„Scandalul Clariant”: noxe și sute de mii tone de paie în tot Doljul

Ceea ce trebuia să fie o afacere de succes în județul Dolj se dovedește a fi o adevărată bombă cu ceas. Este vorba despre CLARIANT, o firmă elvețiană care a deschis în localitatea Podari o fabrică experimentală pentru producția de bioethanol din reziduuri agricole. Aceasta va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie de grâu și de alte cereale, provenite de la fermierii locali, rezultând anual 50.000 de tone de etanol celulozic.

Mai mulți cetățeni din cîteva localități din județul Dolj ne-au sesizat însă că în imediata apropiere a caselor lor se află depozitate în aer liber tone de baloți de paie, care reprezintă un pericol iminent de incendiu, „imposibil de stins în cel puțin doi ani”, cum ne spunea un localnic.

Cotidianul” a fost în cîteva dintre aceste localități și a constatat că lucrurile sînt chiar mai grave decît spun cetățenii! Vom prezenta curînd un amplu reportaj despre această afacere care a generat revolta locuitorilor din localitatea Podari, situată în marginea municipiului Craiova, acolo unde este gata de dare în funcțiune complexul Clariant. Pînă atunci vă prezentăm un promo semnificativ:

Paiele acestea (peste 250.000 de tone), stocate în depozite uriașe, vor fi transportate pînă în localitatea Podari cu sute de mii de mașini de mare tonaj, deși starea drumurilor este precară, fiind vorba de drumuri județene pe care deja se circulă cu dificultate.

Întreaga afacere a beneficiat de o publicitate declarată sau mascată în mai multe publicații, astfel încît, în afara ziariștilor de la „Jurnalul de Oltenia” și site-ul „Epoch Times România”, nici o altă publicație sau televiziune nu s-a aplecat asupra semnalelor de alarmă trase chiar de cetățenii din Podari, inclusiv la întîlnirea acestora cu conducerea Clariant!

Vă prezentăm mai jos o sinteză a unei asemenea dezbateri, în care o podăreancă le-a spus celor de la Clariant: „Dacă dumneavoastră credeați că noi, cei de la Podari, sîntem doar niște țărani, v-ați înșelat, domnilor! Sîntem niște țărani educați!” Și, într-adevăr, așa cum veți vedea, argumentele locuitorilor din Podari sînt convingătoare, beneficiind de expertiza unor specialiști care atrag atenția că noxele eliberate în procesul de fabricare a bioetanolului depășesc cu mult normele legale:

 

A fost o dezbatere de peste patru ore, în care cetățenii au vorbit degeaba, iar Monica Mateescu, director executiv al Agenției de Protecția Mediului Dolj, cea care ar fi trebuit să asculte argumentele cetățenilor din Podari, a fost pe tot parcursul întîlnirii mai degrabă avocata celor de la Clariant!

De partea locuitorilor din Podari a fost prof. univ. Luminița Șimoiu, specialist recunoscut în domeniu, care a spus răspicat: „Avizul de sănătate și avizul de mediu pentru Clariant a fost emis pe baza unui raport fals!

Vă prezentăm mai jos cîteva filmări realizate în unele comune unde sînt depozitate stivele uriașe de baloți de paie, care, în afară de pericolul de incendiu, amenință drumurile județene cu blocarea, fiind vorba de transportul lor cu cîteva zeci, poate sute de mii de mașini de mare tonaj!

Prima filmare am realizat-o în municipiul BĂILEȘTI. Aici, chiar în curtea societății „Dunagricol”, situată pe Șoseaua Galicea Mare, nr. 3-5 din Băilești, chiar lîngă clădirile societății sînt depozitate cîteva mii de baloți de paie, așteptînd să fie ridicate și transportate pe distanța de 51,2 km, trecînd și prin comuna Perișor, acolo unde este o pantă de peste 7 grade, foarte greu de urcat și de mașinile de mic tonaj. Iată ce am găsit în curtea acestei societăți:

Următoarea localitate unde am filmat este RADOVAN. Și aici, în imediata vecinătate a caselor am găsit un depozit de baloți de paie mult mai mare decît cel din Băilești. Nici aici nu am găsit vreo instalație de stingere a incendiilor sau un personal specializat care să intervină în caz de incendiu. Și din Radovan, baloții de paie vor fi transportați pe distanța de 21,5 km:

Cea de-a treia filmare am realizat-o în municipiul SEGARCEA. Chiar la intrarea în localitate, lîngă mai multe clădiri, între care și o stație de benzinărie, se află două stive uriașe de baloți de paie, colectate pentru Clariant, firma din Podari, care vor fi transportate pe distanța de 30,5 km, pe un drum județean care are de asemenea de coborît o pantă de peste șapte grade:

Ultima filmare am realizat-o în comuna DRĂNIC, unde am găsit cel mai mare depozit de baloți de paie, chiar la intrarea în localitate, în curtea unei societăți comerciale, chiar în vecinătatea caselor. Nici aici nu există vreo echipă de intervenție în caz de incendiu, astfel că doar rugăciunile îi mai pot ajuta pe cei care au casele la cîteva zeci de metri de stivele uriașe de paie. 30,5 km trebuie parcurși de mașinile de tonaj ale Clariant pentru a ajunge la Podari, pe același drum de la Segarcea:

Așa cum ați văzut din filmările noastre, realizate doar în patru localități din județul Dolj, uriașele stive de baloți de paie sînt un adevărat pericol. Gîndiți-vă că un banal fulger, fenomen care apare deseori în sudul țării, poate declanșa oricînd o tragedie, căci în imediata apropiere a acestor „depozite” se află case sau clădiri ale unor firme, iar masa de păioase, extrem de inflamabilă, le-ar putea cuprinde într-o clipă, mai ales că în nici una dintre localități n-am întîlnit minima preocupare de a se asigura paza contra incendiilor sau prezența unei echipe de intervenție rapidă.

De asemenea, un calcul simplu arată că transportul celor 250.000 de tone de baloți de paie se va face pe drumurile județene, și așa destul de precare, necesitînd prezența pe șosele a zeci de mii de mașini de mare tonaj. Astfel, un TIR de 10 tone n-ar putea transporta decît maxim 2 tone de baloți și o banală operație aritmetică ne arată că este nevoie de 125.000 de TIR-uri într-un an de zile!

Aceasta este spaima locuitorilor din județul Dolj, în special a celor din localitatea Podari (locul de destinație unde trebuie să ajungă paiele), unde și așa drumul european E79 are doar două benzi și este extrem de circulat, creîndu-se și așa ambuteiaje teribile.

Peste toate aceste pericole se adaugă faptul că toate substanțele toxice rezultate din prelucrarea chimică de la Clariant vor afecta grav mediul, mai ales că fabrica elvețienilor este construită chiar în comuna Podari, alături de casele și terenurile localnicilor.

Vom afla însă felul în care au fost obținute toate autorizațiile din partea instituțiilor statului și, poate, eventualii complici ai elvețienilor care fac acest experiment în România, într-una dintre cele mai mari comune, aflate în vecinătatea municipiului Craiova.

Vom reveni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Ion Spânu 1818 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Deja se vad semnele afacerilor mizerabile care distrug totul in jur. Nu ca imi dau dreptate sau ca se confirma tot ce spun si scriu, este adevarul de la fata locului in zone unde nu au voie sa existe asemenea afaceri care distrug sanatatea cetatenilor! De multe ori, am spus ca toate aceste afaceri, onlugatotiu trebuie sa fie foarte departe de zonele locuite! In final, zonele sunt curatate de oameni si in locul lor, se fabrica orice= horodinca pe taramul romanesc! Se apropie 2023 si nu si-au indeplinit promisiunile devenite obligatiuni rapid!

  2. Nu știu ce să zic, să ne lumineze progresiștii arondați la cotidianul, de ce sub nici o guvernăraie de orientare oiropenească, cu președinți unii mai oiropeni decât alții, se întâmplă asemenea lucruri. Pe Clariant îi înțeleg, sat fără câini, te plimbi fără ciomag. În alte țări ciuvilizate oiropene, și-ar fi luat niște amenzi de le murea calu’.
    Problema e la noi, la șpăgarii locali de orișice partid stânga-dreapta. De-aia zic, soluția e numai una, aia de mai sus.

  3. Trebuie gasita si o utilizare rationala si economica si pentru paiele astea , nu sa le aruncam, nu sa le dam foc ! E greu, ca trebuiesc respectate normele de mediu si PSI . Din paie se poate face si celuloza, nu numai alcool etilic pentru uz industrial ! O astfel de utilizare ar fi salvat mii de ha. de padure ! Sunt solutii , daca se vrea , fara a afecta sanatatea oamenilor si mediul ! Ma intreb, insa, cum ramane cu milioanele de tone de gunoi , aduse in Romania, din toata Europa ?! Pentru alea totul este OK, pentru alea sunt solutii de procesare, optime? Aiurea !

  4. Nene Didos, și ăștia de la Clariant aplică, fix în Dolj, o soluție de utilizare șamd. Numai că speculează corupția care este. Și nu se dau înapoi, dacă se poate. Din nou, problema e la „noi”.

  5. Dece nu-si duc paiele in Elvetia, sa le tina si de cald? Sau vacile lor nu mai mananca paie?

  6. De cand un TIR are 10 tone si poate transporta 2 tone pe un drum european.Mai bine ne documentam inainte de a spune vreo „perla” in mediul online.

  7. Credeati cumva ca iohannis a luat in Germania pe degeaba premiul Karl der Grose ??!! Eta na ! ?

  8. Sat fără câini și stat plin de trădători. Este un nou Sebeș Holzindustrie Schweighofer Sebeș ne deranjat de Agenția de Mediu și protestele internaționale. Ca românii tac și ia decorații președintele Iohannis. Pus la Sebeș o fabrică de clei cancerigen. Etanol celulozic nu e Metanol ? Adică otravă. Că cu cianurile a fost un circ finanțat de Ungaria să te ții. Holzindustrie Schweighofer și CLARIAN nu încălzesc planeta numai lemnele de foc ale cetățenilor României??? Bascula, craioveni, nu va fi de 10 tone ci de 40 de tone. Așa că și goală să te ții vibrații și crăpat de case plus praf și gălăgie ziua-noaptea. Trec zilnic peste barajul de la Avrig SUTE de basculele 40 tone de la o balastieră, a firmei Geiger Sibiu ce sigur au minim 50 tone încărcătura. Nu este nici pentru Barajul Avrig nici pentru intrarea în șosea macar un senzor de măsurare a tonajului. Nu mai e în legislație? 250 bascule X 40 tone = 10 000 tone pe zi zguduie barajul și asta de cel puțin 15 ani. Hidroelectrica are sediul în Sibiu la 30 minute de baraj, dar nu o deranjează. Așa că se dovedește încă o dată că orice străin dacă nu deranjeazâ interesele Ungariei sau Germaniei sau USA își poate face de cap în România.

  9. He he ! Asta da afacere ! (sinteti siguri ca locul mai potrivit era nu Podari, ci Caracal ?) : sa fabrici bioetanol, cica pentru a scapa de poluarea generata de combustibilii fosili si sa poluezi de citeva ori mai mult, prin producerea acestuia ! Suca, nea Marine, Zapacitu’ din capu’ satului ! Unde sinteti, bre ? (ps : elvetienii au incercat si cu zaibar sau macar cu frunze de praz ?)

  10. Vali , îți recomand să citești autorul articolului Ion Spânu ,un om care întotdeauna știe ce spune .. poți sa nu fi de acord dar ceea ce relatează se documentează … știe ce scrie si ce vorbește …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.