehnica naiului, lărgindu-i considerabil paleta expresivă. În acest fel devine posibilă interpretarea melancolică la nai a doinelor, cântecelor de leagăn, bocetelor şi chiar a unor inflexiuni ale vocii umane. A introdus cu artă şi talent naiul în toate stilurile şi genurile muzicale, revoluţionând sunetul la scară universală şi aducând acest instrument în atenţia publicului modern, la fel ca şi profesorul său de nai, Fănică Luca. Pe 24 martie 2005 îşi susţinea doctoratul, obţinând calificativul “summa cum laude” pentru teza intitulată “Naiul – geneză, evoluţie şi semnificaţie”, coordonată de profesorul universitar Gheorghe Oprea. Devine cunoscut publicului larg după ce este descoperit de etnomuzicologul elveţian Marcel Cellier, care studia muzica populară românească în anii ’60, dar şi de apreciatul folclorist Hary Brauner, care scrie cronici elogioase despre interpretările sale.

După un concert la Ateneu, “dedicat lui Dumnezeu” şi făcându-şi cruce pe scenă, maestrul Gheorghe Zamfir a căzut în dizgraţie. Era în 1982.

“Exilul a fost absolut teribil pentru mine. Dacă nu plecam din ţară eram arestat, condamnat şi poate pierdut fizic”.

Cariera sa continuă şi în exil, bucurându-se de un succes fulminant. Aplauze furtunoase la Sala “Olympia” din Paris, unde a susţinut nenumărate concerte, dar şi în America de Sud, Canada şi SUA, Japonia până în Australia şi Africa de Sud, Noua Zeelandă…

Gheorghe Zamfir

În 1972 creează stilul “Nai – Orgă”, introducând repertorii noi şi lărgind considerabil paleta expresivă de interpretare a naiului.

În 1974 compune “Misa pentru Pace, pentru nai, cor, orgă şi orchestră”, pe care o înregistrează la Bucureşti cu Orchestra Naţională Radio şi Corul “Madrigal” condus de Marin Constantin, sub bagheta dirijorului Paul Popescu.

Single-ul său “Eté d’amour” devine unul din hiturile cele mai apreciate ale anului 1976. Urmează “Păstorul Singuratic”, al doilea hit european al său, la care colaborează cu compozitorul şi dirijorul german James Last, pe care îl cunoaşte într-unul din turneele sale. În 1981 îşi lansează discurile pe piaţa americană.

În 1982 compune prima “Rapsodie” şi primul “Concert pentru nai şi orchestră”, pe care le înregistrează pentru “Phillips” cu Filarmonica din Monte Carlo, sub bagheta lui Lawrence Foster.

În 1984 compune primul “Cvintet pentru nai şi cvartet de coarde”, numit “Cvintetul Plopilor”, pe care îl cântă împreună cu Cvartetul “Oxford” din Toronto, în transmisie directă la Radio. Compune alte numeroase lucrări camerale, pe care le execută cu celebrul “Cvartet Enescu”, în Franţa şi Germania.

În 1986 înregistrează primul disc cu repertoriu baroc, din care amintim “Dublul Concert în re minor pentru vioară şi oboi” de Johann Sebastian Bach, cu “British Chamber Orchestra”.

Între 1988-1990 este primit de trei ori la Vatican. Este primul muzician care a cântat în timpul Misei private a Papei Ioan Paul al II-lea. După moartea Sanctităţii Sale, creează special pentru comemorarea Sa Conceptul muzical “Totus Tuus”, un set de piese pentru nai, orgă şi grup vocal bărbătesc.

În domeniul cinematografiei, participă la compunerea coloanei sonore a unor filme, printre care “Once Upon a Time in America”, al regizorului Sergio Leone, “Karate Kid” sau, mai nou, “Kill Bill”.

Maestrul Gheorghe Zamfir va oferi, la “Gala Aniversară – 50”, ce va avea loc sâmbătă 31 mai, la Ateneul Român, un nai de concert, marca Zamfir. Norocosul va fi desemnat, în urma tragerii la sorţi, din rândul spectatorilor.

Haydn şi Schubert, pe scena Ateneului Român

Nicolae Licareț, Anda Petrovici și Marin Cazacu

Filarmonica “George Enescu” organizează duminică, 1 iunie, la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, un recital cameral de excepţie, susţinut de “Trio Pro Arte”, format din: Anda Petrovici (vioară), Marin Cazacu (violoncel) şi Nicolae Licareţ (pian).

În program: Joseph Haydn – “Trio în sol major, Hb XV:41” şi “Trio în sol major, Hb XV:25”, Franz Schubert – “Trio nr. 1, în si bemol major, op. 99”.

Unul dintre proiectele remarcabile pe care “Trio Pro Arte” le-a realizat sub auspiciile Filarmonicii “George Enescu”, pe scena Ateneului Român, îl constituie seria de recitaluri cuprinzând integrala trio-urilor cu pian din creaţia lui Joseh Haydn – un repertoriu foarte apreciat de către specialişti şi melomani deopotrivă, considerat printre cele mai reuşite creaţii ale clasicismului muzical dinainte de Beethoven. În seara de 1 iunie 2014, “Trio Pro Arte” va readuce pe scenă două dintre aceste lucrări, “Trio în sol major, Hob. XV:41” şi “Trio în sol major, Hob. XV:25”. Dacă prima piesă din program, scrisă în 1767, este o lucrare de tinereţe, în schimb “Trio în sol major, Hob. XV:25” este poate cel mai cunoscut trio cu pian al lui Haydn, datorită stilului de maturitate şi, totodată, pentru inflexiunile populare, “a l’hongarese”, din spumosul rondo final. În a doua parte a concertului, muzicienii vor interpreta “Trio cu pian nr. 1, în si bemol major”, de Franz Schubert, lucrare datată 1828, încheiată aşadar în ultimul an al vieţii compozitorului – o lucrare neobişnuit de amplă pentru un trio cu pian şi, în acelaşi timp, reprezentativă pentru stilul cameral schubertian târziu.

Filarmonica “George Enescu” v-a pregătit, aşadar, o seară de duminică în acorduri de Haydn şi Schubert interpretate de un Trio cu pian format din solişti consacraţi ai scenei muzicale româneşti.

Festivalul de Muzică de Cameră “SoNoRo” la Arezzo şi Sansepolcro

SoNoRo la Conac

În perioada 2 – 7 iunie 2014, în continuarea workshopurilor de la Montepulciano, incluse în programul “SoNoRo – Interferenţe 2014”, organizat cu sprijinul Institutului Cultural Român şi al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, cele mai prestigiose săli de concert din Arezzo şi Sansepolcro vor găzdui “Festivalul de Muzică de Cameră SoNoRo Arezzo”, cu participarea următorilor muzicieni: pianista Diana Ketler, violonista Alina Pogostkina, violonistul Thomas Gould, violistul Răzvan Popovici, violoncelistul Valentin Răduţiu şi flautistul Massimo Mercelli.

În 2 iunie, la ora 21:00, la “Teatro Vassariano” din Arezzo, “SoNo Ro” îşi invită publicul la Concertul de deschidere.

Celelalte concerte sunt programate în zilele de 4 iunie, la ora 21:00, la “Auditorium Santa Chiara”, din San Sepolcro, 5 iunie, la ora 21:00, la Casa Museo Petrarca din Arezzo. Concertul de închidere va avea loc în 7 iunie, la Palazzo Albergotti din Arezzo, concert În cadrul celor 4 concerte, tinerii muzicieni invitaţi vor interpreta piese de George Enescu, Wolfgang Amadeus Mozart, Carla Maria Von Weber, Johannes Brahms, Antonín Dvořák, Franz Schubert, Anton Webern, Zoltan Kodaly, Ludwig Van Beethoven şi Gabriel Fauré.

Violostul Răzvan Popovici din SoNo Ro

Creat în 2007, programul educativ “SoNoRo – INTERFERENŢE” este o iniţiativă în premieră în România, care doreşte să contribuie la ridicarea nivelului profesional al tinerilor muzicieni români şi la lărgirea orizonului lor cultural, în context european. Unul dintre scopurile acestui program educativ este crearea, pe termen lung, a unei elite muzicale, pentru a continua demersul “Festivalului SoNoRo” de a include România în circuitul de vârf al vieţii muzicale europene.

Tinerii muzicieni români admişi la selecţia ediţiei 2014 au avut ocazia să studieze muzica de cameră alături de artişti de talie internaţională şi de profesori de la diferite Universităţi de Muzică din Europa. Astfel, anul acesta au fost organizate în cadrul programului patru workshop-uri de câte o săptămână, în România, la Portul Cultural Cetate şi la Buşteni, în Castelul Cantacuzino, în Italia, la Montepulciano (Palazzo Ricci), şi, în premieră, şi în Germania, la Academia de Muzică “Bad Endorf”. La finalul fiecărei sesiuni de lucru, tinerii muzicieni au interpretat lucrările studiate în cadrul workshopului, alături de profesorii lor, în concerte special organizate.

Familii de muzicieni la Sala Radio – Maria şi Cristian Florea, Simina şi Gabriel Croitoru

Gabriel Croitoru. Foto Virgil Oprina

Dacă, din cele mai vechi timpuri, importante secrete ale unui meşteşug se transmiteau adesea din generaţie în generaţie, şi astăzi talentul şi măiestria artistică se “predau” mai departe construind o frumoasă poveste în familii de “slujitori ai scenei”.

Cu două astfel de destine familiale deosebite vă veţi întâlni în concertul programat miercuri, 4 iunie (19.00) la Sala Radio: doi artişti români – dirijorul Cristian Florea şi violonistul Gabriel Croitoru (de această dată la violă) – se vor alătura fiicelor lor (două tinere violoniste): Maria Montserrat Florea, respectiv Simina Croitoru, ambele deja apreciate în cadrul concursurilor internaţionale la care au participat.

Pentru o astfel de situaţie specială, repertoriul nu putea fi altfel decât unul aparte: o seară în exclusivitate Mozart în interpretarea “Orchestrei de Cameră Radio” şi cu participarea celor patru muzicieni de un înalt nivel artistic. Trei lucrări semnate de Amadeus, artistul genial care compunea de la vârsta de 5 ani şi în doar 35 de ani de viaţă a creat peste 600 de lucrări, se regăsesc pe afişul serii: “Concert nr. 3 în sol major pentru vioară şi orchestră”, “Simfonia concertantă în mi bemol major pentru vioară, violă şi orchestră” şi “Simfonia nr. 40 în sol minor”.

Personalitate artistică complexă, dirijorul Cristian Florea este prezent în viaţa muzicală internaţională în mai multe ipostaze: violoncelist, dirijor, manager artistic, profesor şi impresar, artist european în adevăratul sens al cuvântului: cu dublă cetăţenie – română şi germană, cu trei reşedinţe – în Spania, România şi Republica Moldova.

Simina Croitoru

În 1986 a fondat “Orchestra de Cameră Freiburg”, iar după 1989 a devenit director artistic şi dirijor al “Filarmonicii de Stat” din Sibiu, perioadă în care s-a ocupat activ de infrastructura centrelor muzicale „Hermania” şi „Sala Thalia”. În 1992, a pus bazele “Orchestrei Simfonice Europene” şi de atunci în fiecare an realizează diferite proiecte: „Concertul de Anul Nou”, “Muzică din filme”, concerte extraordinare cu mari artişti ca José Carreras, Monserrat Caballé, Teresa Berganza, Placido Domingo ş. a.

În prezent este dirijorul şef al “Orchestrei Naţionale de Cameră” din Chişinău, ansamblu pe care l-a condus şi în concertul din cadrul Festivalului Internaţional “George Enescu” – 2011. Cristian Florea, solist sau dirijor, a colaborat cu numerose ansambluri muzicale: “Mozarteum Salzburg”, Orchestra Simfonică Madrid, Orchestra Simfonică “Nacional de Catalunya” din Barcelona, orchestrele Filarmonicilor din ţară şi ansambluri orchestrale din Italia, Mexic, SUA, Ungaria, Germania ş.a.

Tânăra violonistă Maria Montserrat Florea s-a făcut remarcată încă de la vârsta de 7 ani când a susţinut primul său concert în calitate de solistă, alături de “Orchestre de Montbéliard” (Franţa), sub conducerea maestrului Paul Staicu. În ultimii ani a fost apreciată alături de ansambluri ca “Orchestra Simfonica” din Vallès, Filarmonica din Sibiu, Filarmonica Ploieşti, “Orchestra Simfonică Europeană”, “Orchestra de Cameră” şi “Filarmonica Naţională” a Moldovei.

Maria Florea

O serie de cursuri de măiestrie cu artişti importanţi au completat pregătirea violonistei, iar talentul său a fost recompensat în cadrul mai multor competiţii internaţionale: Premiul I la Concursul “Cordes Junior” (2004, Barcelona), la “Concursul Internaţional pentru Tineri” din Sant Andreu de la Barca (2004 şi 2006), un Premiu unic la al XIX-lea Concurs “Paper de Música” (Capellades – 2008), Premiul III la Concursul “Jeunesses Musicales” (Bucureşti – 2007) şi la “Concursul Internaţional de Vioară” (Sofia – 2012), Premiul IV la “Concursul Wieniawski” (Lublin, Polonia – 2012), Premiul de Excelenţă oferit de Regina Sofia a Spaniei pentru activitatea artistică din 2012-2013.

Gabriel Croitoru a obţinut, din anul 2008, prin concurs, dreptul de a cânta pe vioara de patrimoniu universal “Guarnieri”, care a aparţinut lui George Enescu, instrument aflat în administrarea Muzeului Naţional „George Enescu”.

Cu peste o mie de apariţii scenice, violonistul Gabriel Croitoru este un muzician cu o bogată prezenţă în viaţa muzicală: solist concertist al “Orchestrelor şi Corurilor Radio România”, al Filarmonicii din Ploieşti şi prim violonist al Cvartetului de Stat „Transilvan” al Filarmonicii din Cluj-Napoca.

Gabriel Croitoru a evoluat ca solist în compania unor orchestre importante din întreaga lume, cum ar fi: “London Royal Philharmonic”, Orchestra de cameră „Regina Sofia“, orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Malaga, Sevilla, Galicia, Pamplona, Cannes, Lyon ş.a. A fost aplaudat în recitaluri în: Franţa, Spania, Germania, Belgia, Olanda, Italia, China, Bulgaria, S.U.A. Începând din 2011 a susţinut mai multe turnee naţionale de anvergură sub titlul “Duelul viorilor” (alături de Liviu Prunaru şi Horia Mihail) şi “Vioara lui George Enescu la sate” (alături de Horia Mihail).

Cristian Florea

Simina Croitoru este studentă la Master la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, formarea sa în cadrul instituţiei fiind împletită cu atenta îndrumare a celor doi părinţi-violonişti (Ioana şi Gabriel Croitoru) şi cu experinţa unui an de studii la Academia de muzică “Franz Liszt” din Weimar.

Tânăra violonistă este deţinătoarea a 23 de premii obţinute la competiţii de gen naţionale şi internaţionale. De la debutul său ca solistă (la doar opt ani), într-un concert cu “Orchestra Bucureşti”, dirijată de Mădălin Voicu, şi până în prezent, violonista Simina Croitoru are peste 50 de apariţii ca solistă-concertistă alături de orchestrele Filarmonicilor din România, inclusiv alături de Filarmonica “George Enescu” din Bucureşti, “Orchestra de Cameră Radio”, “Orchestra Regală de Cameră”, orchestrele simfonice din Galaţi, Suceava, cea a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, orchestrele Filarmonice germane din Sonderhauser şi Jena. A susţinut recitaluri în foarte multe săli de concert sau teatru din Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.