Punctul nevralgic al economiei românești

Potențialul de creștere economică pe termen mediu este afectat de stoparea începând din 2012 a unor fonduri pentru investiții publice, fapt ce a dus la o diminuare permanentă a capacității de a absorbi fonduri europene, mare parte nerambursabile. Există un indicator care arată această stare de fapt iar perspectivele nu arată deloc roz pentru economia românească. Este vorba de formarea brută de capital fix ca pondere în PIB. În 2010, acesta era de 26%. A urcat la 27% în 2011 și 2012, după care a început declinul: 25% în 2013, 24% în 2014, 23% în 2016, 22% în 2017 și pentru 2018 și 2019 se întrevede un nivel similar, de 22%. Formarea brută de capital fix reprezintă valoarea bunurilor durabile (destinate altor scopuri decât cele militare), achiziționate de unitățile producătoare rezidențe cu scopul de a fi utilizate timp de cel puțin un an în procesul de producție, precum și valoarea serviciilor încorporate în bunurile de capital fix. Aceasta este de natură să consolideze încrederea într-o creștere robustă și durabilă. Dacă scade ponderea în PIB, încrederea se diminuează. „Ca pondere în PIB, formarea brută de capital fix este pe un trend ușor descendent, fapt ce afectează potențialul de creștere economică pe termen mediu”, susține consilierul prezindențial Cosmin Marinescu. Datele arată că, în volum fizic, adică independent de prețurile practivate, România nu a reușit la valoarea din 2007, de dinainte de declanșarea crizei economice. Din contră, se îndepărtează tot mai mult.

Pentru că România joacă de câțiva ani pe sârma deficitului bugetar, investițiile sunt primele afectate. Mai exact, orice țară membră a UE trebuie să aibă un deficit de maxim 3%, adică să nu cheltuie mai mult decât încasează peste acel nivel. Pentru că au existat foarte multe decizii de mărire de salarii, pensii, ajutoare, subvenții, s-a mers cu deficitul până spre acel 3%, în ciuda creșterilor economice consemnate an de an. Și de aici se explică ritmul de melc în ceea ce privește construcția de autostrăzi și de lucrări publice, pentru că acestea intră la cheltuieli. Practic nu mai e loc de ele, în condițiile în care salariile și pensiile devin tot mai consistente. Mai exact, în 2012 ponderea acestora în veniturile fiscale a fost de 65%. A urcat spre 67% în 2014 și a sărit la 70% în 2016 și la 77% în 2017. Deci, 77% din ce încasează statul merge la salarii și pensii. Nivelul se apropie de 80-81% consemnat în 2009 și 2010, ani când s-au consemnat scăderi drastice de venituri la buget din cauza crizei economice. Situația este îngrijorătoare, susține analistul economic Bogdan Glăvan. „Dar, relax baby, relax, vorba unui ministru, guvernul nu poate da faliment, fiindcă la o adică vă confiscă banii sau vă taie salariile”, comentează acesta foarte acid. De altfel, în 2017, cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 26,7 miliarde lei, respectiv 3,2% din PIB. Comparativ, în 2016, acestea au fost de 29,5 miliarde de lei, respectiv 3,9% din PIB. Cu alte cuvinte, creștere economică nu s-a tradus într-o sporire a acestor cheltuieli, cele care produc în timp bunăstare.

În schimb, am avut cheltuieli mult mai ridicate. De exemplu, cheltuielile de personal au crescut în 2017 cu 22,0% față de anul precedent, fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15 % a salariilor din sănătate și din educație de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile şi autoritățile publice ale administrației publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 30% a salariilor personalului din bibliotecile naționale și muzee naționale începând cu iunie 2017, majorarea cu 15% a soldelor de funcție ale personalului militar începând cu iunie 2017, majorarea cu 10% a salariilor de funcție ale polițiștilor începând cu 1 octombrie 2017, precum și aplicarea începând cu 1 iulie 2017 a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii și subvenții au scăzut față de anul 2016 cu 0,7%, respectiv cu 6,1%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 13,1%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, și cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1000 lei, precum și măsurile ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4615 Articole
Author

12 Comentarii

  1. mai pe scurt, tara este guvernata de niste iresponsabili si incompetenti.

    • ţara nu este guvernată. ca in bancul cu maimuţa care pilota avionul ce s-a prăbuşit, în timp ce pilotul si copilotul se ocupau de stewardese. niste smecheri işi rezolvă problemele lor,iar poporul se „descurcă” cum poate, fiind fugărit de toţi câinii din lume.ca să fie economie naţională trebuie să existe un plan aprobat de parlament şi să fie controlate şi sancţionate abaterile de cineva. altfel e o grămadă neorganizată…

  2. care economie romaneasca? ce se creaza aici din resurse proprii iar valoarea produselor ramine in tara?
    am trecut de la lohn-ul cu materii prime la lohn-ul cu forta de munca. oricum nimic nu ramine aici: salarii mici, taxe ioc, impozite pe profit sau cifra de afaceri ioc etc. aici ramin numai problemele pentru ca profiturile sint puse la loc caldut. nu mai avem resursele, nu mai avem pamintul, nu mai avem forta de munca… ce lume! toti sint ocupati sa traisca pe repede inainte, fara sa se uite imprejur, fara macar sa se opreasca si sa se intrebe: cine sint, ce fac, ce inseamna viata mea? cea mai misto imagine e la ora prinzului in editat la restaurant… este un spectacol superb… in definitv fiecare „traieste” cum crede de cuviinta. ma intreb daca sinteti pregatiti pentru ceea ce urmeaza. si ma intreb daca mai exista notiunea de noi, natiune, popor. la poiticieni sigur nu pentru ca, daca ar fi fost, nu ar fi permis ca multe din lucrurile care ne-au adus aici sa se intimple. victima convietuieste impreuna cu calaul pe care fie il detesta fie il aproba. asa e, nu avem nevoie de constiinta! dresajul a reusit, natiunea este in genunchi, devenita numar, tirindu-se catre nicaieri. a fost vinduta celui care a dat cel mai putin!

  3. si coldea=dna care ameninta cu arestul pe oricine incearca autostrada peste carpati…si el tot orwel dar din banat

    • Aaaa, te-ai uitat la televiziunile unor penali, si-ai auzit ce spuneau alti penali! Si neuronii tai stingheri au crezut?

    • Erai de seviciu si te plictiseai, apropo de neuroni nu te osteni sa jignesti , daca atat te duce capul mai bine taci si citeste

  4. Punctul nevralgic al economiei românești e ca o parte buna din ea e administrata de creatorii de HAOS de la PSD/ALDE.

  5. Capitalismul are la baza proprietatea privata. Proprietatea privata trebuie sa fie rezultatul investitiilor private.Inainte de 1990 in Romania era proprietate publica provenita din investitii publice si care a fost furata , distrusa , sabotata , acaparata de indivizi egoisti.Investitiile publice inainte de 1990 au fost facute pe seama sacrificiului tuturor romanilor , dar au incaput in mana unui grup restrans de hrapareti din tara , in cardasie cu hrapareti mondiali. Daca ” statul este prost gospodar” , de ce vreti sa faca investitii acest ‘stat prost” , pentru „capitalisti destepti” ?

  6. Comarnic-Predeal construita pana-n 2021 !! Fara asta nu mai votez PSD-ul…Institutia justitiei penale este folosita anual de cca 1ooo de persoane. Comarnic-Brasov are peste 1 MILION de utilizatori anual (care toti injura PSD-ul) !

  7. Dezvoltarea economiei este ca plantarea unei livezi! Rezultatele se vad in timp: in 2012 au inceput sa se vada roadele guvernarii Basescu! si actiunile din acea vreme se vad si in ziua de astazi! Nu se poate rezolva in 2 ani ceea ce sa distrus in 10 ani!

  8. „Punctul nevralgic” al Economiei romanesti e „statul paralel” sau Jilava, tot un drac!
    Din cauza luptelor grele cu „statul paralel” al lui Dragnea vedem ca Guvernul, Partidul, Dragnea, coalitia penalilor PSD-ALDE NU mai au timp sa se ocupe de nimic altceva!
    NIMIC!
    Doar de Jilava!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.