„Alonzo King’s Wild Cats”, la Întâlnirile JTI

„Compania lui Alonzo King abordează în profunzime misterele mişcării, prin colaborări inovatoare, care desfiinţează orice graniţe… Când «Baletul LINES» intră pe scenă, ceea ce vezi nu este niciodată simplu… Munca rafinată a lui Alonzo King sintetizează influenţe dintre cele mai diverse, creând mişcări încâlcite, explozive, cu o graţie sinuoasă. Dansatorii fac piruete, se târăsc, iar apoi se prăbuşesc unii peste alţii; formele sunt atât sculpturale, cât şi emoţionale. În acest timp, dansatorii înşişi par înverşunaţi, dar supuşi, meticuloşi, dar puternici”, scria criticul de la “Pointe Magazine”.

“Alonzo King Lines Ballet” din San Francisco se află în Bucureşti pentru a susţine un spectacol în cadrul “Întâlnirilor JTI”, în această seară, începând cu orele 19.00, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.

“Spectacolul care va fi prezentat la Bucureşti a mai fost jucat de foarte multe ori, pe multe scene ale lumii, în Franţa, Germania, Italia, SUA. De fiecare dată este însă altfel.”, a declarat Arturo Fernandez, maestru de balet al “Lines Ballet” din San Francisco, într-o conferinţă de presă organizată de JTI în foaierul Teatrului Naţional.

Despre acest spectacol, “hiperkinetic…excepţional…”, cum îl consideră “The New Yorker”, publicaţia “Der Stadtblatt” din Austria scria: “Publicul este cuprins de emoţia interpretărilor, într-o călătorie a descoperirii aventuroase în împărăţia simţurilor, şi poate experimenta – aproape ca şi când ar fi ei înşişi dansatori – modul unic în care mişcarea, muzica şi ritmul sunt ţesute laolată. Eleganţa şi inteligenţa estetică a artistului Alonzo King sunt de neegalat, iar efectul este intensificat de costumele fantastice”.
“Succesul fiecărui spectacol depinde de mai mulţi factori, de sala în care jucăm, de scenă, inclusiv de energia pe care o simţim din partea publicului. La Chişinau, de exemplu, deşi sala a fost foarte mare, iar reacţia publicului ajungea mai greu la dansatori, am simţit totuşi căldura şi emoţiile celor prezenţi”, a declarat Meredith Webster, dansatoare în cadrul “Lines Ballet” din San Francisco.
Meredith Webster, cea mai veche dansatoare a companiei “Lines Ballet” a crescut în Manitowoc, Wisconsin, şi dansează de când avea trei ani. Înainte de a se muta în San Francisco, Meredith a lucrat în Seattle cu Teatrul “Spectrum Dance” şi cu “Sonia Dawkins’ Prism Dance Theater”. Meredith s-a alăturat “LINES Ballet” în 2005. “Magistrala Meredith Webster… execută calm un minunat solo. Dansatorii lui King sunt uimitori ca întotdeauna, cu momente de mare îndrăzneală şi de echilibru, în special din partea lui Courtney Henry, cu picioarele ei lungi, şi a lui Ricardo Zayas, prin fluiditatea lui”, aprecia “San Francisco Chronicle.
”JTI este un susţinător al culturii nu doar în România, ci şi în lume, peste tot unde este prezent. Aici, în România, este o modalitate de a ne arăta angajamentul pe care ni l-am asumat faţă de piaţa locală”, a declarat Neil Coupland, General Manager JTI România, Moldova şi Bulgaria.

”Ne aflăm la cea de a treisprezecea ediţie a “Întâlnirilor JTI”. În 2012 am avut o premieră în istoria acestui eveniment atât de iubit de publicul din România, şi anume am fost prezenţi la Chişinău. Sunt sigură că publicul de acolo va păstra în amintire această primă ediţie, aşa cum şi noi aici, în România, avem în minte fiecare spectacol desfăşurat în cadrul “Întâlnirilor”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova & Bulgaria, prefaţând această companie de balet, despre care “San Francisco Chronicle” scria: “Compania lui King se mândreşte cu cea mai flexibilă, mai atractivă şi îndrăzneaţă din punct de vedere tehnic echipă de solişti ce poate fi găsită într-o organizaţie cu un singur coregraf, în acest oraş. Într-un fel, aceşti dansatori sunt ca un copilaş scos din lumea obişnuită, obiectivul coregrafului în ultimii 28 de ani fiind acela de a testa limitările fatale ale companiei sale, implicându-i într-un limbaj clasic extins care solicită fiecare muşchi al dansatorilor”.
“Lines Ballet” a fost înfiinţată în 1982 de coregraful Alonzo King devenind, între timp, una dintre cele mai prestigioase companii de dans contemporan din America de Nord. Trupa este alcătuită din 12 balerini foarte energici şi agili, supranumiţi “Alonzo King’s Wild Cats”.

“Prolificul King este în prezent foarte solicitat de către marile companii de balet din întreaga lume. Stilul său, care împinge baletul către noi limite, şi-a asumat dimensiuni globale, iar dansatorii săi au atins un nivel de confort în abundenta grădină a Terpsichorei ce a fost creată pentru ei”, nota “Pittsburgh Post-Gazette”. Iar “San Francisco Chronicle” nota: “King a promovat un stil unic, distinctiv şi greu de calificat – la fel de transcultural ca şi San Francisco însuşi, dar elegant, cosmopolit şi strălucitor, atrăgând admiratori de la Paris, Ierusalim, New York până la Guatemala City”.
Talentul lui Alonzo King provoacă , de altfel, aprecieri superlative din partea criticii. Revista “SF Weekly” afirmă: “Sufletul şi tehnicitatea extremă sunt tovarăşi rari în lumea artei, probabil din cauză că stomacul şi creierul vorbesc limbi fundamental diferite. Există totuşi câtiva artişti rari care sunt fluenţi în ambele limbi…coregraful Alonzo King se numără printre ei”.
“Ceea ce el creează, cred că este un sentiment al suspendării timpului, probabil ceva asemănător cu prezenţa veşnică”, reflecta “Dance View Times”, iar publicaţia austriacă “Die Neue” nota: “Alonzo King – acel coregraf american care creează cu scopul de redefini limbajul dansului în baletul clasic… prezintă publicului un aspect nobil şi elegant al mişcării, cu scopul de a-l duce către cerurile dansului”.

Spectacolul ce va fi prezentat în această seară la Bucureşti va fi alcătuit din două momente coregrafice: “Dust and Light” şi “Rasa”.
“Cei 12 dansatori sunt înalţi, supli, extrem de talentaţi, iar coregrafia lui Alonzo King îi scoate în evidenţă, cu efecte uimitoare. «Dust and Light» (Praf şi Lumină) este o celebrare lirică a forţelor a căror interacţiune ne modelează vieţile, pusă pe muzică barocă de către Corelli. Dansatorii apar câte doi sau câte trei, scăldaţi într-o lumină aurie, punând în scenă schimburi sclipitoare. Avem de-a face cu duete sculpturale nonşalante, salturi şi întoarceri tremurătoare. Braţele se răsucesc într-un decor lichid, trupurile se ridică şi cad. Pentru început, totul este fermecător. Mişcarea nu se opreşte niciodată, ci doar se desfăşoară ca o panglică cinetică satinată. Şi acolo sunt dansatorii. Frumuseţea extraordinară a lui Meredith Webster, calmul, echilibrul şi înălţimea ei. Incredibili, ca nişte statui, Corey Scott-Gilbert şi Keelan Whitmore, cu arabescurile lor până la cer”, consideră cronicarul de la “The Guardian” din Marea Britanie.
Publicul va putea admira pe scenă “O echipă extraordinar de flexibilă şi de neînfricată, reţinând selecţii de muzică, o atmosferă intensă, tristă, şi un stil de mişcare care începe în esenţă ca un balet, expunând trupul la tot felul de expresii, de acorduri non-balet, dar rămânând în cele din urmă credincios unui ideal classic”, cum o caracteriza publicaţia de specialitate “Voice of Dance”. Iar în “Boston Globe” se putea citi: “Ca şi multe alte dansuri ale celebrului coregraf Alonzo King, „Dust and Light” („Lumină şi Praf”) seamănă cu o poezie în mişcare”.
Şi entuziasmul transpare şi în cronica din “Il Sole”: “În trista şi grava piesă „Praf şi Lumină” coregraful introduce o serie de mişcări neîmblânzite, de-a buşilea, pe podea. „Pas a deux” conţine o luptă, tactica femeii fiind reprezentată sub forma unor impedimente feroce ce pot fi măturate… Astfel, sfârşim într-o stare de admiraţie, uimiţi de virtuozitatea dansatorilor”.
Cea de a doua piesă a stârnit, la rândul ei, entuziasmul criticii: “«Rasa» este extraordinară. Muzica din «Rasa» este o partitură hipnotică, condusă de maestrul tabla Zakir Hussain. Inima «Rasa» este un pas de deux epic pentru doi dintre cei mai emotionanţi dansatori ai companiei”, scrie “San Francisco Chronicle”.
În ceea ce priveşte stilul de dans al trupei, “Corriere Della Sera” considera că “Arcurile potenţial infinite trasate prin mişcările dansatorilor sunt asociate cu acei complicaţi paşi care nu sunt niciodată compromişi, care surprind publicul prin implicarea bruscă a coatelor şi a genunchilor; devenind forme geometrice aeriene, trasate cu ajutorul picioarelor şi a corpurilor care se deschid ca nişte compasuri, într-un ritm continuu învolburat, cu sărituri, îmbrăţisări, răsuciri, apucând şi abandonând”.
Admiraţia, corul laudelor este unanim.
Potrivit ziarului “Le Monde”, “Alonzo King dispune de un fel ştiinţă magică a mişcării şi a spaţialităţii. Tehnica are la bază clasicul – femeile sunt en pointe – dar capacitatea de inovaţie coregrafică este fără margini”.
Pentru “San Francisco Chronicle”, “Baletul Lines ne dăruieşte, în mod uimitor, un dans al sufletului dezgolit…”
“Într-un sfert de secol, micuţa dar atrăgătoarea companie a lui Alonzo King s-a dezvoltat de la spectacolele ţinute în săli mici, la turnee în ţară şi acum în lume; a lucrat cu o uluitoare serie de colaboratori muzicali provenind din Maroc, Africa Centrală, Japonia şi mai departe; şi, mai presus de toate, prin mişcarea răsucită, complexă a celor nouă dansatori şi prin spiritualitatea aprinsă, dar necesară a lui King, aceştia au reuşit să facă să dispară şabloanele ce defineau arta baletului”, amintea “San Francisco Chronicle”, trasând evoluţia Companiei depre care “Ebony Magazine” explica: “Încă de la începuturile sale în 1982, criticii, dar şi iubitorii de dans, au lăudat «LINES» pentru viziunea sa globală şi artistică, cât şi pentru virtuozitatea sa tehnică. King a reuşit să adune ceea ce a fost descris drept Naţiunile Unite ale unor dansatori extraordinari care contribuie cu o bogată experienţă şi expertiză la formarea unui tot unitar”.
Să amintim şi alte aprecieri superlative ale “Alonso King Lines Ballet”.
“Munca hipnotică a lui Alonzo King…continuă într-o călătorie iute şi furioasă, dar este lucrată ingenios, ca un meşteşug, pentru a contopi lirismul, tensiunea, armonia şi drama într-un tot hipnotizant…de o frumuseţe extraordinară şi o inteligenţă profundă a structurii, stilului, perspectivei şi esteticii formei. «Upstream» este cufundată într-o tehnică a baletului aproape paradoxală prin amestecul său de farmec curgător şi luptă insinuată cu viclenie – o piesă foarte contemporană, actuală şi la 11 ani de la premiera sa” – “Chicago Tribune”.

“Dansul oferit de «Baletul Alonzo King Lines» este fără încetare antrenant, însufleţit, plin de mişcări îndrăzneţe, ample, ele însele pline de nuanţe uimitoare” – “Pittsburgh Tribune”.
“Acesta este un dans abstract şi genial, plin de însufleţire, vibrant, dar nu şi emoţional. Liniile de balet lungi, cu o varietate de piruete, se combină excelent cu corpurile flexibile ale dansatorilor, iar mişcările curg parcă în continuarea picioarelor lor lungi” – “Haaretz Review of Irregular Pearl”, din Israel.

“Adevărata minunăţie constă în modul în care coregraful Alonzo King contopeşte aceste două forme de artă, cu un simţ comun al scopului spiritual, care nu poate fi falsificat sau fabricat. Acest lucru este posibil deoarece atât King, cât şi călugării îşi tratează eforturile ca pe nişte discipline fizice în căutarea iluminării – tendu nu reprezintă doar întinderea piciorului, ci o rază de lumină care radiază de la soare, cum îi place lui King să spună; scopul baletului nu este acela de a arăta bine, ci de a atinge transcendenţa” – “San Francisco Chronicle”.
Un spectacol de excepţie, aşa cum ne-au obişnuit, de câţiva ani, „Întâlnirile JTI”!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.