Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a pierdut definitiv la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris procesul cu firma italiană Salini Impregilo iar statul român este obligat să plătească daune-interese de 50 de milioane de euro după ce a rupt unilateral contractul de construcție al lotului 2 de pe autostrada Lugoj-Deva. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a dezvăluit că niciun angajat al statului nu s-a dus în instanță să apare poziția României. „Am aflat un lucru șocant de la un avocat, între prima instanță și Curtea de arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a dus în instanța să apere statul. O să clarific acest lucru”, a spus Bode la Realitatea Plus. „Aproximativ 50 de milioane de euro trebuie să plătească statul român constructorului, iar Curtea mai declară că contractul este în vigoare (…) asta ar presupune că antreprenorul să fie repus în contract să înceapă lucrările la valorile din contract (…) Statul român trebuie să oprească punerea în aplicare a acestei hotărâri. Deja am demarat procedurile de contestație în anulare, cred că putem întoarce hotărârea”, a declarat ministrul.
Lotul 2 de pe Lugoj-Deva cuprinde celebrele tuneluri pentru urși. În anul în care a fost contractată lucrarea de construcție a secțiunii, 2013, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu revizuit care impunea realizarea respectivelor tuneluri ce nu apăreau în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Astfel, aceste tuneluri au fost adăugate proiectului fapt ce a ridicat costurile de execuție. În 2017, CNAIR, companie deținută de Ministerul Transporturilor, nu a mai acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe”. Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.
Italienii au contestat la Curtea Internațională de Arbitraj și au câștigat. Conform Ziarului de Hunedoara, în dosarul 20727/MHM/HBH, decizia Curții este următoarea: „Declară că Contractul este încă în vigoare; Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimetare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă; Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5; Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei; Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj; Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.”
@Dumitru Prostalau esti numai tu! Romania a pierdut pentru ca nu s-a prezentat nimeni care s-o apere la ultima faza a procesului, adica in 31 martie 2020! Si precis ca nu s-a prezentat nimeni intentionat, pentru ca peneleprele vor sa faca fifty-fifty cu italienii, cap sec!