Scumpirile blochează construcția de autostrăzi

Compania UMB, deținută de familia Umbrărescu, a solicitat Companiei de Autostrăzi (CNAIR) încetarea de comun acord a contractelor pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2

Scumpirile blochează construcția de autostrăzi

Compania UMB, deținută de familia Umbrărescu, a solicitat Companiei de Autostrăzi (CNAIR) încetarea de comun acord a contractelor pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2

Compania UMB, deținută de familia Umbrărescu, a solicitat Companiei de Autostrăzi (CNAIR) încetarea de comun acord a contractelor pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2 și drumurile expres DEx12 tronsoanele 3 și 4 și DEx6 Brăila-Galați pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri. Asociația Pro Infrastructură susține că fondul problemei este real. ”Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, la care se adaugă inflația și alte evenimente, cum ar fi conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă, de exemplu), creând presiune în plus. De altfel, constructorii cer de mai bine de un an de zile să se adopte o formulă de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate. Întrebarea este: care e acea „realitate”? Într-o negociere fiecare parte trage cât poate de contract și legislație”, spun cei de la Pro Infrastructură.

Ce face guvernul în situația dată?

”Refuză să adopte o formulă de ajustare care să mulțumească antreprenorii, presiunea bugetară suplimentară fiind evidentă fără a putea fi decontată pe fonduri nerambursabile, încercând astfel să pună în cârca privaților o parte cât mai mare din pierderile generate de costurile semnificativ mai mari”, mai afirmă cei de la Pro Infrastructură.

Aseară târziu, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a ieșit cu un comunicat în care este amintită soluția dorită de UMB, formula polinomială de calcul. CNAIR promite antreprenorilor această soluție de mai bine de jumătate de an, dar una este să promiți, alta este să dai OUG de adoptare.

”Ca urmare a informațiilor diseminate în presă privind o solicitare de reziliere a contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, directorul general Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău. Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează  să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a  prețurilor. Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR. De asemenea el a apelat la CNAIR să transmită presei acest punct de vedere, motivând că în cadrul Consorțiului pe care îl reprezintă nu este constituită o structură de comunicare publică”, se spune în comunicatul CNAIR.

”De altfel, motivele invocate de UMB afectează puternic și alți constructori, nu doar pe rutier, ci și pe feroviar, care, cel puțin deocamdată, se plâng doar pe canale neoficiale, off the record. Riscul pentru proiecte este clar: se oprește lucrul pe șantiere sau mobilizarea se reduce drastic în așteptarea vremurilor mai bune și a prețurilor mai mici la materiale chiar sub amenințarea penalităților de întârziere, și, în cazul în care cuțitul ajunge la os, renunțarea la contract sub o formă sau alta”, mai precizează cei de la Pro Infrastructură.

Distribuie articolul pe:

13 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.