Premieră istorică în Turul Franţei

Decepţie uriaşă pentru spectatori şi presa franceză. Tandemul Quintana-Valverde l-a izolat pe Froome, dar britanicul este „greu de ucis”. Contador a mai pierdut 19 secunde.

O premieră istorică şi alte premiere

Etapa a 14-a a Turului Franţei va intra cu siguranţă în istoria competiţiei. Am avut parte de o premieră istorică în cele peste 100 de ediţii: pentru prima oară un rutier al unei echipe africane (MTN-Qhubeka – cu sediul în Africa de Sud) a câştigat o etapă. Şi culmea coincidenţelor, victoria a coincis cu „Mandela’s Day”. Rutierii de la MTN, au decis să onoreze evenimentul purtând toţi, în mod excepţional, căşti de culoare portocalie. Dar, iată că „Mandela’s Day” a avut parte şi de un rezultat sportiv de excepţie. Mai trebuie precizat că s-a mai înregistrat o premieră, de asemenea, tot istorică: prima victorie a unui rutier de la o echipă Pro Continentală (liga a doua a ciclismului mondial) care participă pentru prima dată la Turul Franţei. Pentru MTN-Qhubeka câştigarea unei etape în Turul Franţei reprezintă cel mai notabil rezultat din istoria de 7 ani a echipei. Până în prezent, cel mai bun rezultat îl constituia câştigarea în 2013 a clasicei Milano-Sanremo prin polonezul Gerald Ciolek. Mai trebuie spus că din 2012, când Team Europcar a câştigat 3 etape, nicio altă echipă Pro Continentală nu a mai câştigat etapă în Turul Franţei. Dar şi aici trebuie să venim cu o precizare: Europcar s-a aflat mai mereu în anticamera World Tour şi a avut în permanenţă loturi chiar mai bune decât unele competitoare din prima ligă a ciclismului. Nu în ultimul rând, modul în care s-a produs premiera istorică reprezintă un eveniment în sine.

Un rezultat care a „năucit” Franţa

Traseul etapei a 14-a era, din nou, unul favorabil victoriei din evadare. Patru căţărări repertoariate de cat.2, 4, 4 şi 2, ultima înaintea unui final pe plat pe pista unui aerodrom. Drept urmare s-a ajuns la cristalizarea unei evadări din 20 de rutieri, din care 15 cu nume grele, ceea ce presupunea că unele echipe au avut drept obiectiv clar câştigarea etapei. Şi tot ca în etapele precedente, plutonul nu a fost interesat să neutralizeze evadarea. Cei de la Sky au dus în majoritatea timpului trena şi obiectivul lor era clar: să îl apere pe Froome, „tricoul galben”, şi să nu permită atacuri ale contracandidaţilor. Senzaţional a fost finalul de etapă. Pe ambele fronturi. În faţă, pe ultima căţărare (3,4 km) s-au detaşat marile speranţe ale francezilor, Romain Bardet de la AG2R La Mondiale şi Thibaut Pinot de FDJ, care pe rând i-au întrecut pe alţi 4 colegi din evadare. Bardet a avut la un moment dat un avans considerabil, dar a fost ajuns pe ultimii metri ai căţărării de către compatriotul său. Lucrurile păreau mai mult decât clare şi victoria de etapă urma să revină unuia dintre cei doi. Comentatorii radio şi tv francezi erau în delir şi deşi mai erau 1,2 km până la linia de sosire, ţipau de parcă rutierii mai aveau câţiva metri până la finish. Dar imediat după ce francezii au intrat pe pista aerodromului, de nicăieri a apărut britanicul Stephen Cummings de la MTN-Qhubeka, şi, la 1,1 km de sosire a trecut pe lângă ei ca expresul pe lângă un personal şi a câştigat fără probleme etapa, spre marea dezamăgire a spectatorilor prezenţi şi a ziariştilor francezi care deja se pregăteau de „breaking-news” şi de celebrarea unei „duble” tricolore. Cum de a reuşit britanicul să câştige este simplu de explicat. Pe ultima căţărare el nu a atacat şi nu a participat la reacţii, rulând în mod constant, conservându-şi astfel forţele. Ceea ce i-a permis ca pe ultimii 2,2 km să dezvolte o viteză mult mai mare decât a celor doi francezi, viteză care i-a permis să-i ajungă şi să-i întreacă.

Contador a mai pierdut 19 secunde

Pe final, am avut spectacol şi în pluton. Cu 2,6 km înainte de linia de sosire (şi totodată pe ultimii 1,3 km de căţărare), când panta era de 12%, Nairo Quintana, Vincenzo Nibali şi Alejandro Valverde au atacat, sperând să îl izoleze pe Froome de locotenenţi săi. Operaţiunea areuşit, dar numai parţial. Froome a fost izolat, dar el nu s-a repezit să răspundă celor trei din faţă. Britanicul ştia că o căţărare scurtă nu este una care să îi convină lui Quintana. Primul a cedat Nibali care s-a sufocat, după care Valverde, mulţumit că a fost izolat Froome, nu a mai apăsat pe pedale. Încet, încet, până în vârful căţărării Froome a recuperat şi l-a ajuns pe Quintana, după care a rulat ultimul km de plat în roata sa şi cu 20 de metri înainte de finish, a accelerat şi i-a mai luat o secundă columbianului. Cel mai prost din această afacere a ieşit Contador, care pe căţărare s-a aflat în roata lui Froome, dar pe plat nu a mai putut ţine ritmul şi astfel a mai pierdut încă 19 secunde. După cursă, Alejandro Valverde a declarat pentru Eurosport că singura şansă de a-l învinge pe Froome este aceea a hărţuirii lui în Alpi de către el şi Quintana. Rămâne de văzut dacă această strategie va da şi roade, Froome dovedindu-se extrem de puternic.

Etapa a 14-a: Rodez – Mende (178,5 km)

  1. Stephen Cummings (MTN-Qhubeka) – 4:23:43
  2. Thibaut Pinot (FDJ) + 2”
  3. Romain Bardet (AG2R La Mondiale) + 3”
  4. Rigoberto Uran (Etixx-Quick Step) + 20”
  5. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) + 29”
  6. Cyril Gautier (Team Europcar) + 32”
  7. Ruben Plaza Molina (Lampre-Merida) + 32”
  8. Bob Jungels (Trek Factory Racing) + 32”
  9. Jonathan Castroviejo (Movistar Team) + 32”
  10. Simon Yates (Orica GreenEdge) + 33”

„Tricoul galben” – clasamentul general

  1. Chris Froome (Team Sky) – 56:02:19
  2. Nairo Quintana (Movistar Team) + 3:10
  3. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) + 3:32
  4. Alejandro Valverde (Movistar Team) + 4:02
  5. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 4:23
  6. Geraint Thomas (Team Sky) + 4:54
  7. Robert Gesink (Team LottoNL-Jumbo) + 6:23
  8. Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) + 8:17
  9. Tony Gallopin (Lotto Soudal) + 8:23
  10. Bauke Mollema (Trek Factory Racing) + 8:53

„Tricoul verde” – clasamentul pe puncte

  1. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) – 322 puncte
  2. Andre Greipel (Lotto-Soudal) – 261 puncte
  3. John Degenkolb (Team Giant-Alpecin) – 228 puncte
  4. Mark Cavendish (Etixx-Quick Step) – 192 puncte
  5. Bryan Coquard (Team Europcar) – 120 puncte
  6. Greg Van Avermaet (BMC Racing Team) – 111 puncte
  7. Chris Froome (Team Sky) – 109 puncte
  8. Zdenek Stybar (Etixx-Quick Step) – 78 puncte
  9. Alejandro Valverde (Movistar Team) – 77 puncte
  10. Tony Gallopin (Lotto Soudal) – 76 puncte

„Tricoul alb cu buline roşii” – clasamentul căţărătorilor

  1. Chris Froome (Team Sky) – 61 puncte
  2. Joaquim Purito Rodriguez (Team Katusha) – 52 puncte
  3. Jakob Fuglsang (Astana Pro Team) – 41 puncte
  4. Richie Porte (Team Sky) – 40 puncte
  5. Romain Bardet (Ag2R La Mondiale) – 38 puncte
  6. Rafał Majka (Tinkoff-Saxo) – 32 puncte
  7. Nairo Quintana (Movistar Team) – 32 puncte
  8. Alejandro Valverde (Movistar Team) – 32 puncte
  9. Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) – 28 puncte
  10. Gorka Izagirre (Movistar Team) – 28 puncte

„Tricoul alb” – clasamentul tinerilor rutieri

  1. Nairo Quintana (Movistar Team) – 56:05:29
  2. Warren Barguil (Team Giant-Alpecin) + 7:53
  3. Romain Bardet (Ag2R La Mondiale) + 10:00
  4. Thibaut Pinot (FDJ) + 27:47
  5. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) + 1:02:24

Clasamentul pe echipe

  1. Movistar Team – 169:24:33
  2. Team Sky + 13:54
  3. Tinkoff-Saxo + 30:28
  4. Astana Pro Team + 36:07
  5. BMC Racing Team + 37:42

Retro: care era situaţia după 2/3 din Turul Franţei în ultimii 5 ani

  • 2014 – Vincenzo Nibali (Astana Pro Team)

  1. Vincenzo Nibali (Astana Pro Team)
  2. Alejandro Valverde (Movistar Team) + 4:37
  3. Romain Bardet (Ag2R La Mondiale) + 4:50
  4. Thibaut Pinot (FDJ.Fr) + 5:06
  5. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) + 5:49
  • 2013 – Chris Froome (Team Sky)

  1. Chris Froome (Team Sky)
  2. Bauke Mollema (Belkin-Pro Cycling Team) + 2:28
  3. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 2:45
  4. Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) + 2:48
  5. Laurens Ten Dam (Belkin-Pro Cycling Team) + 3:01
  • 2012 – Bradley Wiggins (Team Sky)

  1. Bradley Wiggins (Team Sky)
  2. Chris Froome (Team Sky) + 2:05
  3. Vincenzo Nibali (Liquigas-Cannondale) + 2:23
  4. Cadel Evans (BMC Racing Team) + 3:19
  5. Jurgen Van Den Broeck (Lotto Belisol Team) + 4:48
  • 2011 – Cadel Evans (BMC Racing Team)

  1. Thomas Voeckler (Team Europcar)
  2. Frank Schleck (Leopard Trek) + 1:49
  3. Cadel Evans (BMC Racing Team) + 2:06
  4. Andy Schleck (Leopard Trek) + 2:15
  5. Ivan Basso (Liquigas-Cannondale) + 3:16

  • 2010 – Andy Schleck (Saxo Bank)*

  1. Andy Schleck (Saxo Bank)
  2. Alberto Contador (Astana Pro Team)* + 31”
  3. Samuel Sanchez (Euskatel-Euskadi) + 2:31
  4. Denis Menchov (Rabobank Pro Team)* + 2:44
  5. Jurgen Van Den Broeck (OmegaPharma-Lotto) + 3:31

După cum se poate vedea, în 2014, 2013 şi 2012, cine conducea după 14 etape, câştiga şi Turul. În 2010, pe şosea a câştigat Alberto Contador, dar atât el, cât şi Denis Menchov, clasat pe locul 3, au pierdut clasificările din cauză că au fost depistaţi pozitiv. Statistica ne arată că în 2011 şi 2010 (ne referim la ce s-a întâmplat pe şosea), liderii din etapa a 14-a, nu s-au clasat în final pe locul 1, dar în cei doi ani s-au înregistrat cele mai mici diferenţeSe mai poate observa, că doar în 2014 distanţa între locul 1 şi următori a fost mai mare decât în 2015. Dar în 2014, Chris Froome a ieşit din cursă în etapa a 5-a, după o accidentare serioasă, iar din etapa a 10-a, a părăsit competiţia şi Contador, în urma unor căzături repetate. De asemenea, Nairo Quintana nu a participat în 2014. Mai trebuie făcută o precizare foarte importantă: ultimele 7 etape din 2013 sunt aproape identice cu ultimele 7 etape din 2015. Şi atunci, şi acum, pe primul loc după 14 etape se afla Chris Froome. În 2013, britanicul i-a avut în final în spate pe Quintana (+4:20), Purito Rodriguez (+5:04), Alberto Contador (+6:27).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.