„Staruri în Dior”: Rita Hayworth, Olivia de Havilland, Liz Taylor, Marilyn Monroe, Sophia Loren, Brigitte Bardot, Marlene Dietrich, Grace Kelly

La Granville, în Normandia, în vila Les Rhumbs, se află „Muzeul Dior”, care adăposteşte acum expoziţia „Staruri în Dior”. În această casă, înconjurată de o imensă grădină, s-a născut designerul Christian Dior, acum mai mult de un secol, şi acolo şi-a forjat personalitatea, gustul pentru natură şi flori.

Expoziţia propune o „distribuţie” incredibilă: Rita Hayworth, Olivia de Havilland, Liz Taylor, Marilyn Monroe, Sophia Loren, Brigitte Bardot, Charlize Theron, şi, desigur, Marlene Dietrich, prietena fidelă de la început până la sfârşit a casei din strada Montaigne. Dior este cel care a revoluţionat codurile esteticii şi a celebrat corpul feminin, care le-a desenat o siluetă ideală în acord cu frumuseţea lor, le-a îmbrăcat şi în viaţa particulară şi pe ecran.

Splendide rochii de bal, semnate de John Galliano pentru Dior

Cele mai mari, cele mai frumoase actriţe sunt amintite în sălile de la Les Rhumbs, în afişe de film şi fotografii din timpul filmărilor, care fac prezenţa lor aproape palpabilă.

Imagine din expoziţie. Rochie de cocktail purtată de Jane Seberg în A bout de souffle, al lui Godard

În galerie se află proaspăta Jean Seberg, în rochia somptuoasă, cu un imprimeu floral, din filmul „A bout de souffle” al lui Jean-Luc Godard, din 1960. I se alătură Gina Lollobrigida, surprinsă în plină şedinţă de probă, cu croitoresele care-i aranjează drapajul lungii rochii „Nuit boreale”, din fay de mătase roz, creată pentru „La femme de paille”, regizat de Basil Dearden în 1964.

Marlene Dietrich, cu rochia Pompons

Ava Gardner este sublimă într-o combinaţie de dantelă neagră, arborată cu senzualitate în „La petite Hutte”, realizat în 1957 de Mark Robson. Jane Russel, frumoasa Bonnie din „Hommes epousent les brunes” de Richard Sale, din 1955, este teribil de apetisantă în taiorul „Mazette”. din stofă de lână neagră, cu guler de vizon, o imagine folosită de Christian Dior pentru a demonstra că modelele sale nu aplatizează formele, ba chiar dimpotrivă.

În expoziţie figurează şi creaţia lui pentru Marilyn Monroe

La mijlocul anilor ’50, Casa „Dior”, lansată în 1947, avea deja relaţii strânse cu cinematografia, datorate pasiunii designerului pentru cea de a şaptea artă. Pentru că, înainte de a colabora cu Robert Piguet şi Lucien Lelong, Christian Dior a fost costumier. „Şi asta, încă din 1940. Tânărul Dior a lucrat pentru filme de avangardă, ca «Le Lit a colonnes», de Roland Tual, sau «Le Silence est d’or», regizat de Rene Clair”, precizează Brigitte Richard, conservatoarea muzeului, în „Point de Vue”.

Rochie haute couture din Muzeul Dior

Dior a trecut foarte repede în zona haute couture, iar actriţele i-au rămas fidele. Marlene Dietrich a fost printre admiratoarele lui fervente, declarând răspicat realizatorilor” „No Dior, no Dietrich!”. Această dorinţă este înscrisă şi în contractul semnat cu Alfred Hitchcock pentru „Le Grand Alibi”, unde se menţionează şi faptul că actriţa poate păstra la sfârşitul filmărilor toate toaletele. Mai ales, faimoasele taioare care accentuează talia fină şi curba şoldurilor, caracteristici emblematice pentru eleganţă, în viziunea lui Christian Dior.

Marlene Dietrich, o fidelă admiratoare a lui Dior

Între designer şi Marlene Dietrich, care s-au cunoscut graţie lui Jean Cocteau, s-a legat o adevărată prietenie, plină de afecţiune. Regina eleganţei a apelat la talentatul creator nu numai pentru veşmintele de scenă, ci şi pentru cele „civile”, aşa cum o dovedesc numeroasele obiecte şi accesorii semnate Dior, prezentate în reconstituirea, la Granville, a apartamentului newyorkez al divei.

Brigitte Bardot pe afişul expoziţiei

La fel ca MarleneDietrich, numeroase staruri l-au ales pe Dior şi pentru ţinutele de oraş.

Astfel, Rita Hayworth, care, de la primul defileu, a făcut o adevărată pasiune pentru taiorul cu funde, Liz Taylor a ales rochia „Diorissimo”, desenată de Marc Bohan, pentru a asista la premiera unui concert al soţului ei Eddie Fisher, în 1961, Grace Kelly i-a încredinţat sarcina de a-i concepe mantoul-rochie „Bal de primăvară”, din mătase galbenă brodată cu flori, când era însărcinată… Fără îndoială, pentru că se simţea frumoasă în rochia neagră cu decolteu adânc în spate, Marilyn Monroe a ales-o pentru ultimele ei fotografii, semnate de Bert Stern, la Hotel Bel-Air, în 1961.

Geneza unui colecţii

Elegante ţinute de seară, cu flori brodate

După Christian Dior, Yves Saint Laurent, Gianfranco Ferré, Marc Bohan şi John Galliano, alte nume ilustre ale modei, ca Riccardo Tisci, Marc Jacobs, Haider Ackermann, Alber Elbaz, s-au vehiculat pentru Dior. „Nu s-a pus problema să înlocuim geniul lui Galliano, trebuia doar să ne gândim la o nouă strategie pentru firma noastră”, mărturisea Jean-Jacques Picard, consultant la Dior. Împreună cu Phoebe Philo, director artististic la „Celine”, un alt copil de geniu al grupului LVMH, belgianul Raf Simons împărtăşeşte aceleaşi noţiuni de eleganţă şi purtabilitate în acelaşi timp.

O spectaculoasă rochie Dior, creată de John Galliano

Toate privirile iubitorilor de modă au fost îndreptate, în ultimul timp, către creatorul Raf Simons, cel care a fost ales pentru a perpetua stilul Casei Dior. Este al şaselea director creativ de la fondarea Casei, în 1947.

Prima colecţie pentru Dior a lui Raf Simons, un adevărat succes

Pentru show-ul său „Un Million”, din iulie, un milion de flori proaspete au fost etalate pe zidurile hotelului parizian unde se desfăşura prima colecţie semnată Raf Simons. De la pământ până în plafon, trandafirii răspândeau un parfum puternic, orhidee gigantice se împleteau cu alte 22 de specii diferite de flori. Un voal de muselină pare că a fost aruncat peste epoca Galliano, uitându-se de sălile gigantice, ale căror podiumuri păreau o pistă de aterizare, de manechinele spectaculoase şi de muzica ce răsuna ca într-o discotecă. Acum, ambianţa s-a schimbat cu o muzică în surdină, dând imaginea unui defileu clasic.

Pantaloni-ţigaretă şi bustiere cu flori sau brodate

Dacă miile de trandafiri şi orhidee mărturiseau forţa Casei, o făceau cu discreţie. Raf Simons, în primul său defileu, a adus un omagiu discret lui Christian Dior şi „femeilor-floare” ale Noului Look, dar şi dragostei sale pentru grădini. Saloanele, scările din fier forjat subliniau tradiţia haute couture. În mijlocul starurilor, Sharon Stone şi Marion Cotillard. Un cortegiu de creatori a venit ca la un cenaclu parizian, în tradiţia frumoşilor ani ai „triunghiului de aur”, Marc Jacobs de la „Vuitton”, Riccardo Tisci de la „Givenchy”, Alber Elbaz de la „Lanvin”.

Silueta emblematică Dior se regăseşte la Raf Simon, în mantourile sale

Ca şi la teatru, momentul a fost dramatizat la extrem. Discret, Raf Simons a ajuns însoţit numai de doi asistenţi. Această perioadă de pregătire, de întâlnire cu publicul a fost pregătită cu minuţiozitate. Fustele în formă de corolă care păreau că zboară în jurul manechinelor, bustierele realizate din metri întregi de mătase grea, vestele „Bar”, care înlănţuie delicat talia intrau într-un dialog cu rochiile drepte, lungi, cu croieli diverse. Piesele din blană, deşi fastuoase, au fost mai puţin convingătoare.

Charlize Theron la Globurile de Aur, într-o ţinută Dior

Dar haute couture a rămas într-un dialog cu creatorii atelierelor. Raf Simons amestecă două vocabulare: codurile mărcii şi cuvintele proprii.

Un nou capitol s-a deschis pentru pasionaţii de modă. În octombrie, Raf Simons va prezenta prima colecţie pret-à-porter, concepută pentru „Dior”, când va intra în confruntare cu marile nume de creatori ai generaţiei sale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.