Alexandru Petrescu, ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, a anunțat că, de joi, 2 mai 2019, devine operațional numărul unic 1911 prin care
persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România vor putea raporta incidentele de securitate cibernetică.
Costul proiectului a fost de 1 milion de euro. „Pot spune că e aproape un moment istoric în ceea ce priveşte securitatea cibernetică în România. După cum anunţat acum câteva zile, astăzi, 2 mai, lansăm numărul unic 1911, prin Centrul Naţional de Răspuns la Incidentele de Securitate Cibernetică. Acest număr este apelabil din toate reţelele la care pot fi raportate incidentele de securitate cibernetică de către persoanele fizice, juridice şi instituţii publice, oferindu-li-se prin Call Center o asistenţă primară şi consiliere pentru diagnosticare şi remediere. De la momentul la care am anunţat că acest număr va deveni operaţional, am solicitat conducerii CERT să extindă numărul la 24 de ore din 24, şapte zile din şapte, astfel încât să fim siguri că putem acoperi nevoia de solicitare a tuturor cetăţenilor şi a tuturor firmelor din România şi instituţiilor publice care sunt victime ale unor incidente de securitate cibernetică”, a spus Petrescu. Potrivit estimărilor recente, atacurile cibernetice prejudiciază anual economia globală cu 400 miliarde euro, iar impactul economic al criminalității cibernetice a crescut de cinci ori din 2013, fiind considerată o provocare pentru însăși securitatea internă a UE.
La nivelul Uniunii, 80% dintre întreprinderile europene s-au confruntat cu cel puțin un incident de securitate cibernetică în 2018, înregistrându-se o creștere a
acestora cu 38% în toate sectoarele industriale.
În România, majoritatea alertelor procesate de Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (87,60%) se referă la sisteme informatice
vulnerabile, compromise sau infectate cu diverse variante de malware, situație influențată și de nivelul scăzut al abilităților digitale individuale.
La nivelul anului 2018, în sistemul clasic al CERT.RO au fost înregistrate peste 1.200 incidente unice. ”Prin acest nou serviciu guvernamental, încurajăm în mod special notificarea informațiilor corespondente incidentelor de securitate cibernetică din partea IMMurilor sau a cetățenilor, care sunt adesea afectați de campanii malițioase specifice (cum ar fi multiplele tipuri de scam/phishing, fraude care afectează utilizatorii din România – vishing, frauda cu suport tehnic fals, frauda cu vouchere, frauda cu bilet de avion, etc.) cu efecte negative majore în plan economic și personal”, a precizat Petrescu.
Principiul ce functioneaza foarte bine la firmele din grupul PRISM, este ca userii sa aiba un feeling bun cind sunt analizat, ascultati si monitorizati. Iar acest feeling bun se atinge printr-un comfort oferit si prin sugerarea ca datele private sunt sigure in miinile lor. Si apoi mai afli ceva de genul Cambridg Analitica sau altele