Scene de teatru şi portrete fotografiate de Sorin Radu

Fotografii-Portrete ale marelui dramaturg al absurdului Eugen Ionescu, fotografii din spectacolele cu piese de Eugen Ionescu au fost reunite într-o expoziţie excepţională, deschisă la Institutul Cultural Român din New York, care urmează să fie prezentată apoi într-un turneu de expoziţii în spaţiul nord-american, ca atare şi în Canada.

Expoziţia de fotografii de Sorin Radu care va fi deschisă o lună de zile la Institutul Cultural Român de la New York a fost concepută de directoarea ICRNY, scriitoarea Doina Uricariu, ca un omagiu adus marelui dramaturg al absurdului pe care artistul fotograf a avut şansa să-l fotografieze cu prilejul unei conferinţe ce a avut loc la „New York University”, unde Eugen Ionescu a fost invitat de onoare. Marele dramaturg a fost ales Doctor Honoris Causa al acestei universităţi de mare prestigiu din New York, primind acelaşi titlu onorific şi din partea Universităţilor din Leuven, Warwick şi Tel Aviv.

Nu peste mult timp, un nou spectacol cu o piesă a marelui dramaturg va vedea lumina rampei pe scena unui teatru recent construit, lângă „Brooklyn Academy of Music”, în Brooklyn, „Theater for a New Audiences, Polonsky Shakespeare Center Theater”. Aici, între 17 mai şi 29 iunie 2014, publicul va putea vedea spectacolul „The Killer Tueur sans gages”, montat după o nouă traducere a piesei lui Eugen Ionescu. Noua versiune fiind semnată de Michael Feingold. Noua montare este semnată de marele regizor american Darko Tresnjak, cu Michael Shannon în rolul titular. Expoziţia lui Sorin Radu va fi prezentată la ICR New York şi pentru a sărbători noul spectacol cu o piesă celebră a lui Eugen Ionescu.

Vernisajul Expoziţiei de la New York are loc la câteva zile după împlinirea a două decenii de la trecerea în nefiinţă a marelui dramaturg, evocat în cadrul unui serviciu religios în Franţa, dedicat pomenirii iniţiate de fiica marelui scriitor, Marie-France Ionesco, o redutabilă păstrătoare a memoriei şi moştenirii literare şi morale, lăsate de părintele său.

Sorin Radu este un remarcabil artist fotograf româno-american, născut la Iaşi în 1937. În perioada 1960 – 1969, el semnează fotografiile primelor albume de artă, dedicate mănăstirilor Arbore şi Voroneţ, apoi fotografiile lui ilustrează monografiile dedicate unor celebri pictori români: Ştefan Luchian, Dumitru Ghiaţă, Corneliu Baba, Theodor Pallady, Ion Ţuculescu, Alexandru Ciucurencu, Ion Andreescu, Iosif Iser, precum şi ale albumelor „Scoarţe româneşti” şi „Icoane pe sticlă”. Colaborează la numeroase reviste de artă şi cultură, semnează ilustraţii pentru coperţi de discuri la „Electrecord”.

Expoziţia artistului fotograf Sorin Radu la ICR New York

În anul 1969, artistul fotograf se stabileşte la New York, unde continuă să îşi dezvolte pasiunea pentru fotografie.

Între anii 1969 şi 1990, întâlnirea cu fotograful american Malcolm Varon îi facilitează colaborarea cu cele mai importante muzee de artă americane, precum „Metropolitan Museum of Art” (MoMA), „The Philadephia Museum”, „The Buffalo Museum”, „Cloister Museum” şi alte numeroase muzee din SUA.

Fotografiile lui Sorin Radu sunt prezente în paginile unor importante reviste şi ziare americane, precum „New York Times”. Îşi deschide propriul laborator fotografic profesional la New York, fiind recunoscut ca un remarcabil portretist, maestru al luminii şi al culorii. Expresivitatea acestor portrete impresionează prin firescul, reverberaţia emoţională, surprinderea caracterului, a unei anume stări şi prin absenţa ideii că persoana căreia i se fac fotografii portret ar poza, şi-ar studia şi premedita un anume chip şi o imagine anume despre sine.

Toate portretele din expoziţia dedicată lui Eugen Ionescu sunt portrete de colecţie. Chipul marelui dramaturg, surprins din diferite unghiuri, ni se dezvăluie într-o suită de ipostaze captate, ca şi cum fotografiile sunt făcute fără ca modelul să dea importanţă camerei ce-l surprinde. Modelul este concentrat doar pe ceea ce face, nu pare deloc interesat de sesiunea fotografică. Dramaturgul pare a face abstracţie de Fotograf sau ştie să joace perfect rolul impasibilităţii, indiferenţa faţă de orice formă de narcisism şi control. Este extrem de rar portretul unei personalităţi fotografiat fără aură, emfază şi cochetărie. În schimb, fotografiile făcute de Sorin Radu care surprind scene din spectacolele montate cu piesele lui Eugen Ionescu au marele dar de a releva spectaculosul, teatralitatea, versatilitatea, perplexitatea, absurdul omniprezent în viaţa de zi cu zi, ca o îmbrăţişare a coerenţei cu incoerenţa, a sensului cu nonsensul devastator.

Portretele lui Sorin Radu ne ajută să citim în profuzime pe faţa dramaturgului, calmă, impasibilă şi umană, revelaţia acestei surprinzătoare şi continue întâlniri cu absurdul. E ca şi cum am citi pe faţa lui Einstein teoria relativităţii şi pe faţa lui Eugen Ionescu absurdul din cele ce sunt şi limbajul absurdului. Excepţionale fotografii. Mulţi consideră că Sorin Radu este cel mai bun fotograf de teatru.

Cariera acestui artist fotograf este halucinantă. Printre personalităţile politice imortalizate pe peliculă se numără: împărăteasa Farah Pahlavi (Iran), Regele Mihai (portret unanim acceptat ca fiind emblematic pentru Casa Regală a României), preşedintele SUA Ronald Reagan.

Sorin Radu a realizat portrete fotografice remarcabile ale unor personalităţi din lumea culturală, artişti români, printre care Eugen Ionescu, Paul Goma, Noël Bernard, Radu Aldulescu, Sergiu Commisiona, Mariana Nicolesco.

Sorin Radu a fost printre puţinii artişti fotografi invitaţi în atelierul lui Salvador Dali, care a şi autografiat o parte dintre portretele realizate.

Artistul fotograf revine în 1990 în România, unde devine un participant activ la viaţa teatrală bucureşteană, alternând drumurile în America cu cele în teatrele din ţară şi semnând numeroase expoziţii individuale de fotografie.

În anul 2003, artistul fotograf Sorin Radu a avut o expoziţie cu fotografii-portret ale lui Eugen Ionescu (unele cu dedicaţie către Sorin Radu) la Slatina, în cadrul „Zilelor Eugen Ionescu”.

În anul 2004, Sorin Radu deschide o impresionantă expoziţie cu portrete şi imagini din cele mai reprezentative spectacole care au avut loc pe scena teatrelor bucureştene şi din toată ţara. Aceste expoziţii i-au reunit la vernisaj pe cei mai importanţi actori ai vieţii politice şi culturale, miniştri, ambasadori, personalităţi ale vieţii cultural-artistice.

Această expoziţe unică, intitulată „Scene ale teatrului românesc”, a beneficiat de numeroase aprecieri în articole şi cronici din presa cotidiană şi de specialitate, fiind itinerată în mai multe oraşe din România.

Sorin Radu continuă să realizeze, cu aparatură profesională, o serie de portrete şi imagini din spectacole de teatru din stagiunile curente, imagini de interioare, reproduceri ale unor opere de artă, scene de viaţă cotidiană, căutând permanent să surprindă şi să fixeze caracterul spiritual şi estetic al naturii umane.

Este considerat a face parte dintre cei mai mari 18 artişti fotografi ai lumii (printre care Ralph Gibson, Rob Davies şi Mark Quinn), care au ilustrat albumul omagial „FIFA-100”, iniţiat de celebrul sportiv Pelé prin proiectul „Arta întâlneşte fotbalul”, ce reuneşte portretele celor mai mari fotbalişti de pe glob, printre care şi românul Gheorghe Hagi, fotografiat de Sorin Radu.

În 2005, Sorin Radu fotografiază în SUA celebra lucrare monumentală „The Gates”, aparţinând artiştilor ambientalişti Christo şi Jeanne Claude, aflată în Central Park din New York.

Sorin Radu realizează fotografiile şi ilustrează un album-monografie, intitulat „L’Ambasciata d’Italia”, sub îndrumarea directă a Excelenţei Sale Stefano Ronca, ambasadorul Italiei la Bucureşti. Volumul prezintă istoria unui important edificiu arhitectural bucureştean şi renumit sediu diplomatic. Sorin Radu reuşeşte să pună în valoare atât exterioarele clădirii, cât şi somptuoasele sale interioare.

Sorin Radu realizează o expoziţie cu imagini din spectacolele Teatrului „Ion Creangă” din Bucureşti, în cadrul „Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii”. La Festivalul Internaţional al Teatrelor Evreieşti „Avram Goldfaden”, vernisează o altă expoziţie unicat, inspirată de actori ai Teatrului Evreiesc de Stat din Bucureşti.

Între anii 2005 şi 2009, semnează împreună cu Maria Ştefănescu, expoziţii anuale de fotografie de teatru în cadrul „Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii”.

Între anii 2006 şi 2007, semnează, împreună cu Maria Ştefănescu, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, expoziţii de fotografie de teatru în cadrul „Festivalului Naţional de Teatru”.

În 2010, semnează o expoziţie de portrete şi fotografii din spectacole cu piesele marelui dramaturg, intitulată „Eugen Ionescu, omul şi opera”, la Slatina, în cadrul „Zilelor Eugen Ionescu”.

În 2011, Sorin Radu semnează o expoziţie de fotografie de teatru, împreună cu Maria Ştefănescu, în cadrul Festivalului de Teatru „Toma Caragiu” din Ploieşti.

În perioada 2011 – 2013, prezintă expoziţii de fotografie de teatru (ale pieselor lui Eugen Ionescu, jucate atât în ţară, cât şi în străinătate), cu ocazia „Zilelor Eugen Ionescu”, desfăşurate la Teatrul „Excelsior” sau la Colegiul Naţional „Sfântul Sava” din Bucureşti.

În 2012, semnează, împreună cu Maria Ştefănescu, fotografiile ce ilustrează albumul „Tezaurul Academiei Române” în două volume.

Tot în acelaşi an, fotografiază la New York circa 150 de picturi, desene, icoane pe sticlă semnate de pictorul Vlaicu Ionescu, ce ilustrează albumul-monografie bilingv „Vlaicu Ionescu. The Artist/ Vlaicu Ionescu Pictorul” semnat de Doina Uricariu, lansat la „Biblioteca Naţională” din Bucureşti, la „Biblioteca Central Universitară” şi la celebra librărie de artă din Manhattan, „Libraria Rizzoli” din New York. Fotografiile din acest album de artă, publicat de „Universalia Publishers”, demonstrează profesionalismul şi talentul unic cu care este înzestrat Sorin Radu de a fotografia valorile artei plastice clasice şi moderne.

În 2013, vernisează împreună cu Maria Ştefănescu o expoziţie de fotografie de teatru în cadrul Festivalului „Fest(in) pe bulevard”, organizat de Teatrul „Nottara” din Bucureşti.

Ultima mare expoziţie a lui Sorin Radu, dedicată lui Eugen Ionescu, este impresionantă, în pofida faptului că ea nu a mai putut fi prezentată în galeria de artă ICR New York, ci la etaj, în vecinătatea sălii de conferinţe, spectacole şi muzică, cunoscutul „Auditorium”.

Expoziţia va fi itinerată anul acesta în mai multe universităţi şi biblioteci americane, în hall-urile unor instituţii de spectacole. Parafrazând replici aparţinând istoriei dramatice şi sângeroase de genul „Regele a murit, Trăiască noul Rege”, titlul expoziţiei de fotografii de la Institutul Cultural din New York proclamă „The King of the Absurd Never Dies. Regele absurdului este nemuritor”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.