România trimite în străinătate consilieri economici nepregătiți

Din analiza efectuată de către echipa de audit, asupra dosarelor profesionale ale persoanelor în cauză, s-a constatat că…

România trimite în străinătate consilieri economici nepregătiți

Din analiza efectuată de către echipa de audit, asupra dosarelor profesionale ale persoanelor în cauză, s-a constatat că…

Un audit al Curții de Conturi relevă faptul că România a trimis în străinătate consilieri economici care nu au studii fundamentate pentru a ocupa o asemenea funcție. În plus, foarte mulți dintre acești consilieri sunt angajați în companii private. Auditul a scos în evidență faptul că un procent de circa 40% din consilierii economici trimiși în străinătate pentru promovarea exporturilor României nu sunt angajați specializați din cadrul ministerului care răspunde de acest domeniu (Ministerul Mediului de Afaceri până acum câteva luni, Ministerul Economiei, în acest moment), din mediul privat sau din alte instituții publice. Scopul pentru care aceste persoane au fost detașate a fost acela de a fi trimise ulterior la post în cadrul Birourilor de Promovare Comercial-Economice pe diverse funcții.

Din analiza efectuată de către echipa de audit, asupra dosarelor profesionale ale persoanelor în cauză, s-a constatat că nu au fost respectate prevederile legale privind detașarea, respectiv, nu este motivat interesul ministerului pentru persoanele respective, iar prelungirea detașării a fost motivată doar de necesitatea asigurării continuității activității la post. Această practică a creat premise ca persoanele care au fost detașate în cadrul ministerului să nu-și îndeplinească atribuțiile pe funcțiile suport pe care au fost detașate, fapt care a avut impact negativ asupra activității ministerului. Prin această modalitate de ocupare a posturilor care formează rețeaua externă, sunt grevate activitățile curente ale celorlalte departamente din minister întrucât ersoanele care au venit prin detașare de la alte instituții, după o perioadă relativ scurtă de timp în care au fost într-un proces de familiarizare cu specificul și normele interne ale ministerului, optează pentru participarea la concursurile destinate ocupării posturilor din rețeaua externă.

Raportat la acest aspect, echipa de audit a analizat și reglementările incidente ocupării posturilor din rețeaua externă, și a constatat faptul că, în perioada ianuarie 2014 – august 2017, ordinele de ministru prin care au fost aprobate regulamentele privind condițiile și criteriile de selecționare a consilierilor conomici (OM nr. 1662/2013, OM nr. 879/2016, OM nr. 668/2017) nu impuneau existența unui perioade minime lucrate în cadrul ministerului. Odată cu intrarea în vigoare a Ordinului nr. 889/2017 s-a prevăzut faptul că personalul MMACA poate fi trimis în misiune în străinătate”… de regulă, după o perioadă de cel puţin 6 luni de activitate în cadrul ministerului.”

Această practică, în opinia auditorilor, prezintă dezavataje pentru activitatea ministerului din următoarele considerente: persoanelor venite dintr-o altă entitate pe unul din posturile vacante din cadrul ministerului li se justifică detașarea prin necesitatea îndeplinirii de sarcini și atribuții aferente respectivelor posturi (exemplu: juridic, investiții, economic etc.), însă acestea pot oricând să opteze pentru a ocupa un post din rețeaua externă, în condițiile în care în esență prevede desfășurarea de
alte activități; nu este prevăzută o perioadă rezonabilă în care persoana care dorește să plece la post să confirme în timpul lucrat în cadrul ministerului că posedă cunoștințele și abilitățile pentru a fi în măsură să reprezinte interesele ministerului în străinătate;
există un risc major al afectării eficienței activităților suport ale ministerului, desfășurate de persoanele detașate din alte entități pe posturile vacante, ca urmare a faptului că aceste persoane urmăresc să acceadă la ocuparea unor posturi din rețeaua externă;
există un risc major al afectării eficacității activităților de sprijinire a exporturilor pe fondul ocupării posturilor din rețeaua externă de către persoane care nu au experiență relevantă în domeniul exporturilor și au fost detașate în minister pentru îndeplinirea unor funcții suport.

Din analiza prin sondaj a dosarelor profesionale ale consilierilor economici, au fost identificate situații în care persoane detașate de la alte entități pe funcții de execuție în cadrul ministerului, au activat în minister pentru o perioadă de câteva luni, după care au optat și au fost selecționați pentru a ocupa posturi din rețeaua externă.

Potrivit situației întocmită de reprezentanții entității auditate, 40 % din personalul încadrat pe funcțiile din rețeaua externă este detașat din cadrul altor entități, respectiv din cadrul unor societăți comerciale sau alte instituții publice, pe perioade de 1 an sau 6 luni în condițiile în care durata misiunii permanente este de 4 ani sau 13 luni.

În această situație, se remarcă faptul că există riscul neîndeplinirii obiectivelor ca urmare a încetării detașarii, dat fiind că instituția detașării presupune existența unui acord între cei doi angajatori implicați, astfel că nu este doar la latitudinea ministerului decizia de ducere la îndeplinirea mandatului de 4 ani, respectiv 13 luni. De asemenea, potrivit situației prezentate de reprezentanții entității auditate la data de 31.12.2017, din cei 28 de consilieri economici detașați în cadrul ministerului și aflați la post, 21 provin din mediul privat. Așadar peste 70% dintre persoanele detașate provin din mediul privat. În numeroase situații, prin adresele prin care se solicită detașarea personalului din alte entități, nu sunt expuse motivele care îl califică pe salariatul respectiv pentru desfășurarea de activități în cadrul ministerului (competențe, experiență, abilități) și care să justifice solicitarea detașării, cu toate că acest demers se impune tocmai pentru ca salariatul să desfășoare activități în interesul angajatorului la care se face detașarea.
În concluzie, arată documentul Curții de Conturi, activitatea BPCE nu este desfășurată de persoane specializate din cadrul ministerului, o mare parte din cei aflați la post fiind persoane detașate temporar în cadrul ministerului, din societăți comerciale sau alte instituții ale statului, cu scopul ocupării unui post în rețeaua externă

Peste 20% din consilierii economici aflați la post în rețeaua externă a ministerului, la data de 31.12.2017, dețin studii superioare cu profil tehnic sau umanist (de exemplu specializareafilologie), studii în urma cărora au obținut competențe cu relevanță limitată raportat la domeniul ”comerț exterior”. Acest fapt implică un risc semnificativ de afectare a eficacității acțiunilor de promovare a
exporturilor, derulate la nivelul ministerului de resort. Potrivit pct. 3.1. din Standardul 3 – Competența, performanța, din cadrul Codului controlului intern managerial, aprobat prin OSGG 600/2018, ”Conducerea entității publice asigură ocuparea posturilor de către persoane competente, cărora le încredințează sarcini potrivit compețentelor (…)”. În acest sens, pct. 3.2.1. din standardul de control intern menționat, prevede obligativitatea salariaților entității de a dispune de cunoștințele, abilitățile și experiența necesară care să facă posibilă îndeplinirea eficientă și efectivă a sarcinilor/atribuțiilor stabilite.

Raportat la prevederile legale de mai sus, Curtea de Conturi menționează că activitatea reprezentanților comerciali din cadrul rețelei externe este una specifică, tocmai pentru că îndeplinirea atribuțiilor acestora presupune atât cunoștințe temeinice în domeniul comerțului exterior, cât și abilități de comunicare necesare documentării și facilitării relațiilor comerciale dintre antreprenori români și străini.

Potrivit statelor de funcții, posturile pe care poate fi încadrat personalul din cadrul BPCE sunt de: ministru consilier, consilier economic, secretar economic, principalele atribuții ale acestora fiind de natură economică.

Raportat la aceste cerințe se constată faptul că o parte semnificativă a personalului din cadrul BPCE nu are studii economice (cca. 30%), fapt ce creează premisele afectării îndeplinirii obiectivelor pe care ministerul le are cu privire la promovarea exporturilor și la intensificarea relațiilor economice cu diferite state, adică a eficacității activității de promovare a exporturilor.

Încadrarea pe posturile respective a unor persoane care nu au absolvit studii care să confere competențe în domeniul comerțului exterior a fost posibilă deoarece cadrul normativ care reglementează condițiile și criteriile de selecționare a consilierilor economici a prevăzut ca și condiție de studii doar nivelul acestora, respectiv studii superioare de lungă durată, nu și felul lor. Interesul pentru plecarea la post, în rețeaua externă, poate avea drept explicație, beneficiile salariale. Acestea sunt net superioare celor pe care le-ar putea obține în țară. Acest fapt rezultă din analiza cheltuielilor salariale pe care le-a avut ministerul pentru consilierii economici din rețeaua externă, raportat la totalitatea cheltuielilor cu salariile. În concluzie, o pondere semnificativă din personalul care ocupă posturi de consilier economic în rețeaua externă, nu deține studii de specialitate, fapt care majorează riscul de neîndeplinire a criteriilor de eficacitate în cadrul activității desfășurate.

Pregătirea profesională specifică a persoanelor trimise în misiuni permanente, nu s-a desfășurat în cadrul unui program de pregătire profesională coerent, fundamentat, care să stabilească perioada, tematicile, lectorii și nici manuale/ghiduri pentru pregătirea acestor persoane, existând riscul afectării eficacității acesteia, precum și al perceperii ei ca pe o activitate formală și
obligatorie.

Trimiterea în misiune permanentă a personalului din cadrul aparatului propriu al ministerului s-a realizat în perioada auditată prin două modalități: ca urmare a promovării concursului intern, şi cu condiţia obţinerii avizelor favorabile din partea Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (ORNISS) şi a Ministerului Afacerilor Externe (MAE); prin procedura voluntariatului, care presupune trimiterea reprezentanţilor MMACA în misiune permanentă cu durata maximă de 13 luni pe posturile vacante sau neocupate după concurs. Această procedură constituie o excepție de la regulă, și legiuitorul a prevăzut-o ca modalitate de încadrare a posturilor ce necesită o ocupare urgentă pentru asigurarea continuităţii activităţii birourilor de promovare comercial – economică.

Ordinele de ministru prin care s-a prevăzut organizarea concursului, au stipulat ca personalul declarat ”admis”, pentru trimiterea în misiune permanentă, să efectueze un program de pregătire care va fi stabilit de fostul Ministar al Mediuluid de Afaceri, respectiv MAE. Programul de pregătire se supune aprobării secretarului de stat coordonator.

Până la data de 06.06.2017, durata programului de pregătire era stabilită la minimum 30 zile (art. 31 din Ordinul nr. 1162/16.07.2013), respectiv minimum 20 zile (art. 46 din Ordinul nr. 879/11.08.2016), iar după intrarea în vigoare a Ordinului nr. 668/06.06.2017, nu s-a mai prevăzut o perioadă minimă pentru realizarea pregătirii profesionale a celor care urmau să plece la post, existând riscul afectării eficacității acestei forme de perfecționare necesare familiarizării cu exigențele atribuțiilor noului
post.

Din analiza documentelor existente în dosarele profesionale ale consilierilor economici, s-a constatat faptul că programul de pregătire la nivelul ministerelor mai sus menționate conține doar tematica, compartimentele/instituțiile în care s-a efectuat pregătirea și semnăturile/ștampilele de confirmare a efectuării pregătirii, fără a avea în susținere documente/notițe/legislație/bune practici în domeniu, pentru a cunoaște informațiile furnizate/însușite. De asemenea, programul de pregătire desfășurat la MAE, derulat de regulă pe parcursul a două zile, conține doar structurile în care s-a efectuat pregătirea și semnătura/ștampila celor care confirmă realizarea activității respective.

Distribuie articolul pe:

10 comentarii

  1. Absolut normal ! Nu mergem , noi , spre o Romanie normala ? Asa ca se trimit in strainatate , consilieri , nu numai in domeniul economic , nu dupa competente si pregatiri profesionale , ci in functie de pilele , relatiile si cumetriile fiecaruia !

  2. Cibd faci parte din grupul care trebuie, sau familia care trebuie, sau poti finanta din propriul buget si ai usa care trebuie deschisa. Atunci esti expert in ori ce, si pe fisa de angajare scrie „No qulification requiered”. Dupa o veche traditie comunisto-securista ce se pastreaza si astazi cu nulta grija de „cine trebuie”. Ca traditia’i traditie. Nu?

  3. CA DEOBICEI, ROMANIA TRIMITE AFARA SECURISTI IN LOC DE OAMENI PROFESIONISTI. ASA A FOST SI ASA VA MAI FI! DEH……GHINION!

  4. Ei, as! Pai nu ii vazirați pe tehnocratii lui peshte de la Bruxelles? Pruna & Comp? De ce ar fi ăștia mai breji? Banul și pila. Și nepoata și copila.

  5. Cum? În România posturile la stat în care se pleacă în străinătățuri se dau pe pile, nepotism și șpăgi?????

    Sunt absolut șocat – nici nu știe orice prost asta. Dar voi ce credeați, bă? Că statul lucrează pentru cetățeni?

    Lucrează pentru cetățeni, dar numai pentru cetățenii care trebuie.

  6. Nas?încur.vezi ca auditul e pe 2014-2017,cind conducea puie monta și cioloș guv.României,2 acoperiti ai serviciilor care au votat cadearea guv.PSD, ca nu le placea veorica etc.

  7. In aceste cazuri, nu se sesizeaza nimeni din miniatura public(procorori)?! Bre, pute a dezastru in Romania in viitorul cel mai scurt sinu e pesimism! Fufe, amante, cumatri, afini, frati, cumnati si orice habarnist este intro functie! Ce sa mai crezi, totul are un plan bine stabilit fara un referendum dar pusi in fata faptului implinit!

  8. Pai daca „finantele” sunt pline de „danutze”, si am avut ministri ca discotecarul, cuc, mele, volgutza, daia, stanescu-tractoristu, etc. atunci vrem „competenta” la consilieri economoci ori comportament decent la „consulate”?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.