Vând bou cu RCA-B4 şi ITP valabil

Carul cu boi, celebra pictură a lui Grigorescu, o imagine emblematică a satului românesc de secol XIX, revine în actualitate ca simbol al guvernului Cioloş. Există un proiect guvernamental pentru reducerea numărului de accidente rutiere, dar marii tehnocraţi de Bruxelles sunt mai varză decât leguma cu acelaşi nume. Aflăm dintr-o ordonanţă de urgenţă privind plafonarea asigurării de răspundere civilă auto că vehiculele înregistrate la primărie vor trebui să aibă obligatoriu RCA. Normal vor spune unii, şi scuterele, dar şi cvadriciclurile uşoare pot provoca grave accidente de circulaţie. Mai puţine decât autovehiculele ce depăşesc 45 km/h, dar totuşi însemnate. Însă şi căruţele sunt vehicule înregistrate la autoritatea locală. Şi de aici vor începe problemele.

Cârcotaşii îmi vor atrage atenţia că există destule accidente grave provocate de căruţe şi nu există posibilitatea despăgubirii victimelor de către asiguratori. Nu pot decât să fiu de acord cu ei. Şi să mai propun încă două categorii de participanţi la trafic care, în concordanţă cu principiul enunţat mai sus, vor trebui să plătească RCA obligatoriu. Mă refer bineînţeles la biciclişti, care provoacă destule accidente, dar mai ales la pietoni, şi ei cauzatori de victime şi pagube materiale, uneori destul de consistente. Dar până să ajungem la RCA-ul obligatoriu pentru pietoni, să vedem cum ne vom descurca cu cel pentru căruţe.

Normele de aplicare a RCA-ului pentru căruţe ar trebui totuşi nuanţate. De exemplu, după puterea atelajului. Care ar putea porni de la un cal putere sau un bou putere, şi merge mult mai departe. De exemplu, o căruţă trasă de un cal ar fi mai puţin periculoasă decât una trasă de şase cai frumoşi. Nu ştiu cum ar trebui evaluată o căruţă trasă de unul sau mai mulţi boi. Că boul e bou se ştie! Acum caii sau boii pot fi mai tineri sau mai bătrâni. Evident, cei mai tineri sunt impulsivi şi le place viteza, deci ar fi mai periculoşi în trafic. Boii par a fi mai constanţi, din cauze obiective. Deci coeficientul de asigurare pe bou/putere ar trebui să fie mai scăzut.

Nu trebuie neglijate nici aptitudinile patrupedelor de a circula pe drumurile publice. De aceea ar trebui introdus un examen psihologic obligatoriu pentru caii/putere ai atelajelor. Să nu fie nechibzuiți, dar nici bolnavi psihic. La boi ar trebui în special verificat dacă nu suferă de depresie în urma dureroasei (fizic, dar mai ales psihic) operaţii la care au fost supuşi în tinereţe. De asemenea, controlul medical obligatoriu ar trebui să scoată în evidenţă dacă boul/calul nu are afecţiuni incompatibile cu mersul pe drumurile publice. Un examen oftalmologic şi unul cardiologic sunt esenţiale în acest sens. Iar un control ginecologic al iepelor pare aur curat în această situaţie.

Nu am uitat căruţele. Acestea vor trebui clasate pe categorii. Registrul Auto Român va trebui să facă investiţii pentru a putea verifica aceste vehicule rutiere. Sunt esenţiale starea lemnului, alinierea perfectă a oiștii cu cele două sau patru roţi şi, bineînţeles, echiparea căruţelor cu airbag-uri, centuri de siguranţă şi frâne cu ABS, pentru sporirea siguranţei acestora în trafic. Propun ca, dată fiind natura mai şubredă a acestor vehicule, ITP-ul să se realizeze de cel puţin două ori pe an. De asemenea, se impune obligativitatea cauciucurilor + potcoavelor de iarnă atunci când pe jos este strat de zăpadă.

Ştiu că guvernul Cioloş şi-a propus să reducă drastic numărul accidentelor rutiere. Un lucru foarte onorabil. Dar, ca de obicei, românul, chiar şcolit prin străinătăţuri, tot român rămâne. Și pune carul înaintea boilor. Julien vrea să înăsprească obţinerea permisului de conducere. Problema mare a României nu este însă cu cei care îşi vor obţine dreptul de a conduce peste câţiva ani, ci cu milioanele de potenţial asasini care au deja permisul în buzunar şi consideră că pentru ei regulile de circulaţie sunt opţionale. Problema nu se află la candidaţii pentru permis, ci la examinatorii şpăgari. În America se obţine mult mai uşor permisul şi numărul de accidente este mult mai mic în comparaţie cu România.

Proștii vor spune: ”păi, ăia au drumuri, nene…”. Nu drumurile provoacă accidente, ci şoferii care nu respectă regulile. Chestia cu ”drumurile proaste” este o scuză nesimţită pentru nesimţiţi. Domnul Cioloş ar trebui să simplifice regulile pentru permis şi să înăsprească controalele împotriva polițiștilor şpăgari. Pentru că dacă toţi nesimţiţii din trafic ar fi sancţionaţi conform legilor în vigoare, în mod sigur înjumătăţirea numărului de accidente rutiere ar fi o chestiune deja rezolvată. Nu ştiu dacă aţi observat că omorârea oamenilor, uneori a unor familii întregi, ca urmare a nerespectării crase a Codului Rutier de către şoferii nesimţiţi nu se mai pedepseşte cu închisoarea decât în cazuri extrem de rare.

Judecătorii noştri sunt cam chiori şi nu reuşesc să facă diferenţa între un accident ce nu putea fi evitat şi unul provocat de o crasă nesimţire. Guvernul înăspreşte regulile pentru obţinerea permisului şi tare i-ar mai plăcea să introducă RCA pe cai şi pe boi. S-a introdus carnetul de conducere pentru mopede. Și ce să vezi? Întrebările de la examenul teoretic făcute de supra-inteligenții noştri milițiști de circulaţie se referă la mersul pe autostradă sau la vitezele motocicletelor în afara localităţilor. Măi oameni ai legii (?), mopedele nu au voie să circule sub nici o formă pe autostradă, iar aceste minunate biciclete cu motor au viteza maximă limitată la 45 km/h, aşa că… Ce să mai vorbim? Aşa premier, aşa miliţiști! Aștept însă cu nerăbdare anunţurile ce vor apărea în mod sigur pe site-urile specializate: ”Vând bou cu RCA-B4 şi ITP valabil, normă de poluare Euro 1-3, în funcţie de calitatea nutrețului folosit”.

Aflu, în ultimul moment, că noi ziariștii am fi înțeles greșit ordonanța guvernului, nu că ar fi greșit ei cu ceva. Nimic nou, presa asta cârcotașă ar trebui desființată!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Simona Popescu 220 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.