Liber la legea care dezincriminează evaziunea fiscală sub un milion de euro

CCR

UPDATE Curtea Constituţională a respins marţi sesizarea depusă de USR şi Forţa Dreptei privind neconstituţionalitatea proiectului de lege iniţiat de Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă, prin care se dezincriminează evaziunea fiscală cu prejudiciu sub un milion de euro dacă acesta se acoperă integral majorat cu 15%, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile.

Este vorba despre Legea privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale, adoptată în luna decembrie 2023 de Camera Deputaţilor.

„În şedinţa din data de 19 martie 2024, Curtea Constituţională, în cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a respins obiecţia de neconstituţionalitate formulată de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi de deputaţi neafiliaţi şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.6 [cu referire la art.9 ind.2 alin.(1) lit.c), la art.9 ind.2 alin.(2) coroborat alin.(1) lit.b) al aceluiaşi articol şi la art.9 ind.3 din Legea nr.241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale], ale art.I pct.7 [cu referire la art.10 din Legea nr.241/2005], ale art.I pct.8 [cu referire la art.10 ind.1 din Legea nr.241/2005], ale art.II pct.1 şi ale art.III pct.1 din Legea privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi legea criticată, în ansamblul său, sunt constituţionale în raport cu criticile formulate”, a anunţat CCR.

CCR susţine că legea este un pas important pentru trecerea „spre teoriile moderne” ale dreptului penal, în care principalul obiectiv al politicii penale trebuie să vizeze descoperirea şi confiscarea bunurilor ilicite.

„În esenţă, Curtea a reţinut că dispoziţiile legii criticate constituie un pas important în trecerea pe care statele trebuie să o facă de la teoriile tradiţionaliste de natură retributivă ale dreptului penal, conform cărora aplicarea unor pedepse privative de libertate în cazul comiterii infracţiunilor reprezintă o condiţie sine qua non a restabilirii ordinii de drept, spre teoriile moderne specifice acestei ramuri de drept, potrivit cărora, în cazul infracţiunilor ce au ca scop realizarea unor câştiguri ilicite, principalul obiectiv al politicii penale etatice trebuie să vizeze descoperirea şi confiscarea respectivelor bunuri (în sens larg), în vederea introducerii lor sau a contravalorii lor în bugetul public”, explică CCR, într-un comunicat de presă.

Totodată, Curtea a constatat că dispoziţiile legale sunt în acord cu exigenţele constituţionale privind calitatea legii,
egalitatea în drepturi, procedura de legiferare şi respectarea deciziilor CCR.

Deputatul USR Stelian Ion susţinea, la momentul contestării, că legea „nu face altceva decât să-i ajute pe marii evazionişti din România”. „Ăsta este scopul principal. Al doilea scop este acela de a avea pârghii împotriva oamenilor de afaceri, a celor care fac afaceri corecte în România. Atacăm această lege, pentru că ea este cel puţin la fel de nocivă ca legea lui Rădulescu – ‘Mitralieră’ din anii trecuţi (…), care propunea anumite amnistii”, afirma el.

La rândul său, deputatul Ionel Dancă de la Forţa Dreptei califica această lege ca fiind nocivă pentru oamenii cinstiţi din România.

„Este o invitaţie la hoţie pe care o face majoritatea PSD – PNL prin acest proiect de lege. Să ne fie clar tuturor, este, pur şi simplu, în firea PSD să încurajeze hoţia în România, de la corupţia în administraţia publică centrală şi locală până la corupţia din zona afacerilor, contractelor cu statul pe care le patronează PSD-ul. (…) Acest proiect de lege introduce o amnistie a celor care fură între 100.000 de euro şi un milion de euro din taxele şi impozitele pe care ar trebui să le plătească la stat. Este un alt fel de Ordonanţă 13 în zona mediului de afaceri. Ceea ce nici Dragnea, nici Rădulescu – „Mitralieră” n-au reuşit, iată că reuşeşte să facă acum această majoritate condusă de Ciolacu şi Ciucă. (…) Este un abuz care trebuie oprit. (…) Aşteptăm ca magistraţii Curţii Constituţionale să constate încălcarea flagrantă a principiilor constituţionale în cazul acestei iniţiative legislative şi să oprească aplicarea acestei legi”, menţiona Dancă.

Camera Deputaţilor a adoptat, în decembrie 2023, în calitate de for decizional, proiectul iniţiat de liderii PSD şi PNL, Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă, privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale. Actul normativ modifică Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.

Potrivit noilor prevederi, va constitui infracţiune şi se va pedepsi cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă nereţinerea impozitelor şi/sau contribuţiilor.

De asemenea, vor constitui infracţiuni de evaziune fiscală şi se vor pedepsi cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi sau cu amendă următoarele fapte săvârşite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale: evidenţierea, în actele contabile, în factura electronică sau în alte documente legale a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive; alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice; executarea de evidenţe contabile duble folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice.

Aceeaşi pedeapsă va fi aplicată şi pentru „folosirea de către contribuabil, cu rea-credinţă, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, în vederea creării aparenţei de legalitate a unor operaţiuni fictive sau disimulării circuitului tranzacţional real al bunurilor/serviciilor; utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale”.

În aceste cazuri de infracţiuni, „dacă până la expirarea unui termen de maximum 30 zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, în urma căruia se individualizează un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de până la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, prin plată efectivă, fapta nu se pedepseşte”, au stabilit deputaţii.

În această situaţie, organele competente nu vor sesiza organele de urmărire penală.

De asemenea, tot în aceste cazuri de infracţiuni, „dacă până la primul termen de judecată prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plată efectivă, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc la jumătate”.

„Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceste condiţii este de până la 1.000.000 euro inclusiv, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amenda”, se mai prevede în actul normativ adoptat.

Totodată, „dacă ulterior primului termen de judecată şi până la judecarea definitivă a cauzei prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plată efectivă, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc cu o treime”.

Proiectul mai prevede că în cazul săvârşirii acestor infracţiuni „prin care s-a cauzat un prejudiciu ce nu depăşeşte 1.000.000 de euro, în echivalentul monedei naţionale, dacă în cursul urmăririi penale prejudiciul cauzat majorat cu 25% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, prin plată efectivă, fapta nu se pedepseşte, aplicându-se dispoziţiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedură penală”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

33 de Comentarii

  1. Adică, zic neocomunistii, doar ceva pușcărie și aia ipotetica, nu și recuperarea prejudiciilor? Alea mari, ca pentru cele de nimic, amărâții, piețarii, fac si puscarie si dau și banii. Tot ca pana acum?

  2. Evident ca au fost si sunt multe solicitari pentru legea asta. La cat s-a furat raportat la cati au fost prinsi e clar ca sansele sa ramai cu banii ciorditi sunt foarte mari. Totul e sa ajungi in pozitia din care poti s-o faci. De aici si insistenta pentru lege.

  3. Inca o lege cu dedicație pentru escrocii și hoții din politica românească și din Romania! Ce au avut la bază când au întocmit legea? Atata timp cat salariul din Romania e până în 5.000 lei, de ce nu acceptă limita la 5.000 lei? De ce tocmai la 1 milion lei? Pentru că au prea multi bani nemunciți, bani murdari și nu pot fi justificați? Pentru că nu se mai prea poate circula pentru investiții în Europa cu bani cash cu mai mult de 10 mii euro, că le sunt confiscați? De ce nu intra pe cont în bănci pentru legalitate și baga o asemenea lege cu dedicație pentru escrocii și hoții din România? Și, cică in Romania nu sunt adunături de clanuri infracționale mafiote organizate politic?!

  4. Astia nu pricep ca primordiala este recuperarea prejudiciului, nu puscaria escrocului faptas (alta cheltuiala ptr cazarea, masa si paza lui).
    Uite cine vrea sa ne guverneze!……[Rumburak]

  5. De ce nu se ia ca referinta salariul minim pe economie ca la amenzile din circulatie? Ceva ordine nu strica.

  6. Asta-i o invitație la ping pong cu finanțele și un indiciu că deficitul e acoperit de fraieri.

  7. Sa inteleg ca pentru USR e mai bine acum cand poti sa furi milioane si scapi fara sa le dai inapoi?

  8. Sa ne intelegem. astia nu fura. astia doar nu vor sa plateasca taxa de protectie catre stat. scopu statului e sa-i faca sa plateasca taxa de protectie an de an. Daca-i bagi la puscarie 5ani, in perioada asta nu scoti nimic de la ei. Mai bagi cateunul ca sa-i sperii pe restu.

    Nu confundati cu politicienii si angajatii de la stat care fura din banu public. aia nu produc nimic, doar fura.

  9. Opinia CCR este previzibilă, pentru că România e o cleptocrație ca în Turkmenistan sau Kazakhstan. CCR este principala unealtă, prin care oligarhia a dat decizii cu dedicații pentru corupți. În 2018 au dezincriminat o mare parte din infracțiunea de abuz în serviciu. În 2018 şi 2022 au forțat prescrierea în peste 7000 de dosare penale. Impostorii numiți politic de la CCR sunt atât de zeloşi, încât au ajuns să decidă chestiuni contrare însăşi jurisprudenței CCR. Adică într-un an stabileau una, după care opusul.

    Prostia românului este că ia în serios activitatea unei instituții de carton, formată din impostori cu epoleți numiți politic. Oameni care nu au judecat la nivel de judecătorie nici măcar o zi din viață, sunt aduşi de la strungul partidului să modifice legi! Este inept!

    CCR va rămâne în istorie cu „judecățile” în care a stabilit că e neconstituțional să nu măreşti pensiile speciale nesimțite, care nu sunt altceva decât mită legalizată. O instanță care îşi judecă propriile privilegii şi decide să fie cât mai mari! Ce glumă proastă! Cine vrea să vadă mafia securistă ca în Rusia lui Putin, să meargă la CCR!

  10. Daca aude Oprescu-Hirsch din Grecia, sigur se intoarce in Romania, ca sa candideze la primaria Capitalei ! Nu de alta, da’ a gasit o insulita greceasca de vinzare, un adevarat chilipir !

  11. Dimineața, era liber doar la peste 1, milion lei și e schimbat totul prin completare acum. Hai sa vedem cum acționează instituțiile bugetarilor de lux din Romania privind aplicarea legislației! Normal, ar trebui luați spre ancheta toți care au venituri care depășesc anual salariul/indemnizația pe ultimele 12 luni! Sa vedem daca creste bugetul statului român în urma acestei legi avizată de CCR!

  12. Dar CCR=SUA a fost bun când a schimbat sensul legii referendumului de destituire a securistului mafiot petrov, de către cârpa zegrean, noaptea ca hoții, la presiunea delegației de komisari bolșevici americani condusă de tovarășa nuland.

  13. @ O decizie ce intră în contradicție cu decizia CCR despre pragul la abuzul în serviciu, ?

  14. & Evaziunea fiscală, o altă formă de ”abuz în serviciu”, specifică mediului economic, ?

  15. „Dragnia” si Iordache erau nashpa cu 200.000 iepuroi… acum e o dezincriminare democrata, de minim 1.000.000 iepuroi…
    Unde-s pokemonii frumosi si liberi care se tranteau cu kuru’ pe strazile Romaniei, strigand in gura mare „Legileee justitieei”…?
    Ne-a spus noua un latrau pensat ca au fost in Piata Univeristatii peste 600.000 pokemoni, care „beculeau” cu lampasele democratiei…

  16. Păi ia gîndește-te.. Te duci la bancă și faci un imprumut in care ești sclav rob și prostu timp de 30 de ani.. Pe de altă parte dai un hod-up de 999.999, și in cel mai rău caz faci ceva pîrnaie ..5-6 anișori cu asistenta..Dar nu e sigur..

  17. Păi ia gîndește-te.. Te duci la bancă și faci un imprumut in care ești sclav rob și prostu timp de 30 de ani.. Pe de altă parte dai un hod-up de 999.999, și in cel mai rău caz faci ceva pîrnaie ..5-6 anișori cu asistenta..Dar nu e sigur..

  18. Salariile, privilegiile de casta si pensiile speciale au un pret. Decizia asta a fost o componenta.

  19. USR are dreptate deoarece atat prejudiciul financiar cat si închisoarea sunt importante. Pușcăria are rolul de a descuraja evaziunea iar recuperarea prejudiciului are ca scop apărarea interesului public. Daca nu faci pușcărie devine rentabil sa umpli portbagajul cu șpagă știind ca sunt sanse mici sa fi prins

  20. & Niște ”indivizi extraordinari” printre politicieni, se gândesc la ”tunuri financiare” , ?

  21. Iti sta mintea ! In ce tara traim ? Adica , mergem cu totii la furat , pana la 1 milion de euro; daca suntem prinsi si dam banii inapoi + 15% suntem exonerati de orisice raspundere , daca nu suntem prinsi , ce-am furat e bun furat , al nostru ramane ! Deci dragilor , la munca, e de lucru aici , deoarece incercarea moarte n-are ! Sa mergem cu toti la furat , legea ne ofera portita de a iesi , curati , albiti si parfumati, in cazul , Doamne pazeste, ca suntem prinsi! Traim intr-o tara minunata, unde furtul este permis in anumite conditii! N.B. Pai, de cand va tot spune Didos, ca traim intr-o tara a jafului si coruptiei institutionalizate, nu l-ati crezut ! Iata ca a aparut furtul , sub forma unui banal „imprumut” , cu o dobanda de 15%. Acum ce mai ziceti ? La furat , doamnelor si domnilor, conform principiului lui Bula: „incercarea moarte n-are!” Va doresc „succesuri” si numai „succesuri”. Daca te prinde peste 10 de ani de la comiterea , faptei , nu conteaza !

  22. @ Probabil că un ”omagiu adus păcii”, când alții vor să producă armament, ?

  23. Ion Popescu este băiat deștept.
    Ion Popescu este băiat deștept și își face 5 firme diferite.
    Prima firmă face evaziune fiscală de 950.000 de euro. A doua firmă face evaziune fiscală de 800.000 de euro. A treia firmă face evaziune fiscală de 990.000 de euro. A patra firmă face evaziune fiscală de 989.000 de euro. A cincea firmă face evaziune fiscală de 999.999 de euro.

    Ion Popescu este băiat deștept și nu face evaziune fiscală ca fraierii. Își înregistrează firmele în județul Teleorman, Giurgiu, Olt sau Vaslui, județe calamitate și vai mama lor, unde este deficit mare de procurori și unde interlopii stau la masă cu procurorii. Acum.. procurorii ăștia rurali ce să facă mai degrabă? – Să meargă la nunți cu interlopi? Să își vadă de afacerile lor cu terenuri și notariate? Să prindă ucigași și violatori? Un dosar de evaziune fiscală necesită expertize contabile specializate, multă hârțogăraie, multe volume, studiu mare, muncă multă. Infracțiunea economică nu este pentru toți analfabeții. Dau și ei un NUP acolo, mai se fac că lucrează până se prescrie. Știu ei bine cum se face praf un dosar. Îl țin la serar. Din astea…

  24. Dar printre toți procurorii puturoși, există și un procuror cinstit, care stă nopțile și nu doarme, ajunge târziu acasă, nu are timp pentru familie și reușește să facă un dosar beton, serios, cu probe și expertize legal obținute. Cu chiu cu vai trece de cele 5000 de excepții de cameră preliminară, reușește și să nu se prescrie, trece și de căile extraordinare de atac și rămâne hotărârea definitivă. Procurorul cinstit a demonstrat evaziunea fiscală în cazul firmei numărul 5 – cea cu cel mai mare prejudiciu.

    Ion Popescu plătește cei 999.999 de euro plus 15% plus dobânzile corectate la rata inflației și are cazierul curat. Ion Popescu este deștept și rămâne cu 3.729.000 de euro și cazierul curat. Și asta pentru că este doar băiat deștept. Dar dacă era băiat foarte deștept, arvunea niște avocați securiști și îi spălau toți banii în paradisuri fiscale și rămânea cu și mai mulți bani. Dar e bine și-așa! Mulțumită Partidului Unic, Ion Popescu este băiat și deștept și bogat și cu cazierul curat ca lacrima. Să tot faci afaceri într-o țară cu justiție fără legi!

    A doua zi Ion Popescu își mai face 5 firme! Iar procurorul cinstit a fost scos din magistratură, că avea o poză pe facebook la iarbă verde și nu purta costum și cravată și a afectat prestigiul justiției…

  25. USR nu e de acord cu recuperarea, cu dezincriminarea da.Adeca ,puscarie niet ,recuperare niet. Trai pe vatrai.Parerea mea e ca o lege fara incriminari si recuperari ar fi benefica pt cresterea natalitatii in Romania.Faci 5 plozi , pui pe fiecare 1 milion euraci ,plus tati si mami,iaca pozna de 7 milioane, nerecuperabili.In timp o data cu inflatia ,se poate ajusta limita.

  26. de nadragii vostrii!
    Baaa, hotul trebuie in puscarie baaa!
    Si averea confiscata pana la al noualea neam!
    De aia suntem asa saraci, ca suntem prosti si fudui!!!!!

  27. @ Politicieni autohtoni, cu ”mesajul politic” , ,,Dă-te bă că fură milionari !” , ?

  28. Asta se numeste TAXA DE PROTECȚIE ….. prostii sa plătească taxe că smecherii au protecția CCR. Furam fără frică si DACĂ ne prinde – plătim si scăpăm!

  29. & Comunismul probabil că s-a instalat și ca o consecință a furturilor din perioada interbelică, naționalizarea fiind favorizată conștient chiar de către cei ce au dorit să capitalizeze, chestiuni observate și după 1989, mai disipat și la un nivel mai săzut, cu ,,baronii și mogulii locali”, din categoria ”too big to fail” puțin fiind lăsați să cadă zgomotos în aceste vremuri, Rusia fiind în avangardă totuși, la globalizarea societății, ? Anterior perioadei interbelice era metoda, actual întâlnită la Gheorghe Becalii, cu donații și biserici și construirea de obiective publice, pe care le donau, nu le mai revendicau urmașii, așa dispărând și monarhiile, sultanatele, din centrul și estul Europei, ?

  30. @ Ca specii, decât omenirea a ajuns la organizări sociale de cuceritori, de evoluați, celelalte specii încercând să își păstreze habitatele sau să se adapteze schimbărilor, ?

  31. & Regula exersată de omenire este că evoluția civilizațiilor le apropie de dispariție, ?

  32. Au trecut la ciordeala cuantica acum. Vor fura discontinuu, bucati, ca la cuanta de energie. Au standardizat unitatea de ciordeala si au bagat-o in sistemul SI de unitati, alaturi de pascal, Newton, secunda si metru,etc.

  33. deci daca furi 990 mii , dai faliment, schimbi nume firmei sau o pasezi la fini, ciumeri amante si IESI BASMA CURATĂ.???PENSIONARIICU 80-90 MII LUNAR, ENACHE etc.STANCU, PENSIE+SALARIU+INDEMNIZTII DE REVOLUȚIONAR, FOSTI MAGISTRATI SI PARLAMENTARI dau decizii la comandă. demisiaaaaaaaaaaaa

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.