Veritabilul ziarist trebuie să pună întrebări

Pe „cristoiublog.ro”, cunoscutul jurnalist Ion Cristoiu comentează pe larg volumul „Asasinarea lui Eminescu” de Ion Spânu, precum și articolul „Domnul Daniel, patriarhul, l-a înlocuit pe Dumnezeu cu domnul Iohannis”, apărut ieri în „Cotidianul”. Reproducem mai jos textul publicat de Ion Cristoiu:

O carte care ne dovedește că veritabilul ziarist trebuie să-și pună întrebări“

Mi-am făcut un obicei din a recomanda celor care urmăresc Jurnalul meu video, postat zilnic pe cristoiublog.ro, cîte un articol de pe site-uri sau cîte o intervenție la televizor din seria celor menite a îndreptăți speranța că presa noastră, deși în moarte profesională, mai dă semne de viață ici-colo. Sub acest semn am comentat pe larg în Jurnalul meu video postat în seara lui 25 iulie 2021 articolul semnat de Ion Spânu în Cotidianul din 25 iulie 2021 intitulat „Domnul Daniel, patriarhul, l-a înlocuit pe Dumnezeu cu domnul Iohannis”. M-am oprit asupra acestui articol, pentru că e printre puținele, dacă nu singurul, din presa acestor zile, care semnalează bizareria posturii în care s-a complăcut Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române primind cu plecăciuni o tinichea de la Klaus Iohannis, cel care a asmuțit în Pandemie haita sa fără Dumnezeu asupra Bisericii Ortodoxe Române, declanșînd astfel una dintre cele mai crunte hăituiri de către Stat a BOR din Istoria postdecembristă. N-a fost singurul lucru care mi-a atras atenția la acest articol de excepție prin curajul său. Ion Spânu a aplicat la cazul Decorarea de la Cotroceni un instrument lansat de mine în eseul 22 decembrie 1989 – O după amiază cu prea multe întrebări, din Expres, 23 februarie 1990, constînd în luarea unor fapte și documente ultracunoscute și trecerea lor prin filtrul gîndirii critice. Ca urmare a acestui examen, un eveniment despre care există deja o imagine statornicită apare pe neașteptate ca un izvor de întrebări fără răspuns și prin asta ca un eveniment care ascunde enigme. Ion Spânu a folosit acest instrument în demontarea Cazului Caracal, în prezentarea într-o nouă lumină a demonstrației din 10 august 2018. Cum și eu m-am ocupat de aceste evenimente, continuînd să aplic în postdecembrism instrumentul de punere la îndoială a imaginilor clișeu, în dese rînduri m-am întîlnit în materie de întrebări cu Ion Spânu și uneori chiar am colaborat, ca în cazul lui 10 august 2018.

Ion Spânu a folosit instrumentul trecerii unor date și documente cunoscute prin filtrul punerii la îndoială mai întîi și al verificării critice mai apoi în cartea sa „Asasinarea lui Mihai Eminescu”, apărută recent la Editura Măiastra.

Despre teza că Mihai Eminescu n-a fost nebun, ci a fost internat ca nebun în 28 iunie 1883 la ospiciu lui Șuțu, pentru a fi scos din joc, moment considerat echivalent unei asasinări, am mai citit în presă. Cînd Ion Spânu mi-a dat cartea ca s-o citesc, i-am spus că am îndoieli în legătură cu această teză. După ce am citit-o, n-aș putea spune c-am devenit adept al tezei că Eminescu a fost asasinat, pentru că era un pericol în calea semnării Tratatului Secret cu Austro-Ungaria. Sigur este că am început să-mi pun și eu întrebările pe care și le pune Ion Spânu aplicînd la documente și fapte ultracunoscute, cultivate de istoricii literari și însușite de români prin școală, instrumentul lansat de mine în februarie 1990 prin eseul 22 decembrie 1989 – o după amiază cu mai multe întrebări.

Despre întrebările pe care ne îndeamnă Ion Spânu să ni le punem în legătură cu ziua fatidică de 28 iunie 1883 am avut un dialog la emisiunea Interviurile lui Cristoiu difuzată sîmbătă, 24 iulie 2021, pe Aleph News. Printre documentele trecute de Ion Spînu prin filtrul verificării critice se numără două, cele mai des invocate de istoricii literari, inclusiv de George Călinescu, cînd susțin teza nebuniei reale a lui Mihai Eminescu:

Textul din Însemnări zilnice scris de Titu Maiorescu în 28 iunie 1893, ziua internării lui Mihai Eminescu la ospiciu, ceea ce a însemnat asasinarea profesională a ziaristului de la Timpul, și articolul lui Al. Ciurcu, Eminescu – Din amintirile mele, publicat în Adevărul din 17 octombrie 1911.

Pentru a ne face o imagine asupra rezultatelor de excepție ale instrumentului folosit de Ion Spânu, semnalez demontarea în carte a articolului lui Ciurcu. Acest articol, apărut la 28 de ani de la internarea lui Eminescu, a fost și este folosit de toți istoricii literari ca dovadă zdrobitoare că marele gazetar chiar înnebunise în 28 iunie 1883. Articolul relatează o serie de fapte ale lui Eminescu din ziua respectivă care nu puteau fi decît ale unui nebun. Le-a trăit cumva Al. Ciurcu? Firește că nu. Autorul invocă drept martor pe scriitorul și gazetarul Grigore Ventura, cel care a servit lui Caragiale pentru personajul Rică Venturiano. Numai că Grigore Ventura n-a scris niciodată și n-a publicat mărturiile invocate de Al. Ciurcu. Potrivit autorului, Grigore Ventura povestea aceste lucruri prin cafenele. Pe drept cuvînt, Ion Spânu ne atrage atenția asupra caracterului dubios al documentului. Dovada invocată de toți istoricii literari în sprijinul tezei că Eminescu chiar înnebunise constă în invocarea la 28 de ani de la eveniment de către un ziarist a spuselor unui personaj – mort între timp și el – prin cafenele. Dincolo de faptul că Grigore Ventura n-a publicat sub semnătură mărturiile sale, deși era ziarist și deși nebunia lui Eminescu se număra printre subiectele care-ți aduceau gloria dacă le abordai în presă, noi n-avem nici o dovadă că Grigore Ventura spunea prin cafenele aceste lucruri. Așadar, una dintre cele mai des invocate dovezi că Eminescu chiar înnebunise se dezvăluie la simpla verificare critică – așa cum ne arată Ion Spânu în cartea sa – o gogoașă de presă sau ceea ce azi numim un fake-news. După 28 de ani de la eveniment unul pretinde a fi dezvăluiri despre evenimentul respectiv niște ziceri ale cuiva despre care n-avem nici o dovadă că le-a zis. Și chiar dacă am avea, nu ajunge pentru a le considera mărturii cruciale. De unde știm că nu le-a născocit?

La vremea respectivă, întrebările mele despre după- amiaza lui 22 decembrie 1989 n-au primit răspunsuri. De fapt, eu nu asta am urmărit, să obțin răspunsuri într-o vreme în care despre Lovitura de stat din decembrie 1989, era riscant să vorbești în spațiul public. Eu am urmărit să atrag atenția că un eveniment ce părea a fi fost așa cum l-au văzut toți la televizor ridica întrebări care punea la îndoială teza că așa s-a petrecut. În cei 30 de ani de postdecembrism, grație cercetărilor, dezvăluirilor din arhive și din memorii, la multe dintre întrebările mele s-a răspuns. La altele, nu. Sigur e că simpla punere de întrebări a avut un rol important în descoperirea adevărurilor despre după-amiaza lui 22 decembrie 1989. Sînt aproape sigur că așa se va întîmpla și cu întrebările pe care și le pune, în urma verificării critice, Ion Spânu în cartea sa Asasinarea lui Mihai Eminescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6
Author

12 Comentarii

  1. A alăturare numele lui Titu Maiorescu sau Gerge Călinescu de scrierile și opiniile domnul Ion Spânu este chiar blasfemie.

  2. Cris Toiu suphera de poli-scenarita securistoida!
    Un eminent politician chinez anume primul ministru Zhou Enlai a fost intrebat odata, prin 1968:
    „-ce parere aveti de evenimentele declansate de revolutia franceza,de la care serbam anul asta 175 de ani?
    -e prea devreme sa emitem judecati despre revolutia franceza -a raspuns primul ministru chinez!”
    Asa si cu Eminescu, asa si cu „Lovilutia”romana in care e specialist Cris Toiu asa si cu procesele teroristilor,comunismului,bolsevismului,etc e prea devreme sa aflam adevarul
    ..

  3. De „celebrul articol al harsitului „analist” Christ Tzoiul am amintit in mod repetat aici asa ca ma rezum la a spune
    ca MINTE cu seninatate, dupa ce a demontat orice raspuns virtual vizand LOVITURA DE STAT – COMINTERN, incheind razant si fara mila aproximativ astfel: „A fost prea multa confuzie ca sa fie vorba de…”ceva organizat'”!?!? Si acum vine sa-si aroge CONTRARIUL a ceea ce a sustinut atunci…Daca era vertical recunostea azi ca atunci ne-a manipulat si ca sa se spele de pacat dadea in sfarsit raspunsul la intrebarile de atunci INTRUCAT HAOSUL A FOST…ORGANIZAT, in baza haosului creat prin TELEVIZIUNEA CAPTIVA inca din 17 Decembrie 1989 reusind CACEALMAUA „REVOLUTIONARA” a LOVITURII DE STAT COMINTERN!!!

  4. Din nou CUIB-ul Editat al Securitatii de pe forum foloseste un tertip ordinar punand in BOTUL BALOS al unui camarad de-al lor expresii tipice mie, „Charlie”!!! De data asta l-au tradat pe „Fekete”-basoio-yohanoiul ca fiind „Tica”-losul convertit
    ordonandu-i sa foloseasca un patronimic lansat de mine, „Cris Toiul”!!! Totul pentru a le da ocazia ORATANIILOR sa ma… decredibilizeze!!! Nu trebuie sa ne insele postarea antedatata 16:26 a „Tica”-losului, comentariul meu postat la 16:47 fiind inca in moderare acum cand scriu, la ora 17:21…Traiasca DULAII care plaseaza antedatat…

  5. Sigur ca jurnalistul veritabil trebuie sa-si puna intrebari. In afara, bun inteles, de ANUMITE intrebari care nu trebuie sa vada lumina tiparului, pentru ca altfel a doua zi ar fi revolutie!

  6. Foarte bună discuția cu Domnul Spanu…o discuție cu toate dovezile pe masă …singura „nebunie” a lui Eminescu a fost Curajul lui de a avea opiniile lui …nu am înțeles frica conducătorilor de astfel de oameni … Orice om oricât de bun sau rău este are fanii si dușmanii lui …aici observăm comportamentul mic al politrucului necitit de speță joasă care nu acceptă critica …

  7. Nu inteleg cum poate sustine Spanu o conspiratie cu asasinarea lui Eminescu. Poate ca este buna cartea lui ca maculatura. Dar ma intreb,de ce nu a donat cartea lui Dragnea, sa fie ca si cum a scris-o in puscarie.Asa va fi iesit mai repede din inchisoare. Ce rau esti Spanule,un act de caritate nu faci cu mizeria ta de carte. Dar am o intrebare,documente doveditoare, nu speculatii loaza Spanu ai ? Dar la publicul de pe Cotidianul merge orice. Scrie si Marga aici,asa ca,ce mai conteaza si un Severin.

  8. Eminescu a fost un invatator dat noua de Dumnezeu. Cititi va rog ACIM A course in miracles sau ascultati cartea pe youtube. Volumul manual for teachers il descrie pe Eminescu. Despre cei ce l au ucis aia e alta poveste.

  9. Le auzim câ deschidem televizorul din greșeală cum întreabă pe adevăratele ziariste ce trebuie să informeze; dus de polițiști un individ cu cătușe și voci surescitate țipând: de câte ori ai violat-o?, unde i-ai rupt hainele în față sau în spate?, de câte ori l-ai înjunghiat? când ai dus ultima iară cuțitul la ascuțit?, cuțitul l-ai cumărat la ofertă? Bine-i învață la școala de jurnalism profesorii, Turcescu, Cristou, Tucă, Matei…

  10. Fac o micuta corectura, atunci individul a afirmat: „A fost prea mult haos ca sa aiba in spate o regie”!? Cred ca nu se gandea la Segiu Nicolaescu OPERATORUL GRU din 1953-Berlinul de Est, 1959-Cuba, 1968-Berlinul de Vest, ulterior regizor
    al unor „revolutii din Africa si America de Sud”, finalmente 1989-Bucuresti…

  11. Cum se face ca javrele de pe forum care sunt pro Soros, pro pedofili, pro LGBT vor sa-l denigreze pe Eminescu?

  12. tu chiar nu stii cine a fost Titu Major(escu)? Fa dovada ca meriti sa-ți explic cum a fost cu antiromanul asta tinut in fereastra de ardeleni. Dar daca n-ai stiut-o pana acum…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.