
Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informaţii tehnice suplimentare pentru a se putea verifica dacă în Germania sau în Europa există probleme privind respectarea normelor de poluare, în contextul scandalului în care este implicat grupul auto Volkswagen în Statele Unite. „Aşteptăm informaţii fiabile din partea constructorilor de automobile, pentru ca autoritatea competentă să poată verifica dacă manipulări comparabiule au avut loc în Germania sau în Europa”, a declarat Andreas Kübler, purtătorul de cuvânt al Ministerului german al Mediului. Ministerul german al Transporturilor nu a putut confirma că în Germania sau în Europa nu există înşelătorii precum cele practicate de Volkswagen în Statele Unite, scrie Wall Street Journal.
Ministrul german al Economiei, Sigmar Gabriel, şi-a exprimat îngrijorarea că scandalul ar putea dăuna ”reputaţiei excelente a industriei germane”.
Volkswagen a oprit vânzarea anumitor modele diesel în Statele Unite, în urma acuzaţiilor că a trişat în timpul testelor privind emisiile poluante ale acestora, iar, dacă grupul va fi găsit vinovat, riscă amenzi de până la 18 miliarde de dolari. În consecinţă, acţiunile Volkswagen au înregistrat luni la deschiderea pieţelor cel mai semnificativ declin din aproape ultimii 6 ani. La Bursa de la Frankfurt, căderea a fost de 22%, la 125,40 euro, cel mai semnificativ declin din noiembrie 2009. Prăbuşirea semnifică pierderi în valoare de 15,4 miliarde de euro. La începutul şedinţei de tranzacţionare de luni se consemna o pierdere de 13 procente. Problemele Volkswagen au afectat şi alte companii auto, acţiunile BMW şi Daimler înregistrând o diminuare de aproximativ 4%.
“Să fim direcţi: afacerea Volkswagen în SUA era deja groaznică înainte să aflăm că softul de emisii a creat o problemă de o asemenea anvergură la aproape 500.000 de masini. Pe termen scurt, situaţia este probabil în curs de a se înrăutăţi, chiar dacă numai aproximativ un sfert din vehiculele pe care VW le vinde în SUA au motoare diesel turbo-direct-injecţie sub capotă. Dar unul dintre puţinele lucruri bune pe care le-am putut să le spunem despre eforturile VW de a reveni în partea de sus a pieţei din SUA – alături de GM, Ford și Toyota – este că americanii conduc şi maşini diesel, care ar fi trebuit să fie arzătoare de ulei curat, şi nu aşa cum era în Statele Unite în anii ’70, când maşinile scoteau un fum de nu se mai ştia”, scrie Business Insider.
Nu erau de ajuns problemele din SUA pentru că, iată, şi Coreea de Sud investighează corectitudinea testelor privind emisiile poluante pentru trei modele Volkswagen, măsură care extinde scandalul în care este implicat grupul auto german, care a recunoscut că a trişat la verificările din Statele Unite, relatează Reuters. Investigaţia vizează 4.000-5.000 de automobile Jetta, Golf şi Audi A3, fabricate în perioada 2014-2015, a declarat Park Pan-kyu, director adjunct în Ministerul Mediului din această ţară. Ministerul ar putea impune rechemarea de pe piaţă a vehiculelor VW respective, dacă investigaţia va identifica probleme. Reprezentanţii Volkswagen Korea au refuzat să comenteze. Volkswagen şi Audi au reprezentat 28,2% din totalul automobilelor străine comercializate pe piaţa sud-coreeană în primele opt luni, potrivit datelorAsociaţiei Importatorilor şi Distribuitorilor de Automobile Coreeni.
Volkswagen Australia a contactat sediul central din Germania solicitând informaţii privind reacţia la scandalul din SUA şi dacă există posibilitatea ca şi maşinile vândute pe piaţa australiană să fie afectate. Departamentul de Infrastructură de la Canberra a anunţat că monitorizează evoluţiile şi a cerut Volkswagen Australia să clarifice dacă au fost instalate sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare, la maşinile vândute pe piaţa australiană.
Autoritatea Rutieră din Elveţia verifică de asemenea dacă modelele diesel investigate în SUA au fost vândute şi pe piaţa elveţiană, rezultatele urmând să fie publicate în următoarele zile.
Marţi dimineaţă, ministrul francez de Finanţe, Michel Sapin, a cerut o anchetă la nivelul UE privind scandalul în care este implicat, avertizând că şi producătorii auto francezi ar putea fi verificaţi. “Deşi ancheta ar urma să se concentreze pe activitatea Volkswagen, cred că, pentru a reasigura cetăţenii, va trebui să verificăm şi producătorii auto francezi, dar nu am nici un motiv să cred că aceşti ar fi comis fraude”, a declarat oficialul francez.
Constructorul auto german Volkswagen din Germania le-a cerut dealerilor săi din SUA să oprească vânzarea unor modele diesel fabricate în 2015, după ce autorităţile de reglementare din Statele Unite au acuzat compania de instalarea unor sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Volkswagen este bănuit că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităţilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu şi în timpul operaţiunilor normale. Din acest motiv, nivelul poluării era mai ridicat, susţine Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA).
Reparaţiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii şapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat şi Audi A3. „Volkswagen a ordonat o investigaţie externă după ce autorităţile de reglementare din SUA au cerut companiei să recheme aproximativ 500.000 de vehicule. Personal, îmi pare nespus de rău că am încălcat încrederea clienţilor noştri şi a publicului. Nu vom tolera niciun fel de încălcare a reglementărilor noastre interne sau a legislaţiei’, a declarat Martin Winterkorn, directorul general al cel mai mare producător auto din lume.
„Este cu siguranţă o problemă uriaşă pentru Volkswagen care ar putea duce la pierderea locului de muncă al CEO-ului Martin Winterkorn. Vinerea aceasta consiliul a trebuit să hotărască dacă să îi reînnoiască contractul până în 2018 sau nu. Poate că întâmplarea aceasta îi va ajuta mai bine să se decidă. Vom vedea de acum înainte ce se va întâmpla“, a declarat Christian Stadler, profesor de management strategic la Warwick Business School.
Strategia VW de dezvoltare pe piaţa americană s-a bazat pe promisiunea că motoarele diesel ale automobilelor grupului sunt performante şi au un nivel scăzut al emisiilor. În primul semestru, VW a depăşit vânzările liderului pieţei americane, Toyota Motor, dar investigaţia referitoare la emisiile poluante ar putea opri acest progres. Înainte de acest scandal, marca VW s-a confruntat cu declinul livrărilor pe piaţa din SUA, în timp ce brandul de lux Audi nu reuşeşte să ajungă din urmă BMW şi Mercedes-Benz, ambii producători germani.
„Înşelătoria pe care a făcut-o Volkswagen pare într-adevăr strigătoare la cer, dar până la urmă cifrele sunt mai mici şi nu se pune problema de ceva fatal. Asta sugerează că în agitaţia momentului efectele pe termen lung pentru companie ar putea fi exagerate. Desigur, vor avea de suferit, dar nu va fi atât de rău pe cât ne aşteptăm în acest moment“, a mai spus Stadler.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.