Ordonanţa privind reducerea cheltuielilor bugetare, respectiv partea referitoare la desfiinţarea instituţiilor sub 50 de angajaţi, ar afecta domeniul Educaţiei, peste jumătate din şcolile din România riscând să-şi piardă personalitatea juridică, a declarat viceliderul deputaţilor UDMR, Szabo Odon.
El adaugă că măsurile din ordonanţă nu sunt în concordanţă cu ceea ce Parlamentul a adoptat în consens – proiectul „România Educată”, care tocmai a fost lansat, „fiind periclitată astfel punerea în valoare a României Educate în perioada următoare”.
„Eu sper ca această Ordonanţă să nu fie activă sau folosită în zona Educaţiei, întrucât nu se poate folosi de exemplu acea parte în care se spune că dacă nu ai 50 de angajaţi atunci se desfiinţează instituţia respectivă. În momentul de faţă în judeţul Bihor sunt 179 de unităţi de învăţământ, din care 98, deci un procent de 55%, sunt cu sub 50 de angajaţi. În acest context, practic, majoritatea dintre aceste instituţii sunt unice la nivel de comună, deci această prevedere practic intră flagrant în contradicţie cu noua lege a Educaţiei Naţionale care spune că în fiecare unitate administrativ teritorială trebuie să existe cel puţin o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, pentru că altfel creşte abandonul şcolar în general, rata acestuia fiind oricum destul de ridicată în prezent. (…) Sunt o serie de chestiuni care, după părerea mea, în zona educaţiei fac foarte greu aplicabilă această ordonanţă şi practic ar dezechilibra sistemul şi ar intra în contrasens total cu proiectul „România Educată” adoptat în consens de către partidele politice”, a afirmat deputatul, care este vicepreşedinte al Comisiei de învăţământ.
O altă problemă semnalată de Szabo Odon se referă la faptul că în momentul de faţă există 42 de inspectorate şcolare, din care 40 dintre acestea la nivel naţional au sub 50 de angajaţi, fiind deci în pericol de desfiinţare.
„Deci practic de mâine ar trebui să desfiinţăm inspectoratele şcolare care răspund de organizarea Bacalaureatului – avem Bacalaureat de toamnă tocmai în aceste zile – organizarea evaluărilor naţionale, mişcarea personalului didactic şi aşa mai departe. În plus, în momentul de faţă avem o problemă inclusiv cu PNNR-ul. În PNRR se scrie foarte clar că trebuie să înfiinţăm birourile judeţene ale ARACIP, care pe noua lege a Educaţiei Naţionale va prelua o parte din atribuţii ale inspectoratului – inspecţiile tematice şi inspecţiile speciale – şi va avea o atribuţie la nivel judeţean. Dacă această reglementare ar interveni, i-ar obliga să fie înfiinţate cu cel puţin 51 de persoane, deşi nu ar fi nevoie de atâtea persoane”, a arătat deputatul.
Potrivit acestuia, în sistemul educaţional, în urma adoptării prin consens politic a Legii Educaţiei, numărul de copii în clasă a fost scăzut, inclusiv al celor de copii cu nevoi educaţionale speciale, ceea ce presupune noi posturi în sistemul de învăţământ.
El a amintit totodată de Programul Naţional de Creşe, prevăzut în PNRR, prin care se vor construi 200 de creşe noi în România, ceea ce presupune crearea unor noi posturi pentru personalul acestora.
„Se înfiinţează circa 25.000 de noi locuri în creşe în Româna, în perioada următoare, care nu pot funcţiona fără personal. Deci dacă îngheţăm practic şi desfiinţăm posturi, atunci nu vor fi acoperite aceste 25.000 de locuri noi în creşe. În sistemul de educaţie este o lipsă în momentul de faţă a personalului. Nu poţi desfiinţa posturile vacante. (…) Nu va avea cine să intre la catedră de la 1 septembrie. Deci sunt o serie de probleme care trebuie privite cu alţi ochi decât „un alt sistem bugetar”. Învăţământul are propriile probleme”, a subliniat Szabo Odon.
Deputatul UDMR a mai atras atenţia că majoritatea şcolilor mici se află în mediul rural.
„Există oricum un decalaj enorm în rezultate între mediul urban şi cel rural. Deci printr-o asemenea măsură practic am dezavantaja acea zonă care oricum trebuie ajutată şi inclusiv în momentul de faţă există în Legea Educaţiei, în consens adoptată, această prevedere ca să ajutăm şcolile mici – şi anume în acele şcoli unde există mai puţin de 300 de copii per unitate de învăţământ, se asigură finanţarea unităţii de învăţământ”, a spus parlamentarul.
Nu în ultimul rând, adaugă acesta, ordonanţa ar pune în pericol învăţământul pentru minorităţi, dar şi acordarea burselor profesionale.
„Minorităţile, mai ales cele care au puţine şcoli la nivel naţional, riscă să li se desfiinţeze şcolile. De exemplu, în judeţul Bihor există o singură şcoală germană şi o singură şcoală slovacă care, pe baza acestei ordonanţe, de a doua zi ar trebui să-şi închidă porţile ca şi structură cu personalitate juridică. Pe de altă parte, sunt tratate internaţionale semnate pentru centre de formare continuă pentru minorităţi, care sunt că aceste centre trebuie să existe şi să funcţioneze independent. (…) Am auzit că se doreşte o regândire a finanţării de către firme a burselor profesionale în învăţământul dual. Eu cred că aceste facilităţi fiscale trebuie să existe în continuare, pentru că piaţa forţei de muncă are nevoie de susţinerea învăţământului profesional. (…) Dacă facilităţile fiscale prin care firmele îşi selectau practic forţa de muncă dispar, acea problemă pe care o avem cu forţa de muncă în România se va acutiza şi mai mult şi acea conexiune pe care o dorim între mediul şi de afaceri şi învăţământ va avea de suferit”, a explicat deputatul UDMR.
Szabo Odon crede că proiectul de ordonanţa ar trebui regândit şi discutat în profunzime, pentru că, în forma actuală, ameninţă inclusiv zona de excelenţă.
„Toate centrele judeţene de excelenţă sunt sub acest număr (50 – n.r.), deci practic s-ar desfiinţa. Toate cluburile sportive şcolare din România s-ar desfiinţa. Niciunul nu are peste 50 de persoane. Deci practic sportul şcolar, zona de excelenţă şcolară ar fi afectate de această intervenţie administrativă în zona de învăţământ. Sunt absolut convins că este un draft şi din această zonă – educaţie – nu are cum să rămână în această ordonanţă de urgenţă pe care o va adopta Guvernul, pentru că ar pune-o într-o situaţie în care noua Lege a Educaţiei Naţionale nu s-ar putea aplica, deşi tocmai am votat-o şi am susţinut-o cu toţii în Parlament. Sunt convins că, dacă s-ar aplica această măsură, peste jumătate din şcolile din România şi-ar pierde personalitatea juridică, ceea ce nu poate fi acceptat, pentru că dreptul la învăţătură este un drept consacrat”, a transmis parlamentarul UDMR.
Haidi bre, care Romania educata? Romania e o tara de manelisti care pleaca pe capete in Occident unde practica majoritar meserii obscure. Romania nu face Cercetare, nu face Proiectare, Romania e o tara de importatori si de consumatori….In afara de Logan nici un mijloc de transport nu e romanesc…Romania NU produce tractoare semanatori, pluguri, combine, camioane, basculante, excavatoare, buldozere, nu vezi nimic romanesc din Transporturi. In Romania daca inveti engleza, germana e suficient, nici la Corporatii daca luvrezi nu ai nevoie de mai multa stiinta.
Care Românie „educata” din moment ce tot tineretul bovin îl susține pe tigoina Gheboasă? Cate clase are Gheboasă? Mai puține decât trenul care rămâne în camp și e rezolvat cu „o crenguță”! Vai de mama noastră! Scapă cine poate!
Care reforma in care educata ? Daca le vrei la un loc, mergi la Cluuuj !
Fara suparare, dar are dreptate ungurul! Strict legat de ce spune despre invatamant!
Haidi bre! Care Romanie educata? Aia a lu Johannis! S-a uitat in oglinda si a venit cu sloganul!
Dacă politicienii spun un lucru, aproape sigur vor face opusul. Studiați istoria începând cu prim-ministrul Marii Britanii din 1939, Neville Chamberlain, care cu câteva zile înainte de al II-lea război mondial spunea: ”V-am adus pacea”!