Scandal monstru ce poate duce la Tribunal. O eroare a organizatorilor decide liderul

O etapă „criminală”…

Etapa a 16-a a Turului Italiei va rămâne în istorie prin faptul că ea a fost decisă fie în urma unei erori mari a organizatorilor. Se poate chiar spune că în proporţie de 90%, evenimentele de marţi 27 mai au decis câştigătorul Il Giro.

Etapa a 16-a  „Ponte de Legno – Val Martello/Martelltal” era apriori una dintre cele mai dificile din cursă; o căţărate de categori 1, o căţărare din categoria „Cima Coppi” (cel mai înalt punct prin care trece o ediţie a cursei) şi cu un finish tot în căţărare pe rampe de 14-15%. Se estima că etapa ar putea perturba serios clasamentul şi chiar să decidă (cu 5 etape înainte de final) câştigătorul turului. În plus pe parcursul celor 139 de km, rutierii ştiau că vor „face” două anptimpuri, primăvară la începutul şi finalul cursei, iarnă la mijlocul ei, vârfurile fiind acoperite cu zăpadă iar temperatura oscila în jurul a 1 grad sau două. (Anul trecut, pe 24 mai,  etapa a 19-a programată pe acelaşi traseu a fost anulată din cauza ninsorilor abundente din munţi – n.a.)

…şi un anunţ încriminat

Ce s-a întâmplat acum. Chiar înainte de Cima Coppi (Passo dello Stelvio – 2758 m) Dario Cataldo (Team Sky) ţâşneşte din mini plutonul favoriţilor cu intenţia de a trece primul peste căţărare (se premiază consistent primul rutier care trece peste Cima Coppi). Imediat ce trece de căţărare pe Twitter-il oficial al cursei se anunţă că din cauza zăpezii este neutralizată coborârea (neutralizarea presupune încetarea „ostilităţilor”, rularea cu o viteză mică pe porţiunea indicată). După ce s-a postat anunţul, plutonul favoriţilor se conformează şi începe rulajul „de plimbare”, iar o motocicletă cu steaguri roşii (motocicletă de neutralizare – n.a.) îl depăşeşte în viteză. Totuşi, trei rutieri, Nairo Quintana (Team Movistar), Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp) și Pierre Rolland (Team Europcar) pornesc pe coborâre o cursă nebună după Dario Cataldo, care nici el nu se oprise. Plecarea celor trei nu a „mişcat” deloc plutonul favoriţilor, pentru că fiind neutralizare, nu se acordau timpi. La  50 de secunde de la plecarea celor trei, se dă alarma în pluton care începe urmărirea, dar cei trei din faţă aveau deja 1 minut avans, şi acesta creştea. Între timp pe Twitter apare un nou anunţ „eroare de comunicare”, după care amândouă sunt şterse.  Începe scandalul între staff-urile echipelor şi organizatori, iar Mauro Vegni, directorul cursei neagă orice anunţ de neutralizare. El afirmă că a transmis doar un mesaj prin Radio Corsa în care avertiza caravana despre periculozitatea coborârii şi că a trimis o motocicletă cu steg roşu să ghideze plutonul pe serpentine.

Cei trei „evadaţi” câştigă timp, timp care creşte pe ultima căţărare şi nu mai pot fi ajunşi. Pe ultimul km Pierre Rolland nu mai poate ţine ritmul şi este distanţat, iar Quintana – oricum cel mai bun căţărător – tranşează disputa cu Hesjedal, câştigând etapa, preluînd şi „tricoul roz” şi este aproape sigur că nu îl va mai da jos.

Se va ajunge la tribunal?

Evident, după etapă toată lumea a luat foc. Quintana a afirmat că nu a primit în cască niciun mesaj privind o eventuală neutralizare. „Nu văd de ce s-a pornit acest scandal, mai ales că diferenţa esenţială s-a făcut pe ultima căţărare”. Directorii de la Omega Phama-Quick Step (echipa lui Rigoberto Uran, care era la momentul respectiv lider în clasamentul general) au fost vehemenţi: „Am pierdut Turul Italiei din cauza organizatorilor. De ce credeți că s-au oprit atât de mulți rutieri în vârful lui Stelvio?! Nu l-am fi lăsat niciodată pe Quintana să plece dacă cursa nu era neutralizată”. Oricum, până marţi seara, încă nu se lămurise cine da dat cele două mesaje pe Twitter.

Au existat şi directori de la alte două echipe care au afirmat că au recepţionat clar mesajul şi că nu a fost vorba de neutralizare. Cei de la Omega Phama-Quick Step au mai anunţat că intenţionează să acţioneze în instanţă compania RCS Sport organizatorul Il Giro. De asemenea, alţi directori de echipe au făcut scandal pentru că organizatorii nu au anulat etapa, condiţiile meteo fiind groaznice.

Etapa a 16-a: Ponte de Legno – Val Martello/Martelltal (139 km)

  1. Nairo Quintana (Team Movistar) – 4:42:35
  2. Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp) + 8”
  3. Pierre Rolland (Team Europcar) + 1:13
  4. Wilko Kelderman (Belkin-Pro Cycling Team) + 3:32
  5. Domenico Pozzovivo (Ag2R La Mondiale) + 3:37
  6. Fabio Aru (Astana Pro Team) + 3:40
  7. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) + 4:08
  8. Sebastian Henao (Team Sky) + 4:11
  9. Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) + 4:11
  10. Cadel Evans (BMC Racing Team) + 4:48

Un număr de 43 de rutieri au trecut linia de sosire cu 43 de secunde înainte de expirarea termenului limită de parcurs (cine depăşea 45 de minute, era eliminat din Tur), iar alţi 7 au abandonat, printre care Michele Scarponi şi Alessandro Petacchi, doi dintre rutierii cu palmares bogat în ultimul deceniu în Il Giro.

Tricoul roz – clasamentul general

 Nairo Quintana (Team Movistar) – 68:11:44

  1. Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) + 1:41
  2. Cadel Evans (BMC Racing Team) + 3:21
  3. Pierre Rolland (Team Europcar) + 3:26
  4. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) + 3:28
  5. Fabio Aru (Astana Pro Team) + 3:34
  6. Domenico Pozzovivo (Ag2R La Mondiale) + 3:49
  7. Wilko Kelderman (Belkin-Pro Cycling Team) + 4:06
  8. Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp) + 4:16
  9. Robert Kiserlovski (Trek-Factory) + 8:02

Tricoul roşu – clasamentul pe puncte

  1. Nacer Bouhanni (FDJ.fr) – 251 puncte
  2. Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) – 225 puncte
  3. Elia Viviani (Cannondale) – 173 puncte
  4. Roberto Ferrari (Lampre-Merida) – 161 puncte
  5. Ben Swift (Team Sky) – 130 puncte

 Tricoul albastru – clasamentul căţărătorilor

  1. David Arredondo (Trek Factory Racing) – 95 puncte
  2. Robinson Chalapud (Team Colombia) – 69 puncte
  3. Dario Cataldo (Team Sky) – 62 puncte
  4. Tim Wellens (Lotto-Belisol) – 57 puncte
  5. Nairo Quintana (Team Movistar – 56 puncte

Tricoul alb – clasamentul tinerilor rutieri

  1. Nairo Quintana (Team Movistar) – 68:11:44
  2. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) + 3:28
  3. Fabio Aru (Astana ProTeam) + 3:34
  4. Wilco Kelderman (Belkin-Pro Cycling Team) + 4:06
  5. Sebastian Henao (Team Sky) + 44:55

Clasamentul pe echipe

  1. Ag2R La Mondiale – 204:19:48
  2. Omega Pharma-Quick Step + 36:50
  3. Tinkoff-Saxo + 45:09
  4. BMC Racing Team + 55:46
  5. Astana Pro Team + 57:01

 

Istorie Il Giro – 50 de ani de „Cima Coppi”

Eddy Merckx pe Cima Coppi in 1968

Trofeul Cima Coppi se acordă începând cu anul 1965 rutierului care trece primul peste cea mai înaltă căţărare din Turul Italiei. Trofeul a fost instituit la 5 ani de la moartea celebrului rutier italian, Fausto Coppi. În ediţiile din 1988, 1989, 1995 şi 2001 trofeul nu s-a acordat pentru că etapa care cuprindea cea mai înaltă căţărare a fost amânată. La fel s-a întâmplat şi în 2013, etapa a fost amânată, dar trofeul a fost acordat pentru trecerea peste cel mai înalt punct din Tur din altă etapă.

Între 1965 şi 2014, trofeul a fost câştigat de rutieri din: Italia – 17, Spania – 10,

Columbia – 6, Franţa – 5, Belgia – 4, Elveţia – 2, Mexic – 2, Croaţia – 1, Venezuela – 1

Au făcut „tripla” şi „dubla”

Cele mai multe trofee le-a câştigat Jose Manuel Fuente (Spania) – 1972, 1973 şi 1974 şi

José Jaime González (Columbia) – 1997, 1999 şi 2000.

Câte două trofee au la activ: Eddy Merckx (Belgia) – 1966 şi 1968, Julio Alberto Pérez (Mexic) – 2002 şi 2008 şi Stefano Garzelli (Italia) – 2009 şi 2011.

La şase ediţii, câştigătorii trofeului au câştigat şi turul Italiei:

1967 – Felice Gimondi (Italia)

1968 – Eddy Merckx (BEL)

1991 – Franco Chioccioli (ITA)

1993 – Miguel Indurain (ESP)

1998 – Marco Pantani (ITA)

2013 – Vincenzo Nibali (ITA

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.